Gå til innhold

Obduksjon etter SA


Lykke - mamma til 3

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg mistet dessverre min lille før helgen, nesten 16 uker på vei. Fikk da tilbud om obduksjon av foster og morkake, og sa ja til dette. Det jeg lurer på, er hvor lang tid det tok å få svar på obduksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fryktelig trist at du måtte oppleve dette. Vi var omtrent like langt da vi mistet i høst. Det tok ca to måneder før obduksjonsrapporten var klar, men vi fikk dessverre ikke noe svar på hvorfor barnet døde. Jeg har lest at det kan ta opp til seks måneder før rapporten er klar, så det varierer nok veldig. Du kan jo ringe sykehuset og høre, og vurdere å be om at du eller dere får en gjennomgang av rapporten fra lege når den kommer. Jeg synes det var greit. Tror det er ca 50% av tilfellene der de ikke har noe svar dessverre.

Ta vare på deg selv i denne vanskelige tiden. Håper du får et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er innstillt på at de ikke finner svar, fordi det hele startet med vannavgang... Fosteret hadde hjerteaktivitet i over 1 døgn etterpå til tross for at det var lite/ingen fostervann, så jeg tenker jo at de mest sannsynlig ikke finner noe på obduksjonen. Venter på svar på den siste prøven som ble tatt ift vannavgangen, og håper at den skal vise noe .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha vært litt av et sjokk at vannet gikk. Her fikk jeg bare en bitteliten blødning og en dårlig følelse i uke 17. Fikk ikke ul på sykehuset da det er vanlig med små blødninger. Gikk likevel til privat ul og der fant de at den lille var død i ca uke 15. Har tenkt at det ville vært lettere om vi fikk et svar på hvorfor, men det er vel vanskelig å vite om det hadde vært noe bedre. Tungt er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg kjente det rant noe utav meg, troddde jeg det var blod..hadde småblødninger i uke 6-11. Så når jeg oppdaget at det var fostervann, ble jeg ganske redd og lei meg. Det verste nå er at de ikke har funnet noe årsak til at fostervannet gikk.. Har hatt 2 SA tidligere, og de har startet med blødninger... (Har et fullgått svangerskap mellom de SA-ene, så har ikke krav på utredning enda) så jeg opplever faktisk denne gangen som tyngre pga måten det skjedde på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også for tidlig vannavgang i uke 15 for 1 år siden. Begynte å blø noen dager tidligere, men dette varte bare 3 dager, og så var alt tilsynelatende normalt igjen. 3 dager etter at første blødning hadde stoppa, fikk jeg en lys tynn blødning som så viste seg å være fostervann. Jeg håpet det ville fylle seg igjen og ville avvente før jeg avbrøt svangerskapet, men de 3 ultralydene jeg tok den neste uka viste at det bare ble mindre vann. Etter 1 uke måtte jeg avbryte fordi det ikke lenger var noe håp, men fosteret levde helt til jeg tok den forhatte "modningspilla"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duangdaw; hos meg var det tomt for fostervann et døgn etter vannavgang, så det rant ut igjen like fort som det ble produsert. Hos meg kom blødning og rier ca 1 døgn etter at vannet gikk, så alt skjedde "naturlig"..

Må bare spørre; fant de noe årsak til at du mistet fostervann? Og får du noe oppfølging ift tidlig vannavgang ved ny graviditet?

(Husker deg så vidt i fra "oss over 30"- tråden på Bli Gravid, så vet at du har en litt lengre vei enn meg for å bli vravid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er egentlig med i den gruppa "oss over 30", men har ikke orka å skrive der på lenge, for prosessen med å bli gravid tar mye lenger tid enn jeg orker å forholde meg til... Har hatt 5 insemineringer og 2 IVF forsøk etter "fødselen" i slutten av april i fjor, og merker det er tøft hver gang det ikke går!

 

Det tok noen dager før det var helt tomt for fostervann hos meg, men det rant jo kontinuerlig i disse dagene. Jeg måtte settes igang for det var ingen tegn til at fosteret ville komme av seg selv. Jeg fødte 10 dager etter "oppstart" av vannavgang.

 

Ved evt ny graviditet så skal jeg undersøkes rundt uke 14/15 med tanke på om livmorhalsen er for kort og begynner å åpne seg. Ellers vet jeg ikke om noen konkret ekstra oppfølging direkte pga tidlig vannavgang. Men håper jo jeg får mer oppfølging fordi et evt svangerskap vil være risiko pga både tidlig vannavgang, alder, IVF, vekt mm. Fosteret ble ikke obdusert hos meg, for jeg regnet med at jeg ikke ville få noe svar og det orket jeg ikke! Dessverre ble heller ikke morkaka analysert pga en misforståelse mellom legene, og det er synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt ang gruppa <3

 

Jeg kommer til å ringe på sykehuset etter hvert, og spørre om hva som skjer videre og hva jeg får tilbud om. Vil gjerne ha en samtale med en lege på sykehuset etter hvert, for å få spurt om det jeg lurer på...

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StineTh

Så trist 😢😢 Vi mistet vår første sønn i uke 37, obduksjonen tok over 6 mnd og gav ikke noe klart svar. Jeg er uansett glad for at vi gjorde det da, så slipper vi å lure på hva de kunne/ikke kunne finne ut av. Konklusjonen hos oss bke akutt morkakesvikt😢💔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...