Gå til innhold

Må ha ny data - HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt idiot når det kommer til pc, har virkelig ingen peiling.

I går takket min gamle traver for seg etter lang og god tjeneste, den har fungert knirkefritt i 8 år nå før den helt plutselig tok kvelden. :(

Jeg bruker ikke data kjempemessig. Litt Internett, skriver litt og bruker Excel, bilder og litt slike vanlige ting.

Altså jeg trenger ingen dyr supermaskin, men har ikke lyst å kjøpe noe billig ræl heller..

Jeg tror at dersom jeg går i en butikk for hjelp, så kommer de til å prakke på meg masse ting jeg strengt talt ikke har bruk for, så har lyst å vite litt hva jeg skal se etter før jeg går.

Noen som har tips til meg?

Skal være bærbar pc foresten ;)

Anonymous poster hash: fe2c1...8eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beste hjelpen jeg har fått er på Digital Impuls i Oslo. :) Nå skulle jeg ha hjelp til å bygge en skikkelig gamer-PC men om noen har 100% stålkontroll så er det gutta der :)

Skrevet

Nå bor jeg ganske langt unna Oslo da... ;)

Skrevet

Hehe allright, da ble det et skudd i blinde.. Håper du finner noe som dekker behovene da! Er alltids selgere med samvittighet i butikkene som ikke skal prakke på deg alt mulig :-) Ville dratt et sted der det er greit bemannet med kyndig hjelp! :P

Skrevet

Takk for svar uansett :)

Får vel bare stålsette meg og prøve å se ut som om jeg har peiling på hva jeg gjør der... :P

Skrevet

Det viktigste er at du vet hva du vil ha! ;) Gi dem en utfordring!

Skrevet

Once u go Mac, u´ll never go back  :jepp:

Anonymous poster hash: 9c243...07b
Skrevet

Once u go Mac, u´ll never go back  :jepp:

Anonymous poster hash: 9c243...07b

Enig med 07b ;)

Gå ut ifra budsjettet ditt, og velg det beste du kan få til den prisen du vil gi. Husk at kvalitet koster når det kommer til pc. De billigste er ikke like gode som de du legger mer i.

Skrevet

Jeg må nok si at jeg er uenig med Mac påstanden. Hvis det da skjer noe med PC'en er det svindyrt og langtekkelig å få byttet en del. PC'ene de selger på Lefdal og Elkjøp er vanligvis ganske dyrt priset i forhold til den dårlige kvaliteten og spesifikasjon. Jeg har hatt gode erfaringer med å chatte med de på www.komplett.no . Det er folk som virkelig kan enten finne frem til en komponentbygget PC eller finne en til behovet du har. 

Er et par ting du bør vite før du kontakter dem:

- Hvilken prisklasse vil du ligge i

- Vil du ha stasjonær eller bærbar?

- Hva skal du bruke den til ?

- Hvilken størrelse skal den ha?

- Hvis det er stasjonær - vil du da ha en stor, medium eller mini pc? (miniene er f.eks  17,5 cm x 17,7 cm med en bredde på 3,4 cm- du kan lett skjule bak f.eks en skjerm eller feste oppunder bordet hvis den ikke skal være synlig. Støyen på disse maskinene er så og si ikke merkbart).

-Garantitid - Her bør du være OBS og se om du får tak i noe som heter Carepack. Det er ekstra garanti fra leverandør. Velg gjerne en som har pick up- next business day så slipper du å vente. Jeg kjenner til flere som har kjøpt PC'er på både Lefdal og Elkjøp hvor ting har røket og de har måtte levere det i butikken. Det er ikke få ganger det da har tatt flere måneder før de har fått utstyret tilbake igjen. Har man en Carepack som tilbyr next businessday får man raskt hjelp og de kommer ut til deg (eller hvor PC'en er plassert) for å reparere det dagen etter (såfremt de har delen på lager- worst case scenario 2-3 dager hvis de må få det tilsendt fra utlandet).

-Hvis laptop- hvilken skjermoppløsning vil du ha - det er blant annet her prisen kommer inn i bildet. Hvis man skal ha Full-HD - dvs 1920x1080 i oppløsning (musen og ikonene blir mindre og du får mer plass til ting på skrivebordet) så går man opp i pris, og hvis man har lavere oppløsning (alt blir større og tar mer plass visuelt sett) går man ned i pris.

- Et annet standpunkt man må ta med inn i bildet er hvor mye lagringsplass du vil ha på harddisken og hva slags type du vil ha. De vanlige 5400 RPP (runder per minutt) harddiskene som du som regel får på billigmaskinene (spesielt de fra Elkjøp og Lefdal) gjør at PC'en virker ENORMT treg- spesielt etter at du har brukt den litt og ting begynner å fylles opp. Hvis du skal ha en vanlig harddisk bør du velge en som det står 7200 RPM. Jeg vil virkelig anbefale deg å gå for noe som heter SSD harddisk- her vil du spare MYE tid uansett hva du gjør (alt fra oppstart, åpne programmer, jobbe, ha ting oppe osv). De kommer vanligvis fra 120 GB og oppover, og de er hakket dyrere enn de vanlige harddiskene.

- Minne (RAM) - her må du velge om du vil ha 4, 8 eller mer. I noen maskiner kan du ikke sette inn ekstra minnebrikker, og da har du ingen mulighet til å oppgradere maskinen hvis skal installere nye programmer om f.eks 2 års tid. Her bør det da være minst 4 GB og ha muligheten for minst 8/16 eller 32 GB minne.

- Hvis det står i5 eller noe annet med I så betyr det at den har en dyrere prosessor enn noe som heter ADM. Såfremt du ikke bruker helt spesielle spill eller programmer vil du ikke merke forskjell, men prismessig er det mye penger det er snakk om.

Her er et par anbefalinger:

Hold deg langt unna Asus - billigmerke som har hatt mange feil. Acer og Dell er hakket bedre. Jeg ville gått for HP eller Lenovo. Selv har jeg en gammel HP (bærbar) hjemme som har overlevd 5 flyttinger og i tillegg holdt i snart 8 år.  

Må vel sant sies at jeg jobber med data til vanlig, og jeg har sett min del av PC'er gjennom årene. Jeg både ordner og selger PC'er så jeg går gjennom et stort antall i løpet av et år.

Hvis du finner frem til en PC som du liker på en webside som komplett eller annet sted så kan du jo sende meg en melding og spørre om den er grei eller ikke da vet du :) Gi beskjed om du står helt fast så kan jeg komme med et par forslag. 

Skrevet

Kommentar til innlegget over: for all del, ikke lenovo. Har nettopp bytta maskiner på jobb, bare prakk med dem. Dyrt og dårlig...

Acer har jeg god erfaring med, asus også forsåvidt men den er litt mer "lillebror". Ellers er det stort sett viktigere med riktig innhold enn hva maskina heter.

Du trenger ingen super-pc, så det du i hovedsak bør se på er prosessor og harddisk. Ikke gå under 2,5 ghz prosessor, og legg deg gjerne på 1 tb harddisk (1000 gb). Er det snakk om intel-prosessor så kjør i5 eller i7, ikke celeron eller pentium. Flest mulig kjerner (core), men du klarer deg greit med to (dual core) så lenge ghz er over 2,5. Amd-prosessor er også greit, men de måles ofte litt annerledes så vær obs på ghz.

Ellers vil du ha nok ram (minne), men det er sjelden noe problem.

Støtter hun som sa komplett.no, de pleier å ha god peiling. Men sett deg en makspris først (du får en helt ok maskin for 5000 kr), ellers vil vel de fleste selgere pushe dyrere alternativer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...