Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Jeg ble mor for tredje gang for er 3 måneder siden. Babyen kom 14 dager før tiden slik som den mellomste. Men i motsetning til henne ligger han her etter. Han festet blikket sent, begynte å smile sent og er svakere i nakken enn jevnaldrene. Ellers så er han blid og fornøyd. Men jeg sitter med en følelse av at han kom tidligere enn 14 dager ført termin, at de kanskje tok feil på ordinær UL når de fastslo termin og han egentlig kom 4 uker før termin, ikke 2... Hvordan er utviklingen til litt premature barn? Anonymous poster hash: 2e312...38b
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Mitt barn ble født i uke 36. Fra uke 37 er de ikke lenger premature og regnes som å være født til termin. Min baby måtte på nyfødt intensiv og lå på sykehuset 1 uke før vi fikk reise hjem. Har inntrykk av at han har utviklet seg ganske normalt. Han var litt svakere i nakken enn vanlig, måtte støtte hodet hans lenger enn vanlig. Han er 8 mnd nå og sitter stødig alene, ruller rundt og står mens han holder seg i bordet, lekegrinda etc. Han kryper ikke enda da. Anonymous poster hash: 24bbe...445
Kanutten83 Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Min nr 2 ble født 1 mnd for tidlig, men utover at han sov mye den første tiden nådde han milepælene ganske gjennomsnittelig Min søster har 2 gutter født etter termin begge to, og ingen av de utviklet seg likt. En var litt sen, men innenfor normalen, den andre mer gjennomsnittlig Det er også veldig vanlig at gutter trenger litt mer tid enn jentene når det gjelder utvikling Nå vet ikke jeg hva du legger i sent, om han smilte ved 8 uker enn ved 6 som de sier er gjennomsnittet, at han ikke ler enda selv om gjennomsnittet er ca 3 mnd og selv 4-5 mnd regnes som normalt? Normalspekteret er ganske vidt Men er du bekymret så kan du jo ta en prat med helsesøster
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Jeg ble mor for tredje gang for er 3 måneder siden.Babyen kom 14 dager før tiden slik som den mellomste. Men i motsetning til henne ligger han her etter.Han festet blikket sent, begynte å smile sent og er svakere i nakken enn jevnaldrene.Ellers så er han blid og fornøyd. Men jeg sitter med en følelse av at han kom tidligere enn 14 dager ført termin, at de kanskje tok feil på ordinær UL når de fastslo termin og han egentlig kom 4 uker før termin, ikke 2... Hvordan er utviklingen til litt premature barn? Anonymous poster hash: 2e312...38b Barn født før uke 37 er premature, ikke de født etter dette tidspunktet. I tillegg: 14 dg før termin har ingen som helst medisinsk. Kognitiv eller utviklingsmessig betydning. Kos deg med den lille:-) Anonymous poster hash: 7ede7...8c5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 5 uker prem. Veldig liten (dysmatur). Ting tok lit lengre tid ifht utvikling, men ved 1 år gikk hun for egen maskin. Ved tre mnd hadde hun et klart blikk og "satte" øynene i folk, smilte osv. Da var hun kommet opp i 3 kg også. Ble veldig fort sliten. Likte faktisk ikke nærhet under søvn de første månedene. Altså ikke samsoving (amming, sjal osv gikk veldig greit og hun roet seg) Var ekstremt var for lyder det første året og også litt var for lyder etter det. Anonymous poster hash: 94e87...b77
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #6 Skrevet 31. mai 2015 Hva var fødselsvekten hans? Når det gjelde litt prematurt barn, så er fødselsvekt ofte av større betydning enn de få ukene det kom for tidlig. Anonymous poster hash: 5e85b...b8a
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #7 Skrevet 31. mai 2015 Det er to begrep her - prematur (født for tidlig) og dysmatur (for lav fødselsvekt ifht fødselsuke) Begge deler har innvirkning på utviklingen. "Slanke" babyer må bruke energi på å vokse seg normalvektige. Det gjør at annen utvikling kanskje ligger litt på vent. Slik var det for oss, men som sagt - etter 1 år var alt på stell. Anonymous poster hash: 94e87...b77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå