Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #1 Skrevet 4. juni 2015 Altså de som velger å ikke jobbe, men lever på ytelser fra Nav i stede. Hvordan går det seg til? Er det virkelig så enkelt at man bare kan bestemme seg for det? Må man ikke være aktiv jobbsøker og gå på kurs eller noe for å få stønader fra Nav? Hørte på P3 i går på vei hjem fra jobb, Verdens Rikeste Land hvor de intervjuet noen "Navere" på Oslo S der det tydelig ble gitt uttrykk for at de ikke gadd å ta hva som helst av jobber, at for eks. å sitte i kassa på Rema var så kjedelig at de var uaktuelt, da levde de heller på Nav mens de venter på at drømmejobben skal komme. What?? Jeg kjenner jeg blir så provosert! Og så føler jeg meg fryktelig naiv og litt dum siden jeg trodde det faktisk skulle mer til for å få Nav-støtte. På hvilket grunnlag har disse rett til stønader da? Ikke er de syke og ikke er de arbeidssøkende tydeligvis. Anonymous poster hash: 0c038...7ce
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #2 Skrevet 4. juni 2015 Snu om på det da. En med masterlønn blir oppsagt i jobben og må søke dagpenger. Skal de da ta en jobb hvor de tjener 20 000 i måneden istedet for å være aktive og søke på jobber de er utdannet for? Da vil man jo som regel velte privat økonomi, samtidig som man kan gå glipp av relevante jobber. Da må vi jo bare slutte og utdanne, eller hvertfall regulere hva vi utdanner folk til. Må jo bruke kompetansen der den trengs. Dessuten er det jo begrenset hvor lenge man får dagpenger, kun en overgang. Kan jo ikke leve på dagpenger i evigheten. Dessverre så betyr systemet at det blir noen unnasluntrere, men velger å tro de fleste som kan vil ut i jobb. Anonymous poster hash: a68e5...610
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #3 Skrevet 4. juni 2015 Snu om på det da. En med masterlønn blir oppsagt i jobben og må søke dagpenger. Skal de da ta en jobb hvor de tjener 20 000 i måneden istedet for å være aktive og søke på jobber de er utdannet for? Da vil man jo som regel velte privat økonomi, samtidig som man kan gå glipp av relevante jobber. Da må vi jo bare slutte og utdanne, eller hvertfall regulere hva vi utdanner folk til. Må jo bruke kompetansen der den trengs. Dessuten er det jo begrenset hvor lenge man får dagpenger, kun en overgang. Kan jo ikke leve på dagpenger i evigheten. Dessverre så betyr systemet at det blir noen unnasluntrere, men velger å tro de fleste som kan vil ut i jobb. Anonymous poster hash: a68e5...610 Ja, ser den, men jeg fikk inntrykk av at dette gjaldt unge folk uten noe særlig utdanning og som dessuten ikke alle hadde jobbet tidligere (mulig jeg tar feil på sistnevnte). Er det sånn da at INGEN skal måtte ta jobber de ikke vil ha? Det henger jo ikke på greip. Anonymous poster hash: e8bc9...abd
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #4 Skrevet 4. juni 2015 Altså de som velger å ikke jobbe, men lever på ytelser fra Nav i stede. Hvordan går det seg til? Er det virkelig så enkelt at man bare kan bestemme seg for det? Må man ikke være aktiv jobbsøker og gå på kurs eller noe for å få stønader fra Nav? Hørte på P3 i går på vei hjem fra jobb, Verdens Rikeste Land hvor de intervjuet noen "Navere" på Oslo S der det tydelig ble gitt uttrykk for at de ikke gadd å ta hva som helst av jobber, at for eks. å sitte i kassa på Rema var så kjedelig at de var uaktuelt, da levde de heller på Nav mens de venter på at drømmejobben skal komme. What?? Jeg kjenner jeg blir så provosert! Og så føler jeg meg fryktelig naiv og litt dum siden jeg trodde det faktisk skulle mer til for å få Nav-støtte. På hvilket grunnlag har disse rett til stønader da? Ikke er de syke og ikke er de arbeidssøkende tydeligvis. Anonymous poster hash: 0c038...7ce Da får de vel ikke Aap, men Sosialstønad. Anonymous poster hash: 00bb9...4bf
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #5 Skrevet 4. juni 2015 Altså de som velger å ikke jobbe, men lever på ytelser fra Nav i stede. Hvordan går det seg til? Er det virkelig så enkelt at man bare kan bestemme seg for det? Må man ikke være aktiv jobbsøker og gå på kurs eller noe for å få stønader fra Nav? Hørte på P3 i går på vei hjem fra jobb, Verdens Rikeste Land hvor de intervjuet noen "Navere" på Oslo S der det tydelig ble gitt uttrykk for at de ikke gadd å ta hva som helst av jobber, at for eks. å sitte i kassa på Rema var så kjedelig at de var uaktuelt, da levde de heller på Nav mens de venter på at drømmejobben skal komme. What?? Jeg kjenner jeg blir så provosert! Og så føler jeg meg fryktelig naiv og litt dum siden jeg trodde det faktisk skulle mer til for å få Nav-støtte. På hvilket grunnlag har disse rett til stønader da? Ikke er de syke og ikke er de arbeidssøkende tydeligvis. Anonymous poster hash: 0c038...7ce Da får de vel ikke Aap, men Sosialstønad. Anonymous poster hash: 00bb9...4bf Hvorfor? Er ikke det betinget av å være jobbsøkende eller noe som helst? Er det bare å velge? Regner med at denne sosialstønaden ikke bare gis ut med rund hånd, men at det er noe som vurderes. Anonymous poster hash: e8bc9...abd
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #6 Skrevet 4. juni 2015 Snu om på det da. En med masterlønn blir oppsagt i jobben og må søke dagpenger. Skal de da ta en jobb hvor de tjener 20 000 i måneden istedet for å være aktive og søke på jobber de er utdannet for? Da vil man jo som regel velte privat økonomi, samtidig som man kan gå glipp av relevante jobber. Da må vi jo bare slutte og utdanne, eller hvertfall regulere hva vi utdanner folk til. Må jo bruke kompetansen der den trengs. Dessuten er det jo begrenset hvor lenge man får dagpenger, kun en overgang. Kan jo ikke leve på dagpenger i evigheten. Dessverre så betyr systemet at det blir noen unnasluntrere, men velger å tro de fleste som kan vil ut i jobb. Anonymous poster hash: a68e5...610 Altså... Det er da ingenting i veien for å aktivt søke relevante jobber mens man har en annen jobb å gå til... Om jeg hadde valget mellom å gå på arbeidsledighetstrygd eller jobbe på Rimi (som jo er den populære sammenligningen i en slik sammenheng) mens jeg søkte relevante jobber så vet jeg veldig godt hva jeg hadde valgt for å si det sånn. Anonymous poster hash: d13d0...337
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #7 Skrevet 4. juni 2015 Snu om på det da. En med masterlønn blir oppsagt i jobben og må søke dagpenger. Skal de da ta en jobb hvor de tjener 20 000 i måneden istedet for å være aktive og søke på jobber de er utdannet for? Da vil man jo som regel velte privat økonomi, samtidig som man kan gå glipp av relevante jobber. Da må vi jo bare slutte og utdanne, eller hvertfall regulere hva vi utdanner folk til. Må jo bruke kompetansen der den trengs. Dessuten er det jo begrenset hvor lenge man får dagpenger, kun en overgang. Kan jo ikke leve på dagpenger i evigheten. Dessverre så betyr systemet at det blir noen unnasluntrere, men velger å tro de fleste som kan vil ut i jobb. Anonymous poster hash: a68e5...610 Man kan da ta en jobb der man tjener mindre penger enn "normalt", og i mellomtiden lete etter jobber i sitt yrke? Beklager altså, om du har en jobb med masterlønn, så er du så smart at det å jobbe på Rema, være vasker, you name it, ikke er et nederlag. Har en familievenn som nærmer seg 30 år nå. Hun brukte 7 år på studiene, og får seg ikke jobb. Har søkt i hele Norge. Og hun leter aktivt og står på. Men, hun har ingen plass å bo (bor en uke her, en uke der), og hun gidder i allefall IKKE å ta seg en billigere betalt jobb i mellomtiden. Synes det er litt rart jeg da... Anonymous poster hash: 72a01...3e3
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #8 Skrevet 4. juni 2015 Snu om på det da. En med masterlønn blir oppsagt i jobben og må søke dagpenger. Skal de da ta en jobb hvor de tjener 20 000 i måneden istedet for å være aktive og søke på jobber de er utdannet for? Da vil man jo som regel velte privat økonomi, samtidig som man kan gå glipp av relevante jobber. Da må vi jo bare slutte og utdanne, eller hvertfall regulere hva vi utdanner folk til. Må jo bruke kompetansen der den trengs. Dessuten er det jo begrenset hvor lenge man får dagpenger, kun en overgang. Kan jo ikke leve på dagpenger i evigheten. Dessverre så betyr systemet at det blir noen unnasluntrere, men velger å tro de fleste som kan vil ut i jobb. Anonymous poster hash: a68e5...610 Altså... Det er da ingenting i veien for å aktivt søke relevante jobber mens man har en annen jobb å gå til... Om jeg hadde valget mellom å gå på arbeidsledighetstrygd eller jobbe på Rimi (som jo er den populære sammenligningen i en slik sammenheng) mens jeg søkte relevante jobber så vet jeg veldig godt hva jeg hadde valgt for å si det sånn. Anonymous poster hash: d13d0...337 Ja, det tenker jeg også må være riktig. Man binder seg jo ikke til en jobb for evig tid selv om man trer inn i den. mange har jo en jobb mens de søker etter ny, og derav oppsigelsestid, så er ikke som om det skal være en negativ ting for ny arbeidsgiver. Jeg mener nå at dersom man skal få offentlig støtte må det jo være noen krav til mottaker, bla å ta seg jobb uansett om den ikke er midt i smørøyet for hvilken utdanning man har og hva man interesserer seg for. Anonymous poster hash: e8bc9...abd
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #9 Skrevet 4. juni 2015 Snu om på det da. En med masterlønn blir oppsagt i jobben og må søke dagpenger. Skal de da ta en jobb hvor de tjener 20 000 i måneden istedet for å være aktive og søke på jobber de er utdannet for? Da vil man jo som regel velte privat økonomi, samtidig som man kan gå glipp av relevante jobber. Da må vi jo bare slutte og utdanne, eller hvertfall regulere hva vi utdanner folk til. Må jo bruke kompetansen der den trengs. Dessuten er det jo begrenset hvor lenge man får dagpenger, kun en overgang. Kan jo ikke leve på dagpenger i evigheten. Dessverre så betyr systemet at det blir noen unnasluntrere, men velger å tro de fleste som kan vil ut i jobb. Anonymous poster hash: a68e5...610 Man kan da ta en jobb der man tjener mindre penger enn "normalt", og i mellomtiden lete etter jobber i sitt yrke? Beklager altså, om du har en jobb med masterlønn, så er du så smart at det å jobbe på Rema, være vasker, you name it, ikke er et nederlag. Har en familievenn som nærmer seg 30 år nå. Hun brukte 7 år på studiene, og får seg ikke jobb. Har søkt i hele Norge. Og hun leter aktivt og står på. Men, hun har ingen plass å bo (bor en uke her, en uke der), og hun gidder i allefall IKKE å ta seg en billigere betalt jobb i mellomtiden. Synes det er litt rart jeg da... Anonymous poster hash: 72a01...3e3 Ja, da lurer man jo litt... Er hun liksom for god til å ta seg butikkjobb da tenker jeg. Jeg har selv mastergrad og jobb innenfor faget, men det ville ikke falle meg inn å heller gå arbeidsledig over lang tid mens jeg ventet på drømmejobben i stede for å ta en dårligere betalt jobb i mellomtiden. Tror nok neppe det hadde blitt sett på som negativt hos en ny arbeidsgiver heller, snarere tvert i mot. Dessuten er det jo sånn at all arbeidserfaring teller for noe, i hvertfall mer enn å ha gått ledig i flere år.. Anonymous poster hash: e8bc9...abd
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #10 Skrevet 4. juni 2015 Snu om på det da. En med masterlønn blir oppsagt i jobben og må søke dagpenger. Skal de da ta en jobb hvor de tjener 20 000 i måneden istedet for å være aktive og søke på jobber de er utdannet for? Da vil man jo som regel velte privat økonomi, samtidig som man kan gå glipp av relevante jobber. Da må vi jo bare slutte og utdanne, eller hvertfall regulere hva vi utdanner folk til. Må jo bruke kompetansen der den trengs. Dessuten er det jo begrenset hvor lenge man får dagpenger, kun en overgang. Kan jo ikke leve på dagpenger i evigheten. Dessverre så betyr systemet at det blir noen unnasluntrere, men velger å tro de fleste som kan vil ut i jobb. Anonymous poster hash: a68e5...610 Du får jo bare ca 60% av lønna av NAV, du får jo ikke leve på full lønn uten jobb. Det er vel bedre å slippe ha hull i cven. Man lurer jo på hvorfor du brukte veldig lang tid på å finne jobb, da lurer man på hvorfor ingen andre ville ha deg og blir skeptisk til hvilken arbeidsmoral du har som velger å gå på NAV istedenfor å gjøre enn innsats. Anonymous poster hash: 4b1b2...279
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #11 Skrevet 4. juni 2015 Skal ikke si dette gjelder hele landet, for det vet jeg ingenting om. Men jeg har et yrke der det utlyses utrolig lite stillinger, og har vært nødt til å jobbe med noe annet. Det er greit det, men i mitt yrke starter man ofte med korte vikariater for å få en fot innom. Har man 1-3 mnds oppsigelse på stilling går man dessverre ofte glipp av disse vikariatene som ofte trenger noen med en gang. Har ikke vært arbeidsledig enda heldigvis, men forstår de som er det fordi. For min del så hadde det vært svært ugunstig nå å gå inn i en 50% stilling, det hadde vi faktisk ikke hatt råd til. Sosialstønad er jo ikke rare utbetalinga, og heller ikke noe spesielt å være stolt over så det håper jeg det er fåtallet som velger frivillig. Anonymous poster hash: a68e5...610
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #12 Skrevet 4. juni 2015 Skal ikke si dette gjelder hele landet, for det vet jeg ingenting om. Men jeg har et yrke der det utlyses utrolig lite stillinger, og har vært nødt til å jobbe med noe annet. Det er greit det, men i mitt yrke starter man ofte med korte vikariater for å få en fot innom. Har man 1-3 mnds oppsigelse på stilling går man dessverre ofte glipp av disse vikariatene som ofte trenger noen med en gang. Har ikke vært arbeidsledig enda heldigvis, men forstår de som er det fordi. For min del så hadde det vært svært ugunstig nå å gå inn i en 50% stilling, det hadde vi faktisk ikke hatt råd til. Sosialstønad er jo ikke rare utbetalinga, og heller ikke noe spesielt å være stolt over så det håper jeg det er fåtallet som velger frivillig. Anonymous poster hash: a68e5...610 Nei, det er noe av det som forundret meg da jeg hørte på programmet i går, at dette var noe man valgte fremfor å for eks jobbe i butikk. Leste også en artikkel i VG (eller Dagbladet, husker ikke helt) om en 18-19 åringen som valgte å bo hjemme, råne rundt og nave i stede for å jobbe. Bare for å ha en pause. Skjønner meg bare ikke på det?! Anonymous poster hash: e8bc9...abd
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #13 Skrevet 4. juni 2015 Skal ikke si dette gjelder hele landet, for det vet jeg ingenting om. Men jeg har et yrke der det utlyses utrolig lite stillinger, og har vært nødt til å jobbe med noe annet. Det er greit det, men i mitt yrke starter man ofte med korte vikariater for å få en fot innom. Har man 1-3 mnds oppsigelse på stilling går man dessverre ofte glipp av disse vikariatene som ofte trenger noen med en gang. Har ikke vært arbeidsledig enda heldigvis, men forstår de som er det fordi. For min del så hadde det vært svært ugunstig nå å gå inn i en 50% stilling, det hadde vi faktisk ikke hatt råd til. Sosialstønad er jo ikke rare utbetalinga, og heller ikke noe spesielt å være stolt over så det håper jeg det er fåtallet som velger frivillig. Anonymous poster hash: a68e5...610 Nei, det er noe av det som forundret meg da jeg hørte på programmet i går, at dette var noe man valgte fremfor å for eks jobbe i butikk. Leste også en artikkel i VG (eller Dagbladet, husker ikke helt) om en 18-19 åringen som valgte å bo hjemme, råne rundt og nave i stede for å jobbe. Bare for å ha en pause. Skjønner meg bare ikke på det?! Anonymous poster hash: e8bc9...abd Hvis det er det det handler om er jeg enig. Men hvis det er 18-åringer som bor hjemme, hvor er foreldrene da? Helt ok at mine barn bor hjemme som 18-19 åringer, men da forventer jeg at de arbeider/går skole og sparer en god del til senere. Ellers hadde jeg krevd husleie for å spare for dem. Anonymous poster hash: a68e5...610
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #14 Skrevet 4. juni 2015 Hva er vitsen med slike tråder? Hvorfor plages du så med det? Anonymous poster hash: cfb29...c4b
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #15 Skrevet 4. juni 2015 Skal ikke si dette gjelder hele landet, for det vet jeg ingenting om. Men jeg har et yrke der det utlyses utrolig lite stillinger, og har vært nødt til å jobbe med noe annet. Det er greit det, men i mitt yrke starter man ofte med korte vikariater for å få en fot innom. Har man 1-3 mnds oppsigelse på stilling går man dessverre ofte glipp av disse vikariatene som ofte trenger noen med en gang. Har ikke vært arbeidsledig enda heldigvis, men forstår de som er det fordi. For min del så hadde det vært svært ugunstig nå å gå inn i en 50% stilling, det hadde vi faktisk ikke hatt råd til. Sosialstønad er jo ikke rare utbetalinga, og heller ikke noe spesielt å være stolt over så det håper jeg det er fåtallet som velger frivillig. Anonymous poster hash: a68e5...610 Nei, det er noe av det som forundret meg da jeg hørte på programmet i går, at dette var noe man valgte fremfor å for eks jobbe i butikk. Leste også en artikkel i VG (eller Dagbladet, husker ikke helt) om en 18-19 åringen som valgte å bo hjemme, råne rundt og nave i stede for å jobbe. Bare for å ha en pause. Skjønner meg bare ikke på det?! Anonymous poster hash: e8bc9...abd Hvis det er det det handler om er jeg enig. Men hvis det er 18-åringer som bor hjemme, hvor er foreldrene da? Helt ok at mine barn bor hjemme som 18-19 åringer, men da forventer jeg at de arbeider/går skole og sparer en god del til senere. Ellers hadde jeg krevd husleie for å spare for dem. Anonymous poster hash: a68e5...610 Ja, det kan du si. Han bodde med mora mener jeg. Husker ikke om det stod så mye mer enn det om henne, men fikk ikke inntrykk av at han betalte noe nei. Anonymous poster hash: e8bc9...abd
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #16 Skrevet 4. juni 2015 Hva er vitsen med slike tråder? Hvorfor plages du så med det? Anonymous poster hash: cfb29...c4b Vitsen? Det kan man jo spørre seg om de fleste trådene her inne, folk lurer på mye rart jeg ikke skjønner vitsen med, men nå er det en gang et diskusjonsforum da. Jeg plages ikke så mye med det, men var nysgjerrig på om det virkelig kunnhe være så enkelt, at man bare valgte det fremfor jobb. Syns jo det er en rimelig ting å lure på når jeg aldri selv har vært borti systemet og etter å ha hørt det programmet i går, ble rimelig forundret og nokså provosert at deler av det jeg er med på å betale skatt for går til stønad for folk som kanskje ikke trenger det. Anonymous poster hash: e8bc9...abd
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #17 Skrevet 4. juni 2015 Skal ikke si dette gjelder hele landet, for det vet jeg ingenting om. Men jeg har et yrke der det utlyses utrolig lite stillinger, og har vært nødt til å jobbe med noe annet. Det er greit det, men i mitt yrke starter man ofte med korte vikariater for å få en fot innom. Har man 1-3 mnds oppsigelse på stilling går man dessverre ofte glipp av disse vikariatene som ofte trenger noen med en gang. Har ikke vært arbeidsledig enda heldigvis, men forstår de som er det fordi. For min del så hadde det vært svært ugunstig nå å gå inn i en 50% stilling, det hadde vi faktisk ikke hatt råd til. Sosialstønad er jo ikke rare utbetalinga, og heller ikke noe spesielt å være stolt over så det håper jeg det er fåtallet som velger frivillig. Anonymous poster hash: a68e5...610 Nei, det er noe av det som forundret meg da jeg hørte på programmet i går, at dette var noe man valgte fremfor å for eks jobbe i butikk. Leste også en artikkel i VG (eller Dagbladet, husker ikke helt) om en 18-19 åringen som valgte å bo hjemme, råne rundt og nave i stede for å jobbe. Bare for å ha en pause. Skjønner meg bare ikke på det?! Anonymous poster hash: e8bc9...abd Hvis det er det det handler om er jeg enig. Men hvis det er 18-åringer som bor hjemme, hvor er foreldrene da?Helt ok at mine barn bor hjemme som 18-19 åringer, men da forventer jeg at de arbeider/går skole og sparer en god del til senere. Ellers hadde jeg krevd husleie for å spare for dem. Anonymous poster hash: a68e5...610 Ja, det kan du si. Han bodde med mora mener jeg. Husker ikke om det stod så mye mer enn det om henne, men fikk ikke inntrykk av at han betalte noe nei. Anonymous poster hash: e8bc9...abd Men det må da være fryktelig flaut, både for mor og sønn? Så at noen hadde kommentert (på en avis), at ingen av oss vet hva hans bakgrunn er. Og det er helt sant, vi vet ikke hvorfor han droppa ut av skolen. Uansett synes jeg personlig, at det var flaut å lese om. Er det noe å skryte av, at han kan komme hjem kl 07, og sove til 16? Henge med resten av rånerne/naverne. Men han skulle ønske han hadde mer penger da.... Anonymous poster hash: 72a01...3e3
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #18 Skrevet 4. juni 2015 Skal ikke si dette gjelder hele landet, for det vet jeg ingenting om. Men jeg har et yrke der det utlyses utrolig lite stillinger, og har vært nødt til å jobbe med noe annet. Det er greit det, men i mitt yrke starter man ofte med korte vikariater for å få en fot innom. Har man 1-3 mnds oppsigelse på stilling går man dessverre ofte glipp av disse vikariatene som ofte trenger noen med en gang. Har ikke vært arbeidsledig enda heldigvis, men forstår de som er det fordi. For min del så hadde det vært svært ugunstig nå å gå inn i en 50% stilling, det hadde vi faktisk ikke hatt råd til. Sosialstønad er jo ikke rare utbetalinga, og heller ikke noe spesielt å være stolt over så det håper jeg det er fåtallet som velger frivillig. Anonymous poster hash: a68e5...610 Hvilken utdanning/yrke er dette? Anonymous poster hash: 4b1b2...279
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #19 Skrevet 4. juni 2015 Skal ikke si dette gjelder hele landet, for det vet jeg ingenting om. Men jeg har et yrke der det utlyses utrolig lite stillinger, og har vært nødt til å jobbe med noe annet. Det er greit det, men i mitt yrke starter man ofte med korte vikariater for å få en fot innom. Har man 1-3 mnds oppsigelse på stilling går man dessverre ofte glipp av disse vikariatene som ofte trenger noen med en gang. Har ikke vært arbeidsledig enda heldigvis, men forstår de som er det fordi. For min del så hadde det vært svært ugunstig nå å gå inn i en 50% stilling, det hadde vi faktisk ikke hatt råd til. Sosialstønad er jo ikke rare utbetalinga, og heller ikke noe spesielt å være stolt over så det håper jeg det er fåtallet som velger frivillig. Anonymous poster hash: a68e5...610 Nei, det er noe av det som forundret meg da jeg hørte på programmet i går, at dette var noe man valgte fremfor å for eks jobbe i butikk. Leste også en artikkel i VG (eller Dagbladet, husker ikke helt) om en 18-19 åringen som valgte å bo hjemme, råne rundt og nave i stede for å jobbe. Bare for å ha en pause. Skjønner meg bare ikke på det?! Anonymous poster hash: e8bc9...abd Hvis det er det det handler om er jeg enig. Men hvis det er 18-åringer som bor hjemme, hvor er foreldrene da?Helt ok at mine barn bor hjemme som 18-19 åringer, men da forventer jeg at de arbeider/går skole og sparer en god del til senere. Ellers hadde jeg krevd husleie for å spare for dem. Anonymous poster hash: a68e5...610 Ja, det kan du si. Han bodde med mora mener jeg. Husker ikke om det stod så mye mer enn det om henne, men fikk ikke inntrykk av at han betalte noe nei. Anonymous poster hash: e8bc9...abd Men det må da være fryktelig flaut, både for mor og sønn? Så at noen hadde kommentert (på en avis), at ingen av oss vet hva hans bakgrunn er. Og det er helt sant, vi vet ikke hvorfor han droppa ut av skolen. Uansett synes jeg personlig, at det var flaut å lese om. Er det noe å skryte av, at han kan komme hjem kl 07, og sove til 16? Henge med resten av rånerne/naverne. Men han skulle ønske han hadde mer penger da.... Anonymous poster hash: 72a01...3e3 Helt enig! Er jo ikke rart at navere får dårlig rykte på seg når man leser sånt Anonymous poster hash: e8bc9...abd
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #20 Skrevet 4. juni 2015 Skal ikke si dette gjelder hele landet, for det vet jeg ingenting om. Men jeg har et yrke der det utlyses utrolig lite stillinger, og har vært nødt til å jobbe med noe annet. Det er greit det, men i mitt yrke starter man ofte med korte vikariater for å få en fot innom. Har man 1-3 mnds oppsigelse på stilling går man dessverre ofte glipp av disse vikariatene som ofte trenger noen med en gang. Har ikke vært arbeidsledig enda heldigvis, men forstår de som er det fordi. For min del så hadde det vært svært ugunstig nå å gå inn i en 50% stilling, det hadde vi faktisk ikke hatt råd til. Sosialstønad er jo ikke rare utbetalinga, og heller ikke noe spesielt å være stolt over så det håper jeg det er fåtallet som velger frivillig. Anonymous poster hash: a68e5...610 Hvilken utdanning/yrke er dette? Anonymous poster hash: 4b1b2...279 Jeg er fysioterapeut, og jobber innen pleie/skole ect. når jeg ikke har vikariater som fysio. Og min mann er fast ansatt i kommunen så pendler Max 1,5 t pr veg for jobb av praktiske årsaker 😊 Anonymous poster hash: a68e5...610
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #21 Skrevet 4. juni 2015 Har jobbet i sosialtjenesten (før NAV kom) i en liten kommune og der var det noen klienter vi hadde hatt i flere år. Han ene tror jeg at aldri søkte på faste jobber og hadde vært klient i minst 5 år. Han gjorde den tabben at han fortalte at han jobbet svart i blant, da innrømmet han jo at han hadde jobb så da stoppet vi utbetalingene. En annen var sykemeldt i flere år. Dvs han jobbet hardt, mer enn 100% så lenge som man må for å kunne bli sykemeldt, og så "fikk han vondt i ryggen" og var sykemeldt i ett år, og så jobbet han hardt igjen en kort stund, og ble sykemeldt i ett år. Han holdt på sånn i flere år. Legene fant aldri noe ut av ryggen, men da han liksom hadde vondt så måtte de tro han. Han fortalte meg selv at han hadde gått sånn i flere år, men sa at han faktisk hadde vondt i ryggen. Kanskje det men hvem tror på det? Hvem med vondt i ryggen som satdig blir sykemeldt finner seg krevende jobber som han? De med vond rygg og arbeidslyst finner seg andre jobber. Begge hans foreldre er 100% ufør, og den ene søstra. De har alle ryggplager. Den andre søstra har fått en utdannelse og jobber, hun har fortalt meg at familien hennes bare utnytter systemet. Jeg har flyttet med vet at han fyren nå jobber i en fysisk krevende jobb fast, han ga vel opp "prosjekt uføretrygd". Han var innom sosialen i blant for litt støtte, dvs han søkte men fikk så mye i sykepenger at han ikke fikk noe av oss. Husker han siden jeg var hans saksbehandler. Glemmer aldri den gangen han kom med en mobilregning på 5000kr som han ville ha dekt, han fikk avslag og klagde til fylkesmannen og fikk avslag da og. Jeg har endret litt på detaljene pga taushetsplikten. Og kunne fortalt flere historier, veldig mange personer er lett å gjennomskue for saksbehandlerne men vi må ha bevis for å ta de på det, kan ikke bare følge fornuften. En del klarer å surre fastlegen sin rundt lillefingeren så de kan få div diagnoser som ikke vises med tester. Selv har jeg en diagnose som ingen tester kan vise, jeg er 100% ærlig, lyver ikke. Det tok flere år å endelig få en diagnose og medisin så nå kan jeg jobbe 100%. Jeg har på det meste vært sykemeldt i 4 mnd, aldri i ett år, jeg har prøvd å jobbe selv med plager. Men denne diagnosen kan hvem som helst narre systemet med, er ingen lege som kan motbevise plagene mine. Jeg kunne lyvet og sagt at medisinene ikke hjelper, fastlegen min hadde ikke nølet med videre sykemelding. Jeg kunne sikkert klart å lyvet meg til uføretrygd og om jeg løy lenge nok, etter masse utprøving i jobber og lyve om å bli dårlig. Men jeg vil jobbe, 100%. Anonymous poster hash: 041b8...c93
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #22 Skrevet 4. juni 2015 Det finnes steder/bygder/bydeler i Norge man jobber for og bli ufør.... De bruker årene frem til 25-30 på utdanning og jobb for og ha et godt grunnlag, så bruker de noen år til på og bli ufør.....Og har en utbetaling større enn de som har lavlønnsyrker 100%... Nå velger jeg tro dette er de FÆRRESTE av de som er uføre. Og jeg vet man må godta "gratispassasjerer" når man har et velferdsstystem som vi har,- men vi vet jo at det ikke er BRA nok for de som trenger det,- mens det "ødsler ut" med penger til de som vil bruke det... I stedet for og lage tiltak og gode intensjoner som går ut ifra at 100% av de som før offentlig støtte for og leve,- egentlig ikke VIL det,- og dermed går over til og jobbe med og finne HVEM utnytter velferdsstaten og HVORDAN skalv vi skille disse fra de som har et reelt behov,- da først vil vi være på vei mot og få et system som funker.. Innen den tid velger politikere, uansett parti,- og stikke hodet i sanden og bygge opp under tabuet det er og si at det FINNES folk som utnytter systemet grovt, man skal gå ut fra at absolutt ingen IKKE vil jobbe............. Derfor skal det jobbes med og finne en passende jobb for alle. Funker ikke det , så lenge det fins, flere enn vi tror, folk som faktisk ikke har lyst på jobb... Anonymous poster hash: 8430a...5f7
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #23 Skrevet 4. juni 2015 Det finnes steder/bygder/bydeler i Norge man jobber for og bli ufør.... De bruker årene frem til 25-30 på utdanning og jobb for og ha et godt grunnlag, så bruker de noen år til på og bli ufør.....Og har en utbetaling større enn de som har lavlønnsyrker 100%... Nå velger jeg tro dette er de FÆRRESTE av de som er uføre. Og jeg vet man må godta "gratispassasjerer" når man har et velferdsstystem som vi har,- men vi vet jo at det ikke er BRA nok for de som trenger det,- mens det "ødsler ut" med penger til de som vil bruke det... I stedet for og lage tiltak og gode intensjoner som går ut ifra at 100% av de som før offentlig støtte for og leve,- egentlig ikke VIL det,- og dermed går over til og jobbe med og finne HVEM utnytter velferdsstaten og HVORDAN skalv vi skille disse fra de som har et reelt behov,- da først vil vi være på vei mot og få et system som funker.. Innen den tid velger politikere, uansett parti,- og stikke hodet i sanden og bygge opp under tabuet det er og si at det FINNES folk som utnytter systemet grovt, man skal gå ut fra at absolutt ingen IKKE vil jobbe............. Derfor skal det jobbes med og finne en passende jobb for alle. Funker ikke det , så lenge det fins, flere enn vi tror, folk som faktisk ikke har lyst på jobb... Anonymous poster hash: 8430a...5f7 Så enige, det er nok de færreste som ønsker å stå uten jobb. Og takk for en saklig og informativ tråd. Sånn bortsett fra den ene kommentaren Anonymous poster hash: a68e5...610
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #24 Skrevet 4. juni 2015 Hva er vitsen med slike tråder? Hvorfor plages du så med det? Anonymous poster hash: cfb29...c4b Vitsen? Det kan man jo spørre seg om de fleste trådene her inne, folk lurer på mye rart jeg ikke skjønner vitsen med, men nå er det en gang et diskusjonsforum da. Jeg plages ikke så mye med det, men var nysgjerrig på om det virkelig kunnhe være så enkelt, at man bare valgte det fremfor jobb. Syns jo det er en rimelig ting å lure på når jeg aldri selv har vært borti systemet og etter å ha hørt det programmet i går, ble rimelig forundret og nokså provosert at deler av det jeg er med på å betale skatt for går til stønad for folk som kanskje ikke trenger det. Anonymous poster hash: e8bc9...abd Jeg har en kusine som er alenemamma med tre barn. Hver gang nav har pushet på for å få henne ut i arbeidslivet, så har hun fått en ny unge.Hun har knapt fullført ungdomsskolen. Hun har hatt flere jobber, men alle har vart toppen noen måneder, fordi jobbene passer ikke for henne. Hun har begynt på flere utdanninger, men slutter innen et halvt år fordi utdanningen ikke passet henne likevel. Hun lever av sosialstønad, får dekket barnehageplass og sfo, dekket bil så hun ikke skal bli sittende hjemme!, full bostøtte, søker sosialkontoret om støtte til all verdens ting (og får det) osv, mens hun venter på drømmejobben med veldig god lønn. Det er ikke så mye annet galt med henne enn latskap. Så ja, noen tror jeg "bare får" det. Ikke skjønner jeg hvordan Anonymous poster hash: 39e21...d78
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #25 Skrevet 4. juni 2015 Hva er vitsen med slike tråder? Hvorfor plages du så med det? Anonymous poster hash: cfb29...c4b Vitsen? Det kan man jo spørre seg om de fleste trådene her inne, folk lurer på mye rart jeg ikke skjønner vitsen med, men nå er det en gang et diskusjonsforum da. Jeg plages ikke så mye med det, men var nysgjerrig på om det virkelig kunnhe være så enkelt, at man bare valgte det fremfor jobb. Syns jo det er en rimelig ting å lure på når jeg aldri selv har vært borti systemet og etter å ha hørt det programmet i går, ble rimelig forundret og nokså provosert at deler av det jeg er med på å betale skatt for går til stønad for folk som kanskje ikke trenger det. Anonymous poster hash: e8bc9...abd Jeg har en kusine som er alenemamma med tre barn. Hver gang nav har pushet på for å få henne ut i arbeidslivet, så har hun fått en ny unge.Hun har knapt fullført ungdomsskolen. Hun har hatt flere jobber, men alle har vart toppen noen måneder, fordi jobbene passer ikke for henne. Hun har begynt på flere utdanninger, men slutter innen et halvt år fordi utdanningen ikke passet henne likevel. Hun lever av sosialstønad, får dekket barnehageplass og sfo, dekket bil så hun ikke skal bli sittende hjemme!, full bostøtte, søker sosialkontoret om støtte til all verdens ting (og får det) osv, mens hun venter på drømmejobben med veldig god lønn. Det er ikke så mye annet galt med henne enn latskap. Så ja, noen tror jeg "bare får" det. Ikke skjønner jeg hvordan Anonymous poster hash: 39e21...d78 Eksmannen hennes og faren til hennes barn har samme historie og mottar sosialstønad Anonymous poster hash: 39e21...d78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå