Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Noen her som har hatt navnefest for barnet uten seremoni i humanetiskforbund? Litt vanskelig med dåp for oss, litt ulike meninger. Hvordan ble dagen? Fikk dere mange rare blikk, meninger? Anonymous poster hash: 33923...4a2
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Vi hadde det. Var helt problemfritt. Hadde et koselig familieselskap hjemme hos oss. Anonymous poster hash: 1d953...c34
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Vi vurderer dette. Synes det er litt rart med navnefest hos Humanetisk forbund. Dåp er jo tross alt for å markere at barnet er kristent og introduseres i kirken. Dermed synes jeg det er litt rart å lage en ikke kristen variant. Dåp er ikke aktuelt for oss siden vi ikke er kristene. Anonymous poster hash: fd07e...7cb
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor navnefest uten seremoni? Det blir som å holde konfirmasjonsselskap uten at noen har konfirmert seg. "Vi vil ha gaver og oppmerksomhet, vi vil bare ikke gjøre noe for det." Noe så sykt frekt. Anonymous poster hash: 73cbc...f1f
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Vi vurderer dette. Synes det er litt rart med navnefest hos Humanetisk forbund. Dåp er jo tross alt for å markere at barnet er kristent og introduseres i kirken. Dermed synes jeg det er litt rart å lage en ikke kristen variant. Dåp er ikke aktuelt for oss siden vi ikke er kristene. Anonymous poster hash: fd07e...7cb HI her. Jeg vil ha dåp, og han vil ikke fordi hans familie ikke er døpt. Faddere må jo være døpt. Ser den. Vurderer navnefest men enig at humanetiskforbund er rart. Ingen av oss har jo tilknytning der.. Anonymous poster hash: 33923...4a2
rytme Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Vi hadde også det og skal ha det med andremann også. Vi bare inviterte nærmeste familie i selskap, vi... Ingen rare blikk. Min bestemor ville gjerne at barnet skulle døpes da, men hun begynner å bli ganske gammel og klarer ikke helt å se at tiden har endret seg og at det ikke er greit å legge seg opp i slike ting. Så jeg bare sa at vi hadde tatt vår avgjørelse og at vi ikke skulle snakke mer om det. Kanskje hun ble fornærmet, men da har hun skjult det godt i alle fall
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor navnefest uten seremoni? Det blir som å holde konfirmasjonsselskap uten at noen har konfirmert seg. "Vi vil ha gaver og oppmerksomhet, vi vil bare ikke gjøre noe for det." Noe så sykt frekt. Anonymous poster hash: 73cbc...f1f HI her. For å feire at barnet er født? Tror ikke akkurat vi går i pluss på gaver. Er tross alt festen som koster, dåp og seremoni er jo gratis... Handler om at jeg ønsker dåp og har tilknytning og tradisjoner i forhold til det. Han har null tilknytning. Ingen i hans familie er døpt osv. De kan derfor heller ikke være faddere og havner derfor litt på utsiden denne dagen! Klart det er sårt for min samboer! Anonymous poster hash: 33923...4a2
rytme Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor navnefest uten seremoni? Det blir som å holde konfirmasjonsselskap uten at noen har konfirmert seg. "Vi vil ha gaver og oppmerksomhet, vi vil bare ikke gjøre noe for det." Noe så sykt frekt. Anonymous poster hash: 73cbc...f1f Det blir vel mer en sånn "velkommen til verden - fest" da. Det er en fin anledning for våre familier å treffe hverandre, synes jeg. Før vi fikk barn så hadde det ikke vært noen anledning der alle var samlet Alle sa de syntes det var en god ide og veldig hyggelig. Og jeg tror ikke vi gjorde noe mindre "for det" som du skriver. Det er tross alt ikke så mye mer å gjøre for en dåp enn å lage selskapet, er det?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 Vi hadde "velkommen til verden fest" for sønnen vår. Inviterte familie og slekt hjem til oss på god mat og kaker. Vi er ikke religiøse men hadde et ønske om å markere sammen med familien at han var født Anonymous poster hash: 4eeaf...f25
