Gå til innhold

Jeg greier ikke å ta vare på meg selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i alle dager er det som skjer? Barna får det de trenger og mer til, mannen også.

Men jeg har det ikke bra. Ser ikke bra ut og tar ikke vare på meg selv. Jo mer sliten jeg blir, jo mer gjør jeg selvdestruktive ting som jeg prøver å unngå.

Jeg gjør rett og slett stikk motsatt av hva jeg ønsker. Jeg har selvinnsikt men har tydeligvis ikke selvkontroll. Kan noen gi meg et spark bak? Jeg er så lei av å ikke gjøre noe med situasjonen min, men jeg sitter fast i myra.

Anonymous poster hash: fe8a3...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det på samme måte...

- sitter sent oppe

- spiser usunt

- trener ikke

:klo:

Anonymous poster hash: 4c10f...b96
Skrevet

Hvorfor straffer du deg selv ved å gjøre ting som ikke er bra for deg - eller lar være å gjøre det som er bra for deg?

Tror du må være ærlig med deg selv om hvorfor det er slik, da er det lettere å gjøre noe med det også.

Ellers har jeg brukt lister med godt hell når jeg har vært langt nede tidligere. Skriver opp realistiske ting jeg skal gjøre bestemte dager, alt fra dusje/vaske håret til lage middag til jobb eller husarbeid eller et venninnetreff eller handle mat - alt. For hver ting som blir gjort huker jeg av på listen og roser meg selv. Kunsten er å ikke kritisere seg selv hvis noe ikke blir gjort en dag, men bare akseptere dagen slik den ble og starte på nytt dagen etter.

Er du unormalt sliten så ta deg en tur til legen. På denne tiden av året er man på det aller laveste med D-vit. og det kan gi masse problemer, alt fra slitenhet, smerter, depresjon m.m.

Du sier at du ikke ser bra ut. Hva kan du gjøre i helgen eller i løpet av neste uke som kan gjøre at du føler du ser bedre ut?

Kanskje du kan snakke med mannen også, om dere har økonomi til det så kanskje du kan planlegge en dag hvor du blir litt bortskjemt - frisør, en behandling, nye klær, eller bare en tur på kafe, kanskje avslutte med en romantisk middag med mannen om kvelden hjemme eller ute. Begynn å gjøre ting som engasjerer deg og gir deg glede.

Anonymous poster hash: 18ee8...a97
Skrevet

Samme her. Og føler jeg bare sitter og ser på en film, hvor jeg ødelegger meg selv, og for meg selv. Og jeg vet så utrolig godt hva jeg skal gjøre. Sliter med økonomi, vekt og trening. Og jeg er den andre ellers har gått til, da de har trengt råd om de tingene.

Anonymous poster hash: 4493d...02a
Skrevet

Samme her. Og føler jeg bare sitter og ser på en film, hvor jeg ødelegger meg selv, og for meg selv. Og jeg vet så utrolig godt hva jeg skal gjøre. Sliter med økonomi, vekt og trening. Og jeg er den andre ellers har gått til, da de har trengt råd om de tingene. Anonymous poster hash: 4493d...02a

Sånn er jeg også. Satt andres behov foran mine. Var sammen med en som gjorde det han ville når han ville. Jeg var litt dumsnill der. Mistet helt meg selv. Og når man da har fått barn og har en kronisk sykdom er det hvertfall ikke lett å finne tilbake eller finne den nye jeg.

Er så lei av meg selv. HVORFOR KAN IKKE JEG DET ANDRE KLARER? Jeg vet mye av grunnen. Det er som jeg skrev. Sykdom, ego eks, usikker og aldri sagt fra om hva som plaget meg da jeg var liten osv.

Blitt bedre kjent med meg selv de siste åra etter bruddet med bf. Men likevel sliter jeg veldig i perioder.

Anonymous poster hash: 07687...40b

Skrevet

Trist å høre at friske mennesker lar seg selv forfalle og har så dårlig selvkontroll at de ødelegger både helse og selvbilde.

Selv kjemper jeg daglig for å holde meg på beina på grunn av en skade. Jeg trener (dritkjedelig trening) tre ganger ukentlig. Jeg legger meg tidlig og står opp tidlig for å klare dagene. (Tidlig på jobb for å rekke å hvile før familien kommer hjem) osv osv osv osv.

Begynn med å endre en vane av gangen. På den måten lærer dere dere selvkontroll og det går lettere for hver gang.

Lag dere gjerne en liste over hvilke vaner som skal endres i rekkefølge og kryss av for hver dere klarer.

"Jeg greier ikke/klarer ikke" har tydeligvis blitt helt akseptert i samfunnet vårt i dag. Det synes jeg er trist. Det er ikke noe som heter det før virkelig og helhjertet har prøvd noen tusen ganger.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 636fe...d52
Skrevet

Trist å høre at friske mennesker lar seg selv forfalle og har så dårlig selvkontroll at de ødelegger både helse og selvbilde.

Selv kjemper jeg daglig for å holde meg på beina på grunn av en skade. Jeg trener (dritkjedelig trening) tre ganger ukentlig. Jeg legger meg tidlig og står opp tidlig for å klare dagene. (Tidlig på jobb for å rekke å hvile før familien kommer hjem) osv osv osv osv.

Begynn med å endre en vane av gangen. På den måten lærer dere dere selvkontroll og det går lettere for hver gang.

Lag dere gjerne en liste over hvilke vaner som skal endres i rekkefølge og kryss av for hver dere klarer.

"Jeg greier ikke/klarer ikke" har tydeligvis blitt helt akseptert i samfunnet vårt i dag. Det synes jeg er trist. Det er ikke noe som heter det før virkelig og helhjertet har prøvd noen tusen ganger.

Lykke til!

Åååååhhh, så utrolig flink du er! 👏🏻👏🏻👏🏻Mye, mye flinkere enn de andre, som ikke er skadet, men som likevel sliter.

(Det var det du ville høre, ikke sant? Ettersom du ikke hadde noe å hjelpe HI med?)

Anonymous poster hash: 7e0d1...64e

Skrevet

Samme her. Og føler jeg bare sitter og ser på en film, hvor jeg ødelegger meg selv, og for meg selv. Og jeg vet så utrolig godt hva jeg skal gjøre. Sliter med økonomi, vekt og trening. Og jeg er den andre ellers har gått til, da de har trengt råd om de tingene.

Kanskje du trenger fred og ro, da, og det får du foran tv-en.

Skrevet

Lykke til!

Selvkontroll har da ingenting med dette å gjøre.

Til og med selvdisiplin har lite for seg alene, dersom positiv atferd skal vedvare må det kombineres med noe motivasjon og håp.

Men resultater kan ofte gi ytterligere motivasjon i seg selv.

Anonymous poster hash: 857bd...662

Skrevet

Takk for svar og tips.

Jeg er ikke fysisk eller psykisk syk. Når jeg sier sliten mener jeg mentalt sliten av alt jeg tenker på.

Jeg skal prøve ut noen av forslagene deres og har ikke tenkt å slutte og prøve å få til en forandring enda :)

Takk og god helg!

Anonymous poster hash: fe8a3...559

Skrevet

Man må vri det om til at man gjør det for barna. Hvis jeg ikke trener og holder meg i form, så vil barna lide av en mor som ikke tar de med på tur og har det gøy med de. i verste fall dør jeg av dårlig kosthold og inaktivitet. Vil jeg det?

Og ha en forelder som ser ut som dass kan også gjøre at venner trekker seg unna. Så hvorfor ikke prøve og se "ren og pen" ut også. Trenger ikke full festsminke og høye hæler altså. Men en velstelt frisyre, og rene, "Nøytral mote"-klær- Sånn noenlunde etter den fasong man har (skimter og ha....)

Etter hvert så setter man pris på disse stundene man "må" ta for barna sin del,- og klare gjøre det til "sin tid".... Når jeg sliter med vekta i perioder, eller veldig umotivert for trening,- så er det slik jeg tenker.....Det var slik jeg tenkte i  starten på et røykfritt og aktivt liv også. OG grunn til at jeg ikke gav opp selv om jeg brukte over 3 år på og gå ned gravidekiloene!!!

Lykke til. Gjør det for BARNA du ;)

Anonymous poster hash: 45c39...b57
Skrevet

Lykke til!

Åååååhhh, så utrolig flink du er! 👏🏻👏🏻👏🏻Mye, mye flinkere enn de andre, som ikke er skadet, men som likevel sliter.

(Det var det du ville høre, ikke sant? Ettersom du ikke hadde noe å hjelpe HI med?)

Sure padde - hopp tilbake i hullet ditt!

Anonymous poster hash: 47472...9b7

Skrevet

Prøv å gå en tur en halvtimes tid hver kveld. Musikk på ørene og bare gå. Det har vært gull for meg. Frisk luft, litt mosjon og en halvtime der jeg ikke styrer,steller,rydder, bekymrer meg osv. Det er verdt et forsøk:)

Anonymous poster hash: 51d24...271

Skrevet

Jeg er sånn i perioder jeg er veldig nedfor, uten energi. Da må jeg tvinge meg selv til å dusje og pusse tenner.. Skriver opp når jeg skal gjøre det, og når den tiden kommer skal jeg slippe det jeg har i hendene og gjøre det! Bare det å få vasket seg og pusset tennene gir meg mye.

Så begynn i det små. Vet ikke nøyaktig hva du sliter med å gjøre/ikke gjøre men f.eks bytt ut en time tv-tid med husarbed. Ring en venninne og få henne til å bli med/presse deg litt til å gå en liten tur i hvertfall 3 ganger i løpet av uken(eller ta med en av ungene hvis de er store nok) kjøp inn næringsrik frokost og spis det hver eneste morgen.  osv.. Du kan ikke ta over deg alt, helomvending over natta tror jeg ikke er greit for noen. Litt og litt og snart vil du merke at du setter pris på de små endringene og ta mer vare på deg selv. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 029cd...bf7
Skrevet

Jeg er ikke HI, men en av de andre som svarte. Kan legge til at jeg er ren og pen, har alltid rene pene klær på meg. Hygienen er normal, dusjer hver dag, og pusser tenner 2 ganger om dagen. Og jeg er 15 kg overvektig. Men her er økonomien det tøffeste. Min ex mann ble spilleavhengig, og spilte bort alt vi eide og hadde og mer til. Og jeg som har vært alene med 2 barn, kronisk syk og svært lav inntekt, har måtte sitte og betale på dette. Betalte det siste kravet for 1 år siden. Og var så glad. Jeg og ungene kom oss på ferie, og livet så bra ut igjen. Da vi kom hjem fra ferie, så ser jeg at muren starter å sprekke, og fare for å rase over på naboens eiendom. Så den må rives og bygges opp igjen. Men jeg har ingen penger. Jeg har vært ute av arbeidslivet i 14 år grunnet sykdom, studerer nå for å komme tilbake. Mister nå OS stønad. Og jeg vet at jeg har verken råd til mur eller skole egentlig. Prøver å skaffe en ekstra jobb. Selv om jeg og vet at grunnet sykdom så vil ikke det gå heller. Selger jeg leiligheten, så går jeg nok med tap grunnet muren som må repareres. Og på leiemarkedet må jeg betale mye mer enn hva jeg gjør nå. Så jeg er i en ond festlig sirkel, jeg ikke vet hvordan jeg kommer meg ut av. Og jeg er så sliten, fra jeg kom til jorden så har jeg bare opplevd dritt, og det har fulgt meg hele livet. Hadde ikke jeg hatt barn, så hadde jeg bare tatt livet av meg. Men grunnet barna så kjemper jeg, er jo en grunn til at jeg går på skole, søker jobber. Jeg ønsker en bedre framtid for meg og barna. Bare føler jeg blir slått i bakken hele tiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...