Gå til innhold

Misbruk av sykemeldinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så oppgitt selv om jeg ikke har noe med dette å gjøre. Min venninne vil helst være hjemme med ungene men måtte starte å jobbe nå som minstemann er to år, dette grunnet økonomiske årsaker. I alle de 10 årene hun har vært i arbeidslivet har hun kanskje jobbet tilsammen 2år Max. Resten har hun vært sykemeldt. Det toppet seg nå da hun ville i bursdagsselvskap til ett familiemedlem å ikke fikk fri fra jobben. Hvordan løser hun det, jo med sykemelding. Hun har fastlegen rundt lillefingeren å får sykemelding derfra hver måned. Så har hun vond nakke, skuldre, hodet, magen, influensa, slapphet, vonde bein. Fastlegen har flere ganger truet med at hun ikke vil få flere sykemeldinger men som min venninne sier, gråter hun og er helt desperat ordner det seg alltid. Innimellom er hun såklart syk, men 90% ikke. Hun trives hjemme og mistrives på jobb. Det har hun dessverre gjort i alle jobbene hun har vært i. Alltid har det vært noe galt med de andre ansatte. Hun er ei fantastisk dame men måten hun gjør ting på for å få være hjemme med ungene å få betalt irriterer meg.

Anonymous poster hash: 8d1ab...39e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir så oppgitt selv om jeg ikke har noe med dette å gjøre. Min venninne vil helst være hjemme med ungene men måtte starte å jobbe nå som minstemann er to år, dette grunnet økonomiske årsaker. I alle de 10 årene hun har vært i arbeidslivet har hun kanskje jobbet tilsammen 2år Max. Resten har hun vært sykemeldt. Det toppet seg nå da hun ville i bursdagsselvskap til ett familiemedlem å ikke fikk fri fra jobben. Hvordan løser hun det, jo med sykemelding. Hun har fastlegen rundt lillefingeren å får sykemelding derfra hver måned. Så har hun vond nakke, skuldre, hodet, magen, influensa, slapphet, vonde bein. Fastlegen har flere ganger truet med at hun ikke vil få flere sykemeldinger men som min venninne sier, gråter hun og er helt desperat ordner det seg alltid. Innimellom er hun såklart syk, men 90% ikke. Hun trives hjemme og mistrives på jobb. Det har hun dessverre gjort i alle jobbene hun har vært i. Alltid har det vært noe galt med de andre ansatte. Hun er ei fantastisk dame men måten hun gjør ting på for å få være hjemme med ungene å få betalt irriterer meg.

Anonymous poster hash: 8d1ab...39e

Du sier hun er en fantastisk dame, men å være fantastisk har en noe annen definisjon enn hva du beskriver, i alle fall i mitt hode. Meld fra til arbeidsgiveren hennes! Dette er snylting på høyt nivå. Grrr! Kjenner jeg blir irritert, på vegne av alle oss som gjør alt vi kan for å unngå sykemeldinger, og som kun blir sykemeldt når vi faktisk må. 

Anonymous poster hash: 751a8...c57

Skrevet

Hjertesukk fra meg også. Jeg er en av de som stadig blir sittende med ekstra arbeidsoppgaver pga slike folk som du snakker om. Når folk virkelig er syke er det klart jeg ønsker å avlaste eller bidra til at vi kommer i mål med oppgavene våre, men dette blir stadig misbrukt og jeg begynner virkelig å se meg lei av å hele tiden ofte fritid med familie og egen helse for å lande prosjektene til alle som sykemelder seg uten skikkelig grunn.

Anonymous poster hash: f7abd...f22

Skrevet

Da er det på tide fastlegen gror seg en ryggrad!!

Anonymous poster hash: 2f9d4...894

Skrevet

Man må jobbe i 26 uker sammenhengende for å tjene opp nye sykepengerettigheter. Hun kan derfor umulig få sykemelding hver måned.

Skrevet

Man må jobbe i 26 uker sammenhengende for å tjene opp nye sykepengerettigheter. Hun kan derfor umulig få sykemelding hver måned.

Det er bare når man har nådd maxdato

Anonymous poster hash: e23f3...7ad

Skrevet

Man når jo maxdato når man er sykmeldt hver mnd, da sees sykmeldingene på som sammenhengende uansett.

Anonymous poster hash: 9c8e4...915

Skrevet

Problemer med å tro deg.

Om hun har vært sykemeldt åtte av ti år hun har vært ansatt så skulle hun vært på aap nå.

Anonymous poster hash: b2092...69b

Skrevet

Altså en ting er hva hun forteller deg, eller like mye hva hun IKKE forteller deg. Kanskje legen har god grunn til å sykemelde henne likevel som du ikke vet noe om.

Skrevet

Altså en ting er hva hun forteller deg, eller like mye hva hun IKKE forteller deg. Kanskje legen har god grunn til å sykemelde henne likevel som du ikke vet noe om.

Det er godt mulig, men at sånne mennesker som Hi beskriver finnes, er det dessverre ingen tvil om. Kjenner opptil flere sånne dessverre. Sykmeldt grunnet hodepine for eksempel, men klarer fint å gjøre hardt fysisk hagearbeid. Og dette er noen jeg kjenner godt, så er er ikke "noe jeg ikke vet". Det er synd, for det går faktisk utover både andre på jobb, og det undergraver tilliten til systemet.

Anonymous poster hash: 4ddd9...680

Skrevet

Det er godt mulig, men at sånne mennesker som Hi beskriver finnes, er det dessverre ingen tvil om. Kjenner opptil flere sånne dessverre. Sykmeldt grunnet hodepine for eksempel, men klarer fint å gjøre hardt fysisk hagearbeid. Og dette er noen jeg kjenner godt, så er er ikke "noe jeg ikke vet". Det er synd, for det går faktisk utover både andre på jobb, og det undergraver tilliten til systemet.

Anonymous poster hash: 4ddd9...680

Skrevet

Det skurrer litt her. Overdriver du litt kanskje? Hvordan i all verden får hun sykepenger når hun har jobbet i max 2 av 10 år og er sykmeldt hver mnd?

Skrevet (endret)

Ååå, jeg blir så irritert på sånne mennesker og ikke kom her og si at mennesker med slike holdninger ikke finnes!! Jeg vet, fordi jeg har vært med på å kartlegge leger som spyr ut sykemeldinger for alt og ingenting. Jeg har også en i nabolaget som nå er på andre året hjemmeværende med barn, fordi hun er "syk". Hun oppfordret til og med meg til å gjøre det samme som henne for å få lengre "permisjon"... Mennesker som utnytter velferdsstaten vår undergraver systemet vårt og snart har vi ikke råd til denne velferdskarausellen lengre! Våre barna kan se langt etter mange av de godene som finnes nå!

Endret av pifi med tre nurk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...