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #10 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor navnefest uten seremoni? Det blir som å holde konfirmasjonsselskap uten at noen har konfirmert seg. "Vi vil ha gaver og oppmerksomhet, vi vil bare ikke gjøre noe for det." Noe så sykt frekt. Anonymous poster hash: 73cbc...f1f Er vel ikke noe frekkere den enn å samle familie til "dåp"? Helt naturlig å samle besteforeldre, oldeforeldre, tanter/onkler og søskenbarn til en markering av den nyfødte. Gaver er nå bare tull uansett. Anonymous poster hash: fd07e...7cb
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #11 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor navnefest uten seremoni? Det blir som å holde konfirmasjonsselskap uten at noen har konfirmert seg. "Vi vil ha gaver og oppmerksomhet, vi vil bare ikke gjøre noe for det." Noe så sykt frekt. Anonymous poster hash: 73cbc...f1f HI her. For å feire at barnet er født? Tror ikke akkurat vi går i pluss på gaver. Er tross alt festen som koster, dåp og seremoni er jo gratis... Handler om at jeg ønsker dåp og har tilknytning og tradisjoner i forhold til det. Han har null tilknytning. Ingen i hans familie er døpt osv. De kan derfor heller ikke være faddere og havner derfor litt på utsiden denne dagen! Klart det er sårt for min samboer! Anonymous poster hash: 33923...4a2 Har vært i navnefest uten sermoni. Det var veldig koselig. 😊 Ellers så har vi like familieforhold som deg, jeg kommer fra religiøs familie og han ikke. Vi har døpt våre barn, med folk fra kun familie som faddere. Ingen reagerte på det. 😊 Det er forøvrig ingen som sjekker medlemskap, så om dere vil ha dåp, og hans familie som faddere, så er det mulig. Anonymous poster hash: cb124...ce8
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #12 Skrevet 1. juni 2015 For de fleste jeg kjenner som har hatt dåp, så har det bare vært tradisjon, og først og fremst bare en feiring av barnet. Jeg ser på den "første festen" som en feiring av at barnet er kommet til verden. Er ikke det det største man kan feire, så vet ikke jeg! Det er også en fin måte å samle den nærmeste familien på, og de aller fleste synes det er veldig hyggelig! Jeg har vært i navnefest uten seremoni to ganger, og da visste jeg knapt at det fantes en seremoni fra Human-Etisk. Jeg synes det bare var en veldig hyggelig dag, litt som en fødseldag, men litt mer høytidelig. Ingen som viste noe tegn til at det var rart å gjøre det slik. Og så kan man jo velge selv om man vil legge det opp med voldsom pynting, bestilte kaker, taler og sang, eller om man gjør det mer enkelt som en annen fødselsdag. Og hvor mange man inviterer kan jo også variere veldig. Selv kommer vi til å ha navnefest. Vurderte Human-Etisk, men er for det første litt styrete (barnet har ingen glede av det, kanskje tvert om), og for det andre er det litt få datoer, og da låser man seg til den helgen. Det viktigste for oss er å ha en koselig dag med familie og noen nære venner, der vi feirer den lille. (Og hvis noen vi inviterer tror vi bare har fest for å få gaver, håper jeg virkelig de takker nei til innbydelsen. Ser de så liten glede i en slik feiring av barnet, er de ikke velkomne.) Anonymous poster hash: 6bd2d...8ac
Oktavia Skrevet 1. juni 2015 #13 Skrevet 1. juni 2015 Vi hadde "velkommen til verden fest" for sønnen vår. Inviterte familie og slekt hjem til oss på god mat og kaker. Vi er ikke religiøse men hadde et ønske om å markere sammen med familien at han var født Anonymous poster hash: 4eeaf...f25 Jeg vil ha en slik fest. Hva gjorde dere ut av den? Antall gjester? Hva serverte dere? Ca pris på kalaset? Er alene om alt og barnefar har meldt seg ut. Men vil likevel gi familien hans en sjanse til å møtes henne når hun kommer, og møte min familie.
Grøne Skrevet 1. juni 2015 #14 Skrevet 1. juni 2015 Vi hadde velkommen til verda fest for vesla, på hennar namnedag. Vi gjorde det litt høytidelig med å ha taler, musikkinnslag og song. Det blei veldig fint, for oss var dåp uaktuelt men vi synst det var koselig å samla slekt og vener for å helsa på vesla. Blei veldig fint kanskje nokon synst det var rart, men ingen sa noko. Ho som jobba på kjøkkenet for oss syns det var kjempefint, ho hadde ikkje vore i namnedag før. Så vi har berre positive erfaringar med det. Og til den over som syns det er frekt, så trur eg brorparten av dei som døper sine gjer det utan å tenkja og utan å vera aktive kristne- det syns eg i grunn er verre..
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #15 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor navnefest uten seremoni? Det blir som å holde konfirmasjonsselskap uten at noen har konfirmert seg. "Vi vil ha gaver og oppmerksomhet, vi vil bare ikke gjøre noe for det." Noe så sykt frekt.Anonymous poster hash: 73cbc...f1f HI her. For å feire at barnet er født? Tror ikke akkurat vi går i pluss på gaver. Er tross alt festen som koster, dåp og seremoni er jo gratis... Handler om at jeg ønsker dåp og har tilknytning og tradisjoner i forhold til det. Han har null tilknytning. Ingen i hans familie er døpt osv. De kan derfor heller ikke være faddere og havner derfor litt på utsiden denne dagen! Klart det er sårt for min samboer! Anonymous poster hash: 33923...4a2 Jeg er ganske sikker på at hans familie likevel kan være faddere. De må ikke være medlem av den norske kirke for å være faddere. Vi har døpt barna våre. Hadde vi ikke døpt hadde det heller ikke blitt selskap. Hadde ikke feiret navnefest. Anonymous poster hash: 6962a...981
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #16 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor navnefest uten seremoni? Det blir som å holde konfirmasjonsselskap uten at noen har konfirmert seg. "Vi vil ha gaver og oppmerksomhet, vi vil bare ikke gjøre noe for det." Noe så sykt frekt.Anonymous poster hash: 73cbc...f1f HI her. For å feire at barnet er født? Tror ikke akkurat vi går i pluss på gaver. Er tross alt festen som koster, dåp og seremoni er jo gratis... Handler om at jeg ønsker dåp og har tilknytning og tradisjoner i forhold til det. Han har null tilknytning. Ingen i hans familie er døpt osv. De kan derfor heller ikke være faddere og havner derfor litt på utsiden denne dagen! Klart det er sårt for min samboer! Anonymous poster hash: 33923...4a2 Jeg er ganske sikker på at hans familie likevel kan være faddere. De må ikke være medlem av den norske kirke for å være faddere. Vi har døpt barna våre. Hadde vi ikke døpt hadde det heller ikke blitt selskap. Hadde ikke feiret navnefest. Anonymous poster hash: 6962a...981 Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av Den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/ Anonymous poster hash: fd07e...7cb
aanonym Skrevet 1. juni 2015 #17 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor navnefest uten seremoni? Det blir som å holde konfirmasjonsselskap uten at noen har konfirmert seg. "Vi vil ha gaver og oppmerksomhet, vi vil bare ikke gjøre noe for det." Noe så sykt frekt. Anonymous poster hash: 73cbc...f1f HI her. For å feire at barnet er født? Tror ikke akkurat vi går i pluss på gaver. Er tross alt festen som koster, dåp og seremoni er jo gratis... Handler om at jeg ønsker dåp og har tilknytning og tradisjoner i forhold til det. Han har null tilknytning. Ingen i hans familie er døpt osv. De kan derfor heller ikke være faddere og havner derfor litt på utsiden denne dagen! Klart det er sårt for min samboer! Anonymous poster hash: 33923...4a2 Vi har faddere utenfor familien til begge våre barn. Det er helt vanlig.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #18 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor navnefest uten seremoni? Det blir som å holde konfirmasjonsselskap uten at noen har konfirmert seg. "Vi vil ha gaver og oppmerksomhet, vi vil bare ikke gjøre noe for det." Noe så sykt frekt.Anonymous poster hash: 73cbc...f1f HI her. For å feire at barnet er født? Tror ikke akkurat vi går i pluss på gaver. Er tross alt festen som koster, dåp og seremoni er jo gratis... Handler om at jeg ønsker dåp og har tilknytning og tradisjoner i forhold til det. Han har null tilknytning. Ingen i hans familie er døpt osv. De kan derfor heller ikke være faddere og havner derfor litt på utsiden denne dagen! Klart det er sårt for min samboer! Anonymous poster hash: 33923...4a2 Jeg er ganske sikker på at hans familie likevel kan være faddere. De må ikke være medlem av den norske kirke for å være faddere. Vi har døpt barna våre. Hadde vi ikke døpt hadde det heller ikke blitt selskap. Hadde ikke feiret navnefest. Anonymous poster hash: 6962a...981 Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av Den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/ Anonymous poster hash: fd07e...7cb Det står så. Men ingen sjekker. (4 av fadderne vi har hatt til våre barn er ikke medlemmer av noe trossamfunn) Man kan nå være religiøs utenfor et kirkesamfunn. Anonymous poster hash: cb124...ce8
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #19 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor navnefest uten seremoni? Det blir som å holde konfirmasjonsselskap uten at noen har konfirmert seg. "Vi vil ha gaver og oppmerksomhet, vi vil bare ikke gjøre noe for det." Noe så sykt frekt.Anonymous poster hash: 73cbc...f1f HI her. For å feire at barnet er født? Tror ikke akkurat vi går i pluss på gaver. Er tross alt festen som koster, dåp og seremoni er jo gratis... Handler om at jeg ønsker dåp og har tilknytning og tradisjoner i forhold til det. Han har null tilknytning. Ingen i hans familie er døpt osv. De kan derfor heller ikke være faddere og havner derfor litt på utsiden denne dagen! Klart det er sårt for min samboer! Anonymous poster hash: 33923...4a2 Jeg er ganske sikker på at hans familie likevel kan være faddere. De må ikke være medlem av den norske kirke for å være faddere. Vi har døpt barna våre. Hadde vi ikke døpt hadde det heller ikke blitt selskap. Hadde ikke feiret navnefest. Anonymous poster hash: 6962a...981 Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av Den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/ Anonymous poster hash: fd07e...7cb Det står så. Men ingen sjekker. (4 av fadderne vi har hatt til våre barn er ikke medlemmer av noe trossamfunn) Man kan nå være religiøs utenfor et kirkesamfunn. Anonymous poster hash: cb124...ce8 Hele poenget med å være fadder er å lære barnet om den kristne tro. Blir jo da relativt rart å ha ikke kristne faddere og håpe på at presten ikke sjekker. Her sjekker presten faddrene, det er en av oppgavene til presten i forbindelse med dåp. Fadderne skal være vitner om at barnet er døpt med en kristen dåp. De lover også å be for barnet og lære barnet å be. Dessuten skal fadderne hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre til å gå til nattverd. Anonymous poster hash: fd07e...7cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå