Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #1 Skrevet 5. juni 2015 I byen her jeg bor er det en mann som oppsøker folk som venter på bussen for å tigge. Han holder koppen sin under nesa deres mens han peker på munnen sin, og han blir stående ganske lenge selv om man rister på hodet. Jeg er ikke generelt imot tigging, og ønsker ikke et tiggerforbud. Men måten denne mannen opptrer på er påtrengende og ubehagelig. Han har også holdt på slik i minst ett år. Jeg opplever ham som ubehagelig når jeg avviser ham, skulende blikk og mumling. Ekkelt når jeg har barna med. (Det har egentlig ikke noe med saken å gjøre, men han ser veldig "skummel" ut, omtrent som på gamle tegninger av jøder - mørk i hår og skjegg, kroknese, skulende blikk.) Er det lov å drive slik oppsøkende tigging? Anonymous poster hash: 13226...b9e
kristinehufine Skrevet 5. juni 2015 #2 Skrevet 5. juni 2015 Det burde ikke vært lov i hvertfall. Jeg ville tatt kontakt med politiet. Jeg kunne taklet det fint, men hva med ungdom som står alene? De syns nok det er ganske ubehagelig..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #3 Skrevet 5. juni 2015 Ja, heldig vis er det lov. Et forbud ville gjøre bøsseinnsamlinger ulovlig og det ville gjøre det ulovlig å be om hjelp til for eksempel bussbilett hjem for en tenåring som har mistet lommeboka. Anonymous poster hash: 672e8...f31
kristinehufine Skrevet 5. juni 2015 #4 Skrevet 5. juni 2015 Ja, heldig vis er det lov. Et forbud ville gjøre bøsseinnsamlinger ulovlig og det ville gjøre det ulovlig å be om hjelp til for eksempel bussbilett hjem for en tenåring som har mistet lommeboka. Anonymous poster hash: 672e8...f31 Det blir ikke det samme som situasjonen HI har forklart. En bøssebærer som samler til et veldedig formål, smiler hyggelig og snur pent og pyntelig dersom man takker nei er noe helt annet enn en tigger som trykker tiggekoppen sin oppunder nesa på deg og nekter å gå før man gir noe....
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #5 Skrevet 5. juni 2015 Ja, heldig vis er det lov. Et forbud ville gjøre bøsseinnsamlinger ulovlig og det ville gjøre det ulovlig å be om hjelp til for eksempel bussbilett hjem for en tenåring som har mistet lommeboka. Anonymous poster hash: 672e8...f31 Det er vel ikke helt det samme? Man må ha tillatelse for å samle inn midler ved bøssebæring. HI Anonymous poster hash: 13226...b9e
kristinehufine Skrevet 5. juni 2015 #6 Skrevet 5. juni 2015 Ja, heldig vis er det lov. Et forbud ville gjøre bøsseinnsamlinger ulovlig og det ville gjøre det ulovlig å be om hjelp til for eksempel bussbilett hjem for en tenåring som har mistet lommeboka. Anonymous poster hash: 672e8...f31 Det er vel ikke helt det samme? Man må ha tillatelse for å samle inn midler ved bøssebæring. HI Anonymous poster hash: 13226...b9e Jeg er enig med deg HI. De som står utenfor overalt de står hvertfall bare der! Ikke ubehagelige selv om jeg kanskje irriterer meg litt over de. Men det er ubehagelig med de som kommer bort til deg og omtrent krever! I tillegg syns jeg det er ubehagelig når de kommer på døra med skilt...
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #7 Skrevet 5. juni 2015 Ja, heldig vis er det lov. Et forbud ville gjøre bøsseinnsamlinger ulovlig og det ville gjøre det ulovlig å be om hjelp til for eksempel bussbilett hjem for en tenåring som har mistet lommeboka. Anonymous poster hash: 672e8...f31 Det er vel ikke helt det samme? Man må ha tillatelse for å samle inn midler ved bøssebæring. HI Anonymous poster hash: 13226...b9e Jeg er enig i at det ikke er det samme, men et generelt tiggerforbud ville også ramme denne typen tigging. Vi har allerede en paragraf i politiloven som kan anvendes for slike tilfeller HI beskriver: "§ 7.Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v. Politiet kan gripe inn 1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser 2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet 3 for å avverge eller stanse lovbrudd. Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert. Unnlater noen å etterkomme pålegg gitt i medhold av første ledd, kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare. På andre offentlige myndigheters ansvarsområder kan politiet gripe inn umiddelbart når et forhold medfører alvorlige ordensforstyrrelser eller fare for slike, dersom vedkommende organ ikke er tilgjengelig eller inngrep fra dette antas umulig, virkningsløst eller ikke kan skje i tide. Den ansvarlige myndighet skal snarest mulig underrettes om inngrepet." Anonymous poster hash: 672e8...f31
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #8 Skrevet 5. juni 2015 Trondheim? Anonymous poster hash: 06abc...6b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå