Anonym bruker Skrevet 30. mai 2015 #1 Skrevet 30. mai 2015 hvor skal man starte? Hvem er det lurest å kontakte først? Kan ingenting om husbygg, men vil ha større hus, for det vi har nå er for lite. Anonymous poster hash: f2aa3...01c
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2015 #2 Skrevet 30. mai 2015 Det første dere må ha er tegninger av hvordan dere ønsker å gjøre det. Ofte må dette gjøres av en arkitekt. Når disse er klare må det søkes til kommunen. Kontakt kommunen og spør hvilken dokumentasjon de trenger. Når alle tegninger og tillatelser er i orden kan dere starte. Enten om dere gjør det selv eller ansetter en byggmester. Anonymous poster hash: 99ef8...3b9
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2015 #3 Skrevet 30. mai 2015 Vi fikk en arkitekt til å tegne tilbygget også to han alt av papirarbeid, søke kommunen, sende nabovarsel osv osv, alt slikt tok arkitekten. Når alt papirarbeidet var på plass leide vi inn en byggmester som satte opp tilbygget etter tegningene til arkitekten. Det innvendige tok vi selv da, byggmesteren satte opp tilbygget og ferdigstilte det utvendig, innvendig tok vi. Anonymous poster hash: 78973...10f
Fandens Oldemor Skrevet 30. mai 2015 #4 Skrevet 30. mai 2015 Man er ikke nødt til å bruke arkitekt, mange ferdighusleverandører f.eks. tegner og står for påbygg av eksisterende. Dere kan ta kontakt med en av dem, eller et snekkerfirma med peiling. Bare vær forberedt på at det er latterlig dyrt å bygge på hus siden det må tilpasses et gammelt bygg, i mange tilfeller lønner det seg ikke overhodet.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2015 #5 Skrevet 30. mai 2015 Det første dere må ha er tegninger av hvordan dere ønsker å gjøre det. Ofte må dette gjøres av en arkitekt. Når disse er klare må det søkes til kommunen. Kontakt kommunen og spør hvilken dokumentasjon de trenger. Når alle tegninger og tillatelser er i orden kan dere starte. Enten om dere gjør det selv eller ansetter en byggmester. Anonymous poster hash: 99ef8...3b9 Må dette gjøres før vi kan søke lån? Høres ut som det er masse utgifter FØR man i det hele tatt starter med byggingen, hva om man ikke får tillatelse? Da er det mange penger ut av vinduet... Hi Anonymous poster hash: f2aa3...01c
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #6 Skrevet 31. mai 2015 Vi er i samme situasjon nå, planlegger å bygge på en etasje på huset. Vil bygge 70-90 kvm med takterrasse, egen inngang, bad og kjøkken. Samt utvide innkjørselen for å få en parkeringsplass til. Tok kontakt med flere byggefirmaer og det ene har teknisk tegner som kan ta seg av tegninger og byggesøknad til kommunen. Fikk en litt uoversiktlig prisliste på det, men regnet meg fram til ca 90.000 først. Hele jobben blir på rundt 2.8 mill, da skal vi ikke gjøre noe selv. Det blir sikker 3 mill hvis vi skifter bordkledningen nede samtidig. Anonymous poster hash: 83f19...eb9
Frøken Gustav Skrevet 31. mai 2015 #7 Skrevet 31. mai 2015 Det første dere må ha er tegninger av hvordan dere ønsker å gjøre det. Ofte må dette gjøres av en arkitekt.Når disse er klare må det søkes til kommunen. Kontakt kommunen og spør hvilken dokumentasjon de trenger.Når alle tegninger og tillatelser er i orden kan dere starte. Enten om dere gjør det selv eller ansetter en byggmester.Anonymous poster hash: 99ef8...3b9 Må dette gjøres før vi kan søke lån? Høres ut som det er masse utgifter FØR man i det hele tatt starter med byggingen, hva om man ikke får tillatelse? Da er det mange penger ut av vinduet... Hi Anonymous poster hash: f2aa3...01c Hei, det er dessverre en økonomisk risiko du som byggherre(BH) må ta. Uavhengig av hvor store øko. utgifter dere pådrar dere i en startfase, vil man aldri ha noen garanti for hvorvidt søknad iht pbl blir godkjent i kommunen. Jeg har sett mange saker der BH har lagt ned betydelige summer i forprosjektet uten at det munner ut i tillatelse for oppstart. Men iht til pbl har du rett på forhåndskonferanse i kommunen der dine byggeplaner blir drøftet med en saksbehandler på byggesak. Konklusjonen fra FK blir nedfelt skriftlig. Ta med evt med deg en godkjent håndverker, byggfirma som dere tenker dere som ansvarlig søker for tiltaket. Hør derfor om en FK med kommunen på et tidlig tidspunkt om hva som faktisk er mulig på tomten innenfor planverket og pbl. Et godt tips.
Nyttårs barn Skrevet 31. mai 2015 #8 Skrevet 31. mai 2015 Ofte vil det nok lønne seg å kjøpe nytt hus fremfor å bygge på, men det varierer såklart. Og ikke alle påbygg blir like arkitektonisk vellykkede.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #9 Skrevet 31. mai 2015 Vi bygde på 2 etasjer av ca 28 kvm hver. Kostet ca 500.000,-. Hadde en arkitekt som tegnet. Anonymous poster hash: 77087...16c
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #10 Skrevet 31. mai 2015 skal kjøpe huset på 80kvm for 800 000kr. vil bygge det ut, helst dobbelt så stort, gjerne med beboelig kjeller under nybygget. Det er skråtomt, der deler av kjelleren på gamle huset er under bakken, mens deler av den er ut mot gressplen på baksiden. Ser for meg at det kommer til å koste en del, men håper at det ikke kommer til å bli alt for mye. Kan jo hende det lønner seg å rive ned det gamle og bygge alt helt nytt, men da kommer jo tillatelse til riving og selve rivingen i tillegg. Blir bare så forvirret på hvor man skal starte, ser det er flere alternativer. Takk for innspill! Hi Anonymous poster hash: f2aa3...01c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå