Gå til innhold

Huff. Så fortvilet. Sår babyrumpe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har hatt litt løs mage de siste dagene og hatt flere bleier. (Tror det er fordi hun har fått to tenner og en til på vei) Hun har små blemmer det har gått hull på. Hun gråter hver gang hun bæsjer.

Jeg vasker varsomt med myke kompress med olje og vann. Jeg klapper tørt, føner (med kald luft) lar henne ligge mye med bleia åpen for å tørke. Smører med inotyol og sink. Jeg skifter med en gang hun har bæsjet (hun gråter jo så jeg tar det på minuttet) hun er blid når hun ikke bæsjer men gråter så sårt når det står på.

Jeg blir så lei meg selv og får bare lyst å gråte.

Hva gjør jeg galt? Det er veldig masse blemmer rundt endetarmsåpningen kan det se ut til.

Jeg ringte legen i morges og fikk time til mandag. Slike ting er ikke hast så lenge hun "bare" gråter når hun bæsjer.

Hva mer kan jeg gjøre for å hjelpe henne?

Hvilke kremer beskytter huden?

Har googlet masse og alle sverger til inotyol men det hjelper ikke her.

Anonymous poster hash: ce67e...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper deg nok ikke akkurat nå, da det er vanskelig å finne i butikk(bortsett fra noen helsekostbutikker)

Men det eneste jeg fant skikkelig effektivt mot såre babyrumpe var ringblomstsalve.

Denne: http://soloppgangen.no/kj%C3%B8psinformasjon/barn/hud-og-harpleie/calendula-balsamnettbutikk

Og det bør være salve/balsam. Prøvde noen ringblomstkremer også, men de var ikke like effektive.

Anonymous poster hash: 59912...a8d
Skrevet

Vi måtte ha fucidinsalve og deretter dactakort for å bli kvitt en heftig runde bleieutslett. Dactakort får du reseptfritt. Inneholder kortison og middel mot sopp. Blir ofte sopp i bleieutslett. Hør ned apoteket om de anbefaler det i deres tilfelle. Inotyol eller andre salvet hjalp ikke her heller.

Anonymous poster hash: 49ebe...224

Skrevet

Og du- du gjør ikke noe galt. Jeg er sykepleier og har sett og behandlet masse bleieutslett. Likevel fikk vi en helvetes omgang. Fortsett som du gjør fram til mandag hvis ikke apoteket anbefaler seg å prøve dactakort.

Skrevet

Fucidin på blemmene og bleik full av potetmel!

Sink og inytiol er bra på rød hud og forebyggende! Men når det er blemmer blir det bare værre å vaske det bort mellom hvert skift. Det sliter på huden og gjør blemmene værre. Lurt å lufte så mye som mulig! Evnt legge en liten bommulsklut/kompress mellom skinkene sånn at det blir mindre kontakt hud mot hud.

Anonymous poster hash: a7c74...acc

Skrevet

Kjøp denne. Den er virkelig helt genial... En av mine hadde blødende sår i rumpa pga diaré og antibiotikakur. Funker på alt av utslett/sår på rumpa.

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=1517017&ref=search

Brukt den men den virker ikke. Nå som det har gått hull på blemmene burde jeg ikke bruke den mer sikkert.

Skrevet

Og du- du gjør ikke noe galt. Jeg er sykepleier og har sett og behandlet masse bleieutslett. Likevel fikk vi en helvetes omgang. Fortsett som du gjør fram til mandag hvis ikke apoteket anbefaler seg å prøve dactakort.

Tusen takk.

Skrevet

Fucidin på blemmene og bleik full av potetmel!

Sink og inytiol er bra på rød hud og forebyggende! Men når det er blemmer blir det bare værre å vaske det bort mellom hvert skift. Det sliter på huden og gjør blemmene værre. Lurt å lufte så mye som mulig! Evnt legge en liten bommulsklut/kompress mellom skinkene sånn at det blir mindre kontakt hud mot hud.

Anonymous poster hash: a7c74...acc

Fucidin har jeg. Prøve det neste gang. Hun har endelig sovnet.

Skrevet

Kjøp denne. Den er virkelig helt genial... En av mine hadde blødende sår i rumpa pga diaré og antibiotikakur. Funker på alt av utslett/sår på rumpa.

Brukt den men den virker ikke. Nå som det har gått hull på blemmene burde jeg ikke bruke den mer sikkert.

Ene min fikk blemmer og veskende sår litt her og der på kroppen som baby. Da brukte vi krystallfiolett, fusidin og talkumpudder.... Kanskje det hjelper? Hos oss hjalp det en stund før det kom tilbake. Hun hadde fått en type brennkopper viste det seg. Vi fikk da betnovat og det gjorde susen.
Skrevet

Jeg synes det fungerer bedre å vaske henne under rennende vann. Ikke noe med klut eller servietter men kun rennende vann og olje. Så klapptørke med håndkle.

Skrevet

Jeg synes det fungerer bedre å vaske henne under rennende vann. Ikke noe med klut eller servietter men kun rennende vann og olje. Så klapptørke med håndkle.

Jeg har gjort det litt også men for å få bort all bæsjen må jeg tørke litt også. Huden er litt ujevn nå pga blemmene så det sitter liksom litt igjen.

Skrevet

Ene min fikk blemmer og veskende sår litt her og der på kroppen som baby. Da brukte vi krystallfiolett, fusidin og talkumpudder.... Kanskje det hjelper? Hos oss hjalp det en stund før det kom tilbake. Hun hadde fått en type brennkopper viste det seg. Vi fikk da betnovat og det gjorde susen.

Leste om den krystallfiolett. Kan den brukes når det har gått hull på blemmene?

Sto den ikke skulle brukes i sår, er blemme med hull sår?

Skrevet

Jeg har gjort det litt også men for å få bort all bæsjen må jeg tørke litt også. Huden er litt ujevn nå pga blemmene så det sitter liksom litt igjen.

Jeg brukte bare min egen hånd. Er så mye snillere mot huden enn en klut som skraper.

Skrevet

Vi brukte det på sprukne blemmer men jeg er ikke lege eller farmasøyt så jeg vil ikke gå god for at du skal det.
Skrevet

Vi brukte det på sprukne blemmer men jeg er ikke lege eller farmasøyt så jeg vil ikke gå god for at du skal det.

Ikke meningen å kuppe tråden men var det vondt når du tok det på?

Skrevet

Jeg brukte bare min egen hånd. Er så mye snillere mot huden enn en klut som skraper.

Kanskje det men problemet er jo rundt åpningen. Føler ikke jeg får det helt rent med bare fingre.

Skrevet

Prøv krystallfiolet frem til mandag. Smør rundt sårkantene og der det ellers er utslett. Krystallfiolet preller som oftest av på væskefylte sår, så ikke vær så veldig redd når du tar det på. Det setter farge på alt, så bruk helst hansker. Har aldri opplevd at noen syns det var vondt å ta på utenom at det er vondt når en berører det såre området generelt.

Skrevet

Andre soppdrepende middel skal du helst ha resept fra lege når det gjelder babyer, mulig det gjelder for krystallfiolet også, men jeg tror ikke det.

Skrevet

Her sverger vi til Bepanthen til såre rumper.

Anonymous poster hash: cdb1e...c98

Skrevet

Vi brukte potetmel. Mellom hvert skift. Finnes ikke noe bedre mot såre stumper. Mulig dere må få noe fra lege, men potetmel funker veldig bra frem til dere har vært der!

Anonymous poster hash: 67f3f...895

Skrevet

Um, fucidin burde ikke brukes uten at det er en lege som har foreskrevet det. Det inneholder antibiotika og driver derfor frem resistente bakterier. Og hvis legen skal ta en dyrkningsprøve av sårene, så vil fucidinbruk gi feil svar. :/ 

Prøv med litt hydrokortisonsalve på stumpen, det vil dempe en inflammasjonen av huden. Eller daktakort som noen her over nevnte. Og luft så mye som mulig. Gjerne spør de på apoteket om råd.

Anonymous poster hash: b7225...e6c
Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden men var det vondt når du tok det på?
Nei tror ikke det for hun grein ikke noe. Legen sa at jeg bare skulle smøre på selv på sår men det var kun til meg han sa det. Ikke sikkert du eller andre ville fått samme råd.
Skrevet

Tusen takk for svar alle.

Jeg har fønet og latt henne ligge uten bleie masse så blemmene hadde tørket en del opp.

Snakket med legevakten og de sa jeg kunne bruke krystallfiolett og litt dactakort for å lindre kløen.

Om det ikke var bedre i morgen kunne jeg bare komme.

Nå har det vært et styr å få lagt henne. Hun er overtrøtt pga lite søvn og var på randen av hysterisk.

Slitsom dag, håper natten blir bedre.

Skrevet

Sønnen vår fikk kraftig bleie utslett sommeren han fylte to år. Hadde sår og blemmer. Vi prøvde alt. Skifte hyppig, lufttørke, gå uten bleie, potetmel, sinksalve, bepanthen og inotyol. Ingen ting hjalp. Han ble bare verre og verre. Så kjøpte vi krystallfiolett. Hadde det på selvom han hadde sår, det gikk helt fint. Og utslettet roa seg kraftig på to dager. Tydeligvis sopp/bakterier der som måtte fjernes for å få bukt med det. Smurte så med inotyol I noen dager også var han helt fin igjen :-)

Ville prøvd krystallfiolett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...