Gå til innhold

Svak positiv på Rubella Virus - noen leger som kan forklare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid og har tatt alle de standard blodprøvene i uke 12. Fikk papirene idag og det står det at det svak positiv på Rubella-virus prøven og at vaksinasjon post partum bør vurderes. Hva vil dette si? Vet at det er røde hunder og jeg regner med de mener at jeg bør ta vaksinen etter fødsel? Jeg trodde selv jeg hadde hatt røde hunder som barn, men er naturligvis ikke sikker. Er det noe risiko ved at prøven min er svak positiv nå?

Anonymous poster hash: 3cea6...a90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du har antistoffer i blodet, men at den er svak. Du bør ta ny vaksine etter fødsel for å unngå å få sykdommen

Anonymous poster hash: 9a3ee...7a1

Skrevet

Du har forstått riktig. De har vel målt Rubella-antistoffer, og du har tydeligvis ikke så mye. Med mindre har du ikke full beskyttelse, derfor bør du vurdere å vaksinere deg på nytt etter fødselen. Du kan ikke få vaksinen mens du er gravid siden det kan være farlig for barnet. Det vil nok mest sannsynlig gå helt fint under svangerskapet. For set første er de fleste vaksinert mot røde hunder så det finnes ikke så mange smittebærere. For det andre har du litt beskyttelse.

Anonymous poster hash: 690c9...86b

Skrevet

Du har vært eksponert for viruset enten naturlig eller via vaksine. Du har ikke nok antistoffer i kroppen til å være beskyttet, derfor anbefales vaksinering etter graviditet. Ingen betydning nå annet enn at du selvsagt bør holde deg unna smittekilder. 

Anonymous poster hash: f3142...0f9
Skrevet

Supert, takk for svar :) Da var det som jeg trodde. Jeg er både tidligere vaksinert og har hatt røde hunder som barn så jeg ble litt overrasket, men da er det ikke noe problem, jeg får bare ta vaksinen igjen etter fødsel :) Er sikkert flere vaksiner som bør friskes opp igjen også så får ta en runde når lillefisen i magen er trygt ute. 

Anonymous poster hash: 3cea6...a90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...