Gå til innhold

Du som har klart å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var avgjørende? Hvordan klarte du å legge om livsstilen? Jeg er ikke veldig overvektig men legger på meg litt etter litt og klarer bare ikke snu det. Det er kostholdet som ødelegger for meg jeg KLARER bare ikke la være å spise mye, usunt, godis osv. Har mye kunnskap om mat og vet vel egentlig hva som skal til men klarer bare ikke holde meg til det. Tror litt av grunnen er at jeg ikke er såå stor så er kanskje ikke motivert nok? ? Men nå når vekten bare øker og jeg ikke får på meg buksene mine lenger må jeg ta grep. Bare det at jeg har "tatt grep" flere ganger og klarer ikke holde meg til det. Drittlei av meg selv og min elendige viljestyrke. Vil bare så gjerne klare å komme inn i et sunt spor over tid... trener 2-3 ganger i uken og mer får jeg ikke til som småbarnsmor akkurat nå føler jeg og vet dessuten at jeg har MYE å hente på kostholdet. Spiser godterier nesten hver dag. Hvordan holde seg motivert over tid? Hvordan klarer du det? ?? :)

Anonymous poster hash: 7ac3c...1b8

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Har bestemt meg for at søtsmak ikke er godt mer. Har slått opp med sukkeret, so to speak, og ikke erstattet det med sakkarin, stevia, aspartam eller noe annet liksomsukker. Følte meg sultnere hvis jeg ertet smaksløkene med noe liksomsøtt. Er mye mindre fysen nå. Har faste måltider, spiser veldig godt til middag og kveldsmat, og spiser også noe på formiddagen (hvis jeg rekker frokost blir det det, ellers blir det lunsj. Men regner med at det ikke gjør noen skade å skulke en av disse.)

Skrevet

Takk for veldig godt råd. Tror jeg må slå opp med sukker jeg også for har søtsug og matsug hele tiden. Teller du kalorier eller spiser du deg mett på sunn mat og tenker ikke mer over det? Når jeg prøver å regne på hvor mye kcal jeg skal ha per dag for å gå ned blir det sykt lite og når jeg da prøver å spise så lite så sprekker jeg og overspiser. Begynner snart å få et anstrengt forhold til dette og vil gjerne gjøre det på en sunn måte men vil jo også se at vekta går ned...2 måneder til sydentur det er jo en fin gulrot :)

Skrevet

Jeg bestemte meg for å spise som jeg gjorde når jeg var unge. For da fikk vi ikke brus hver dag, vi fikk ikke godteri annet enn på lørdager, vi måtte spise til gitte måltider også. Så - jeg kuttet alt av godteri og snacks i uka, det er jo derfor voksne er feite, for vi unner oss jo alt hele tiden. Og så spiser jeg helt vanlig kost. Og siden jeg da spiser 4 måltider om dagen så spiser jeg ikke mye pr. måltid heller. Og får jeg lyst på noe søtt så spiser jeg en søt frukt. På lørdager, ja, eller én dag i uken spiser jeg noe usunt. Godteri eller sjokkis og potegull f.eks. Ja, altså, back to basic, trenger ikke være noe hokus pokus å gå ned, det er jo bare å innse at en er idiot som kjøper det en vil ha hele tiden fordi en kan ;)

Anonymous poster hash: 8a24f...f70
Gjest Antarctica
Skrevet

Takk for veldig godt råd. Tror jeg må slå opp med sukker jeg også for har søtsug og matsug hele tiden. Teller du kalorier eller spiser du deg mett på sunn mat og tenker ikke mer over det? Når jeg prøver å regne på hvor mye kcal jeg skal ha per dag for å gå ned blir det sykt lite og når jeg da prøver å spise så lite så sprekker jeg og overspiser. Begynner snart å få et anstrengt forhold til dette og vil gjerne gjøre det på en sunn måte men vil jo også se at vekta går ned...2 måneder til sydentur det er jo en fin gulrot :)Anonymous poster hash: 7ac3c...1b8

Spiser meg mett på det jeg vil ha... Det trenger ikke være "sunt", jeg spiser majones og sånt også. Men har slått opp med sukker og med ting jeg ikke vet hva er (dvs sånne ting som pølser og blandingsprodukter med mye skjult dritt i seg.)

Og så spiser vi fisk annen hver dag, uten unntak.

Skrevet

Takk det er jo det som er... Så enkelt men så vanskelig ;) klarte du det bare med en gang? Ingen sukkerabstinenser? Ingen cravings? Bare 4 måltider? Ingen mellommåltid? Spiser du godt til disse? Teller kalorier?

Skrevet

Dere motiverer meg. I morgen starter jeg, ja på en lørdag, hvorfor vente. Skal bare bestemme meg nå, la kalorier være kalorier og spise sunt og godt til faste måltider og bare la vær å spise utenom.

Skrevet

Jeg vil si det aller aller aller viktigst er motivasjon.
Og mulighet til å kunne skjeie ut en gang i blant uten  kaste alle hemninger på baten med tanker som "jaja, når har jeg virkelig falt ut av det, da kan jeg like så godt fortsette..".
Altså det er ikke noe farlig å miste kontrollen innimellom, så lenge du henter den tilbake.
Det er ikke den ene sjokoladen som velter deg, eller den ene lørdagen du overspiste på både middag og snop, men det er holdningen om at en har tapt, og da tar det så lang tid å hente seg inn igjen.

Legge om kosthold og spisevaner var det aller viktigste, trening ikke fult så viktig.

Men mest av alt, 
Sette seg mål.

Motivasjon.

Skrevet

Takk det er jo det som er... Så enkelt men så vanskelig ;) klarte du det bare med en gang? Ingen sukkerabstinenser? Ingen cravings? Bare 4 måltider? Ingen mellommåltid? Spiser du godt til disse? Teller kalorier?

Teller ingen kalorier, spiser helt vanlig, noen ganger kylling med pasta, andre dager karbonader og poteter, helt vanlig husmannskost. Spiser til jeg er mett, ikke stappmett. Har ingen søthunger fordi jeg spiser meg mett hver gang og får dermed ingen fall i blodsukkeret, ingen cravings heller fordi jeg er jo mett hele tiden. Man får som regel "abstinenser" som egentlig bare er at man har lyst på noe godt NÅ fordi man er sulten og blodsukkeret har falt. Man har ingen abstinenser på matfronten, vi bare liker å kalle det det for å slippe å ta skyld ;) Mellommåltider? Nei, noen dager er jeg mer sulten enn andre dager, da spiser jeg også deretter, kan godt spise en banan eller en fruktsalat imellom, noen nøtter (mandler og rødt eple - NAM) .- men jeg tenkte hele tiden på hva er det jeg nekter ungene i det daglige og så nekter jeg meg selv det også ;)

Anonymous poster hash: 8a24f...f70

Skrevet

Min motivasjon er helse. Jeg satt lenge å tenkte; "Jeg må bli tynnere". Det gikk ikke da. En dag så sa jeg (høyt for meg selv) jeg gidder ikke å prøve å være fin lengre, jeg vil være sunn! Siden da har jeg faktisk vært sunn og vekta fulgte etter :) 

Anonymous poster hash: 68206...c56
Skrevet

Sluttet med småspisingen på kveldene. Ellers spiser jeg som normalt utenom at jeg slutter å spise når jeg er mett. Dvs jeg spiser mye av det samme men mindre til hvert måltid.

Men jeg spiser fortsatt godteri på lørdager og tar et stykke kake på jobb når noen har bursdag.

Skulle jeg kuttet ut sukker helt så hadde jeg ikke klart det resten av livet. Så jeg har funnet et bedre livsstil som jeg kan leve med videre. Akutt slanking varer ikke for meg.

Har til nå gått ned 12 kg ☺☺

Men trener i tillegg 4 ganger i uka.

Anonymous poster hash: 56d65...d5b

Skrevet

hvilke valg tar du da i hverdagen for å være sunn? Jeg tar i mot alle råd med takk :) Det er jo det jeg helst vil jeg også, være sunn, føle meg bra, ha overskudd og energi. Så lei av å tenke på mat og ha dårlig samvittighet konstant over at jeg ikke får dette til. Kan jo nevne at jeg bruker mat mye som trøst og når jeg stresser...da bare blåser jeg i alle de fornuftige tankene og "bedøver" meg selv med mat :S

Gjest Antarctica
Skrevet

hvilke valg tar du da i hverdagen for å være sunn? Jeg tar i mot alle råd med takk :) Det er jo det jeg helst vil jeg også, være sunn, føle meg bra, ha overskudd og energi. Så lei av å tenke på mat og ha dårlig samvittighet konstant over at jeg ikke får dette til. Kan jo nevne at jeg bruker mat mye som trøst og når jeg stresser...da bare blåser jeg i alle de fornuftige tankene og "bedøver" meg selv med mat :S Anonymous poster hash: 7ac3c...1b8

Da er det kanskje med stresset du bør begynne?

Jeg tenker ikke så mye verken på helse eller tynn kropp, men jeg følte at sukker hadde blitt en form for heroin. Jeg liker ikke den jeg blir når jeg har den dilla. Og det er selvforsterkende. Så hvis stresset forsterker avhengigheten, er det viktig å se på samspillet der?

Skrevet

Ja men jeg vet ikke om jeg kan fjerne stresset. To små unger som trasser og maser dagen lang :P og full jobb osv. Jeg synes generelt det er vanskelig å takle. Tydeligvis er mat løsningen min og har Vært det lenge. Vanskelig å endre men må prøve.

Skrevet

Det er viktig med riktig motivasjon, jeg vil ha en sterk og sunn kropp og være et godt forbilde for barna mine! Å legge om livsstilen bør gjøre gradvis, gjør man for mange endringer på en gang, gir man ofte opp. Jeg prøvde lenge å kutte ut sukkeret, men endte opp med å spise mer fordi jeg tenkte på det konstant. Har nå erstattet søtsaker med frukt og bær, lager fruktsalat og smoothier. Det advares mot at frukt også har mange kalorier, men jeg har gått ned i vekt og får i meg mye fiber merker jeg.

Anonymous poster hash: deb51...ba7
Skrevet

Fet er beinhard vilje. Først og fremst bli kvitt sukkeravhengigheten, det tar en stund, men nå kan jeg ikke tenke megnå spkse sjokolade hver dag!

Jeg kom til et punkt hvor jeg fikk nok. Jeg tok et valg. Og jeg fortsetter å ta valg hver eneste dag. Jeg teller kalorier og er veldig påpaselig med å ikke komme over grensa mi. Jeg kan ha såååå lyst på bare EN posjon middag til, men jeg spør meg selv: "vil jeg spise mer, eller se resultatet på vekta?" Og det funker for meg! Jeg tenker sånn hver gang jeg blir frista! Jeg spiser faktisk ikke godis i helgene en gang, og om jeg vil så kan jeg ta meg en-to ruter sjokolade og stoppe der. Det hadde jeg aldri trodd ville skje, jeg som kunne kaste i meg en 200-grams plate + potetgull i et jafs.

Jeg spiser kun når jeg er sulten og stopper når magen er fylt så jeg ikke er sulten lengre. Dessuten drikker jeg masse vann.

Har gått ned 15 kg til nå, men har mye mer å ta av.

Jeg vil ikke tilbake til der jeg var, jeg vil nedover. Det er min motivasjon!

Anonymous poster hash: d57cf...8c1

Skrevet

I fjor gikk jeg ned 20 kg ved å gå litt oftere tur men også å kutte ut nesten alt av gotteri. Det var 35 grader i mange dager i fjor sommer så da ble det noe is men ellers veldig sjeldent potetgull (min største last) og søtsaker (når jeg fikk det servert hos andre og spiste bare litt). Men vi kjøpte en flaske med 1,5 liter brus uten sukker hver fredag el lørdag, og når det ble tomt så forble det tomt. Vi begynte å lage mer hjemmelaget mat men også ennå noenoen posesauser da det ofte er lite fett i kontra hjemmelaget fløtesauser. Og jeg spiste akkurat det jeg ville, som pizza, taco, osv, men i mindre mengder og alltid med noe grønt til.

I jula så sprakk jeg og har "syndet" siden, men ikke for mye gotteri så har gått opp bare 3 kg og ikke 10. Men har skjerpet meg igjen og så langt er jeg 2 kg lettere, dvs 19 kg lettere enn når jeg begynte i slutten av mai i fjor. Trenger å gå ned ca 10 kg til men blir glad for hver kg i minus.

Anonymous poster hash: 04dc6...936

Skrevet

hvilke valg tar du da i hverdagen for å være sunn? Jeg tar i mot alle råd med takk :) Det er jo det jeg helst vil jeg også, være sunn, føle meg bra, ha overskudd og energi. Så lei av å tenke på mat og ha dårlig samvittighet konstant over at jeg ikke får dette til. Kan jo nevne at jeg bruker mat mye som trøst og når jeg stresser...da bare blåser jeg i alle de fornuftige tankene og "bedøver" meg selv med mat :S

Hva hvis du lager deg et belønningssystem? F.eks Kryss av på kalenderen for hver dag du ikke spiser godter/brus. Når du har tjent deg opp så så mange dager som du har bestemt deg for så får du en belønning (ikke mat!). Du skal ikke kjøpe mat for nå skal du jobbe med deg selv for å bevise for deg selv at du ikke trenger "trøsten". Etter så så mange belønninger så kan du jo sette opp en litt ekstra stor premie :) 

Velg deg en dag i uken hvor du kan spise noe godt, kanskje på lørdag? Godt tips, gå stappmett på butikken når det skal handles godis :)

Anonymous poster hash: 68206...c56

Skrevet

Jeg har gått ned  20 kg og er nå endelig slank.

Av en eller annen grunn begynte kroppen min og nekte å fordøye korn og kjøtt uten store protester. La om til glutenfritt uten at det hjalp.

Jeg har i ett år nå spist nesten kun grønnsaker i alle varianter. To knekkebrød på morgenen slik at jeg får i  meg ekstra  jern og fiber.

Egg, soya, bønner/linser og litt fisk for proteiner. Tar i tillegg B, D  og E vitamin tilskudd samt jod.

Anonymous poster hash: da356...a6e
Skrevet

Skriv opp alt du skal spise ila en dag og kryss av. Det eneste som hjalp for meg. Kontroll og struktur. Går ned 2 kg i uken nå.

Anonymous poster hash: a5d7b...851

Skrevet

For min del var det bare å bestemme seg, bruke vektklubb og så gjøre det.

Jeg hadde en del ekstra kg etter et utrolig trøblete svangerskap.

Anonymous poster hash: 1fd9b...5d5
Skrevet

Jeg har prøvd utallige ganger, og jeg klarer det også, men kun noen uker. Jeg kan kosthold og vet hva som må til, men jeg har viljestyrke som et kneippbrød og faller for fristelser til slutt uansett. 

Nå har jeg holdt på med et slankeopplegg i 7 uker og motivasjonen er fortsatt på topp. To ting er annerledes denne gangen: Jeg har fått resept på Xenical og tar en kapsel hver dag i hverdagene (altså "fri" lørdag og søndag) og jeg har time for veiing og oppfølgingssamtale hos legen min en gang i måneden. Xenical gjør at jeg rett og slett ikke tør å spise noe særlig fett, og legetimen gjør at jeg unngår å dykke for dypt i godteskåla i helgene. Jeg går ned 1/2 - 1 kg i uka. Spiser sunt, grovt og magert og går tur nesten hver dag. 

Anonymous poster hash: 1bb76...d5c
Skrevet

Takk for mange tips råd og erfaringer :) kanskje et belønningssystem er tingen. Jeg elsker skjema og avkrysning :P Har registrert meg på den vektklubben på greteroede og tar satse på fire faste måltider om dagen som jeg fikl tips om i går. Planen er å ta en frukt hvis jeg får godtesug. Ingen pepsi max bortsett fra lørdag (er litt hekta) og lørdag blir lov å kose seg LITT. Startet i dag og har gått veldig bra. Ikke spist noe godt men tenker ta et glass rødvin i kveld, det får bli kosen i dag. Går overraskende bra foreløpig men kjenner at jeg har bestemt meg og vet hva jeg skal holde meg til da er det lettere. Men lurer ikke meg selv...det har bare gått EN dag så sjokoladesuget kommer nok. Satser på at det hjelper med faste måltid og å være jevnt mett. Har også jogget 30 min i dag. Jeg er i gang i hvert fall.

Skrevet

Jeg kuttet ut :

Coca Cola

spiser søtt kun en sjelden gang

potetgull,popkorn og slike ting ble byttet ut mot fisker

ellers Spiser jeg mindre og oftere og ikke 2 svære måltider 2 ganger daglig. har siden 17 februar gått ned 14 kg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...