Gå til innhold

Ferie/samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har daglig omsorg, barna er hos far annenhver helg (4-5 dager i mnd). Likevel har jeg stadig "bakvakt" fordi han mener det ikke er hans ansvar å følge opp turneringer, bursdager osv, som like gjerne havner på pappahelger som mammahelger. Alt av lekser, foreldremøter/samtaler, fritidsaktiviteter osv er mitt ansvar, han møter aldri opp. På spørsmål om han f.eks kan kjøre på kamp en dag er svaret alltid nei - det må jeg ordne selv siden det er jeg som ber om slik jobb ved å la dem delta.... Jada, sjarmerende fyr.... Han har noen asperger-lignende trekk, som har kommet tydeligere fram etter at han ble ungkar igjen (men det er selvfølgelig bare min observasjon og tanke......) Barna er veldig glade i pappaen sin, men er etter hvert blitt mer og mer frusterte over hans manglende engasjement og interesse for dem. De skal bare "være der" fordi det er hans helg. Eldste vil sjelden dra dit lenger, og må stadig overtales.

Da vi skrev samværsavtale ble vi enige om å avtale ferier etter hvert - det står også i avtalen. Dette pga fars helse..

Nå har han plutselig funnet ut at han skal ha barna annenhver uke - hele sommeren! Fordi HAN har rett til det iflg han selv!

Kjenner jeg får lettere panikk, og vet ikke helt hva jeg gjør med dette??

Kan han virkelig kreve det? Hva ville dere sagt var fornuftig og/eller rimelig "krav" fra far ang sommerferiesamvær, så lite som han ønsker å ha dem ellers?? For barna blir det jo ikke noe ok å farte fram og tilbake hele sommeren heller. Eldste er 12 og skal jo høres en del, men yngste er 5.

Kjenner jeg kanskje bør ta en prat med fvkontoret, men hadde vært greit med litt synspunkter likevel..

Anonymous poster hash: 8c5b5...81f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt har han rett på det!

Han har rett på tre uker samvær i sommerferien.

Anonymous poster hash: 4d831...f33
Skrevet

Nei, han har ikke rett på å ha barna annenhver uke i hele sommer. For noe tøv han kommer med!

Anonymous poster hash: 67b08...d61

Skrevet

Kanskje greit å spesifisere feriesamværet i en ny avtale.

Her har jeg motsatt problem...Det står i samværsavtalen at far skal ha de to uker i sommerferien, og han lurte på hvordan JEG hadde tenkt at han skulle kunne klare det.

Anonymous poster hash: 8f3cf...705

Skrevet

At han har rett på ferie med barna, stemmer. Men det betyr ikke at han kan bestemme hvordan det skal gjennomføres. Dette er noe dere skal bli enige om, da du har like mye rett på ferie med barna som han. Ettersom eldste er såpass gammel kan det være en fordel å snakke med han om hvordan han ser for seg sin egen sommerferie. Ville latt yngste følge storebror på ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...