Gå til innhold

Noen tvillingforeldre her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fant nettopp ut at vi venter tvillinger! :) Men vi lurer på mye. Og vi lurer litt på hva vi skal lure på! Vi har ingen barn fra før.

Så langt har jeg funnet ut at det er alfa og omega å prøve å samkjøre barna på søvn. Men bortsett fra det så vet vi lite. Jeg har lest det jeg har kommet over på nettet av fysiske tilstander kroppen min skal igjennom ( ohoi! ;) ) og hvordan det blir med permisjon og lignenede. 

Men det jeg IKKE finner noen plass er hvordan det ER. Hva er det lurt å gjøre? Når bør vi begynne å handle inn ting og tang? HVILKE ting og tang syns du er kjekke å ha? 

Bør jeg virkelig sykemelde meg i uke 22 selv om jeg føler meg fin? Er det viktig å få "ladet opp?"

Jeg er i første trimester ennå, og formen har ikke vært helt på topp så langt, men den kan jo ta seg opp...? eller...?

Jeg gleder meg! :D

Anonymous poster hash: dbc5d...876
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så gøy! Gratulerer😊 Kan selvfølgelig bare svare av egen erfaring, men jeg var veldig glad for at vi handlet inn det meste så tidlig som mulig. Det var veldig tungt på slutten. Jeg fikk svangerskapspenger fra uke 22 og var sjeleglad for det. Da kunne jeg bruke det lille jeg hadde av energi på vårt eldste barn.

http://www.amazon.com/Youre-Expecting-Twins-Triplets-Quads/dp/0061803073

Kan varmt anbefale denne boka. Jeg fulgte mange råd derfra og fødte ikke før i uke 39, tvillinger på tre kilo hver og reiste hjem dagen etter fødsel. Gjør det du kan for å unngå prematur fødsel. Ta det med ro, spis masse og rug!

Det vi brukte aller mest var vippestol, flasker, dobbelpumpe og sterilisator. Mannen og jeg delte oss. Jeg ammet den ene og mannen ga flaske til den andre. Byttet neste gang. På denne måten fikk de god tilknytning til begge foreldre og jeg følte meg ikke helt oppspist. Dobbeltammet innimellom når det lot seg gjøre.

Masse lykke til! 😊

Anonymous poster hash: 49a6f...9a9

Skrevet

Vil bare si at jeg er tvilling selv. Jeg hadde kolikk, og min tvilling var sovebaby... Jeg tror det er viktig å ikke prøve å planlegge for mye, eller ha for konkrete forventninger. Ting blir som de blir. Å "samkjøre søvn" høres lurt ut, men etter min babyerfaring ikke nødvendigvis oppnåelig...

Jeg har ikke selv hatt tvillinger, men har hatt diverse plager i svangerskapet. Jeg vil anbefale å ta imot sykemelding. Erfaringsmessig er det stor forskjell på å være på barsel etter å ha hatt rolige uker hjemme med nok søvn, og det å starte allerede utslitt. Lykke til !

Anonymous poster hash: 08390...dc4

Skrevet

Sikkert lurt å ikke forvente for mye, nei. Da møter man vel veggen fort. Men litt småtteri må jeg plukke opp og gjøre et forsøk på ;)

Den boka skal jeg kjøpe...!

Tusen takk begge to :) Skal prøve å holde bena på jorda.... Akkurat nå er det vanskelig! :D

Skrevet

Kikk på bloggen til speiltvillingene der står det mye om å ha tvillinger ;)

Anonymous poster hash: a1997...9aa

Skrevet

Jeg har toeggede tvillinger, synes det er fantastisk. Jentene er 18 mnd. De var rolige og enkle babyer da de kom til, begge på 3 kg hver. Var 100% sm fra uke 20 ca, har ikke angret på det. Gikk små turer, og hvilte mye. Kroppen tålte ikke like mye som i enlingsvangerakapet

Når jentene var født, tok vi det som det kom, det gikk mye bedre enn fryktet. Ikke legg press på deg selv, har du ikke nok melk, er det ingen skam å gi morsmelkerstatning. Ikke hør på "gode råd" fra enligeforeldre som "vet best". Følg magefølelsen :-)

Anonymous poster hash: 6e23a...b21

Skrevet

Søk opp gruppa "tvillingmødre" på Facebook :-)

Anonymous poster hash: 6e23a...b21

Skrevet

Jeg har tvillinggutter på 5. Mitt beste råd er: senk skuldrene og ta ting som det kommer 😉

Kom inn på tvillingmødre på facebook. Ei herlig gruppe hvor du kan spørre om absolutt alt.

Anonymous poster hash: b2af6...e04

Skrevet

Jeg er snart i uke 9, er det ikke litt tidlig å melde seg inn der...? 

Må innrømme jeg er litt redd for dette "vanishing twin"-fenomenet, selv om de var perfekte på UL 8+3 ;)

Den bloggen tror jeg at jeg har hørt om før. Jeg skal søke den opp :)

Skrevet

Det må du nesten føle litt på selv, men du er hjertelig velkommen når som helst. Der er det damer som har vært igjennom det meste på godt og vondt. Og det beste er at det er så utrolig god takhøyde der inne. Og damer med over gjennomsnittet dose med humor tror jeg.

Anonymous poster hash: b2af6...e04

Skrevet

Godt å vite, iallfall! :)

Jeg dukker nok opp om ikke lenge. Jeg ser at jeg kjenner flere i den gruppen og vi er ikke helt åpne om at det er to ennå -for sikkerhets skyld, så jeg venter litt :)

Tusen takk til alle dere fine mennesker som skriver. Kjempegøy! Jeg svever på en rosa sky, og må virkelig jobbe for å holde bakkekontakten, så lykkelig er jeg. <3 Men jeg vet samtidig at dette ikke blir noen piknik, og derfor er jeg veldig i en "suge til meg alt av informasjon"-modus. De er toeggede, forresten.

Skrevet

Godt å vite, iallfall! :)

Jeg dukker nok opp om ikke lenge. Jeg ser at jeg kjenner flere i den gruppen og vi er ikke helt åpne om at det er to ennå -for sikkerhets skyld, så jeg venter litt :)

Tusen takk til alle dere fine mennesker som skriver. Kjempegøy! Jeg svever på en rosa sky, og må virkelig jobbe for å holde bakkekontakten, så lykkelig er jeg. <3 Men jeg vet samtidig at dette ikke blir noen piknik, og derfor er jeg veldig i en "suge til meg alt av informasjon"-modus. De er toeggede, forresten.

Hvordan vet du at de er toeggede? Det er vel litt tidlig å vite kjønnet?

Skrevet

Nei vi kan jo ikke være sikre selvsagt. Men de ligger godt atskilt og vi satt inn to egg, så sannsynligheten er størst for det, da.

Skrevet

Nei vi kan jo ikke være sikre selvsagt. Men de ligger godt atskilt og vi satt inn to egg, så sannsynligheten er størst for det, da.

Skjønner! Mine var også helt og totalt adskilt, men var eneggede likevel. 😊

Skrevet

Ja, jeg skal ikke være så skråsikker.

Det betyr igrunn ingenting uansett, altså ;)

Skrevet

Vi fikk tvillinger andre gang. Graviditeten gikk veldig bra, men på slutten var jeg veldig sliten og hadde nok med å ta vare på den vi allerede hadde. Vi handlet inn utstyr mellom uke 25 og 30. Da hadde vi alt på stell, og det var veldig greit siden de ble født i i uke 35. 
Jeg må henge med på de andre og si at du nesten må senke skuldrene og ta ting som de kommer.
Ene her fikk kolikk, og andre fikk påvidt KISS/KIDD syndrome. Så tvillingene gråt stortsett hele den første tiden. 

Første gang jeg fødte følte jeg presset om å være "perfekt". Jeg bakte kaker og tok i mot besøk fra morgen til kveld. Jeg deltok i bryllup og konfirmasjon og reiste 1 mnd til USA da hun var 1 mnd. 
Da ting roet seg gikk jeg på en kraftig smell og var totalt utslitt. 

Da tvillingene kom bestemte jeg meg for å høre etter egen kropp, og tok i mot besøk når JEG var klar! På sykehuset fikk ingen komme på besøk bortsett fra storesøster. Da vi kom hjem fikk besteforeldrene hilse på og etterhvert tok vi imot besøk fra venner og øvrige familie. Dette har jeg vært veldig glad for i ettertid, og jeg følte ikke samme stress og press som med første mann. 

Så mitt beste råd er vel å lytte til egen kropp, og ta ting som de kommer :)

Masse lykke til og gratulere så mye! Du har så mye fint å se frem til :)

Skrevet

Vi fikk tvillinger andre gang. Graviditeten gikk veldig bra, men på slutten var jeg veldig sliten og hadde nok med å ta vare på den vi allerede hadde. Vi handlet inn utstyr mellom uke 25 og 30. Da hadde vi alt på stell, og det var veldig greit siden de ble født i i uke 35. 

Jeg må henge med på de andre og si at du nesten må senke skuldrene og ta ting som de kommer.

Ene her fikk kolikk, og andre fikk påvidt KISS/KIDD syndrome. Så tvillingene gråt stortsett hele den første tiden. 

Første gang jeg fødte følte jeg presset om å være "perfekt". Jeg bakte kaker og tok i mot besøk fra morgen til kveld. Jeg deltok i bryllup og konfirmasjon og reiste 1 mnd til USA da hun var 1 mnd. 

Da ting roet seg gikk jeg på en kraftig smell og var totalt utslitt. 

Da tvillingene kom bestemte jeg meg for å høre etter egen kropp, og tok i mot besøk når JEG var klar! På sykehuset fikk ingen komme på besøk bortsett fra storesøster. Da vi kom hjem fikk besteforeldrene hilse på og etterhvert tok vi imot besøk fra venner og øvrige familie. Dette har jeg vært veldig glad for i ettertid, og jeg følte ikke samme stress og press som med første mann. 

Så mitt beste råd er vel å lytte til egen kropp, og ta ting som de kommer :)

Masse lykke til og gratulere så mye! Du har så mye fint å se frem til :)

Takk for dette også. :)

Vi har ekstremt ivrig familie på begge sider, og det er jeg utrolig takknemlig for - vi har hjelpende hender overalt. Men jeg skal passe på at jeg ikke går på kompromiss med meg selv for å gjøre de glade. Det er sikkert fort gjort. :)

Skrevet

Hei, jeg har tvillinger på 6 år og startet først å lese når barna var 2 år. Sjelen glad for at jeg ikke hadde lest noe før. Hadde blitt sprø!!

Mitt tips, ta det helt med ro!

Pass på at du har nyvasket leilighet før fødselen.

Gi klar beskjed om at du ikke tar imot besøk uanmeldt hjemme etter fødselen. Og de som kommer må enten ta med mat eller bidra med noe i huset.

Gi beskjed til samtlige familie medlemmer om at du sier ifra når du er klar for besøk selv, det også på sykehuset.

Jeg ble fryktelig dårlig etter fødselen og følte det som er overgrep mot meg selv og barna slik som folk presset seg på.

Ikke gjør noe DU selv ikke føler for. Det er et yber sterkt instinkt som vekkes når du blir mor og spesielt for 2. Jeg ble overkjørt av far og vil aldri kunne tilgi han for å ha presset frem sin vilje på sykehuset. Det er ikke 2 gaver til familien, dette er deres gaver og mor + barn trenger ro og hvile!!

Far skal bare bistå og passe på at du får mat og søvn.

La barna sove helt tett og sammen. Støtt opp med helsetepper og dyner. Gi de mat hver 3. time og vær klar på slaget.

Mål vekt før og etter mating barna er små.

IKKE VÆR REDD FOR Å BE OM HJELP!

Du er ikke paranoid, du er mor.

Barnefar her fikk fødsels depresjon 3 uker etter fødsel som varte i 4 år.. Jeg gikk etter 3..

Snakk sammen om følelser!!

Masse lykke til!

Mitt ordtak; Du får ikke mer enn du kan takle!

Skrevet

Hei, jeg har tvillinger på 6 år og startet først å lese når barna var 2 år. Sjelen glad for at jeg ikke hadde lest noe før. Hadde blitt sprø!!

Gi klar beskjed om at du ikke tar imot besøk uanmeldt hjemme etter fødselen. Og de som kommer må enten ta med mat eller bidra med noe i huset.

Gi beskjed til samtlige familie medlemmer om at du sier ifra når du er klar for besøk selv, det også på sykehuset.

Jeg ble fryktelig dårlig etter fødselen og følte det som er overgrep mot meg selv og barna slik som folk presset seg på.

Ikke gjør noe DU selv ikke føler for. Det er et yber sterkt instinkt som vekkes når du blir mor og spesielt for 2. Jeg ble overkjørt av far og vil aldri kunne tilgi han for å ha presset frem sin vilje på sykehuset. Det er ikke 2 gaver til familien, dette er deres gaver og mor + barn trenger ro og hvile!!

La barna sove helt tett og sammen. Støtt opp med helsetepper og dyner. Gi de mat hver 3. time og vær klar på slaget.

Barnefar her fikk fødsels depresjon 3 uker etter fødsel som varte i 4 år.. Jeg gikk etter 3..

Masse lykke til!

Høres ut som du har hatt det tøft, og det der skal jeg huske. Vi er er så heldige at vi har svært begeistret familie på begge sider. Det er sikkert fort gjort at det blir litt mye..! Håper du har det bra i dag :) Med skolebarn...! :D

Gjengangeren i svarene her er vel egentlig "gjør det du føler for", så jeg skal være forbasket nøye med å kjenne etter hvilke behov jeg har. Foreløpig har jeg bare et stort behov for rømmegrøt eller fiskepudding, og å kaste opp litt i ny og ne! ;)

Jeg får veldig mye ut av å lese andres erfaringer. Takk skal dere ha :)

Skrevet

Masse lykke til!

Høres ut som du har hatt det tøft, og det der skal jeg huske. Vi er er så heldige at vi har svært begeistret familie på begge sider. Det er sikkert fort gjort at det blir litt mye..! Håper du har det bra i dag :) Med skolebarn...! :D

Gjengangeren i svarene her er vel egentlig "gjør det du føler for", så jeg skal være forbasket nøye med å kjenne etter hvilke behov jeg har. Foreløpig har jeg bare et stort behov for rømmegrøt eller fiskepudding, og å kaste opp litt i ny og ne! ;)

Jeg får veldig mye ut av å lese andres erfaringer. Takk skal dere ha :)

Jeg venter 1 nå og gruer meg mye mer!

2 stykker = alltid en å sove inntil, alltid en å plundre med, alltid en å snakke/leke med, alltid en bestevenn, og alltid en å savne fryktelig når de har alene tid.

Men kun 1!? Hvordan...? Er JEG den andre alltid!?

Skulle gjerne hatt 2 igjen. Det er trygt og kjent ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...