Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #1 Skrevet 4. juni 2015 Har nettopp begynt å la min gutt på 12 mnd spise selv. Han bruker skjeia bittelitt og ellers så tar han hendene oppi skål med grøt, yoghurt osv. Det blir jo ein god del gris. Har hørt at de skal få spise selv fordi de da får en mestringsfølelse. Bør vi irettesette når han bruker hendene eller la han holde på og i tillegg mate han selv litt med en egen skjei i håp om at han skal ta etter? Anonymous poster hash: d9bcc...1b7
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #2 Skrevet 4. juni 2015 La han holde på. Lærer seg etterhvert. Men alltid tilby skje og gaffel Anonymous poster hash: e5f36...c7b
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #3 Skrevet 4. juni 2015 La han holde på. Det er slik han blir kjent med konsistenser. Anonymous poster hash: aa950...6e9
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #4 Skrevet 4. juni 2015 La ham holde på, det er mye verre når de ikke kan holde i en brødskive fordi de er redde for å få leverpostei på fingrene, eller når de må mates helt opp i 3-4-årsalderen. Anonymous poster hash: adb9c...d3f
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #5 Skrevet 4. juni 2015 La han utforske både mat og gaffel/skje. Det kommer av seg selv. Min sønn er 18 måneder og bruker fortsatt fingrene innimellom, det er ikke så nøye så lenge han får i seg mat. Hvis det blir søl kan vi vaske etterpå. Bordskikk får komme senere. Anonymous poster hash: d034d...7e9
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #6 Skrevet 4. juni 2015 Jeg syntes det var sent å la ham spise på egenhånd, v begynte med det i forbindelse med fast føde rundt 6 mndrs alder. Noe fra 4 mndrs alder også (fikk noe frukt og grønt å smake på). Ved ettårsalderen brukte hun skjea veldig bra. Nå er hun to, og spiser med kniv og gaffel (klarer ikke kutte noe selv, kanskje spesielt fordi det er sånn plast barnekniver, men skyver f.eks ris med kniven og opp på gaffelen). Men også hun var gjennom en spise med hendene-periode. Alle barn er det, og det skal ikke korrigeres før de først og fremst kan bruke utstyret riktig, men heller ikke før de faktisk forstår hvorfor du korrigerer... Barn lærer mye av å ta på maten, akkurat som å lukte og smake på den. Anonymous poster hash: 855cf...f91
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #7 Skrevet 4. juni 2015 Han har spist fingermat, skiver osv lenge. Men har ikke begynt å spise det som skal spises med skjei selv før han ble 1 år. Er det sent? Men mannen min gir han mat for han takler ikke at det blir så mye søl så vi er ikke helt enige.. HI Anonymous poster hash: d9bcc...1b7
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #8 Skrevet 4. juni 2015 Han drikker og av vanlig kopp, drikker litt når vi holder koppen og så tar han fingrene oppi vannet og "plasker" med fingrene. Bør det irettesettes? Evt. gå tilbake til tutekopp. HI. Anonymous poster hash: d9bcc...1b7
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #10 Skrevet 4. juni 2015 Han har spist fingermat, skiver osv lenge. Men har ikke begynt å spise det som skal spises med skjei selv før han ble 1 år. Er det sent? Men mannen min gir han mat for han takler ikke at det blir så mye søl så vi er ikke helt enige.. HI Anonymous poster hash: d9bcc...1b7 Jeg synes ikke 1 år er sent. Men jeg var som mannen din, og resultatet ser du i det forrige innlegget mitt (#4). Fortell ham det, så kanskje han tenker seg om en gang til. Litt søl i en periode er verdt det! Anonymous poster hash: adb9c...d3f
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #11 Skrevet 4. juni 2015 Jeg synes det er sent, og din mann bør slutte å mate barnet! Vil barnet bli matet, så ok, mat barnet de gangene det vil det, men ikke ellers. Til og med toåringen (jeg som skrev over at hun spiste med kniv og gaffel nå) vil bli matet fra tid til annen - det handler vel om løsrivningsfasen som går litt frem og tilbake. Og da mater vi henne uten å være vanskelige på det. Men vi mater henne selvfølgelig aldri ellers, og har kun gjort det frem til hun håndterte skjea på egenhånd, og fikk i seg nok mat. Den første tiden spiste hun selv, mens vi matet, det kunne jeg jo skrevet i det første innlegget mitt... Men en ettåring kan fint kunne klare å få i seg nok mat selv. Når det gjelder kopp, så var det et håpløst prosjekt til hun var halvannet! Hun kastet det vegg i mellom, helte det ut i maten osv... Hun elsker å leke med vann, så vi tok ikke den kampen. Der var vi sene, kanskje Hender hun fremdeles tar fingrene i glasset, men vi slår hardt ned på det nå. Men en ettåring tenker jeg at godt kan få leke litt med koppen sånn, men at dere forsiktig irettesetter etter hvert som han blir flinkere til spise og drikke, og at han forstår mer av hva dere sier (som vår jente gjorde da hun var ca halvannet). Vet ikke om det er et dugende råd, men det ser du. De lærer best av å gjøre det selv! Og litt av å se på andre som spiser Men de lærer ingenting av å bli matet... Anonymous poster hash: 855cf...f91
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #12 Skrevet 4. juni 2015 For gutten er det egentlig det samme om han blir matet eller om han får spise selv. Han er veldig glad i mat så bare maten kommer fort nok så er han fornøyd;) Det er vel heller jeg som bare ga han ei skjei for å se om han spiste selv siden det er det som anbefales. Hi Anonymous poster hash: d9bcc...1b7
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #13 Skrevet 4. juni 2015 Jeg synes det er sent, og din mann bør slutte å mate barnet! Vil barnet bli matet, så ok, mat barnet de gangene det vil det, men ikke ellers. Til og med toåringen (jeg som skrev over at hun spiste med kniv og gaffel nå) vil bli matet fra tid til annen - det handler vel om løsrivningsfasen som går litt frem og tilbake. Og da mater vi henne uten å være vanskelige på det. Men vi mater henne selvfølgelig aldri ellers, og har kun gjort det frem til hun håndterte skjea på egenhånd, og fikk i seg nok mat. Den første tiden spiste hun selv, mens vi matet, det kunne jeg jo skrevet i det første innlegget mitt... Men en ettåring kan fint kunne klare å få i seg nok mat selv. Når det gjelder kopp, så var det et håpløst prosjekt til hun var halvannet! Hun kastet det vegg i mellom, helte det ut i maten osv... Hun elsker å leke med vann, så vi tok ikke den kampen. Der var vi sene, kanskje Hender hun fremdeles tar fingrene i glasset, men vi slår hardt ned på det nå. Men en ettåring tenker jeg at godt kan få leke litt med koppen sånn, men at dere forsiktig irettesetter etter hvert som han blir flinkere til spise og drikke, og at han forstår mer av hva dere sier (som vår jente gjorde da hun var ca halvannet). Vet ikke om det er et dugende råd, men det ser du. De lærer best av å gjøre det selv! Og litt av å se på andre som spiser Men de lærer ingenting av å bli matet... Anonymous poster hash: 855cf...f91 Takk for gode råd:) Anonymous poster hash: d9bcc...1b7
Leirha Skrevet 4. juni 2015 #14 Skrevet 4. juni 2015 Jeg tenker hun er 1 år.Det kommer, hun er fortsatt veldig liten og det er ikke bare bare for dem å spise med gaffel og skje.Min siste begynte å beherske kunsten for alvor da han var nærmere 2,5 år enn 2. Så det kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå