Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #1 Skrevet 3. juni 2015 Fikk en melding av venninnen min i går kveld. Hun lurte på om hun kunne kalle sin datter det samme som min datter heter. Det er jo fint at hun liker navnet, men jeg har virkelig ikke lyst til at hun skal kalle datteren sin for det. Jeg mistet datteren min for 2 år siden av kreft og dette er noe jeg sliter veldig med nå i ettertid. Og enda verre blir det om det skal komme en ny jente med det navnet.. Hva hadde dere svart? Jeg må jo svare henne, og jeg vet ingen eier et navn. Det er bare så fryktelig sårt for meg om hun skal kalle datteren sin det samme som min døde datter. Anonymous poster hash: b3b36...f84
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #2 Skrevet 3. juni 2015 Ingen sjans for at du kan se på det som en ære heller? Om du kjenner at det bare er vanskelig så synes jeg du skal være helt ærlig. Det er jeg sikker på at venninnen din forstår. Er ikke det minste rart det, og det finnes en masse navn å velge mellom. Og kondolerer så mye. Anonymous poster hash: 9fce2...b17
mamsi<3 Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Tror kanskje jeg ville sagt det som det er, at det er sårt for deg om hun gjør det.. selv om det til sist er dem selv som bestemmer navnet.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 Så utrolig trist😔 Og så snilt av henne å spørre💕 Kan du ikke ringe henne og være helt ærlig? Kanskje det går bedre når du får tenkt litt på det og vendt deg til det? Synes det er flott at hun spør. Det er vanskelig å vite hvordan sørgende mennesker tenker. Noe ville blitt glade, og for andre er det bare vondt. Vi kalte opp vår datter etter en jente som ble brått revet bort for tidlig, og nærmeste pårørende gråt av glede da vi forhørte oss om det var i orden (dette var familie). Anonymous poster hash: 088d8...d6b
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Jeg tenker at du bør være helt ærlig om hva du føler og mener om at hun vil kalle datteren sin det samme som din. Si at du setter pris på at hun spør deg og at du er klar over at de er i sin fulle rett til å kalle datteren sin hva de vil, men at du føler at det blir veldig sårt for deg om de kaller datteren sin det samme som din. Det er veldig individuelt hvordan folk ville reagert på slik oppkalling, og siden hun spør så må hun jo være forberedt på at svaret ikke nødvendigvis blir positivt. Anonymous poster hash: 4ce04...10a
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #6 Skrevet 3. juni 2015 Beklager ingen eier et navn. Det er nok mange som heter det samme som din datter. Jeg syntes det er flott av din venninne å spørre om lov. Jeg synes du skal si ja, og takke for at hun spurte. Det er dårlig gjort å si nei. Selv om et annet barn får samme navn så har det ingenting med din datter å gjøre. Du må rett og slett lære deg å takle det. Ei venninne av meg ble litt sur når broren kalte datteren sin for akkurat det samme som hun heter. Altså barnet og tante har helt likt navn. Kona til broren har alltid ønsket det navnet på en datter. Man må prøve å se det positive i ting, tenk at noen syntes din datter har det fineste navnet de vet om! Anonymous poster hash: 21f6d...683
HvittHus Skrevet 3. juni 2015 #7 Skrevet 3. juni 2015 Siden det er såpass kort tid siden du mistet din datter, er det fullt forståelig at du synes det er sårt om din venninne skal bruke samme navnet. Fortell henne hva du føler og at du ville sette pris på om de lot være, men at du samtidig vet at ingen kan reservere navn.
Sint naken biltyv Skrevet 3. juni 2015 #8 Skrevet 3. juni 2015 Snilt av hu å spørre. Si akkurat det du skriver her. Så trist med datteren din, håper det går bedre med tiden.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #9 Skrevet 3. juni 2015 Beklager ingen eier et navn. Det er nok mange som heter det samme som din datter. Jeg syntes det er flott av din venninne å spørre om lov. Jeg synes du skal si ja, og takke for at hun spurte. Det er dårlig gjort å si nei. Selv om et annet barn får samme navn så har det ingenting med din datter å gjøre. Du må rett og slett lære deg å takle det. Ei venninne av meg ble litt sur når broren kalte datteren sin for akkurat det samme som hun heter. Altså barnet og tante har helt likt navn. Kona til broren har alltid ønsket det navnet på en datter. Man må prøve å se det positive i ting, tenk at noen syntes din datter har det fineste navnet de vet om! Anonymous poster hash: 21f6d...683 Går virkelig an å være så ufølsom??! Og det eksempelet du kommer med har jo ingenting med HIs situasjon å gjøre. Hun har mistet den lille datteren sin:( Anonymous poster hash: 3b097...c79
