Gå til innhold

Foreldre som alltid spør om barna kan komme til oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men som aldri inviterer tilbake. Er ikke det frekt? Begynner å bli lei av å alltid ha fullt hus her, spesielt etter nattevakt, men vil ikke stå i veien for at barnet mitt skal ha det gøy heller.

Jeg inviterer ikke barnet mitt bort til andre. Hva er normalt?

Anonymous poster hash: 2d408...ace

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri vært med på at noen inviterer sine barn hit. Her er det vanlig å bytte på å invitere hjem til seg. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Begynn å si nei, men at dine gjerne kan komme bort til henne og leke, hvis ungene hennes kjeder seg?

Skrevet

Her spør man ofte om det passer å komme på besøk til andre.

Hva med å spørre om ditt barn kan komme til dem istedenfor å vente på invitasjon?

Her er det helt vanlig både å invitere og spørre om det passer å få besøk.

Det er også helt vanlig å svare "beklager imorgen sover jeg pga nattevakt, men Kari kan komme til dere viss de vil leke sammen! "

Anonymous poster hash: 4d5b6...a79

Skrevet

Synes det er fælt å sei nei også, men skjønner ikke hvorfor de alltid må være her. Ikke nok med at klassevennene kommer, men ofte drar de med seg søsken også.

HI

Skrevet

Du vet at du kan svare nei?

Jeg inviterer ikke barna mine bort til noen, synes i utgangspunktet det er uhøflig. Men, jeg har ingenting imot at foreldre spør meg om barnet/barna kan komme på besøk til oss.

Dersom du ikke vil ha ungebråk inne, så får du jage dem ut eller takke nei til selv-invitasjoner. Ikke verre enn det :)

Anonymous poster hash: 97ff0...01c

Skrevet

Så inviter ditt barn bort da. Her er det like vanlig å spørre om å få komme som å invitere.

Skrevet

Det er helt greit å si til dem at du synes det er veldig hyggelig at barna er på besøk, men at det også er hyggelig om de kan være hos dem ibland. Dette er helt normalt! 

Skrevet

Vi er i samme situasjon, bare på motsatt side. Her kommer ikke vi hjem fra jobb før 16 så dermed går barna hjem til de familiene der det voksne er hjemme (av og til, de fleste dagene er de på SFO). Det er jo de samme foreldrene som jobber turnus eller redusert så da blir det de samme foreldrene som får besøk disse gangene. Når barnet mitt ringer og spør om å få bli med så har foreldrene allerede sagt at det er greit. Vi er ikke i nærheten av å ha mulighet til å gjøre gjengeld. Håper foreldrene sier nei når det ikke passer. Har sagt det til dem at de bare må det og bare må sende vårt barn hjem når de skal spise, men som regel har vårt barn fått mat der (selv om vi har avtale om middag hjemme om denne er senere). Håper foreldrene tar det opp med oss om det er et problem i stedet for å være frusterte  

Anonymous poster hash: f2b32...12b
Skrevet

Dette gjelder spesielt et par foreldre i klassen. De virker nærmeste sure om barnet mitt skal dit, men spør støtt og stadig om deres barn kan komme hit og sender gjerne med søsken i tillegg uten å spør. Datteren min har ikke interesse av å leke med mye eldre barn som er søsken til klassevennene.

De leker oftest ute her når det er fint vær. Men når jeg spør om datteren vår kan komme dit er det enten en unnskyldning for at det ikke passer eller så får jeg ikke svar. Datteren vår er en helt normal jente altså, ikke noe vilter eller uhøflig.

HI

Skrevet

Vi er i samme situasjon, bare på motsatt side. Her kommer ikke vi hjem fra jobb før 16 så dermed går barna hjem til de familiene der det voksne er hjemme (av og til, de fleste dagene er de på SFO). Det er jo de samme foreldrene som jobber turnus eller redusert så da blir det de samme foreldrene som får besøk disse gangene. Når barnet mitt ringer og spør om å få bli med så har foreldrene allerede sagt at det er greit. Vi er ikke i nærheten av å ha mulighet til å gjøre gjengeld. Håper foreldrene sier nei når det ikke passer. Har sagt det til dem at de bare må det og bare må sende vårt barn hjem når de skal spise, men som regel har vårt barn fått mat der (selv om vi har avtale om middag hjemme om denne er senere). Håper foreldrene tar det opp med oss om det er et problem i stedet for å være frusterte   Anonymous poster hash: f2b32...12b

Klart du kan gjøre gjengjeld!

Du sier jo selv at barnet er på SFO de fleste dager. Da har du mange muligheter til å avtale at dere kan ha med dere barn hjem direkte fra Sfo. I tillegg har du mulighet til invitere lørdager og søndager.

Du kan også fint instruere både barn og foreldre på at barnet ditt skal komme hjem på middag når hun ringer for å spør om å få bli med X hjem.

Anonymous poster hash: 888c3...678

Skrevet

Vi er i samme situasjon, bare på motsatt side. Her kommer ikke vi hjem fra jobb før 16 så dermed går barna hjem til de familiene der det voksne er hjemme (av og til, de fleste dagene er de på SFO). Det er jo de samme foreldrene som jobber turnus eller redusert så da blir det de samme foreldrene som får besøk disse gangene. Når barnet mitt ringer og spør om å få bli med så har foreldrene allerede sagt at det er greit. Vi er ikke i nærheten av å ha mulighet til å gjøre gjengeld. Håper foreldrene sier nei når det ikke passer. Har sagt det til dem at de bare må det og bare må sende vårt barn hjem når de skal spise, men som regel har vårt barn fått mat der (selv om vi har avtale om middag hjemme om denne er senere). Håper foreldrene tar det opp med oss om det er et problem i stedet for å være frusterte   Anonymous poster hash: f2b32...12b

Du sier jo selv at barnet er på SFO de fleste dager. Da har du mange muligheter til å avtale at dere kan ha med dere barn hjem direkte fra Sfo. I tillegg har du mulighet til invitere lørdager og søndager.

Du kan også fint instruere både barn og foreldre på at barnet ditt skal komme hjem på middag når hun ringer for å spør om å få bli med X hjem.

Problemet er at det er de dagene disse barna ikke skal på aktiviteter at de drar hjem til dem. De dagene vi har mulighet er disse barna opptatt og som regel er de vekkreist i helgene. Så jo, vi får tatt barna deres med hjem og gjør det når vi klarer å få det til, men det er så stor overvekt den andre veien.

Har foreløpig bare instruert mitt barn i å komme hjem, men det har hendt at barnet har latt seg friste da middagen har sett god ut og det er flere fra klasse som spiser der. Kan selvsagt instruere foreldrene også. 

Det er helt umulig for oss å gjøre gjengjeld (altså få det jevnere). Eneste alternativ da blir å si at mitt barn ikke får bli med dem hjem. 

Skrevet

Problemet er at det er de dagene disse barna ikke skal på aktiviteter at de drar hjem til dem. De dagene vi har mulighet er disse barna opptatt og som regel er de vekkreist i helgene. Så jo, vi får tatt barna deres med hjem og gjør det når vi klarer å få det til, men det er så stor overvekt den andre veien.

Har foreløpig bare instruert mitt barn i å komme hjem, men det har hendt at barnet har latt seg friste da middagen har sett god ut og det er flere fra klasse som spiser der. Kan selvsagt instruere foreldrene også. 

Det er helt umulig for oss å gjøre gjengjeld (altså få det jevnere). Eneste alternativ da blir å si at mitt barn ikke får bli med dem hjem. 

Jeg synes ikke du skal tenke så mye på det, du kan jo ikke "straffe" ditt barn for at ting er slik de er ved å nekte ham/henne å være sammen med vennene sine. Her har vi også veldig mye besøk av vårt barns venner, og vi synes bare det er hyggelig. Synes det ville vært veldig trist om de ikke skulle få lov av foreldrene sine å komme hit fordi de innbiller seg at vi ikke vil ha dem her selv om vi sier det motsatte.

Folk er så forskjellige, og ingen kan forvente at du skal kunne gjette deg til hva akkurat disse foreldrene synes om dette. De må selv ta ansvar for å si ifra, og når du har sagt at de bare må si nei eller sende barnet hjem, så har du gjort ditt.

Anonymous poster hash: 547bc...7c1

Skrevet

Veldig mange som inviterer seg hjem til oss også pga bedre fasiliteter enn de har hjemme. Store og velutstyrte barnerom, fri tilgang til hjemmekino og spilling i stue. Jeg har nå begynt å sette grenser. De må gjøre lekser først og spise hjemme før de kommer, slik at de bare leker her (dyrt å fore alle, og jeg har nok med å gjøre lekser med egne barn). De som ikke oppfører seg bruker jeg alltid 'det-passer-ikke-metoden.'

Det høres ut som du blir brukt som barnevakt. Her er det ingen som bare sender med søsken. Ville innført regel om besøk av kun 1 om gangen, og si at 'ellers blir det for mye for meg' eller forklart at det går best i leken når søsken ikke er med fordi leken ikke sklir så lett når drt er aldersforskjell.

Til de barna der jeg føler meg utnyttet, svarer jeg at du var hos oss sist, så nå er dr5t x's tur å komme til deg. Når hun har vært hos deg, kan du komme til oss igjen. Ofte har de ikke blitt invitert tilbake, men vi har da sluppet å føle oss utnyttet lengre.

Noen foreldre har forklart hvorfor de sender barna sine hit (vi bor så trangt og jeg blir gal når barna overtar stua slik at jeg ikke har noe sted å være/jeg er for sliten pga graviditet etc), og da har jeg bare godtatt det.

De barna som kun er opptatt av fasilitetene våre og ikke barna våre, ønsker ikke barna å ha på besøk, så det stopper seg selv fordi barna mine selv holder tilbake 'godene' ved å foreslå å leke sammen og ikke bare sitte ex å spille.

Nå høres jeg sikkert streng ut og ja det er jeg, men vi har besøk hver eneste dag uten unntak av de som er hel ved. Mot disse er vi også hel ved tilbake.

Anonymous poster hash: 66dac...905

Skrevet

Veldig mange som inviterer seg hjem til oss også pga bedre fasiliteter enn de har hjemme. Store og velutstyrte barnerom, fri tilgang til hjemmekino og spilling i stue. Jeg har nå begynt å sette grenser. De må gjøre lekser først og spise hjemme før de kommer, slik at de bare leker her (dyrt å fore alle, og jeg har nok med å gjøre lekser med egne barn). De som ikke oppfører seg bruker jeg alltid 'det-passer-ikke-metoden.'

Det høres ut som du blir brukt som barnevakt. Her er det ingen som bare sender med søsken. Ville innført regel om besøk av kun 1 om gangen, og si at 'ellers blir det for mye for meg' eller forklart at det går best i leken når søsken ikke er med fordi leken ikke sklir så lett når drt er aldersforskjell.

Til de barna der jeg føler meg utnyttet, svarer jeg at du var hos oss sist, så nå er dr5t x's tur å komme til deg. Når hun har vært hos deg, kan du komme til oss igjen. Ofte har de ikke blitt invitert tilbake, men vi har da sluppet å føle oss utnyttet lengre.

Noen foreldre har forklart hvorfor de sender barna sine hit (vi bor så trangt og jeg blir gal når barna overtar stua slik at jeg ikke har noe sted å være/jeg er for sliten pga graviditet etc), og da har jeg bare godtatt det.

De barna som kun er opptatt av fasilitetene våre og ikke barna våre, ønsker ikke barna å ha på besøk, så det stopper seg selv fordi barna mine selv holder tilbake 'godene' ved å foreslå å leke sammen og ikke bare sitte ex å spille.

Nå høres jeg sikkert streng ut og ja det er jeg, men vi har besøk hver eneste dag uten unntak av de som er hel ved. Mot disse er vi også hel ved tilbake.

Hel ved? Merkelig uttrykk å bruke om unger...

Skrevet

Dette gjelder spesielt et par foreldre i klassen. De virker nærmeste sure om barnet mitt skal dit, men spør støtt og stadig om deres barn kan komme hit og sender gjerne med søsken i tillegg uten å spør. Datteren min har ikke interesse av å leke med mye eldre barn som er søsken til klassevennene.

De leker oftest ute her når det er fint vær. Men når jeg spør om datteren vår kan komme dit er det enten en unnskyldning for at det ikke passer eller så får jeg ikke svar. Datteren vår er en helt normal jente altså, ikke noe vilter eller uhøflig.

HIAnonymous poster hash: 2d408...ace

De har skaffet seg gratis barnepass og utnytter deg. Du kan enten begynne å sette grenser. For eksempel ved å sende en melding som den ene anonyme her foreslår. "Nei, det passer ikke i morgen for jeg skal sove ut etter nattevakt. Men X kan gjerne komme til dere." Vil du være litt kvassere slenger du på en bemerkning om at nå har ungene kun vært hos dere de siste 3 månedene så nå er det de andres tur til å få besøk. Du risikerer at de blir fornærmet og at det blir slutt på besøkene en stund...

Det andre alternativet ditt er å bite det i deg og godta at det er slik. Hva du bør velge kommer vel an på hvor viktige disse barna er for ditt barn. Vil det bli trist og leit for ditt barn dersom foreldrene stopper hele vennskapet, bør du kanskje fortsette å svelge denne kamelen.

Skrevet

Enig med Superdolly. Hva du gjør med dette er avhengig av hvor viktige disse vennene er for barna. 

Selv har jeg vært i din situasjon og jeg har vært i motsatt situasjon. Nå for tiden vil yngstemann kun være hos en kamerat. De er nesten aldri her. Jeg har snakket med foreldrene til den andre og sagt at jeg kjenner på det, at det er litt ille at de er så lite her. Og selvfølgelig understreket at jeg regner med at de gir beskjed hvis det blir for mye. 

De andre to har nesten utelukkende venner her, er nokså sjelden hos andre. I perioder kan jeg synes det er mye, men som regel er det hyggelig. Hvis det blir for mye, gir jeg beskjed om at det dessverre ikke passer. Jeg har også snakket med vennene om at "Petter" har veldig lyst til å være med deg hjem også. Kanskje han kan komme til deg i morgen? 

Til foreldre gir jeg gjerne beskjed hvis det ikke passer. "Dessverre, i dag er jeg sliten etter å ha sovet dårlig i natt. Petter vil gjerne leke med Ola, kanskje han kan komme bort til dere i stedet?" Nå er jeg usikker på om foreldrene er sosialt kompetente nok til å ta tilbakemeldinger i ditt tilfelle, det å sende med søsken er ikke veldig oppegående. I hvert fall hvis de ikke sjekker med dere innimellom for å forsikre seg om at det greit. Hvis Ola er en veldig viktig kamerat for Petter, ville jeg nok bitt det i meg, men søsken hadde kanskje blitt sendt hjem hvis det ble mye krangling eller styr. 

Skrevet

Ja, kjenner jeg må begynne å sette grenser. Det er alltid noen her! Vil ha et åpent hjem, men de må kunne invitere tilbake.

Idag kom det en jente her kl 10.30. De går bare i 1.klasse. Det første hun sier er at når hun blir hentet så kan ikke datteren min være med hjem til henne igjen for da skal hun ha en annen jente på besøk. Dvs denna jenta er her imens hun venter på besøk selv.

Og det er evig mas om mat og drikke. Sagt nei idag pga de spiste sen frokost her og det de vil ha er jordbær og popcorn. Ikke aktuelt.

HI

Skrevet

Kan du ikke svar

"Supert om barna kan leke sammen hos dere i dag, passer ikke her i dag pga:

Storrengjøring

Forberedelser til selskap

Jeg er syk og ligger rett ut

Jeg har jobbet nattevakt og må ha ro for å sove.

Enda bedre, send sms og spør "passer det at X kommer i løpet av dagen for å leke?"

Sier de nei så får du bare si nei til de har hatt de en dag.

Anonymous poster hash: c7fc4...392

Skrevet

Du må sette egne grenser, på en høflig måte. "Har vært på nattevakt, så det passer ikke i dag." Hvis de ikke forstår, må du gi TYDELIGERE beskjed...

Anonymous poster hash: 8bdba...a7e

Skrevet

Hel ved? Merkelig uttrykk å bruke om unger...

Merkelig å henge seg opp i akkurat det etter alt jeg skrev. Du får bytte det ut med solide, ordentlige, skikkelige barn om det passer deg bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...