Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #1 Skrevet 5. juni 2015 Kuttet meg på fingeren i går ca 4-5 millimeter dypt og kanskje 1-1,5 cm bredt. Jeg blør litt enda selv om jeg har dekket det til med plaster. Det blødde noe hinsides i mange timer når jeg kuttet meg. I dag begynte det å verke og jeg har fått hovne lymfekjertler, hodepine og feber. Burde jeg kontakte lege i dag, eller kan jeg vente til mandag hvis jeg ikke blir bedre? Anonymous poster hash: a8f8e...e8a
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #2 Skrevet 5. juni 2015 hysterisk? Anonymous poster hash: dfc33...ae6
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #3 Skrevet 5. juni 2015 Forsøk med å rense såret skikkelig, med klorheksidin eller pyrisept. Det at såret fortsatt blør er jo bra i den forstand at puss og mikrober blir skylt ut av såret av blødningen, men at det fortsatt blør såpass lenge etter at du kuttet deg viser jo at det er mer enn et papercut for å si det sånn. Det høres ut som et dypt sår (4-5 mm), så utifra hvor du har kuttet deg, så kan du jo ha skadet underliggende vev (eks. sener). Og du kan jo ha en begynnende infeksjon i vevet. Tegn på det er jo verk, at vevet rundt såret blir rødt og hovent og gjerne dunkende smerter i fingeren. Hender er jo skitne, og man kommer borti utrolig mye forskjellig mikrober i hverdagen med hendene sine. Du får følge med på hvordan det går videre med deg, hvis du får frostanfall og kraftig feber ville jeg ha kontaktet legevakta straks. Uansett så er det jo lov å ringe de for å spørre om råd også, man trenger ikke å sitte på venterommet hvis man ikke må få tilsyn av en lege. Så hvis du ikke helt vet, så ring de og spør. Er jo sykepleiere som sitter og tar i mot tlf og de er erfarne og kan sile ut hvem som kan vente til mandag og ikke. God bedring! Anonymous poster hash: 4cc15...7e3
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #5 Skrevet 5. juni 2015 Jeg ville ventet. Hilsen en annen sykepleier. Anonymous poster hash: 6c329...400
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #6 Skrevet 5. juni 2015 Får du feber og hevelse er jo det tegn på infeksjon! Du bør kontakte legen ja. Hilsen sykepleier!! Anonymous poster hash: efdc9...f67
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #7 Skrevet 5. juni 2015 Hovne lymfekjertler og feber etter et slikt kutt trenger ikke ha noe med hverandre å gjøre, MEN det bør du ikke ta sjansen på! For hvis infeksjonstegnene er kommet pga. kuttet så trenger du behandling raskt. Ring legevakten og snakk med dem, ikke hør på de som sier du bør vente. Ring legevakten og la dem få avgjøre om du bør komme inn eller ikke! Anonymous poster hash: 88605...c78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå