Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #1 Skrevet 4. juni 2015 Jeg klarer ikke å svelge tabletter, så jeg har ikke tatt gravidvitaminer under første trimester... Drikker cola og har generelt dårlig livstil, spiser verken frukt eller grønnsaker... Til middag spiser vi stort sett pizza, pasta og burgere osv. Aldri fisk og andre sunne ting nesten. Nå er jeg bekymret. Kan jeg ha skadet barnet? Er det for sent å starte med vitaminer? Er i begynnelsen av andre trimester nå. Anonymous poster hash: 8458b...f6c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #2 Skrevet 4. juni 2015 Du er klar over at du er gravid og så har du fortsatt en så usunn livstil? Anonymous poster hash: 099c8...b6e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #3 Skrevet 4. juni 2015 Det er aldri for sent. Du hadde nok hatt et sunnere foster med sunt kosthold, men skadet? Nei, det tror jeg ikke. Begynn med morgendagens middag. Fiskegrateng er lett å tilberede. Tilbehør er kokte grønsaker, poteter og smeltet smør. Anonymous poster hash: 63211...cb7
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #4 Skrevet 4. juni 2015 Ved ikke å ta tilskudd av folat øker du risikoen littegrann for å få barn med leppe-/ganespalte. Risikoen er fortsatt ekstremt lav. Det er uansett for sent å gjøre noe med det nå, og det går stort sett fint. Det vil være generelt positivt for både deg og barnet om du forsøker å få i deg et noe mer variert kosthold. Multivitaminer kan også hjelpe på. Det finnes en del tilskudd man kan få i f.eks dråpeform eller som oppløselig pulver om kapsler/tabletter er veldig vanskelige for deg, hør på apoteket. Ellers kan det jo være et bra tidspunkt for å forsøke dere på en endring av hele familiens kosthold? Pizza, pasta og burgere er fint i blant, men det er ikke noe å ha som hovedkosthold for en barnefamilie. Da ender du fort med usunne barn som underpresterer. Det vil du ikke være skyld i. Begynn like gjerne nå som en annen dag. Lykke til! Anonymous poster hash: e2358...cb4
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #5 Skrevet 4. juni 2015 Stakkars unge... Dere må slutte med den usunne maten! Barnet kommer til å bli feit når det vokser opp stakkar. Tenk på alle vitamin og mineralmangler!! Anonymous poster hash: 24428...004
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. juni 2015 #6 Skrevet 4. juni 2015 Aldri for sent å starte 😊 ville ha spist mer grønnsaker, grovt brød og kuttet ned på colaen. Du kan risikere svangerskapsdiabetes og stort foster om du ikke legger om kostholdet.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #7 Skrevet 4. juni 2015 Det skal en del til å skade det i magen, men om du har tenkt å fostre opp ungen på sånn drittmat etter at det er født vil du jo skade det. Anonymous poster hash: 32e25...53e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #8 Skrevet 4. juni 2015 Ved ikke å ta tilskudd av folat øker du risikoen littegrann for å få barn med leppe-/ganespalte. Risikoen er fortsatt ekstremt lav. Det er uansett for sent å gjøre noe med det nå, og det går stort sett fint. Det vil være generelt positivt for både deg og barnet om du forsøker å få i deg et noe mer variert kosthold. Multivitaminer kan også hjelpe på. Det finnes en del tilskudd man kan få i f.eks dråpeform eller som oppløselig pulver om kapsler/tabletter er veldig vanskelige for deg, hør på apoteket. Ellers kan det jo være et bra tidspunkt for å forsøke dere på en endring av hele familiens kosthold? Pizza, pasta og burgere er fint i blant, men det er ikke noe å ha som hovedkosthold for en barnefamilie. Da ender du fort med usunne barn som underpresterer. Det vil du ikke være skyld i. Begynn like gjerne nå som en annen dag. Lykke til! Anonymous poster hash: e2358...cb4 Folat skal vel tas pga faren for ryggmargsbrokk såvidt jeg har forstått. Har ingenting med leppe-/ganespalte å gjøre... Anonymous poster hash: 2082c...64c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #9 Skrevet 4. juni 2015 Ved ikke å ta tilskudd av folat øker du risikoen littegrann for å få barn med leppe-/ganespalte. Risikoen er fortsatt ekstremt lav. Det er uansett for sent å gjøre noe med det nå, og det går stort sett fint. Det vil være generelt positivt for både deg og barnet om du forsøker å få i deg et noe mer variert kosthold. Multivitaminer kan også hjelpe på. Det finnes en del tilskudd man kan få i f.eks dråpeform eller som oppløselig pulver om kapsler/tabletter er veldig vanskelige for deg, hør på apoteket. Ellers kan det jo være et bra tidspunkt for å forsøke dere på en endring av hele familiens kosthold? Pizza, pasta og burgere er fint i blant, men det er ikke noe å ha som hovedkosthold for en barnefamilie. Da ender du fort med usunne barn som underpresterer. Det vil du ikke være skyld i. Begynn like gjerne nå som en annen dag. Lykke til! Anonymous poster hash: e2358...cb4 Folat skal vel tas pga faren for ryggmargsbrokk såvidt jeg har forstått. Har ingenting med leppe-/ganespalte å gjøre... Anonymous poster hash: 2082c...64c Jo, det har med begge deler å gjøre. Anonymous poster hash: d0c0b...941
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #10 Skrevet 4. juni 2015 Ved ikke å ta tilskudd av folat øker du risikoen littegrann for å få barn med leppe-/ganespalte. Risikoen er fortsatt ekstremt lav. Det er uansett for sent å gjøre noe med det nå, og det går stort sett fint. Det vil være generelt positivt for både deg og barnet om du forsøker å få i deg et noe mer variert kosthold. Multivitaminer kan også hjelpe på. Det finnes en del tilskudd man kan få i f.eks dråpeform eller som oppløselig pulver om kapsler/tabletter er veldig vanskelige for deg, hør på apoteket. Ellers kan det jo være et bra tidspunkt for å forsøke dere på en endring av hele familiens kosthold? Pizza, pasta og burgere er fint i blant, men det er ikke noe å ha som hovedkosthold for en barnefamilie. Da ender du fort med usunne barn som underpresterer. Det vil du ikke være skyld i. Begynn like gjerne nå som en annen dag. Lykke til! Anonymous poster hash: e2358...cb4 Folat skal vel tas pga faren for ryggmargsbrokk såvidt jeg har forstått. Har ingenting med leppe-/ganespalte å gjøre... Anonymous poster hash: 2082c...64c Jo, det har med begge deler å gjøre. Anonymous poster hash: d0c0b...941 Okei, my bad. Trodde leppe-/ganespalte hadde mest med arv å gjøre.. Anonymous poster hash: 2082c...64c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #11 Skrevet 4. juni 2015 Jeg ville bekymret meg mer for hva slags kosthold jeg kom til å overføre til barnet mitt etter at det var født. Ta deg sammen og gjør en endring nå! Vil du at barnet ditt skal vokse opp med cola, pizza og burgere, uten frukt og grønt? Slike endringer skjer ikke av seg selv. Anonymous poster hash: a5779...e22
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #12 Skrevet 4. juni 2015 Herregud for et nek du er! Du må jo tenke på barnet og sørge for at det får i seg nødvendige vitaminer og mineraler. Håper noen melder deg til barnevernet hvis du ikke legger om livsstilen. Stakkars barn! Anonymous poster hash: 82d36...779
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #13 Skrevet 4. juni 2015 Folat er for sent ift forebygging av ryggmargsbrokk og leppe- /ganespalte. Hadde ikke tenkt mer på det, det går som oftest bra! Hadde absolutt lagt inn stor innsats på en oppgradering i matveien! Barnet vil nok være frisk enda du hittil har levd på junk, men barnet vil være dårligere rustet til fødsel og barseltiden. I mitt andre svangerskap spiste jeg dårlig, næringsfattig mat. Mye cola og sjokolade. Barnet var ( og er) friskt men det var tydelig at hun ikke hadde fått den næringen hun trengte. Huden var løs/stor, så det tydet på at hun ikke hadde fått dekket næringsinntaket. Var ikke morkaken som var problemet. Anonymous poster hash: f9c5f...ceb
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. juni 2015 #14 Skrevet 4. juni 2015 Herregud for et nek du er! Du må jo tenke på barnet og sørge for at det får i seg nødvendige vitaminer og mineraler. Håper noen melder deg til barnevernet hvis du ikke legger om livsstilen. Stakkars barn! Anonymous poster hash: 82d36...779 Ro deg ned a!
*Miss Marple* Skrevet 4. juni 2015 #15 Skrevet 4. juni 2015 Herregud for et nek du er! Du må jo tenke på barnet og sørge for at det får i seg nødvendige vitaminer og mineraler. Håper noen melder deg til barnevernet hvis du ikke legger om livsstilen. Stakkars barn! Anonymous poster hash: 82d36...779 Nå må du rulle inn! Hvordan får du deg til å snakke sånn til folk? Jeg har levd på druer, kakemenn og hockypulver i 9 mnd og fått friske barn (den ene som var syk var det ikke pga kostholdet). Det er jo selvsagt ikke å anbefale (var pga hypermesis det eneste jeg fikk i meg), men du har nok ikke skadet babyen din. Men nå er tiden inne for å legge om kostholdet, både for baby i magen og for din egen helse i tillegg til at dere må lære barnet gode matvaner i fremtiden. Kutt på det usunne, ta tran og spis litt frukt/grønt hver dag og kos deg med graviditeten. Det er aldri for sent å ta tak.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #16 Skrevet 4. juni 2015 Sliter med kostholdet jeg også, og tenker på hvordan det har gått ut over baby i magen. Første trimester levde jeg stort sett på frukt og Biola, og kanskje en middag i ny og ne, som besto av stekt kjøtt m/ enten ris eller potetstappe, og rømme eller saus. Og slik gikk no dagan. Klarte å få i meg folat da, og Omega 3. Ikke hver dag, det hendte jeg glemte det, men regelmessig iallefall. Så kom 2.trimester, frukten har fortsatt, men snopekicket satte også inn, for ikke å snakke om boller i alle slag, med vaniljekrem og sukker og glasur. Å du milde himmel! Og der er jeg enda, med 9 uker igjen til termin. Fortsatt får jeg i meg lite ordentlig mat, men spiser iallefall daglig frokost som består av grov skive med enten leverpostei, smøreost eller makrell i tomat. Kjøper også disse juicene med grønnsaker i, for å gjøre litt opp for at jeg ikke er så flink på grønnsaksfronten. Tenker det er bedre enn ingenting. Et lite tips til deg der kanskje? Anonymous poster hash: 4280d...d2d
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #17 Skrevet 5. juni 2015 Hei og takk for alle svar! Skal prøve å legge om nå. Har ikke visst om graviditeten veldig lenge, fant det ut i uke 9 circa og kuttet ut både røyk og vin samme dagen. Men colaen er har liksom vært trøsten da.. Drikker ca en liter per dag nå, også kuttet ned betraktelig! Har handlet inn grønnsaker og masse frukt idag og skal ikke spise snop i det hele tatt denne helgen! Anonymous poster hash: 8458b...f6c
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #18 Skrevet 5. juni 2015 Hei og takk for alle svar! Skal prøve å legge om nå. Har ikke visst om graviditeten veldig lenge, fant det ut i uke 9 circa og kuttet ut både røyk og vin samme dagen. Men colaen er har liksom vært trøsten da.. Drikker ca en liter per dag nå, også kuttet ned betraktelig! Har handlet inn grønnsaker og masse frukt idag og skal ikke spise snop i det hele tatt denne helgen! Anonymous poster hash: 8458b...f6c Syns du er flink. Å kutte ut røyk og alkohol er viktigst. Det at du skriver dette innlegget viser at du har lyst til å gjøre noe med det, drit i de som sier stygge ting her. Masse lykke til meg ny livsstil og graviditeten, gratulerer så mye Anonymous poster hash: a5694...65b
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #19 Skrevet 5. juni 2015 Herregud for et nek du er! Du må jo tenke på barnet og sørge for at det får i seg nødvendige vitaminer og mineraler. Håper noen melder deg til barnevernet hvis du ikke legger om livsstilen. Stakkars barn! Anonymous poster hash: 82d36...779 Men jeg verken røyker, drikker eller driver med narkotika! Du er jo ond! 😱😱 Anonymous poster hash: 8458b...f6c
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #20 Skrevet 5. juni 2015 Hei og takk for alle svar! Skal prøve å legge om nå. Har ikke visst om graviditeten veldig lenge, fant det ut i uke 9 circa og kuttet ut både røyk og vin samme dagen. Men colaen er har liksom vært trøsten da.. Drikker ca en liter per dag nå, også kuttet ned betraktelig! Har handlet inn grønnsaker og masse frukt idag og skal ikke spise snop i det hele tatt denne helgen! Anonymous poster hash: 8458b...f6c Du har kuttet ned kraftig og drikker nå bare 1 liter om dagen? Eller du har kuttet ned fra 1 liter om dagen. Du burde uansett kutte enda mer ned, uavhengig om du er gravid eller ikke. Anonymous poster hash: 1dd3d...bb5
Gjest Darwinia:-) Skrevet 5. juni 2015 #21 Skrevet 5. juni 2015 Du har nok ikke skadet barnet ditt men både du og barnet vil nok bli sunnere om du legger om kostholdet. Det er tungt arbeid å være gravid og da hjelper det mye med et sunt kosthold. Legg om nå så går nok dette helt fint:-) Husk også at kosthold er viktig for kvaliteten på melka så like greit å legge om kostholdet med det samme. Lykke til med svangerskap og alt som følger:-)
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #22 Skrevet 5. juni 2015 Det går så bra, ikke vær redd. Graviditeten tar den næringen som er i maten du spiser den. Jeg har spist fisk to ganger og er i sluttfasen nå. Har tatt trantabletter og slikt denne gangen men første gangen jeg var gravid tok jeg ikke noe og spiste ganske likt som deg, babyen kom ut, helt vanlig fødsel og passe stor baby. Om du vil begynne å ta litt vitaminer nå så gjør du det Det er aldri for sent heller. Vitaminene kommer godt med under fødsel og også når du skal amme. Anonymous poster hash: c7059...e9d
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #23 Skrevet 5. juni 2015 Du har ikke gitt barnet optimale ivsbetingelser så langt. Hvor mye skade det har gjort er det foreløpig ingen som kan si. Er du heldig er ikke barnet skadet i det heletatt. Er du uheldig kan det ha fått for eksempel ryggmargsbrokk eller hjernen kan ha blitt skadet. Det du har gjort kan du uansett ikke gjøre noe med. Hovedfokuset nå må være å spise riktigvfremover slik at du ikke gjør en eventuell skade værre Anonymous poster hash: 96cb9...63f
februarprins2013 Skrevet 5. juni 2015 #24 Skrevet 5. juni 2015 eneste jeg fikk i meg som gravid var taco og cola. babyen ble helt normal, den fikk i seg det den trengte og det gjør nok din også, så trenger ikke skifte livsstil pga graviditeten
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2015 #25 Skrevet 5. juni 2015 Herregud for et nek du er! Du må jo tenke på barnet og sørge for at det får i seg nødvendige vitaminer og mineraler. Håper noen melder deg til barnevernet hvis du ikke legger om livsstilen. Stakkars barn! Anonymous poster hash: 82d36...779 Men jeg verken røyker, drikker eller driver med narkotika! Du er jo ond! 😱😱 Anonymous poster hash: 8458b...f6c Moahahaha! !!! 😈 sannheten suger. Tenk så feite unger du kommer til å få. Herlig. Anonymous poster hash: 82d36...779
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå