Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #1 Skrevet 3. juni 2015 deres beste tips. Har akkurat fått en undervisningsstilling i et fag jeg ikke tidligere har undervist i. Det er ikke et av primærfagene, men viktig nok. Hva er deres tips for å legge opp undervisningen? Anonymous poster hash: f5f36...b62
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #2 Skrevet 3. juni 2015 Hvordan forventer du at folk skal gi deg tips om hvordan du skal legge opp undervisningen, når du ikke sier hvilket fag du skal undervise i? Anonymous poster hash: 9ec65...0d2
LilleVilje Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Jeg synes du spør litt rart - du oppgir ikke fag, og hvis du underviser i vgs fra før, så vet du jo allerede at timeplanlegging og forberedelser tar masse tid, og du har forhåpentligvis allerede en del metoder du kan tilpasse til det nye faget? Undervisning følger sjelden en oppskrift, det er hele tiden justeringer. Men et tips som i hvert fall virker i alle fag, er det å starte timen med å sette opp klare mål for hva som skal læres denne timen, og på slutten vende tilbake til disse målene og sjekke hvordan dere ligger an. Ut over det er det et enormt stort felt med ulike undervisningsmetoder og -opplegg, og det er både interessant og kjekt å sette seg inn i - men det er skrevet masse om dette, og er altfor stort til at jeg kan gå inn på noe mer her.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 Umulig å svare på. Spørsmålet ditt er jo på linje med "Hvor mye koster en bil?" Anonymous poster hash: dc241...8df
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 HI her. Jeg har ikke tidligere undervist i Vgs, og faget jeg skal ha vil jeg være den eneste som har på skolen. Anonymous poster hash: f5f36...b62
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #6 Skrevet 3. juni 2015 Hvilket fag er det snakk om? Ganske store forskjeller i fagene Anonymous poster hash: 735d5...87e
Tyra79 Skrevet 3. juni 2015 #7 Skrevet 3. juni 2015 HI, du må faktisk skrive faget du skal undervise i, for at vi skal kunne gi råd! Du bryter ikke taushetsplikten av den grunn. Vi greier heller ikke å spore opp hvem du er, slapp av og oppgi info. Da kan det være vi kan hjelpe deg;)!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #8 Skrevet 3. juni 2015 Har du noe utdanning innen dette faget, Hi? Har du undervisningskompetanse i det? Virker jo ikke sånn, når du er så usikker som det du framstår som her. Beskrivelsen din av faget som "viktig nok" tyder ikke akkurat på at du har et kjempeengasjement for faget. Anonymous poster hash: 9ec65...0d2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #9 Skrevet 3. juni 2015 Som de andre skriver blir det nesten umulig å gi tips uten å vite noe om faget. Det er en stor forskjell på f.eks. spansk, søm og historie, bare for å nevne noe. Men jeg kan forsøke å gi noen generelle tips: 1. Les grundig gjennom alle kompetansemålene i ditt fag slik at du er godt kjent med dem. All undervisning bør planlegges med tanke om at disse målene totalt skal bli nådd i løpet av året. 2. Les eller bla i ev. aktuelle lærebøker dersom du har mulighet til det. Skolen lar deg sikkert låne med deg en bok hjem i sommer. Det er en stor fordel å kjenne læreverket sine styrker og svakheter, fordi man da kan bruke god tid på å ev. søke opp alternativt undervisningsmateriale. F.eks. er det for meg som historielærer greit å vite om nettsiden globalis.no som kilde når vi skal ha om pågående konflikter. 3. Uansett fag bør du variere undervisningen litt. I noen fag er det enkelt (praktiske fag, historie, samfunnsfag, religion osv), i andre fag er det mer vanskelig (matematikk, fysikk osv). Ut i fra spørsmålet er jeg litt usikker på om du har pedagogikk/didatikk i bunn, men dersom du har det er det jo greit å se hvilke undervisningsmetoder som fungerer i ditt fag. I historie bruker jeg en del TT-opplegg. Anonymous poster hash: d2c0a...dc9
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #10 Skrevet 3. juni 2015 Som de andre skriver blir det nesten umulig å gi tips uten å vite noe om faget. Det er en stor forskjell på f.eks. spansk, søm og historie, bare for å nevne noe. Men jeg kan forsøke å gi noen generelle tips: 1. Les grundig gjennom alle kompetansemålene i ditt fag slik at du er godt kjent med dem. All undervisning bør planlegges med tanke om at disse målene totalt skal bli nådd i løpet av året. 2. Les eller bla i ev. aktuelle lærebøker dersom du har mulighet til det. Skolen lar deg sikkert låne med deg en bok hjem i sommer. Det er en stor fordel å kjenne læreverket sine styrker og svakheter, fordi man da kan bruke god tid på å ev. søke opp alternativt undervisningsmateriale. F.eks. er det for meg som historielærer greit å vite om nettsiden globalis.no som kilde når vi skal ha om pågående konflikter. 3. Uansett fag bør du variere undervisningen litt. I noen fag er det enkelt (praktiske fag, historie, samfunnsfag, religion osv), i andre fag er det mer vanskelig (matematikk, fysikk osv). Ut i fra spørsmålet er jeg litt usikker på om du har pedagogikk/didatikk i bunn, men dersom du har det er det jo greit å se hvilke undervisningsmetoder som fungerer i ditt fag. I historie bruker jeg en del TT-opplegg. Anonymous poster hash: d2c0a...dc9 Enig med deg 😊 I tillegg er det veldig greit å få god oversikt over pensum - og skrive en årsplan. Greit å se hvor lang tid dere må bruke på hvert tema/kapittel for å komme gjennom pensum og nå målene. OG, uansett hva slags fag det er snakk om, så skal du undervise i dette faget som om det ER verdens viktigste fag. Engasjement er viktig! Smitter over på elevene skjønner du ! 😊 Anonymous poster hash: e9742...c2e
Gjest Hercule Poirot Skrevet 3. juni 2015 #11 Skrevet 3. juni 2015 Du skal jo uansett undervise som om faget ditt er det aller viktigste!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #12 Skrevet 3. juni 2015 Takk til alle som har svart ordentlig! Selvfølgelig er faget viktig, det er rettsvitenskap. Jeg har pedagogikk og ett år med juss, men føler alikevel at jeg er litt (relativt) fersk. Har jo aldri undervist i dette tidligere og det er faktisk min første jobb på vgs. Bør jeg følge læreboka, eller kan jeg "forelese" mer rundt emnene? Anonymous poster hash: f5f36...b62
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #13 Skrevet 3. juni 2015 Takk til alle som har svart ordentlig! Selvfølgelig er faget viktig, det er rettsvitenskap. Jeg har pedagogikk og ett år med juss, men føler alikevel at jeg er litt (relativt) fersk. Har jo aldri undervist i dette tidligere og det er faktisk min første jobb på vgs. Bør jeg følge læreboka, eller kan jeg "forelese" mer rundt emnene? Anonymous poster hash: f5f36...b62 Det er nok enklest for elevene å følge boka og kapitlene. Bøkene er jo gjerne lagt opp slik (forhåpentligvis) at de skal dekke alle kompetansemål. Anonymous poster hash: e9742...c2e
LilleVilje Skrevet 3. juni 2015 #14 Skrevet 3. juni 2015 Hvis du er helt fersk, er det ofte enklest å følge læreboka i starten - det gir deg en trygghet i at du får dekket kompetansemålene. Etter hvert som du får mer erfaring, kan du sjonglere mer mellom boka og andre kilder og opplegg. Selv bruker jeg læreboka kun som en base, men det er en god base å ha - hvis boka er god! Det varierer også fra klasse til klasse; noen trenger boka mer, andre klasser funker kjempebra med alternative opplegg. Du blir antageligvis nødt til å lage en årsplan, det er i hvert fall vi pålagt. Det er litt arbeid i starten, men ikke se mørkt på det - det er et kjempefint hjelpemiddel for deg selv hele resten av året! Du deler den inn i rubrikker med uker, tema, kompetansemål og vurderingssituasjoner, og så tar du utgangspunkt i læreboka (siden du er fersk, er det det enkleste) og fordeler temaene utover ukene. Så ser du hvilke kompetansemål du får dekket under hvert tema, sitt gjerne med en utskrift av målene og strek over med gul tusj etterhvert, så er du sikker på at du får dekket alle. Så planlegger du hvor mange vurderingssituasjoner du må ha, og plotter dem inn i planen. Da har du et supert arbeidsverktøy resten av året! Jeg vil forresten anbefale deg å Google litt om Henning Fjørtoft og vurdering for læring; han har mye bra om planlegging og vurdering slik at elevene faktisk lærer noe. Han har også skrevet bøker om det, men du får mye ut av noen videoer han har laget og lagt ut også! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #15 Skrevet 4. juni 2015 Hvis du er helt fersk, er det ofte enklest å følge læreboka i starten - det gir deg en trygghet i at du får dekket kompetansemålene. Etter hvert som du får mer erfaring, kan du sjonglere mer mellom boka og andre kilder og opplegg. Selv bruker jeg læreboka kun som en base, men det er en god base å ha - hvis boka er god! Det varierer også fra klasse til klasse; noen trenger boka mer, andre klasser funker kjempebra med alternative opplegg. Du blir antageligvis nødt til å lage en årsplan, det er i hvert fall vi pålagt. Det er litt arbeid i starten, men ikke se mørkt på det - det er et kjempefint hjelpemiddel for deg selv hele resten av året! Du deler den inn i rubrikker med uker, tema, kompetansemål og vurderingssituasjoner, og så tar du utgangspunkt i læreboka (siden du er fersk, er det det enkleste) og fordeler temaene utover ukene. Så ser du hvilke kompetansemål du får dekket under hvert tema, sitt gjerne med en utskrift av målene og strek over med gul tusj etterhvert, så er du sikker på at du får dekket alle. Så planlegger du hvor mange vurderingssituasjoner du må ha, og plotter dem inn i planen. Da har du et supert arbeidsverktøy resten av året! Jeg vil forresten anbefale deg å Google litt om Henning Fjørtoft og vurdering for læring; han har mye bra om planlegging og vurdering slik at elevene faktisk lærer noe. Han har også skrevet bøker om det, men du får mye ut av noen videoer han har laget og lagt ut også! Lykke til Tusen takk for svar, det var akkurat noe sånt jeg var ute etter. Jeg trenger å vite mer om klasseledelse og opplegg, da dette er nytt for meg. Anonymous poster hash: f5f36...b62
LilleVilje Skrevet 4. juni 2015 #16 Skrevet 4. juni 2015 Da skal du få et tips til, som jeg har hatt veldig god nytte av: La elevene skrive logg etter hver time. De siste fem minuttene setter du av til dette, og ber elevene svare på tre enkle spørsmål: 1. Hva er det viktigste du har lært i dag? 2. Nevn en ting som var positivt i timen i dag. 3. Har du et spørsmål, noe du lurer på, noe du ikke forsto? Så samler du inn arkene med loggen. Det gir for det første deg en fin tilbakemelding på hva elevene har forstått og ikke, samtidig som det setter i gang litt refleksjon hos elevene - hva var det egentlig jeg lærte i dag, og hva syns jeg var det viktigste? Hvis du gjør denne loggen til en vane, får du samtidig øvd opp et bedre refleksjonsnivå hos elevene dine. Jeg har vært veldig fornøyd med loggføring! Du velger om du vil la elevene skrive anonymt eller ikke; jeg pleier å la dem bruke navnet sitt, fordi jeg er opptatt av at de skal skrive ordentlige tilbakemeldinger - konstruktiv kritikk er helt fint, det ønsker jeg meg, pleier jeg å si, det er bare flott om dere skriver "kan vi gjøre mer av det eller det," eller "det opplegget funket ikke for meg." Men jeg gidder ikke å ta i mot masse ark der det står "Lærer, du er dum!" Da ler de, og skjønner godt hva jeg mener. Mine råd oppsummert: 1. Skriv opp timens kompetansemål på tavla før dere starter undervisningen, og gjør alle klar over at dette er læringsmålene i dag 2. Ha et "anslag" til hver time så langt det er mulig, noe som introduserer dagens tekst (får elevene oppmerksomme fra starten) 3. Lag en årsplan, det tar tid, men er et fantastisk verktøy resten av året! 4. La elevene skrive logg de fem siste minuttene av hver time, eller i hvert fall så ofte du får tid til det. 5. Den aller første timen din - bruk litt tid til å trekke opp grensene, si hva du forventer av dem, hva som er dine plikter og hva som er deres plikter, at du jobber hardt med å gjøre timene interessante og spennende, og derfor forventer at de stiller uthvilt og klare til å bli engasjert. At du for eksempel ikke godtar at de ligger med hodet på pulten og halvsover i dine timer, fordi de ikke lever i et vakuum, og slik oppførsel påvirker alle rundt dem. Til gjengjeld skal du alltid gjøre ditt ytterste for at det ikke skal bli nødvendig å halvsove i timene, men læring er et samarbeid, og de må trekke sin del av lasset. Ordentlig moralpreken, jeg vet, men gjør det på en god måte - de føler seg tatt på alvor, og jeg har bare gode erfaringer med dette, så lenge det gjøres med litt glimt i øyet og uten pekefingre. Det er viktig å få frem her at dette er noe du jobber hardt med, å gjøre timene interessante, men de må spille på samme lag. De fleste forstår den veldig godt. 6. Ikke vær redd for å være streng med pc-bruk. Be dem legge den bort, klappe den sammen, fokusere på deg eller oppgaven. De skal bare ha lov til å bruke pc når du har bedt dem spesifikt om det. Videregående er knallkjekt å undervise på, så det er bare å glede seg!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #17 Skrevet 4. juni 2015 Da skal du få et tips til, som jeg har hatt veldig god nytte av: La elevene skrive logg etter hver time. De siste fem minuttene setter du av til dette, og ber elevene svare på tre enkle spørsmål: 1. Hva er det viktigste du har lært i dag? 2. Nevn en ting som var positivt i timen i dag. 3. Har du et spørsmål, noe du lurer på, noe du ikke forsto? Så samler du inn arkene med loggen. Det gir for det første deg en fin tilbakemelding på hva elevene har forstått og ikke, samtidig som det setter i gang litt refleksjon hos elevene - hva var det egentlig jeg lærte i dag, og hva syns jeg var det viktigste? Hvis du gjør denne loggen til en vane, får du samtidig øvd opp et bedre refleksjonsnivå hos elevene dine. Jeg har vært veldig fornøyd med loggføring! Du velger om du vil la elevene skrive anonymt eller ikke; jeg pleier å la dem bruke navnet sitt, fordi jeg er opptatt av at de skal skrive ordentlige tilbakemeldinger - konstruktiv kritikk er helt fint, det ønsker jeg meg, pleier jeg å si, det er bare flott om dere skriver "kan vi gjøre mer av det eller det," eller "det opplegget funket ikke for meg." Men jeg gidder ikke å ta i mot masse ark der det står "Lærer, du er dum!" Da ler de, og skjønner godt hva jeg mener. Mine råd oppsummert: 1. Skriv opp timens kompetansemål på tavla før dere starter undervisningen, og gjør alle klar over at dette er læringsmålene i dag 2. Ha et "anslag" til hver time så langt det er mulig, noe som introduserer dagens tekst (får elevene oppmerksomme fra starten) 3. Lag en årsplan, det tar tid, men er et fantastisk verktøy resten av året! 4. La elevene skrive logg de fem siste minuttene av hver time, eller i hvert fall så ofte du får tid til det. 5. Den aller første timen din - bruk litt tid til å trekke opp grensene, si hva du forventer av dem, hva som er dine plikter og hva som er deres plikter, at du jobber hardt med å gjøre timene interessante og spennende, og derfor forventer at de stiller uthvilt og klare til å bli engasjert. At du for eksempel ikke godtar at de ligger med hodet på pulten og halvsover i dine timer, fordi de ikke lever i et vakuum, og slik oppførsel påvirker alle rundt dem. Til gjengjeld skal du alltid gjøre ditt ytterste for at det ikke skal bli nødvendig å halvsove i timene, men læring er et samarbeid, og de må trekke sin del av lasset. Ordentlig moralpreken, jeg vet, men gjør det på en god måte - de føler seg tatt på alvor, og jeg har bare gode erfaringer med dette, så lenge det gjøres med litt glimt i øyet og uten pekefingre. Det er viktig å få frem her at dette er noe du jobber hardt med, å gjøre timene interessante, men de må spille på samme lag. De fleste forstår den veldig godt. 6. Ikke vær redd for å være streng med pc-bruk. Be dem legge den bort, klappe den sammen, fokusere på deg eller oppgaven. De skal bare ha lov til å bruke pc når du har bedt dem spesifikt om det. Videregående er knallkjekt å undervise på, så det er bare å glede seg! Kan jeg spørre om litt mer, det er kanskje dumt men det er ting jeg lurer på. Om elevene har innleveringer, er det da slik at det er maskinskrevne? Eller leverer de inn håndskrevne ting? Hva tenker du om mobilbruk og surfing i timene, er det noe jeg må akseptere? Jeg ønsker ikke det... Og hvor mange timer bruker du til å gjennomgå stoffet fra tavla kontra at elevene jobber selvstendig med stoffet? Sånn omtrent. Anonymous poster hash: f5f36...b62
LilleVilje Skrevet 4. juni 2015 #18 Skrevet 4. juni 2015 Innleveringer leveres stort sett via It's Learning eller Fronter - to læringsplattformer som skolene bruker. Altså elektronisk, i Word-dokument. Men du står helt fritt til å bestemme at de skal gjøre det på andre måter, her har du stor frihet. En kollega av meg fikk alle elevene til å lage tegneserie i veggformat, og så ble det utstilt på skolen - funket kjempebra! Det som er viktig med innøeveringer, er ikke om de er elektroniske eller ikke, men at elevene vet hvilke kompetansemål de skal jobbe ut fra og hvilke vurderingskriterier de blir vurdert ut fra på forhånd. Det nytter ikke å komme i etterkant og si at du trakk i karakter på grunn av dårlig språk, hvis du ikke på forhånd hadde opplyst om at språk var ett av vurderingskriteriene, for å si det litt enkelt. Ellers gjør du som du vil! Mobilbruk og surfing er helt uakseptabelt. Derfor min kommentar om pc også: Det skal kun være i bruk når du spesifikt sier at "nå kan dere ta frem pcene og finne ditt og datt der og der, og jobbe videre med innleveringen deres." Ellers godtar du det ikke i det hele tatt. Nulltoleranse er poenget her, det må de venne seg til med en gang. Og du blåser i hva andre lærere gjør, du setter reglene i dine timer. De får bare bli sure, det er bedre å være streng og få ting gjennomført, enn å være bestevenn og miste all respekt. Hvor mange timer jeg bruker på gjennomgang i forhold til hvor mye de jobber selv - nesten umulig å svare på, fordi store variasjoner her er en del av det å gi variert undervisning. Ikke fall i PowerPoint-fella og hold Power-pointpresentasjoner hver time! Bruk andre introduksjonsmetoder og arbeidsmetoder. Ulike temaer krever ulik innfallsvinkel. Hvis du virkelig presser meg, ville jeg kanskje sagt at jeg tar halvparten av tiden selv til gjennomgang, og så lar elevene jobbe selvstendig den andre halvparten, men her er det store variasjoner - jeg kan også gå inn og bruke fem minutter til å presentere puslespillmetoden, for så å la elevene jobbe selvstendig med dette de neste to timene (selvsagt mens jeg går rundt og veileder). Og det varierer fra klasse til klasse, i noen klasser må du gjøre undervisningen mye mer lærerstyrt, i andre klasser fungerer det best med gruppearbeid, dette vil du se underveis. Tips: Bruker du gruppearbeid med fremføringer, utfordre elevene litt på ulike måter å fremføre på - det blir fort sånn at alle gruppene gjør det på samme måte ellers, at de står der oppe, og så går en og en frem og leser opp det de skal si, og så ferdig. Gørrkjedelig og lite interessant. Jeg bruker PowerPoint nesten utelukkende til oppsummeringer på slutten av et emne, og legger den da også ut til elevene, så de kan ha den som et støttedokument til eksamen eller lignende. Jeg vet mange bruker PowerPoint mye mer, og for all del, det er ditt valg - men for elevene kan en skoledag fort føles som en eneste lang PP-presentasjon. Så da tenker jeg at i mine timer vekker jeg dem mer ved å bruke andre måter å undervise på
LilleVilje Skrevet 4. juni 2015 #19 Skrevet 4. juni 2015 Og en annen ting: streng er ikke det samme som sur! Jeg er en meget streng lærer, men absolutt ikke sur, og vil gjerne ha så god stemning i timene mine som mulig - men innenfor de reglene jeg setter, ikke elevenes. Så ikke vær redd for å bli den strenge læreren! Hvis du tenker tilbake på dine egne lærere, var det jo ofte sånn at de beste lærerne var de som var strenge nok til å holde ro i klassen og få ting gjort, uten at de drev og kjeftet og var ubehagelige av den grunn. Og det er lurt å være streng i begynnelsen og så heller slakke litt av etter hvert; det er mye vanskeligere å gå andre veien - først være snill og kul, og så plutselig finne ut at det blir for mye uro og for lite gjort og SÅ prøve å stramme inn. Da er du allerede etablert som avslappet, og det er mye vanskeligere å få den nødvendige respekten. Men jeg snakker om en god respekt, altså, den du får fordi du er streng, rettferdig og likevel lyttende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå