Gå til innhold

Barn som tar med søsken for å leke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan leker deres barn i helgene? Her er det ikke så ofte barn kommer å ringer på dørene, det meste avtales gjennom foreldrene. Nå har barna mine blitt så store (begge går på småtrinnet i barneskolen) og synes det er stas å få ringe på hos venner. De tar seg gjerne en runde og det er vanlig at når de finner noen som er hjemme og kan leke så leker de sammen på tvers av alder med andre barn, deres søsken, deres naboer. Det kan gjerne være fem år mellom eldste og yngste. De må gjerne komme hit i hagen å leke også, men de har en tendens til å lek i nærheten av de første som var hjemme. De kommer alltid hjem til middag.

Nå leser jeg i en annen tråd at noen føler seg utnyttet og blir brukt til barnevakt ettersom foreldre avtaler at barnet deres kommer til dem og sender med søsken. Nå var det hyppigheten (og liten gjengjeldelse) som var problemet der. Men så var det flere som bemerket at det med søsken var problematisk som f.eks.: «Nå er jeg usikker på om foreldrene er sosialt kompetente nok til å ta tilbakemeldinger i ditt tilfelle, det å sende med søsken er ikke veldig oppegående»

Nå er det ikke slik her at vi avtaler at ene barnet skal komme bort og så sender med søsken i tillegg, men barna går ofte ut sammen for å leke i helgene og dermed er søsken med på kjøpet hos oss. Her leker søsken sammen i helgene. Men blir det feil? Hvordan forholder dere dere til barn som ringer på dørene og spør om barna deres vil leke og som har med søsken? Jeg synes det er en fin måte å leke på og gjøre det på og slik vi var vant med fra vi var små. Håper de som får besøk gir beskjed om det ikke passer.

Anonymous poster hash: 0eb98...fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er stas med mange barn, så hos meg er søsken til venner alltid velkomne! :-) Men med en gang jeg føler meg utnyttet som barnevakt kommer jeg til å si fra! Har heldigvis ikke skjedd, dessuten sender vi femåringen ut med søsknene av og til! I fjor fikk vi en liten toåring på døra sammen med storebror, og det var stas for alle! ;) De var der bare en halvtime, det hadde storebror fått beskjed om av foreldrene sine før han gikk (han ville vise kompisen sin at han fikk passe lillester). Da er det bare kos!:)

Jeg håper at foreldre sier fra på en ok måte om de syns vi sender småsøsken med for ofte! Eller om de syns de er mest hos de! vi bor i en veldig liten leilighet, så eldste vil ofte være hos kompisen sin for å få litt fred...

Anonymous poster hash: 847af...cf4

Skrevet

Nå har jeg ikke selv vært bort i problemet enda, siden  jeg kun har ett barn enda og hun bare er noen måneder gammel.

Men jeg vet da med meg selv fra jeg var liten at ungene rundt i nabolaget løp rundt til hverandre og lekte...gjerne ute i hagene...på tvers av alder og om man var søsken av en venns venn. Jeg har to småbrødre og vi lekte gjerne alle tre sammen, og sammen med hverandres venner. Jeg hadde ei bestevenninne, og brødra mine lekte ikke så mye med oss...men det var vel fordi vi bare lekte med barbie, og det var ikke noe gøy for dem.....Men vi hadde andre felles-venner som vi alle lekte sammen med. Nabo-gutten vår gikk i klassen til ene lillebroren min, og lekte ofte sammen - men mamma'n der gjorde ikke noe stor greie av om vi kom alle tre, eller om bare jeg kom en dag for å leke liksom. Vi lekte med de vi ville leke med, og det virket som det var sosialt akseptert. Og passet det ikke at vi kom en dag, så foreldrene ifra i det vi ringte på døra...og da var det jo greit, så gikk vi hjem igjen.

Det er greit at man ikke løper ned dørene til folk til alle døgnets tider, og kommer det en ungeflokk på ti inni stua skjønner jeg at det kan bli litt hektisk ....men utenom det ser jeg ingen grunn for at ikke alle kan leke med alle.

Anonymous poster hash: d1290...760
Skrevet

Det er litt forskjell om de ringer på døra sammen med søsken eller om man avtaler at en 7 åring skal komme og så er plutselig to små søsken med.

Naboen her har en lillesøster som er 3 år yngre enn de storesøster og min datter. Ofte hun er med på leken, gjør ingenting for min del. Hadde barnet vært 2-3 år og måtte passes på hadde det vært annerledes. Da syns jeg foreldrene bør spørre

Anonymous poster hash: 777c4...920

Skrevet

Når jeg var lita og vi skulle leke ute så lekte vi søsken sammen og besøkte så og si alltid andre sammen. Unntak om en av oss var syk eller opptatt med noe spesielt. Men når vi ble eldre som 10 år el mer, husker ikke akkurat når, så ble det mer at man avtaler besøk og ikke har med søsken. Men det hendte at jeg ble med søstra mi til venninner en gang i blant når hun gikk på ungdomsskolen, men da var det avtalt med foreldrene til venninnene, og det var fordi foreldrene mine skulle på noe. Var avtalt barnepass, og foreldrene mine lot søsken komme til oss av samme grunn. Tror aldri at jeg ble med kun for å bli med når vi kom i den alderen. Lillebroren min er døv så jeg pleide å være med han i barnebursdager som tegnspråktolk. Det var mer stas for han å ha med meg i leken enn en av foreldrene våre, og det var bare gøy for meg å få være med. Foreldrene mine tvang meg aldri.

Anonymous poster hash: 68b31...411

Skrevet

Jeg synes ikke noe om at søsken er med, men det kan jo være fordi ingen av min sønns lekekamerater har søsken det fungerer med. Altså, et par har søsken som er tett, men det blir ALLTID masse krangling, slåssing og dårlig lek om søskenet er med. Ellers er det en del som har søsken som er yngre, men jeg ser virkelig ikke noe poeng i at andres 4 åringer kommer hit. Min 7 åring har null interesse av å leke med dem, og de ødelegger jo mye av den fine leken som kunne vært. 

Ville du blitt glad om jeg sendte med søsteren på 3 år til deg når min gutt på 7 ville leke med en kompis?

Heldigvis er ikke dette noe særlig problem her. De fleste forstår at barn har egne venner og at søsken får være sammen med sine venner. 

Anonymous poster hash: 0f356...d9d
Skrevet

Det var jeg som lagde den tråden. Her leker søsken sammen, men når det avtales at noen skal komme for å leke med 1.klassingen og plutselig har med storesøsken som bare er ute etter å lage bråk så synes jeg ikke det er greit. Som ofte lokker de som er mindre til å mase om is, brus eller mat osv.

Anonymous poster hash: 87854...3d3

Skrevet

Jeg synes ikke noe om at søsken er med, men det kan jo være fordi ingen av min sønns lekekamerater har søsken det fungerer med. Altså, et par har søsken som er tett, men det blir ALLTID masse krangling, slåssing og dårlig lek om søskenet er med. Ellers er det en del som har søsken som er yngre, men jeg ser virkelig ikke noe poeng i at andres 4 åringer kommer hit. Min 7 åring har null interesse av å leke med dem, og de ødelegger jo mye av den fine leken som kunne vært.  Ville du blitt glad om jeg sendte med søsteren på 3 år til deg når min gutt på 7 ville leke med en kompis? Heldigvis er ikke dette noe særlig problem her. De fleste forstår at barn har egne venner og at søsken får være sammen med sine venner.  Anonymous poster hash: 0f356...d9d

Skjønner det med at eet blor krangling og slossing om det skjer hver gang. Men en 4-åring og en 7-åring kan godt leke sammen, er 3 år mellom meg og min søster, og jeg lekte med hennes venninner og hun med mine, når vi var så små. Er noe annet når den eldste er i tenårene, da vil de som regel ha minst mulig med yngre søsken å gjøre :P Men selvfølgelig er det unntak når søsken er f.eks veldig forskjellige.

Skrevet

Nå plukker du ut en setning fra et svar og fjerner det totalt fra sammenhengen. Problemstillingen i tråden du referer til var jo at dette dreier seg om foreldre som inviterer sitt eget barn bort til andre, som aldri gjør gjengjeld og som i tillegg sender med søsken uten at det er avklart. Det er på en måte tre problemer i ett.

I tillegg så nevner jo HI i den andre tråden at det fungerer dårlig med disse søsknene på grunn av stor aldersforskjell, og det er flere ting der som tyder på at disse naboene kun bruker HI som gratis barnevakt.

Situasjonen du nevner er annerledes, mener jeg. For det handler ikke om at søsken aldri skal få leke sammen.

Skrevet

Det var jeg som lagde den tråden. Her leker søsken sammen, men når det avtales at noen skal komme for å leke med 1.klassingen og plutselig har med storesøsken som bare er ute etter å lage bråk så synes jeg ikke det er greit. Som ofte lokker de som er mindre til å mase om is, brus eller mat osv. Anonymous poster hash: 87854...3d3

Ja det blir feil, skal man ha med søsken på avtalt besøk så skal søskenene også være med i avtalen. Men ringer man på døra så syns jeg at det er greit at søsken er med og da kan foreldrene si at det passer ikke med besøk eller si at i dg passer det best med en gjest, og heller ta imot søsken en sjelden gang. Så lenge søsknene ikke ødelgger leken eller noe. Da snakker man med deres foreldre, de kan si til barn sine at de skal leke hver for seg i blant. Storebror Per kan leke med Pål og lillesøster Lise kan leke med Lotte.

Skrevet

Nå plukker du ut en setning fra et svar og fjerner det totalt fra sammenhengen. Problemstillingen i tråden du referer til var jo at dette dreier seg om foreldre som inviterer sitt eget barn bort til andre, som aldri gjør gjengjeld og som i tillegg sender med søsken uten at det er avklart. Det er på en måte tre problemer i ett.

I tillegg så nevner jo HI i den andre tråden at det fungerer dårlig med disse søsknene på grunn av stor aldersforskjell, og det er flere ting der som tyder på at disse naboene kun bruker HI som gratis barnevakt.

Situasjonen du nevner er annerledes, mener jeg. For det handler ikke om at søsken aldri skal få leke sammen.

Ja, det er ikke situasjonen i den forrige tråden som diskuteres. Det var derfor jeg ikke la det inn som svar/spørsmål der. Forstår veldig godt at situasjonen der var annerledes (mulig jeg ikke fikk det godt nok frem). Det var det at svarene der fikk meg til å lure på hva folk synes. Om det kanskje var mer skepsis og motvilje  mot dette enn det jeg tenkte at det var. Er det greit at søsken er med når man ringer på døren? Som jeg ser av svarene her synes de fleste det er greit, men det er også noen som ikke liker det. 

Skrevet

Jeg synes det kommer veldig an på hvordan det fungerer mellom dem. Hvis de leker fint sammen så er det jo ikke noe problem. :)

Min datters bestevenninne har f.eks. en søster som er ett år eldre, og der sier foreldrene at storesøster som oftest ikke får være med lillesøster på besøk fordi hun kan være veldig dominerende. Lillesøster skal få leke med sine venner uten at storesøster skal bestemme alt, da er det bedre at storesøster er med sine egne venner som er like gamle og eldre enn henne.

Synes det er veldig greit når foreldre ser og tar ansvar for sånt selv. Men jeg har også sagt til dem at det ikke er noe problem for oss å ha begge her en gang iblant, da kan jeg heller være litt ekstra oppmerksom og passe på at alle får være med å bestemme.

Anonymous poster hash: 116bd...e8e
Skrevet

Hvem snakker du til? Meg? :) Vet hva tråden dreier seg om men personen jeg siterte skrev at hun ikke ser poenget i at en 4-åring og en 7-åring kan leke sammen og da ville jeg si at selvfølgelig kan de det sånn generelt. Har selv lekt med eldre og yngre barn jeg ikke var i slekt med, ikke alle i gata var like gamle. Jeg nevte og at jeg skjønner det om de krangler, og selvfølgelig så skjønner jeg det om de ikke liker hverandre. Men ting har jo endret seg siden jeg var unge, blant annet måten å leke på. Det var sikkert lettere å leke med andre med annen alder og kjønn før.

Men helt klart så bør det avtales når søsken skal være med på avtalt besøk, har aldri sagt noe annet.

Skrevet

Jeg ser ikke noe problem i at søsken blir med:) her har vi ofte søskenpar på besøk, og synes bare det er koselig:)

Vi har som regel huset fult av unger og det er bare koselig. De aller aller fleste unger vet å oppføre seg. Tror barna som kommer hit setter pris på frihet under ansvar. Her får de holde på som de vil (begrenset til noen rom) så lenge det ikke er krangling og slåssing.

Jeg føler heller aldri på at vi blir utnyttet. Folk inviterer tilbake. Vi har en som liker seg best hjemme, så da blir det til at vi har besøk mer el mindre hver dag..;)

Anonymous poster hash: 14f5d...661

Skrevet

Jeg synes at det med småsøsken som er under 4-5 år har ingenting med å følge med barna som min 8 åring leker med. Fordi de aldri er med i leken og er bare på slep.

Jeg har blitt mektig irritert noen ganger når min jente har spurt noen vennene om de vil være med på tur ect, og når vi skal gå så henger lille bror på 3 år med ene kompisen. Og da blir jeg barnevakt og ingenting mer.

For å si det sånn: det var siste gangen mammaen sendte med 3 åringen og. Fader, jeg blir så forbannet på slikt. Og jo flere barn folk har, jo oftere er det slik..

Fordi det er "så vanskelig å ha bare en av søsknene, de må være sammen ellers spiser de meg opp!" Ja, sånn er det å ha barn! Og storesøsken har godt av å leke alene med venner uten snotteklumpen på 3 år hengende i beina..

Anonymous poster hash: 4c85d...c79

Skrevet

Det er 3 år mellom barna mine og vi sendte aldri minsten med før etter fylt seks år. De skal klare seg helt fint uten at voksne må passe på. Trenger de tilsyn av voksne må en av de voksne følge med eller det må avtales på forhånd at det blir en slags barnevakt. Vi er også veldig oppmerksom på at dette er noe storesøsken må synes er greit, de må ikke føle at de har med et haleheng. Hos oss har det aldri vært et problem. Det er jo ikke så ofte det skjer, men gjerne en av dagene noen helger om ingen av dem har avtaler.    

Skrevet

Søsken som er store nok til å klare seg selv tenker jeg er helt greit. Her dukker det stadig opp unger med småsøsken på 2-3 år. Det synes jeg ikke er greit.

Skrevet

Eldstemann på snart 8 år har flere gutter i gata som går i klassen hans, disse besøker hverandre jevnlig, omtrent daglig. Minstemann på fire år sender vi aldri med, han er for uselvstendig og masete. Kanskje når han selv begynner på skolen, vi skal se det an. 

Skrevet

Akkurat som oss voksne trenger barn å ha egne venner som er barne sine egne. Barn bør heller ikke føle at de skal innta voksnes rolle ved f.eks å være barnevakt. Hva forventer en foreldre av storesøsken hvis noe skjer? Hvem er det værst for, foreldre eller barn?

Barn under 5-6 år har ingenting å gjøre alene ute. Å sende de sammen m søsken på besøk er å si at naboen skal passe barna dine fordi du ikke orker selv. Fordi fornuftige voksne vil føle det slik.

Ikke greit! (Og jeg har 4 barn, så står ikke på antallet, men sunn fornuft)

Anonymous poster hash: ce72f...383

Skrevet

Det er stor forskjell på det å leke på tvers av alder og det å bli utnyttet som barnevakt.

Anonymous poster hash: dcef8...04a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...