Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #1 Skrevet 4. juni 2015 Jeg får kun minste sats aap nå. Er det noen her som har fått ung ufør etter fylte 26? Problemet mitt er at jeg ble feil diagnosert i mange år. Jeg klarte ikke fungere aktivt og sluttet utdanningen. Ble for tungt. Har prøvd å jobbe noen år. Men det ble også tungt. Jeg har gått til legen i flere år å bedt om hjelp. Men alle mine plager ble sett på som psykisk. Da jeg var 28 falt jeg om og det viste seg at jeg hadde en alvorlig medfødt sykdom. Siden jeg har gått ubehandlet i for mange år har jeg fått nedsatt yteevne grunnet skade. De fleste blir operert som barn og får en helt annen oppfølging enn det jeg har fått. Nå skal jeg prøve å søke om ung ufør selv om jeg er 4 år for gammel. Er det noen her som har vært igjennom det? Er ikke vanskelig å dokumenter at jeg hadde denne sykdommen før 26 da den er medfødt. Kan jeg forvente å få etterbetalt? Min historie er så komplisert og kjenner jeg er redd for å havne utenom igjen. Har levd i så mange år med store plager uten å få hjelp. Jeg er heldig som ikke døde. Anonymous poster hash: 4bbe0...aae
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #2 Skrevet 4. juni 2015 Jeg fikk min diagnose da jeg var 27, den er også medfødt. Fikk innvilget ung ufør uten problemer og etterbetalt for den tiden jeg hadde hatt aap (nesten ett år, mener det er inntil 3 år man kan få etterbetalt for). Jeg tror regelen er at du må ha redusert arbeidsevne fra før fylte 26 og søke ung ufør før fylte 36. Anonymous poster hash: 29b13...c23
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #3 Skrevet 4. juni 2015 Tusen takk for svar. Da er jeg innenfor. Endelig noen positivt i all elendigheten og sykdommen. Jeg gråter av glede. Snakket med saksbehandleren min på nav tidligere i dag og hun mente jeg ikke hadde krav. Da gråt jeg av fortvilelse. Da er det bare å bestille time til fastlegen å få dokumentasjon. Tok søknaden lang tid? Er det en fast sats alle får eller er den individuell? Hi Anonymous poster hash: 4bbe0...aae
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #4 Skrevet 4. juni 2015 Det tok ikke så lang tid for meg, men det varierer kanskje fra sted til sted? Jeg bor på et lite sted hvor de ikke har så altfor mye å gjøre. Tror det tok et par uker. Du bør ha dokumentasjon fra lege på at sykdommen er medfødt, at det er denne medfødte sykdommen som gjør at du har redusert arbeidsevne, og at den har gjort siden det før du fylte 26. Da bør det ikke være noe problem. Jeg vet ikke om ung ufør tillegget varierer med inntektsgrunnlaget, men det er i alle fall likt for alle som har minstesats (som jeg har). Anonymous poster hash: 29b13...c23
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #5 Skrevet 4. juni 2015 Mannen har en medfødt sykdom som ikke ble oppdaget før han var 28. Han fikk ung ufør Anonymous poster hash: e4111...66c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #6 Skrevet 4. juni 2015 Er litt spent på når de av dere som fikk innvilget ung ufør søkte om det. Jeg har alvorlig sykdom som ble oppdaget som liten men fikk ikke innvilget ung ufør. Dette var for et år siden å da sa de på nav som skulle vurdere saken at det var kommet nye regler å så lenge det ikke var sykdom som feks cp eller downs så fikk mann ikke innvilget ung ufør lenger... Anonymous poster hash: a91d3...b6f
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #7 Skrevet 4. juni 2015 Åhh. Nå ble jeg bekymret igjen. Hva er din diagnose? Lurer siden du fikk avslag. Anonymous poster hash: 4bbe0...aae
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #8 Skrevet 4. juni 2015 Er litt spent på når de av dere som fikk innvilget ung ufør søkte om det. Jeg har alvorlig sykdom som ble oppdaget som liten men fikk ikke innvilget ung ufør. Dette var for et år siden å da sa de på nav som skulle vurdere saken at det var kommet nye regler å så lenge det ikke var sykdom som feks cp eller downs så fikk mann ikke innvilget ung ufør lenger... Anonymous poster hash: a91d3...b6f Jeg søkte for 4 år siden, men søsteren min med samme diagnose som meg fikk det innvilget for bare noen uker siden. Og vi har ikke cp eller downs... Anonymous poster hash: 29b13...c23
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #9 Skrevet 4. juni 2015 Når jeg tenker meg om er det kanskje noe med at sykdommen må være så alvorlig at du har varig nedsatt arbeidsevne? At du ikke får det hvis du har utsikter til å komme i full jobb? Anonymous poster hash: 29b13...c23
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #10 Skrevet 4. juni 2015 Det er flere vilkår enn at man skal bli syk før fylte 26 år. Dette vurderes av NAV Forvaltning ved hver søknad om uføretrygd. Anonymous poster hash: fa94e...e06
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #11 Skrevet 4. juni 2015 Takk for svar. Da har jeg outet meg i en annen tråd i sinne. Så da ka jeg vel gjøre det her å. Hehe. Jeg har en alvorlig hjertefeil. Kronisk perikarditt. Og venstre grenblokk. Sliter med uregelmessig hjerterytme. Har vært gjennom en åpen hjerteoperasjon. Får håpe jeg fyller kravene Anonymous poster hash: 4bbe0...aae
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #12 Skrevet 4. juni 2015 Har noen lyst å opplyse hva forskjellen er å være ung ufør eller "normal" ufør? Har det noen fordel? Anonymous poster hash: b5ae4...5be
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #13 Skrevet 5. juni 2015 Har noen lyst å opplyse hva forskjellen er å være ung ufør eller "normal" ufør? Har det noen fordel? Anonymous poster hash: b5ae4...5be Ung ufør gir høyere utbetaling, for da har man blitt syk såpass tidlig i livet at man ikke har rukket å tjene seg opp noe godt grunnlag for uføretrygd. Uføretrygd i dag er jo ca 66% av gjennomsnittslønnen din før du ble syk (nye regler nå i 2015) og om du ble syk før du fikk noe særlig lønn å snakke om får du et tillegg på trygden som heter ung ufør. Men det er sant som det blir sagt tidligere i tråden her, det holder ikke at man ble syk før 26 år, for det er ikke alle sykdommer som gir rett til ung ufør. Det kommer an på hva slags diagnose man har og alvorlighetsgraden av skadene/funksjonsnedsettelsen. Anonymous poster hash: e2831...ca8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå