Gå til innhold

har jeg krav på å øke stillingen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har siden november jobbet som lærer i 50% fast stilling + 20% sykevikariat. 

Vikaret går nå ut, og de lyser samtidig ut en 50% stilling hvorav 20 fast og 30 % vikariat.

Jeg har ytret ønsker om å øke min stilling til 70-80%, og det har vært snakk om jeg kom til å få øke den hele tiden. Plutselig fikk jeg i går beskjed om at jeg måtte søke på den utlyste stillingen og at det var stor sjanse for at jeg ikke fikk den dersom den potensielle nyansatte ikke ville ha mindre enn 50% og de mener det vil være en ulempe for skolen å ha noen ansatt i en 30% stilling. 

Jeg trodde de som var fast ansatt og ønsket å øke stillingen skulle komme i første rekke. ??

Anonymous poster hash: c01fb...8d4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter

Skrevet

Du har ikke rett på det nei

Anonymous poster hash: d1c6b...04a

Skrevet

Ta kontakt med fagforening. Disse reglene er muligens ikke like overalt, men så vidt jeg vet har du absolutt forrang så lenge du er fast ansatt. Det ville du hatt der jeg jobber, og jeg mener at dette ligger i tariffavtalen vår. Jeg er lærer.

Du sier du jobber på skole, men er du lærer?

Anonymous poster hash: 2d29c...de8
Skrevet

Du opplyser i søknaden at du ønsker å benytte fortrinnsretten. Så lenge du er kvalifisert for stillingen vil du som ufrivillig deltidsansatt ha fortrinnsrett på stillingen fremfor andre kvalifiserte. Du vil da gå foran andre som er bedre kvalifiserte siden du allerede er ansatt på arbeidsplassen - men betingelsen er selvsagt at du er kvalifisert.

Anonymous poster hash: 4c4dc...2d3

Skrevet

Fra arbeidsmiljøloven:

§ 14-3.Fortrinnsrett for deltidsansatte

(1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten.

Lykke til!!

Skrevet

Du har ikke rett på det nei

Anonymous poster hash: d1c6b...04a

Hvorfor svarer du så bombesikkert på noe du tydeligvis ikke har noe kunnskap om?!

Skrevet

Du kan bruke fortrinnsretten din ja. Men da kan du ikke samtidig kreve å få redusert stilling til 70-80%.

Hvis du bruker fortrinnsretten din for å kreve den nyutlyste stillingen din framfor andre må du samtidig takke ja til den aktuelle stillingen.

Her KAN det stille seg litt annerledes iom. at du sier at 20% av den utlyste stillingen er fast mens 30% er vikariat. Da må skolen i såfall argumentere legitimt for at de ikke klarer å besette 30% vikariat utenom (det kan jo bero på lengden på vikariatet, fagkretsen, om andre ved skolen ønsker høyere stilling eller om de må finne eksterne kandidater osv.)

Anonymous poster hash: 55827...90e

Skrevet

ja jeg er kvalifisert.

Og jeg kan ikke forstå at de kan "slippe unna" med at en evt nyansatt ikke vil ha mindre enn 50% kommentaren når det hovedsaklig lyses ut 2 stillinger i en.

Skrevet

Siden de har lyst ut 50% så kan de ikke gi noe lavere til de som søker, men du har jo fortrinnsrett ja.

Anonymous poster hash: 8820d...be9

Skrevet

ja jeg er kvalifisert.

Og jeg kan ikke forstå at de kan "slippe unna" med at en evt nyansatt ikke vil ha mindre enn 50% kommentaren når det hovedsaklig lyses ut 2 stillinger i en.

De lyser ut en stilling på 50% i den stillingen så er det 20% fast og ett vikariat på 30% hadde jeg søkt på den stillingen og vært mer enn nok kvalifisert så hadde jeg blitt enormt grinete om jeg hadde blitt tilbytt 20% istedefor bare for at du hadde satt deg på bakbena og skulle ha 30% av min stilling!

Så jeg skjønner godt den kommentaren!

Anonymous poster hash: ca3c8...cb4

Skrevet

Nå er jeg ikke sikker på reglene for lærere, men kjenner regelverket for øvrig kommunalt ansatte godt. HVis det er det samme, så har du krav på å øke stillingen din dersom du er kvalifisert for jobben. Det er altså ikke noe krav til at du skal være best kvalifisert, bare at du er kvalifisert. Snakk med din tillitsvalgte.

Anonymous poster hash: 62281...a2f
Skrevet

Du har krav på den 20 % faste stillingen hvis du ønsker det. Hilsen tillitsvalgt i Utdanningsforbundet

Anonymous poster hash: 1c6c5...d9c

Skrevet

De har ikke lov til å utlyse stillingen uten å gi deg tilbudet først.

Anonymous poster hash: 1c6c5...d9c

Skrevet

ja jeg er kvalifisert.

De lyser ut en stilling på 50% i den stillingen så er det 20% fast og ett vikariat på 30% hadde jeg søkt på den stillingen og vært mer enn nok kvalifisert så hadde jeg blitt enormt grinete om jeg hadde blitt tilbytt 20% istedefor bare for at du hadde satt deg på bakbena og skulle ha 30% av min stilling!

Så jeg skjønner godt den kommentaren!

Anonymous poster hash: ca3c8...cb4

Stillingen hadde ikke vært din og du står fritt til å takke nei til et annet tilbud enn det du søkte på

Anonymous poster hash: 78951...399

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...