Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 På min jobb arbeider vi 8,5 timer om vinteren og 6,5 om sommeren, pga sesongvariasjoner i arbeidsmengden. Timene vi jobber ekstra om vinteren avspaserer vi på sommeren. Nå har jeg vært i foreldrepermisjon hele vinteren, så har ikke opparbeidet meg noe til avspaseringen. Tenkte jeg da skulle ha en vanlig arbeidsdag på 7,5 time, men sjefen mener allikevel at jeg skal gå 6,5 timers dag nå, og at det ikke er hans problem at jeg ikke har opparbeidet meg dette... Jeg mener dette blir helt feil da jeg er ansatt i en 100% stilling, og nå blir det plutselig ikke det lenger. Hadde jeg hatt god økonomi hadde det ikke gjort meg å jobbe redusert noen mnd, men jeg trenger virkelig pengene. Synspunkter? Anonymous poster hash: bed48...55d
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Det kommer helt an på arbeidsavtalen deres. Hvis dere har en avtale om at arbeidsdagen er 6,5 time om sommeren, så kan selvfølgelig ikke du selv bestemme deg for å jobbe en time lenger om sommeren for å opparbeide deg mer fleksitid. Anonymous poster hash: a4929...193
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Du får jo fortsatt vanlig lønn så hva er problemet? Slik gjør vi det hos oss også. Arbeidstiden er satt og lønna er fast. Feks. så begynte jeg som ny i jobben rett før sommertid begynte. Jeg fikk også sommertid og vanlig lønn den første sommeren. Anonymous poster hash: 70623...d6c
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Dere får vel 100% lønn hver mnd uavhengig av hvor mange timer dere jobber? Sjefen kan vel pålegge deg å jobbe redusert, å nekte deg lønn tviler jeg sterkt på om du har 100% kontrakt. Anonymous poster hash: 6c82d...006
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Er du revisor? Blir du trukket i lønn for den timen da? Vi har hatt en lignende ordning. Vi jobbet 8,5 time på vinteren og 6,5 time på sommeren, uavhengig av eventuelle permisjoner. Jeg ville altså fått fullt betalt selv om jeg bare jobbet 6,5 time. Anonymous poster hash: 99494...7ee
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 I stede for å spørre her ringer du fagorganisasjonen din i morgen. Anonymous poster hash: 17548...b23
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Jeg får da bare lønn for 6,5 time, er det som er problemet her. Siden jeg har vært i permisjon har jeg ikke opparbeidet med lønn for siste timen slik som alle andre har gjort. Det er heller ikke snakk om å opparbeide seg fleksitid, men å få lønn som ansatt i 100% stilling. Det står faktisk ikke noe om sommer/vintertid i min kontrakt, men vet det står i nyere kontrakter som har blitt inngått. Er ikke så vanlig å være organisert i min bransje, men ser nå at jeg absolutt burde vært det...my mistake Er det for sent å melde seg inn nå med tanke på dette problemet..? Hi Anonymous poster hash: bed48...55d
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Vi har altså ikke fastlønn, men timelønn og timebank. Hi Anonymous poster hash: bed48...55d
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 Har du kontrakt på 100% stilling? Anonymous poster hash: 99494...7ee
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #10 Skrevet 1. juni 2015 Jeg får da bare lønn for 6,5 time, er det som er problemet her. Siden jeg har vært i permisjon har jeg ikke opparbeidet med lønn for siste timen slik som alle andre har gjort. Det er heller ikke snakk om å opparbeide seg fleksitid, men å få lønn som ansatt i 100% stilling. Det står faktisk ikke noe om sommer/vintertid i min kontrakt, men vet det står i nyere kontrakter som har blitt inngått. Er ikke så vanlig å være organisert i min bransje, men ser nå at jeg absolutt burde vært det...my mistake Er det for sent å melde seg inn nå med tanke på dette problemet..? HiAnonymous poster hash: bed48...55d Det er din arbeidskontrakt som gjelder. Hvis din kontrakt ikke er endret på lik linje med de andres, så har du ingen avtale om sommertid/vintertid. Hvis det IKKE er snakk om å opparbeide seg fleksitid, så må arbeidsgiver inngå en avtale om ulik arbeidstid/ulik lønn for hver enkelt ansatt. Dersom det er snakk om fleksitid, må arbeidsgiver inngå en avtale om gjennomsnittsberegning med hver enkelt ansatt. Er skal da utbetales lik lønn hver måned uavhengig av hvor mye som jobbes, og det kan gjøres avtale om at plusstimene avspaseres i sommermånedene. Anonymous poster hash: a4929...193
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #11 Skrevet 1. juni 2015 Ja kontrakt på 100% stilling på 8.året... Anonymous poster hash: bed48...55d
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #12 Skrevet 1. juni 2015 Jeg får da bare lønn for 6,5 time, er det som er problemet her. Siden jeg har vært i permisjon har jeg ikke opparbeidet med lønn for siste timen slik som alle andre har gjort. Det er heller ikke snakk om å opparbeide seg fleksitid, men å få lønn som ansatt i 100% stilling. Det står faktisk ikke noe om sommer/vintertid i min kontrakt, men vet det står i nyere kontrakter som har blitt inngått. Er ikke så vanlig å være organisert i min bransje, men ser nå at jeg absolutt burde vært det...my mistake Er det for sent å melde seg inn nå med tanke på dette problemet..? HiAnonymous poster hash: bed48...55d Det er din arbeidskontrakt som gjelder. Hvis din kontrakt ikke er endret på lik linje med de andres, så har du ingen avtale om sommertid/vintertid. Hvis det IKKE er snakk om å opparbeide seg fleksitid, så må arbeidsgiver inngå en avtale om ulik arbeidstid/ulik lønn for hver enkelt ansatt. Dersom det er snakk om fleksitid, må arbeidsgiver inngå en avtale om gjennomsnittsberegning med hver enkelt ansatt. Er skal da utbetales lik lønn hver måned uavhengig av hvor mye som jobbes, og det kan gjøres avtale om at plusstimene avspaseres i sommermånedene. Anonymous poster hash: a4929...193 Det har vel vært en uskreven avtale for mange av oss dette med sommer og vintertid. En ekstratime hver dag i 4mnd om vinteren blir overført til en ekstra time hver dag i 4mnd om sommeren. Det er altså ikke en fleksitid som vi selv velger hva vi vil gjøre med... Anonymous poster hash: bed48...55d
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #13 Skrevet 1. juni 2015 Da regner jeg med han ville utbetalt den ekstra timen hvis det var omvendt? At du hadde permisjon når det var 6,5 timers arbeidsdag? Synes sjefen din er veldig lite smidig her, hos oss ville det ikke vært et tema en gang. Anonymous poster hash: 99494...7ee
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #14 Skrevet 1. juni 2015 Da regner jeg med han ville utbetalt den ekstra timen hvis det var omvendt? At du hadde permisjon når det var 6,5 timers arbeidsdag? Synes sjefen din er veldig lite smidig her, hos oss ville det ikke vært et tema en gang. Anonymous poster hash: 99494...7ee Da hadde det blitt spart til året etter, eller blitt utbetalt om det var ønskelig. Anonymous poster hash: bed48...55d
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #15 Skrevet 1. juni 2015 Ja kontrakt på 100% stilling på 8.året... Anonymous poster hash: bed48...55d Med timelønn og timebank tror jeg ikke du kommer noen vei. Meld deg inn i aktuell fagforening. Anonymous poster hash: 6c82d...006
the amazing spidermamma Skrevet 1. juni 2015 #16 Skrevet 1. juni 2015 Men har du ikke spart opp noe fra før permisjonen, da?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2015 #17 Skrevet 2. juni 2015 Oppdatering. Sjefen hadde sovet på saken og jeg får jobbe 7,5time😊 Takk for alle svar forresten! Anonymous poster hash: bed48...55d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2015 #18 Skrevet 2. juni 2015 Men har du ikke spart opp noe fra før permisjonen, da? De timene brukte jeg opp i fjor sommer før jeg gikk ut i permisjon. Men nå ordnet det seg uansett Anonymous poster hash: bed48...55d
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. juni 2015 #19 Skrevet 2. juni 2015 Men har du ikke spart opp noe fra før permisjonen, da? De timene brukte jeg opp i fjor sommer før jeg gikk ut i permisjon. Men nå ordnet det seg uansett Anonymous poster hash: bed48...55d så bra Fikk du jobbe fullt eller ville han betale deg fullt bare?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2015 #20 Skrevet 2. juni 2015 Er du organisert? Her ville det passet godt å koble inn fagforeningen. Min venninne opplevde en gang at legen hennes hadde gjort en feil da hun var sykemeldt i en lang periode (skrevet sykemelding for hele perioden, mens den egentlig måtte fornyes hver måned). Venninnen min regnet jo med at legen gjorde det riktig. Først da året var over og hun var tilbake i jobb ble dette bemerket, og hun be plutselig trukket mange tusen i lønn hver måned fordi sykemeldingen ikke hadde vært korrekt. Hun kontaktet fagforeningen, og de tok saken. Endte med at hun fikk alt tilbakebetalt. Anonymous poster hash: 44892...351
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2015 #21 Skrevet 2. juni 2015 Oppdatering. Sjefen hadde sovet på saken og jeg får jobbe 7,5time Takk for alle svar forresten! Anonymous poster hash: bed48...55d Sjefen har sikkert skjønt at han ikke har lov til å redusere arbeidstiden din. Når man mangler basic kunnskap om hva som er lov og ikke lov i arbeidslivet burde man virkelig ikke hatt ansvar for andre sin karriere. Stå på ditt og være bevisst på rettighetene dine:) Anonymous poster hash: be914...66d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå