Gå til innhold

Omgås du mennesker som har helt andre verdier enn deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt i går og snakket med en venninne også sier hun at lesbiske og homofile ikke burde få være fosterforeldre eller beredskapshjem. Jeg ble mildt sagt sjokkert. Jeg argumenterte med at uansett hva hun måtte føle om homofile, så må det være bedre enn å bli misbrukt eller utsatt for grov omsorgsvikt. Ja, men man kan ikke anerkjenne homofile som verdige omsorgsgivere likevel.

Sitter å lurer litt på hvem hun er liksom.

Anonymous poster hash: a4472...a50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omgås (takk og lov) så vidt jeg vet ingen som:

- Er rasister eller mot innvandring

- Motstandere av homofilt partnerskap

- Dypt religiøse

- Er kjønnsdiskriminerende

Ellers har jeg flere omgangsvenner med noe ulikt syn enn mitt eget på:

- Barn og barneoppdragelse

- Sex 

- Samliv

-

Anonymous poster hash: 7ee62...ba4
Skrevet

Noen verdier er annerledes, andre ikke.

Mine foreldre har verdier jeg og min mann ikke går overens med. Vi har så og si kuttet kontakten med dem. De ser derimot ikke ulikhetene, og synes vi er helt på trynet. 

Noen ganger må en svelge unna litt gulp med tanke på enkelte verdier andre har, men en kan likevel gå overens, fordi en har andre like verdier. 

Men omgås stort sett mennesker med relativt like verdier! Noen ganger kan en bli overrasket da... Som du, HI. Jeg vet ikke om jeg ville klart å fortsette et (nært) vennskap med henne lenger engang. Den trår heftig over grensa.

Anonymous poster hash: dbc47...27f
Skrevet

Ja, det gjør jeg nok. Heldigvis er det ikke min jobb å dømme noen for livstil, livssyn, handlemåte eller holdninger. Alle jeg omgås respekterer også retten til å være uenige, uten at det gjør oss til fiender.

Anonymous poster hash: a3f06...f87

Skrevet

Nei, det klarer jeg ikke. Jada, jeg har venner og bekjente jeg kan være uenig med mye om, men grunnleggende ting som dette, det klarer jeg ikke å forholde meg til. 

Anonymous poster hash: 1a24f...e8e
Skrevet

Omgås alle typer mennesker. Jeg jobber faktisk. 

Anonymous poster hash: c987e...4d3
Skrevet

Har alle typer holdninger i min omgangskrets. Jeg respekterer selvsagt deres syn på saker og kan gjerne diskutere litt uten at vi blir uvenner av den grunn. Livet blir fattig hvis du kun omgir deg med meningsfeller.

Synes det virker litt rart når noen velger å kutte ut venner pga uenigheter om ting som religion, politikk og samlivsspørsmål. Vær heller glad for at alle har sitt eget syn på saker og nyt en god diskusjon

Anonymous poster hash: 372f1...f62

Skrevet

Ja det gjør jeg, men det går en grense.

Skrevet

Ja, men så lenge man er enig om å være uenig og ingen tvinger sin mening på meg går det greit.

Det viktigste for meg er at mannen og jeg stort sett er enige.

Anonymous poster hash: 6baa9...10d

Skrevet

Omgås (takk og lov) så vidt jeg vet ingen som:

- Er rasister eller mot innvandring

- Motstandere av homofilt partnerskap

- Dypt religiøse

- Er kjønnsdiskriminerende

Ellers har jeg flere omgangsvenner med noe ulikt syn enn mitt eget på:

- Barn og barneoppdragelse

- Sex 

- Samliv

-

Anonymous poster hash: 7ee62...ba4

Den her an jeg skrive under på!

Skrevet

Jeg satt i går og snakket med en venninne også sier hun at lesbiske og homofile ikke burde få være fosterforeldre eller beredskapshjem. Jeg ble mildt sagt sjokkert. Jeg argumenterte med at uansett hva hun måtte føle om homofile, så må det være bedre enn å bli misbrukt eller utsatt for grov omsorgsvikt. Ja, men man kan ikke anerkjenne homofile som verdige omsorgsgivere likevel.

Sitter å lurer litt på hvem hun er liksom.

Anonymous poster hash: a4472...a50

Da kan du hilse å fortelle om min fantastiske far som er homofil og fosterfar! Han fikk et fosterbarn med helt hinsides utfordringer, barnet har nå vokst opp til et godt menneske. "Alle" ville gitt opp den ungen, men pappa gav aldri opp! Barnevernet sa tilogmed at det var helt forståelig hvis han ønsket å gi opp og sende barnet videre i systemet. Pappa var der bestandig og han er enda der for fosterbarnet. Når han forteller hvor mange barn han har så har han 3 - ikke to barn og et fosterbarn, men tre! 

Det sårer meg utrolig mye når slike som dine venninne sier slikt. Jeg kunne ikke bedt om en bedre far, bestefar for mitt barn eller en så god venn som jeg har fått som voksen. Alle de andre ungene på skolen min sa bestandig at de skulle ønske at pappa'en deres var som min. Han var med på alt, tok oss med på ting, lot oss få drive med alt mulig, kjærlig og man kunne bestandig fortelle hvis det var noe som hadde skjedd. 

Nei, min pappa er verdens beste pappa!

Anonymous poster hash: 9d451...af5

Skrevet

Først av alt: Å være homofil er ikke et verdisyn. Jeg kjenner mange homofile og de har like mange like og ulike verdier som heterofile.

Jeg har venner som er kristne, som er imot abort, som har både strengere og mildere moral enn jeg har, som har verdier dypt forankret i tradisjon, som er for en mildere narkotikslovgiving og jeg har venner som stemmer ulikt politisk enn det jeg gjør.

Anonymous poster hash: 11a28...37a

Skrevet

Ikke frivillig, men har familie og kolleger jeg ikkekan velge bort med andre holdninger

Anonymous poster hash: 00e79...e8e

Skrevet

Først av alt: Å være homofil er ikke et verdisyn. Jeg kjenner mange homofile og de har like mange like og ulike verdier som heterofile.

Jeg har venner som er kristne, som er imot abort, som har både strengere og mildere moral enn jeg har, som har verdier dypt forankret i tradisjon, som er for en mildere narkotikslovgiving og jeg har venner som stemmer ulikt politisk enn det jeg gjør.

Anonymous poster hash: 11a28...37a

Det var vel ikke det at homofili var et verdisyn, men at homofile ikke er i stand til å være omsorgspersoner i følge HI's venninne. DET er et verdisyn (som baserer seg på homofile, uavhengig av deres verdisyn). 

Anonymous poster hash: dbc47...27f

Skrevet

Jeg omgås med mennesker med veldig forskjellige verdisyn og hodninger, og så lenge de kan møte andre med respekt og ydmykhet synes jeg ikke det er et problem. Jeg setter pris på en god diskusjon og mener også at det er bra for meg å få testet mine egne holdninger i møte med andre som ikke deler mitt syn.

Men det går selvfølgelig en grense et sted, og selv om jeg setter pris på mangfold, også i mine venners verdensanskuelser, ville jeg for eksempel ikke klart å ha et nært venneskap med en fullblåst rasist.

Anonymous poster hash: 2567a...65c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...