Gå til innhold

Hvorfor har jeg ikke mensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 17 år gammel jente, men jeg har ikke hatt mensen på to år. Greia er at jeg ikke tørr å si dette til fastlegen min. Han er en mann, men da vil jeg heller ikke få hjelp til å finne ut av dette. Det er problemet. Vet dere om helsesøster har noen kontroller eller lignende som kan sjekke grunnen ( akkurat som birthcontroll osv) Eventuelt hvem andre kan hjelpe meg? Jeg tror ikke det er særlig bra å gå uten mensen så lenge. Har bare hatt det cirka et halv år etter jeg fylte 14, og så stoppet det. 

Anonymous poster hash: da7fc...735
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bare spørre, er et mammaforum riktig sted? Har du barn?

Det er ingen her som kan fortelle deg hvorfor. Hvis du vil komme noen vei må du ta opp dette med fastlegen din. Du kan snakke med helsesøster på skolen din, eller helsestasjon for ungdom.

Det kan være mange grunner, vekt bla.

Anonymous poster hash: d0398...8ea

Skrevet

Jeg må bare spørre, er et mammaforum riktig sted? Har du barn?

Det er ingen her som kan fortelle deg hvorfor. Hvis du vil komme noen vei må du ta opp dette med fastlegen din. Du kan snakke med helsesøster på skolen din, eller helsestasjon for ungdom.

Det kan være mange grunner, vekt bla.

Jeg gjorde meg akuratt medlem for å spørre om dette. Beklager jeg trodde det bare het mammaforum, men at det var et forum for alle liksom ;)

Skrevet

ts: me er det ingen som kan svare meg allikevel? 

Skrevet

Hvem som helst har vel lov til å bruke forumet.

Det var bare å anta at det tiltrekker seg prøvere eller foreldre.

Det er jo som sagt ingen her inne som kan fortelle deg hvorfor du ikke har mensen. De kan servere deg mange alternativer, men er det ikke greiest å vite eksakt grunn slik at du kan gjøre noe med det?

Som svart iste, du kan prate med helsesøster på skolen om fastlegen et problem.

Skrevet

Du kan snakke med helsesøster, men hun kan nok ikke hjelpe deg medisinsk. 

Hvis du ikke vil gå til din mannlige fastlege med problemet ditt kan du enten gå inn på fastlege.no å bytte til en kvinnelig fastlege. (eller få dine foreldre til å gjøre det) Du kan også ta kontakt med en gynekolog privat, men det koster litt. 

Jeg var også livredd for mannlige leger da jeg var 17 år. Synes det var kjempeflaut når det var snakk om sånne intime greier ;)

Anonymous poster hash: eebb8...38d
Skrevet

Du bør gå til legen din. Selv om han er mannlig så er han profesjonell, og det er helt naturlig for han å snakke om kvinneting og undersøke kvinner. Hvis du likevel synes det er ubehagelig, kan du jo ta med deg en venninne du er trygg på? Finnes det ev. kvinnelige leger på samme legesenter du kan gå til? Hvis fastlegen ikke finner ut av det, vil han videresende deg til en gynekolog. Da kan du jo si at du vil til en kvinnelig gynekolog. Hvorfor du ikke har mensen kan ha mange grunner. Spiseforstyrrelser, ekstrem sport og PCOS (polycystisk ovarialsyndrom) er noen grunner. Hvis man f.eks er for tynn, er det kroppens måte å forhindre at du blir gravid siden det blir en for stor belastning for kroppen å skulle livnære et foster. At du ikke har mensen er ikke i seg selv farlig, men det er lurt å oppklare årsaken som kanskje må behandles.

Anonymous poster hash: 0dc79...04b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...