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #10 Skrevet 3. juni 2015 Om jeg hadde vært venninen din og spurt om det samme, så hadde jeg tenkt å bruke navnet for å gjøre ære på din datter og deg. Jeg hadde ment det som en hyggelig gest. Og jeg hadde ikke blir lei meg om du ikke ville at jeg skulle bruke navnet. Snakk med venninen din, hun forstår sikkert om du synes det blir for tøft. Kondolerer. Anonymous poster hash: 5b872...c76
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #11 Skrevet 3. juni 2015 Hun spør om din mening, da har du selvsagt all rett i verden til å si hva du tenker om det. Anonymous poster hash: cd46f...54c
Iiiiik Skrevet 3. juni 2015 #12 Skrevet 3. juni 2015 Jeg åpnet tråden med tanken "Ingen eier et navn", men skjønte fort at det ikke er et relevant innspill i din situasjon. Det er en fin gest - venninnen din synes helt sikkert at hennes barn er det fineste i verden og hun ønsker at dette fine lille mennesket får det navnet akkurat din datter hadde. Jeg synes det signaliserer mye omsorg og det signaliserer at hun tåler dine følelser rundt tapet når hun tar kontakt med deg. Hun ønsker seg ikke et svadasvar - "dette er helt opp til dere", hun ønsker en oppriktig tilbakemelding på hvordan det føles for deg. Synes altså at du skal si at det gjør vondt, at det vil være vanskelig for deg å forholde deg til den lille hvis hun bærer din datters navn. Man kan selvfølgelig tenke at du kanskje ville opplevd det annerledes hvis det skjedde, men når du tenker at det orker du ikke, så synes jeg du skal si det.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #13 Skrevet 3. juni 2015 Beklager ingen eier et navn. Det er nok mange som heter det samme som din datter. Jeg syntes det er flott av din venninne å spørre om lov. Jeg synes du skal si ja, og takke for at hun spurte. Det er dårlig gjort å si nei. Selv om et annet barn får samme navn så har det ingenting med din datter å gjøre. Du må rett og slett lære deg å takle det. Ei venninne av meg ble litt sur når broren kalte datteren sin for akkurat det samme som hun heter. Altså barnet og tante har helt likt navn. Kona til broren har alltid ønsket det navnet på en datter. Man må prøve å se det positive i ting, tenk at noen syntes din datter har det fineste navnet de vet om! Anonymous poster hash: 21f6d...683 Leste du at hi hadde mista datteren sin? Derfor er det sårt!! Og når venninna spør, bør hun vell høre på svaret? Anonymous poster hash: 58f10...0c2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #15 Skrevet 3. juni 2015 Jeg tror hun vil gi navnet som en ære og ber om din tillatelse til å gi datteren din all øre hun synes hun fortjener. I hennes hode er det vakkert, i ditt er det vondt. Det var antakelig derfor hun sjekket med deg først, som en slags "er det ok at jeg vil ære din datter, eller blir det for vanskelig for deg". Svar fra hjertet. Det er nok det hun ønsker Anonymous poster hash: c3c31...435
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #16 Skrevet 3. juni 2015 Beklager ingen eier et navn. Det er nok mange som heter det samme som din datter. Jeg syntes det er flott av din venninne å spørre om lov. Jeg synes du skal si ja, og takke for at hun spurte. Det er dårlig gjort å si nei. Selv om et annet barn får samme navn så har det ingenting med din datter å gjøre. Du må rett og slett lære deg å takle det. Ei venninne av meg ble litt sur når broren kalte datteren sin for akkurat det samme som hun heter. Altså barnet og tante har helt likt navn. Kona til broren har alltid ønsket det navnet på en datter. Man må prøve å se det positive i ting, tenk at noen syntes din datter har det fineste navnet de vet om! Anonymous poster hash: 21f6d...683 Leste du at hi hadde mista datteren sin? Derfor er det sårt!! Og når venninna spør, bør hun vell høre på svaret? Anonymous poster hash: 58f10...0c2 Men selv om hi mistet datteren for 2 år siden betyr det ikke at ingen kan bruke navnet. Om navnet er DET navnet både venninna og mannen er enige om, de synes det er det fineste i verden, så ser jeg ingen problem å bruke det. Men jeg synes det er flott at de gir beskjed på forhånd. Jeg tror ikke venninnen forventer et nei, men jeg tror hun ønsket å informere hi. Utrolig trist at små barn dør av kreft, sorg over et barn er det verste mann kan oppleve, men man må videre i livet. Man må høre navnet igjen, man må se barn på samme alder. Jeg har selv mistet et barn, ikke sykdom men i ulykke. Jeg vet hvor vondt det kan være. Men jeg kan faktisk ikke nekte noen å bruke min sønns navn. Jeg hadde satt stor pris på beskjed på forhånd at navnet skulle brukes. Anonymous poster hash: 21f6d...683
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #17 Skrevet 3. juni 2015 Jeg tror hun vil gi navnet som en ære og ber om din tillatelse til å gi datteren din all øre hun synes hun fortjener. I hennes hode er det vakkert, i ditt er det vondt. Det var antakelig derfor hun sjekket med deg først, som en slags "er det ok at jeg vil ære din datter, eller blir det for vanskelig for deg". Svar fra hjertet. Det er nok det hun ønsker Anonymous poster hash: c3c31...435 Helt ærlig så er det vel få som vil ære sin venninner datter? Man synes vel navnet er det fineste som finns og vil bruke navnet. Hadde navnet vært et som venninnen ikke likte ville hun nok ikke kallet opp noen? Jada det er nok uføltsomt for de fleste her inne, men det er jo slik det er i det ekte livet. Jeg regner med hi har et utrolig fint navn på datteren sin. Jeg tenker også at datteren var en skjønn unge for de fleste forsvinner fine navn med fine personer og omvendt. Anonymous poster hash: 21f6d...683
*Miss Marple* Skrevet 3. juni 2015 #18 Skrevet 3. juni 2015 Jeg tenker at hun spør deg for å få din ærlige mening og syns godt at du kan fortelle hvordan du føler. Det er ikke snakk om å eie et navn, men å ta hensyn til andre menneskers følelser. Det finnes mange andre fine navn de kan bruke.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #19 Skrevet 3. juni 2015 Jeg ville formulert det omtrent slik: "Hei. Så snilt av deg å spørre meg Dere må helt fritt velge navn selv, men siden du spør vil jeg svare ærlig. Jeg vil helst ikke at du skal bruke navnet fordi det enda er for sårt og vondt for meg, men igjen, det er deres valg." Anonymous poster hash: 2b8c8...59e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #20 Skrevet 3. juni 2015 Jeg tror hun vil gi navnet som en ære og ber om din tillatelse til å gi datteren din all øre hun synes hun fortjener. I hennes hode er det vakkert, i ditt er det vondt. Det var antakelig derfor hun sjekket med deg først, som en slags "er det ok at jeg vil ære din datter, eller blir det for vanskelig for deg". Svar fra hjertet. Det er nok det hun ønskerAnonymous poster hash: c3c31...435 Helt ærlig så er det vel få som vil ære sin venninner datter? Man synes vel navnet er det fineste som finns og vil bruke navnet. Hadde navnet vært et som venninnen ikke likte ville hun nok ikke kallet opp noen? Jada det er nok uføltsomt for de fleste her inne, men det er jo slik det er i det ekte livet. Jeg regner med hi har et utrolig fint navn på datteren sin. Jeg tenker også at datteren var en skjønn unge for de fleste forsvinner fine navn med fine personer og omvendt. Anonymous poster hash: 21f6d...683 Ja, det er ufølsomt for de aller fleste, ikke bare her inne. Nei, det er ikke slik i det ekte livet. Heldigvis. I det "ekte livet" vil heldigvis de fleste ta hensyn til venninnen som har mistet det kjæreste hun har, og ikke ønske å gjøre det verre for henne på noen måte. Anonymous poster hash: 3b097...c79
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #21 Skrevet 3. juni 2015 Jeg tror heller ikke noe på at dette er for å "ære" HIs datter. Ingen som snart skal få et barn har andres barn fremst i hjernebarken! Dette nye barnet er et eget individ, og ikke et produkt for å ære et annet menneske. Det er helt klart "egoistiske" motiver som gjør at venninnen ønsker navnet - hun synes rett og slett det er det fineste. Hva du HI skal svare, må du nesten finne ut basert påmhvor nær venninne hun er, hvordan du tror hun vil ta et "nei", im du tror du vil klare å venne deg til det, og hvor viktig vennskapet er for deg. Anonymous poster hash: b888e...96d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #22 Skrevet 3. juni 2015 Jeg ville sagt helt ærlig at "Jeg setter stor pris på at du spør meg, og jeg skal gi et helt ærlig svar. Jeg må innrømme det er veldig vanskelig å være positiv til at din datter skal hete det samme som min datter med tanke på omstendighetene. Så aller helst ville jeg nok satt pris på om dere fant et annet navn til deres datter. Jeg er enig i at det er et nydelig navn, og det ville nok vært flott navn til deres lille, men igjen: Det vil nok gjøre direkte vondt for meg. Håper du forstår det :-) " Anonymous poster hash: 3db42...662
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2015 #23 Skrevet 3. juni 2015 Med tanke på at hun i det hele tatt spurte deg, vil jeg tro hun forstår veldig godt om du sier nei! Jeg hadde ihvertfall skjønt veldig godt at det hadde vært veldig sårt, at en venninnes datter skal løpe rundt med det samme som din, uten at du får ha samme gleden som henne. Det var veldig fint av henne å spørre deg, og hun vil nok bare gjøre det for å ære din datter. Men du har fullt lov til å si nei om du føler det blir for vanskelig. Anonymous poster hash: 929f6...b6e
Syngensang Skrevet 3. juni 2015 #24 Skrevet 3. juni 2015 Sidan ho spør må du være ærleg å seie der du seier her. Viss ho hadde tenkt å bruke namnet uansett hadde ho ikkje spurt. Og syns det er fullt forståeleg at du ikkje vil at ho brukar namnet, fint av henne å spørje.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #25 Skrevet 4. juni 2015 ingen eier navn,så det gjør de som du vil Anonymous poster hash: 3f990...58b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå