Gå til innhold

Barn som er pessimistisk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en datter på 12 som er veldig pessimistisk og som egentlig alltid har vært det. Hun er stikk motsatt av meg og jeg aner ikke hvordan jeg skal få henne til å se litt mer positivt på ting. For eksempel:

Hun kjøper lodd på en basar, to lodd ut i trekningen blir hun sur og sier at hun har kjøpt feil lodd. Jeg ler og sier st hun må slutte å spille hvis hun ikke tåler å tape. Hun er like sur og blir sjalu fordi de ved bordet ved siden av vinner mer enn en gang.

Hun kan sitte og skrive også sliter hun med et ord. Da "låser" det seg for henne og hun mener hun er dum og greier ikke stave lenger enda hun er veldig god i rettskrivning egentlig.

Hun tenker ofte at hun er mindre verdt enn andre og så fort det er en bitteliten motgang så blir hun svært negativ og oppfører seg som ei veldig bortskjemt jente.

Noe hun absolutt ikke er. Hun har aldri hatt flust med saker, vi fokuserer på familietid fremfor materielle saker, hun har aldri brydd seg om saker og ting egentlig. Hun ble storesøster for 6 år siden og det begynte egentlig for alvor da. Vi har alle barna i sentrum men hun merker liksom aldri at hun er der. Vanskelig å forklare.

Er tilbaketrukket på skolen, har venner men tar aldri initiativ til å finne på noe med dem. Har ingen venner i klassen.. Biter negler og Sliter med konsentrasjonen og er helt ekstremt distré.

Tips? Har BUP inne men finner ingen store avvik.

Synes det ofte er vanskelig å forholde seg til denne pessimistiske holdningen for man blir nesten deprimert selv. Har hatt henne hos psykolog ved helsestasjonen men han mener heller ikke st hun er deprimert.. Jeg er svært bekymret for hvordan hun skal takle livet fremover og det nærmer seg tenårene hvor motgang er enda verre.

Dette ble rotete, skriver fra mobil.

Anonymous poster hash: 409d8...16e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi henne gode tilbakemeldinger, som benevner henne som person fremfor at hun er flink.. pøs på med konkret ros selv om hun fnyser av det.. spør henne når hun får til noe om hun kan tenke seg hvorfor det gikk så bra.. det får henne til å bruke mer tid på positiv refleksjon om seg selv.. om hun så svarer feks "det var bare flaks eller, det ville alle klart for det er så lett.. svar ordentlig.. feks, nei, jeg kjenner mange som ikke kan det der.. det finnes tilogmed voksne som ikke jobber så godt.. men Vær ærlig... snakk og snakk og snakk + møtes henne på følelsene hennes.. fremfor å si at hun får slutte å spille hvis hun ikke tåler å tape.. har du prøvd å snakke med henne om det å tape.. "det ser ut som du synes det er vanskelig/dumt å tape, hvordan kjennes det for deg" eller, er det noe jeg kan Gjøre for deg slik at det føles litt bedre ...

Anonymous poster hash: 0dac0...8f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...