Gå til innhold

Bidrag fra far (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har en far hun ser bare annenhver helg. I alle år har han betalt 3000 kroner i måneden i barnebidrag, mens han i fjor høst bestemte seg for å kutte ned til 2000 kroner i måneden, fordi han ikke følte han hadde råd til mer. Han jobber deltid på en elektronikkjede, og har nok ikke all verdens utbetalt i måneden, men ønske om antall vakter her styrer han selv, og han bruker årsinntekten sin som argument for ikke lenger å betale 3000 kroner i måneden slik han har gjort siden datteren vår ble født for 7 år siden. Det han da ikke tar med, er at han har nedbetalt leilighet, bil og motorsykkel, og jeg vet også at han tjener en del penger svart. I tillegg har han en millionarv han vet kommer i nærmeste fremtid, da moren er gammel og ganske dårlig. Dette vil nok resultere i at han slutter å jobbe helt, da han er en bedagelig type.

Selv har jeg fått meg ny samboer som er student, og siden vi har bodd sammen i lenger enn ett år, regnes jeg jo ikke lenger som eneforsørger, og det siste året har jeg totalt sett kommet mye dårligere ut enn tidligere fordi samboer heller ikke har all verdens av inntekt i studenttiden. Og i hvert fall siden i høst da barnebidraget ble endret. 

Samboeren min er ferdig utdannet nå om et par uker, vi har kjøpt oss et sted å bo sammen, og venter barn til høsten. Siden vi har kjøpt en større leilighet pga babyen som kommer, og hans studielån må tilbakebetales fra høsten av, vil vi nok totalt få det enda litt trangere enn vi hadde det tidligere. Vi kommer ikke til å lide noen direkte nød, vi er flinke med økonomi og prioritering, men datteren min må kanskje velge mellom idrett eller dans (nå går hun på begge), i hvert fall når babyen skal begynne i barnehage. I hvert fall hvis hun selv skal fortsette på SFO.

Jeg har lyst til å ta opp med faren hennes at jeg vet at hans totale inntekt og økonomi er mye bedre enn det vår er, men samtidig har jeg ikke lyst til å virke grisk og grådig eller starte noen "krig". Vi har alltid hatt en privat avtale som har fungert greit, og jeg har ikke lagd noe bråk om at han plutselig kuttet bidraget i høst.
Deg jeg derimot har tenkt på, er at han aldri har tatt med datteren vår på ferie, men reiser selv til utlandet på ferie både med kompiser og en dame han "holder på med" og bruker mye penger på det. I tillegg bruker han mye penger på motorsykkelen sin, så jeg vet jo at han ikke har så dårlig råd som han sier. Men sjekker jeg NAV sin bidragskalkulator, vil den nok vise nærmere 2000 enn 3000 fordi den ikke tar hensyn til hans formue og den svarte inntekten. Jeg tror kanskje han føler på at han gir pengene til MEG, selv om de går rett til å betale deler av SFO-regninga hver måned. Den totale kostnaden for å ha barn er jo mye større enn det han tror.

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg burde være fornøyd med 2000 kroner og ikke ta opp dette med far? Hvor mye får dere andre fra fedre som bare har samvær annenhver helg? Jeg vet lite om hvordan andre har det, så tar gjerne imot råd og tips, samt tanker om dette. :)

Anonymous poster hash: ab61f...ae0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå via NAV!!

Da får du riktig sum utbetalt.

Skrevet

At din samboer har lav inntekt og at dere venter barn sammen er ikke relevant. Det er ikke noe han skal betale for. Han skal betale for sitt barn og ikke noe mer. Hva han ellers bruker pengene sien på er ikke din sak.

Jeg hadde latt det ligge. 2000,- for 1 barn er en bra sum.

Anonymous poster hash: e7719...4bb
Skrevet

At din samboer har lav inntekt og at dere venter barn sammen er ikke relevant. Det er ikke noe han skal betale for. Han skal betale for sitt barn og ikke noe mer. Hva han ellers bruker pengene sien på er ikke din sak.

At samboeren min er student og at vi venter barn var bare tilleggsinformasjon for å gi et bilde av den økonomiske situasjonen, det er selvfølgelig ikke noe eksen skal betale for. Hva han bruker penger på ellers mener jeg ER relevant, for han har mye mer penger enn det som står oppført i selvangivelse, og jeg mener at datteren vår er viktigere enn dyre ferier annenhver måned.

Jeg har en venninne og en kollega som også er alene, de får 3000 og 3500 kroner i måneden (for ett barn), men jeg vet jo ikke om dette er vanlig, eller om de får mye. 

Skrevet

At samboeren min er student og at vi venter barn var bare tilleggsinformasjon for å gi et bilde av den økonomiske situasjonen, det er selvfølgelig ikke noe eksen skal betale for. Hva han bruker penger på ellers mener jeg ER relevant, for han har mye mer penger enn det som står oppført i selvangivelse, og jeg mener at datteren vår er viktigere enn dyre ferier annenhver måned.

Jeg har en venninne og en kollega som også er alene, de får 3000 og 3500 kroner i måneden (for ett barn), men jeg vet jo ikke om dette er vanlig, eller om de får mye. 

Hva venninnene dine får er heller ikke relevant. At jeg kjenner noen som får 1300,- er heller ikke interessant eller relevant.

Far skal betale etter evne, ikke hva du mener han skal bidra med fordi du har dårlig økonomi og satt deg i en økonomisk knipe. Hva far bruker pengene sine på ellers er ikke din sak.

Skrevet

Dere følger NAV sin bidragskalkulator!! Om han har lite gjeld har ingenting å si, kun inntekt.

Anonymous poster hash: b0e51...5fe

Skrevet

Det er jo ikke fars økonomiske ansvar at du har fått deg ny samboer slik at du mister stønader, eller at du får et nytt barn og må ha større hus pga det. Ikke alle barn kan gå på mer enn en idrett heller. Han har heller ikke mottatt arven, så det er jo heller ikke et argument ennå.

Å kreve mer bidrag av bf for å kompensere for at du mister stønader blir veldig feil. Hadde heller spurt om han kan bidra med å kjøpe mer utstyr e.l til dattera deres om du mangler penger en måned.

Men det du KAN gjøre er å kreve bidraget via nav, da vil det blir mer riktig for dere begge og ingen kan bebreide den andre for at bidraget er for høyt/lavt. Da er det nav som har fastsatt hva det koster å forsørge barnet. På søknadsskjemaet kan man føre på tilleggsopplysninger som f.eks dette med inntekten hans.

At far drar på ferie med alle andre enn dattera deres kan du absolutt ta opp med ham. Det hadde jeg også reagert på..

Selv får jeg 3300kr for 3 barn, far har samvær fre-man annenhver uke. Så 2000kr pr barn hadde jeg vært fornøyd med :P

Anonymous poster hash: c8d83...67f

Skrevet

Ta det igjennom nav.

Da blir det regnet ut hvor mye du skal ha.

Anonymous poster hash: c26ad...5e2

Skrevet

Jeg får 450 per barn for 3 stk. Hadde vært storfornøyd med 2000. Men nå er min ex ufør da.

Anonymous poster hash: d2e42...ba1

Skrevet

Sytepave

Jeg får 900 kr 1 barn.

Anonymous poster hash: dcfd9...44f

Skrevet

Argumentene dine er faktisk ikke gyldige. At far jobber svart og snart får arv har ingen betydning. Ja barn er dyrt, men at din datter må velge mellom idretter og muligens ikke kan gå på sfo er da virkelig ikke bf skyld.

Bidrag skal regnes ut I fra evne. Tjener far lite får du mindre bidrag. Uansett hva dere har I lån og ellers andre utgifter.

Ta det igjennom nav, men vit at du da kan ende opp med enda mindre.

Skrevet

Argumentene dine er jo helt bak mål! Det har absolutt ingen relasjon mellom din eks og hans datter. Ut fra opplysningene om at han tjener lite, tror jeg du skal være svært fornøyd med 2000 kr. Hvis du føler at du ikke har råd til å ta vare på din datter pga ny livssituasjon, må du og din eks diskutere om han skal overta ansvaret.

Anonymous poster hash: 20c76...ead

Skrevet

Bare jeg som reagerer på at far selv bestemte å kutte ned fra 3000 til 2000? Har han mandat til dette? Hvilken avtale hadde dere i utgangspunktet?

Anonymous poster hash: 54494...deb

Skrevet

Ta det gjennom nav.

Anonymous poster hash: c208e...d06

Skrevet

Syns det er rart du tenker på en milionarv da moren enda er i livet.

Du sier jenta må velge mellom to idretter neste år, da er vel du i permisjon og trenger ikke Sfo. Etterpå er jenta så stor at sfo ikke trengs.

Du kan ikke laste far for at du planlegger dårlig. Å bli gravid i studier er aldri lurt, du burde jobbet først.

En baby tar ikke stor plass, så større hus trengs ikke med en gang baby er født. Dere burde ventet til begge fikk jobb. I tillegg bør dere jo vite at studielån skal betales i tillegg til andre lån.

Dette med feriene ville jeg tatt opp. Du har ikke noe med at far reiser på ferie med andre. Men du kan høre med far om ikke han kan ta jenta med på ferie dette året, for å skape gode minner hos dem begge. Hvor mye samvær har far i ferien?

Regner med du vet du kommer bedre utav det med en privat avtale enn vis NAV. Hvorfor skulle du ellers godta en reduksjon på 1000kr? Jeg foreslår å gå via NAV så slipper dere diskusjon.

Anonymous poster hash: 65092...c6e

Skrevet

Si du er usikker på hva som er riktig, så derfor vil du tadet gjennom nav. Du ytrenger ikke si kor om hva du vet eller uke om hans økonomi, bare få nav til å regne det ut.

Anonymous poster hash: ad059...223

Skrevet

Hvis hun velger å ta det gjennom Nav, og far har lav inntekt, så kommer jo han til å betale mindre enn han gjør i dag. Så er ikke sikkert det er så lurt. Nav tar bare hensyn til inntekten. Ikke gjeld, formue og sånt.

Anonymous poster hash: d16df...a7f
Skrevet

Du ER grådig.

Ta det via NAV så får du enda mindre.

Hvorfor få enda et barn når det er så dårlig stilt med dere? Utrolig egoistisk og veldig dumt å sette et barn til verden.

Anonymous poster hash: 09838...418

Skrevet

Er det mulig alle skal være så himla grådige?! Barnebidraget er da høyt nok det. Eksen din skal jo ikke betale for deg, ny samboer og nye barn?!

Jeg har vært alene med 2 i noen år nå. Eller, jeg har ny samboer nå da. Far betaler ikke barnebidrag fordi at jeg ikke trenger det! Han har aldri betalt heller. Han trenger de pengene selv. Han kjøper heller eks. vinterklær om vi ikke har arvet noe av søstra hans. Ellers så tar han de med seg på en knallbra ferie hvert år.

Anonymous poster hash: bdcf5...f0e

Skrevet

Er det mulig alle skal være så himla grådige?! Barnebidraget er da høyt nok det. Eksen din skal jo ikke betale for deg, ny samboer og nye barn?!

Jeg har vært alene med 2 i noen år nå. Eller, jeg har ny samboer nå da. Far betaler ikke barnebidrag fordi at jeg ikke trenger det! Han har aldri betalt heller. Han trenger de pengene selv. Han kjøper heller eks. vinterklær om vi ikke har arvet noe av søstra hans. Ellers så tar han de med seg på en knallbra ferie hvert år.

Anonymous poster hash: bdcf5...f0e

En far som aldri har betalt bidrag for barna sine? Flaut!

Godt at barna dine har en stefar som er med å forsørge de da.

Anonymous poster hash: c26ad...5e2

Skrevet

Jeg får 1000 kr for to barn, far har lite samvær. Hadde blitt fornøyd om jeg fikk 2000 jeg ja:) Min ex jobber i utlandet og oppgir bare liten lønn i norge så får ikke mer fra han uansett..

Anonymous poster hash: 4e20d...8bb
Skrevet

Takk for noen konstruktive og noen mindre konstruktive tilbakemeldinger. 

Vil bare påpeke at jeg og min nye samboer klarer oss helt greit økonomisk, og det er ikke sånn at vi sliter eller ikke har råd til å få et barn til (til deg som mente det). Det er jo også vi som har valgt å kjøpe større leilighet, og grunnen til at jeg skrev om dette var bare for å gi litt bakgrunnsinformasjon. Det var ikke ment som argumenter, noe jeg er enig i at det heller ikke er (jeg burde kanskje å ha droppet å skrive om det). Det handler jo mest om prioriteringer (og dette er strengt talt i-landsproblemer).

Det er vel mer ideen om at faren sitter på en pengebinge, og derfor ikke trenger å jobbe stort, for så å bruke inntekten som grunnlag for bidrag jeg synes er rart. Det er jo flere av dere som skriver at NAV-kalkulatoren regner ut evnen til å betale, men i dette tilfellet er det jo feil siden han evner å betale så mye han har lyst til.
Jeg tenker jo at foreldre i utgangspunktet burde dele alle utgiftene for et barn, om de bor sammen eller ikke. At far her ikke ønsker mer samvær er hans valg (til deg som skrev om det). Jeg ser jo også at det er mange som får mindre her, og jeg tar med meg det i tankene videre. 

Nå plukket jeg faktisk opp telefonen og ringte ham i stad, bare for å høre hva han tenkte. Han var lyttende og vi hadde en fin samtale. Han at det var dama som han "holder på med" (hans ord) som hadde syntes han betalte for mye, og som hadde vist ham NAV-kalkulatoren i høst. Han var enig i at når vi så på det store bildet, så sitter han godt i det, og at han godt kunne bidra med litt mer, feks kjøpe sko og lignende. 

I tillegg snakket vi litt om ferier, og han at han skulle se på muligheten for en liten ferietur til et av nabolandene i sommer, og får de til det er det jo kjempeflott! 

-HI

Skrevet

Så flott at han var åpen for å bidra mer, og ikke minst, åpen for å ta med dattera deres på ferie. Da er han ihvertfall ikke helt blokka i skolten ;):P

Og er det ikke typisk.. Det var hans nye dame som mente han betalte for mye.......

Anonymous poster hash: c8d83...67f

Skrevet

Om han bare jobber deltid, så kan du be nav om å skjønnsligne han. Da får du bidrag utifra hva han BURDE ha i inntekt.

Skrevet

Jeg har vært alene med 2 i noen år nå. Eller, jeg har ny samboer nå da. Far betaler ikke barnebidrag fordi at jeg ikke trenger det! Han har aldri betalt heller. Han trenger de pengene selv. Han kjøper heller eks. vinterklær om vi ikke har arvet noe av søstra hans. Ellers så tar han de med seg på en knallbra ferie hvert år.Anonymous poster hash: bdcf5...f0e

Ja, så ridderlig av deg å frata barna farsbidrag fordi DU ikke trenger det. Virkelig smart. Sånne som du heter dørmatter. At din nye samboer gidder å forsørge dine barn samtidig son den biologiske faren slipper er meg et under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...