Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #1 Skrevet 3. juni 2015 Når et barn sliter psykisk pga hun ikke vil ha den diagnosen hun har og klarer ikke godta at ting er som de er...er ikke Bup da pålagt å hjelpe henne? Hvem andre kan hjelpe? Anonymous poster hash: aad3d...558
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #2 Skrevet 3. juni 2015 Det er bup ja. Fastlegen kan henvise. Anonymous poster hash: 914c0...a1d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Når et barn sliter psykisk pga hun ikke vil ha den diagnosen hun har og klarer ikke godta at ting er som de er...er ikke Bup da pålagt å hjelpe henne? Hvem andre kan hjelpe? Anonymous poster hash: aad3d...558 Hvor gammelt er barnet? Hva slags diagnose er det snakk om, og hva sliter barnet med? Anonymous poster hash: 16ac1...175
MammantilNurket Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 For mange barn (og voksne) kan det være vanskelig å forholde seg til egen diagnose. Det kan ofte ta tid å innfinne seg med det, og for mange blir det nesten for en sorgprosess å regne. Det er viktig at de får god hjelp til å håndtere egen diagnose. Dere kan gå via fastlege og få henvisning til BUP. Spes.ped. kan også hjelpe og veilede dere i det daglige. Dersom det dreier seg om noe innenfor autismespekteret kan "Jeg er noe helt spesielt" brukes. http://www.haugenbok.no/Fagboeker/Psykologi/Jeg-er-noe-helt-spesielt/I9788215012810?gclid=CI2csdbo88UCFasMcwodaBEAUA Lykke til
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Mest sannsynlig trenger hun ikke ny henvisning, men de kan åpne den gamle henvisningen og ta henne inn til samtale, råd og veiledning vedr. den diagnose hun har fått. Det er fullt mulig og ved mange BUP-kontor er det automatikk i at barna får tilbud om samtale® etter at diagnosen er satt. Anonymous poster hash: 728ac...e13
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #6 Skrevet 3. juni 2015 Mest sannsynlig trenger hun ikke ny henvisning, men de kan åpne den gamle henvisningen og ta henne inn til samtale, råd og veiledning vedr. den diagnose hun har fått. Det er fullt mulig og ved mange BUP-kontor er det automatikk i at barna får tilbud om samtale® etter at diagnosen er satt. Anonymous poster hash: 728ac...e13 Det er ikke mulig å åpne en sak som er avsluttet. Barnet må da henvises på nytt. Anonymous poster hash: 37902...91f
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #7 Skrevet 3. juni 2015 Mest sannsynlig trenger hun ikke ny henvisning, men de kan åpne den gamle henvisningen og ta henne inn til samtale, råd og veiledning vedr. den diagnose hun har fått. Det er fullt mulig og ved mange BUP-kontor er det automatikk i at barna får tilbud om samtale® etter at diagnosen er satt. Anonymous poster hash: 728ac...e13 Det er ikke mulig å åpne en sak som er avsluttet. Barnet må da henvises på nytt. Anonymous poster hash: 37902...91f Har gjennom jobb fått gjenåpnet flere saker hos BUP (senest en i går) og vet om foreldre, også gjennom jobb, som har fått gjenåpnet en sak uten ny henvisning. Så joda, det går fint an. Anonymous poster hash: 728ac...e13
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #8 Skrevet 3. juni 2015 Mest sannsynlig trenger hun ikke ny henvisning, men de kan åpne den gamle henvisningen og ta henne inn til samtale, råd og veiledning vedr. den diagnose hun har fått. Det er fullt mulig og ved mange BUP-kontor er det automatikk i at barna får tilbud om samtale® etter at diagnosen er satt. Anonymous poster hash: 728ac...e13 Det er ikke mulig å åpne en sak som er avsluttet. Barnet må da henvises på nytt. Anonymous poster hash: 37902...91f Har gjennom jobb fått gjenåpnet flere saker hos BUP (senest en i går) og vet om foreldre, også gjennom jobb, som har fått gjenåpnet en sak uten ny henvisning. Så joda, det går fint an. Anonymous poster hash: 728ac...e13 Da er enten saken ikke formelt avsluttet, eller så følger ikke BUPen retningslinjene. Jeg jobber selv i bup, og vet derfor at når en sak er avsluttet, må det ny henvisning til for at bup skal gå inn i saken på nytt. Anonymous poster hash: 37902...91f
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #9 Skrevet 3. juni 2015 Mest sannsynlig trenger hun ikke ny henvisning, men de kan åpne den gamle henvisningen og ta henne inn til samtale, råd og veiledning vedr. den diagnose hun har fått. Det er fullt mulig og ved mange BUP-kontor er det automatikk i at barna får tilbud om samtale® etter at diagnosen er satt. Anonymous poster hash: 728ac...e13 Det er ikke mulig å åpne en sak som er avsluttet. Barnet må da henvises på nytt. Anonymous poster hash: 37902...91f Har gjennom jobb fått gjenåpnet flere saker hos BUP (senest en i går) og vet om foreldre, også gjennom jobb, som har fått gjenåpnet en sak uten ny henvisning. Så joda, det går fint an. Anonymous poster hash: 728ac...e13 Da er enten saken ikke formelt avsluttet, eller så følger ikke BUPen retningslinjene. Jeg jobber selv i bup, og vet derfor at når en sak er avsluttet, må det ny henvisning til for at bup skal gå inn i saken på nytt. Anonymous poster hash: 37902...91f Ved vårt BUP-kontor er det iallfall ikke noe problem og da kan det være slik at det går greit ved HI sitt kontor også. Skulle bare mangle at de gjør det for barn med diagnoser som ikke har fått samtaler og veiledning på egne diagnoser. Anonymous poster hash: 728ac...e13
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #10 Skrevet 3. juni 2015 Bup sitt kontor ligger langt fra plassen vi bor og de ser det som vanskelig å ha samtaler bare kanskje en gang i mnd. De viste lite interesse, så hvem kan da barnet få hjelp av? Lokalt? Barnet er 10 år, adhd hi Anonymous poster hash: aad3d...558
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #11 Skrevet 3. juni 2015 Om ikke barnet kjenner seg igjen i diagnosen er det jo stor sannsynlighet for at den er feilsatt. Det er en utelukkelsesdiagnose mer enn en diagnose satt på objektive kriterier. Det er jo subjektivt og relativt alt. Ville ikke ha hjulpet barnet med å akseptere diagnosen, men med å akseptere seg selv. Sentralt i dette er at dere som foreldre og også skolen ikke hele veien snakker om hvor unormal hun er, men at dere ser på henne som normal. Normalen er blitt veldig snever, og alt som havner utenfor blir sett på som "sykt" og må diagnostiseres og medisineres. Når jeg tenker tilbake på min egen barndom, gjorde jeg jaggu meg mye rart, jeg var heller ikke alene om det. Vel nå er jeg blitt 40, og det uten diagnoser av noe slag. Anonymous poster hash: bba1c...ded
Iiiiik Skrevet 3. juni 2015 #12 Skrevet 3. juni 2015 Det går jo an å høre med kommunepsykologen, om dere har noe sånt. Han/hun kan kanskje hjelpe barnet å forstå hva utredningen innebar og hvorfor BUP kom til konklusjonen om en ADHD-diagnose. Det er sikkert geografiske forskjeller, men jeg mener ...91f refererer retningslinjene for spesialisthelsetjenesten riktig. En avsluttet sak må rehenvises hvis barnet skal tilbake til BUP. Det høres jo ut som om både det å skape forståelse for diagnosen og en eventuell ny diagnostisk vurdering kan være aktuelt. Fortrinnsvis i motsatt rekkefølge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå