Gå til innhold

Stor hard kul på halsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca 1 mnd siden oppdaget jeg en hoven lymfekjertel på halsen. Har ikke tenkt mer over det for jeg har verken vært syk eller hatt feber. Den siste uken nå har den vokst i størrelse og er ca 5 cm i diameter. Den er glatt, steinhard og ikke bevegelig. Selve kulen er ikke så øm, men det er ømt rundt kulen og er litt stiv i nakken. Kulen hemmer meg slik at jeg ikke får snudd meg ordentlig til ene siden.

De siste dagene har jeg vært ganske utmattet og sovet mye. Vært ganske kvalm så har ikke fått i meg så mye mat. Har fremdeles ikke feber eller forkjølelse/halsvondt.

Etter å ha Googlet fant jeg ut at jeg burde ringe legen. Har fått time på torsdag da de ikke anså det som akutt. Er jo ikke syk. Men nå er jeg ganske bekymret og synes det er lenge å vente ::-(

Flere som har hatt det sånn uten at det har vært noe alvorlig?

Anonymous poster hash: 06de2...68e

Skrevet

For ca 1 mnd siden oppdaget jeg en hoven lymfekjertel på halsen. Har ikke tenkt mer over det for jeg har verken vært syk eller hatt feber. Den siste uken nå har den vokst i størrelse og er ca 5 cm i diameter. Den er glatt, steinhard og ikke bevegelig. Selve kulen er ikke så øm, men det er ømt rundt kulen og er litt stiv i nakken. Kulen hemmer meg slik at jeg ikke får snudd meg ordentlig til ene siden.

De siste dagene har jeg vært ganske utmattet og sovet mye. Vært ganske kvalm så har ikke fått i meg så mye mat. Har fremdeles ikke feber eller forkjølelse/halsvondt.

Etter å ha Googlet fant jeg ut at jeg burde ringe legen. Har fått time på torsdag da de ikke anså det som akutt. Er jo ikke syk. Men nå er jeg ganske bekymret og synes det er lenge å vente ::-(

Flere som har hatt det sånn uten at det har vært noe alvorlig?

Jeg får time i morgen i stedet. Det hjalp å mase litt. ..

Skrevet

Spiser du nok fisk?

Jeg tenker struma - men det er sikkert heeelt feil. Hadde en nabo som fikk det i hvert fall, og det begynte visst sånn.

Anonymous poster hash: 789b6...0e3
Skrevet

Kan være en muskelknute. Jeg bruker å få noen som er skikkelig store. Noen runder til naprapat hjelper ☺

Fint du skal til legen først.

Anonymous poster hash: ea02a...bd6

Skrevet

Jeg spiser fisk minst 2-3 ganger i uken.

Er sikkert ikke noe alvorlig med meg. Har nok bare Googlet for mye :-P

Skrevet

Hoste? Nattsvette?

Anonymous poster hash: 33518...4ba

Skrevet

Jeg har en kronisk hoven lymfekjertel/kul på høyre siden av halsen. Den kjennes godt og syns, spesielt hvis jeg vrir hodet mot venstre.

Denne oppdaget jeg for snart 14 år siden. Dro til legen som sa det var hovenlymfekjertel og at denne ville forsvinne av seg selv innen noen uker. Det gjorde den altså ikke. Jeg dro tilbake til legen som mente den var helt ufarlig, men sendte meg på ekstra sjekk for sikkerhetsskyld. Tok MR og ultralyd av kulen som viste at den var helt ufarlig.

Nå har den som sagt vært der i snart 14 år og jeg lever enda, så man kan fint ha kuler/hovne lymfeknuter uten at det er noen grunn til det. Min kan bli litt større om jeg har infeksjon i området rundt, halsbetennelse feks, eller ved mekanisk berøring. Hvis jeg tar mye på den kan den svulme litt kjennes d ut som.

Det er helt sikkert ikke noe farlig. Kanskje du har vært litt forkjøla for litt siden også henger hevelsen litt igjen. Evt at den er kronisk hoven som min :-)

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar :-)

Har verken hoste eller særlig nattesvette.

Har hatt en del magesmerter (livmor og rygg) og kvalme men man får vel ikke kul på halsen av det? Regner med det er vanlig pms, som jeg har hatt de siste mnd.

Selve kulen er litt avlang. Ca 4-5 cm * 6 cm. Og så er det hovent rundt den. Med andre ord dekker det en stor del av høyre side. Ikke noe hovent på venstre side.

Skrevet

Dette kan være alt mellom himmel og jord, så det er bra du skal til legen :)

Jeg hadde noe tilsvarende, ikke så stor som din, og ble sendt til ultralyd, tok blodprøver og ble sendt til undersøkelse på sykehuset. Fant ingenting, gikk tilbake av seg selv :) Men slike kuler skal undersøkes, det kan være infeksjon som må behandles, struma som noen foreslår over, eller mer alvorlig sykdom som må utredes. Lykke til!

Anonymous poster hash: 5af0e...2c4
Skrevet

Takk for svar :-) regner med det er noe helt ufarlig i og med at jeg ikke er syk. Er det standard å bli sendt på sjekk også når legen ikke finner infeksjon?

Skrevet

Dette var et av mine symptomer på lavt stoffskifte - sammen med kvalme, svimmelhet, ekstrem trøtthet, frossent, hårtap, vonde ben m.m.

Anonymous poster hash: baa05...688

Skrevet

Dette var et av mine symptomer på lavt stoffskifte - sammen med kvalme, svimmelhet, ekstrem trøtthet, frossent, hårtap, vonde ben m.m.

Anonymous poster hash: baa05...688

Takk for svar. Gikk du sånn lenge før du fikk diagnosen?

Skrevet

Oppdatering. Ble sendt rett til sykehuset. Etter diverse prøver mistenker de lymfom. Biopsi i morgen og endelig svar:-(

Skrevet

Uff! Håper virkelig det går bra med deg! Heldigvis, om det skulle vise seg å være lymfom, er oddsene veldig gode for å bli helt frisk.

Krysser fingrene for deg!

Anonymous poster hash: 32c34...48b

Skrevet

Uff, håper virkelig du får gode nyheter i morgen! Krysser fingre og tær.

Anonymous poster hash: cc662...343
Skrevet

Vi får håpe på gode nyheter imorgen til deg 💕 Lykke til! Klem

Anonymous poster hash: 0bf84...8ab

Skrevet

Oppdatering. Ble sendt rett til sykehuset. Etter diverse prøver mistenker de lymfom. Biopsi i morgen og endelig svar:-(

Det var det første jeg tenkte da du opprettet tråden, men jeg tenkte jeg ikke skulle skremme deg med å skrive det.

Jeg kjenner til ei som hadde en kul som dukket opp omtrent like raskt som din og som også viste seg å være lymfekreft, begynnelsen av 30-årene. Dette har gått veldig fint, helt frisk i dag og ingen senskader av behandlingen. Noen tøffe tak når hun gikk gjennom behandlingen, men hun fokuserte på at hun ikke følte seg frisk og skulle fortsette å holde seg frisk.

Dette er flere år siden og aldri fått tilbakefall :)

Som en over skriver, dette har som regel gode prognoser, så ikke gå inn i katastrofetanker. Hold fokus på hvor mange som blir friske av dette og bestem deg for at du skal være en av dem også.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 50872...682

Skrevet

Tusen takk alle sammen. Er fremdeles i sjokk. Nå vil jeg bare ha et klart svar og så får jeg ta det derfra. Jeg har 3 små barn hjemme :(

Godt å høre det gikk bra med venninnen din!

Skrevet

Uff, tenkte lymfekreft jeg og. Skal tenke på deg idag.

Klem.

Anonymous poster hash: 33518...4ba

Skrevet

Svigerfar fikk lymfom når han var i 50- årene. Han fikk svært gode prognoser fra starten, og ble helt frisk. Dette er ti år siden og han har ikke hatt tilbakefall. Dette går bra, lykke til!

Anonymous poster hash: d9568...770
Skrevet

Så herlig å høre det gikk bra med han!

Skrevet

Det er absolutt ikke for å være slem at jeg sier det men trengte du virkelig google det for å måtte gå til legen? Syntes det hørtes ille ut med en plutselig, voksende kul på kroppen og nedsatt almenntilstand med kvalme.. Det er kjempeviktig å ta kroppen sin seriøst, spesielt når det er så klare symptomer. Godt at du dro!

Jeg håper det løser seg raskt og at du får behandling! Det må være uvirkelig å få en sånn beskjed, det er jo sånn som "aldri skjer meg". Masse, masse god bedring og lykke til! Er mange positive svar her så krysser fingrene for deg :)

Anonymous poster hash: c7d84...771
Skrevet

:( 

Det var egentlig det som slo meg med en gang du fortalte om symptomene dine (jeg svarte lenger oppe, og hadde noe tilsvarende). Lymfom var jo i tankene til både meg og legene mine, men hos meg gikk det heldigvis bra. 

Lykke til!

Anonymous poster hash: 5af0e...2c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...