Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #1 Skrevet 29. mai 2015 Jeg har en gutt på 5 som siden han var ca 1,5 år har nektet å spise det vi gir ham. Han spiser kun få ting, og det er umulig å få ham til å smake noe. Vi har i løpet av disse årene prøvd det meste, fra å lokke, lure, nærmest true, la ham gå uten mat, lage belønningssystemer osv... Har vært hos fastlegen som ba oss være tålmodige og jeg har bedt om hjelp hos helsesøster. Det skjer fint lite. De få gangene jeg har fått ham til å smake feks potet, så brekker han seg og jeg ser han sliter. Dette er jo i tillegg til å være et ernæringsproblem også et stort sosialt problem. Kan jeg be fastlegen/helsesøster henvise oss noe sted? Vil BUP være en aktuell instans? Anonymous poster hash: a89f6...b98
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #2 Skrevet 29. mai 2015 Det kan jo være fordi han har et problem med spiserøret eller acid reflux? Da gjør det jo vondt om spiserøret er trangt og det er vanskelig å svelge! Kjente en som slet med det i voksen alder.. Han fikk fikset det, hjalp masse! Anonymous poster hash: 3a0dc...81f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #3 Skrevet 29. mai 2015 Jeg tviler egentlig på det, han hiver innpå hvis han får noe av de få tingene han liker. Han liker tomatsuppe, soyasaus, grøt og brød (uten frø og helst med bare smør) så han liker jo ulike smaker. Jeg er ganske sikker på at han hadde elsket det meste av mat om han bare turde smake... Anonymous poster hash: a89f6...b98
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #4 Skrevet 29. mai 2015 Jeg tviler egentlig på det, han hiver innpå hvis han får noe av de få tingene han liker. Han liker tomatsuppe, soyasaus, grøt og brød (uten frø og helst med bare smør) så han liker jo ulike smaker. Jeg er ganske sikker på at han hadde elsket det meste av mat om han bare turde smake... Anonymous poster hash: a89f6...b98 Leke med maten? Anonymous poster hash: 03b81...01d
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #5 Skrevet 29. mai 2015 Han vil ofte være med å lage maten, men smake skal han neimen ikke... Nå er det snart førskolekontroll hos helsesøster og jeg kommer til å kreve at de foretar seg NOE. Noen må da kunne komme med innspill og hjelpe oss å lage en plan vi kan forholde oss til. Anonymous poster hash: a89f6...b98
Iiiiik Skrevet 29. mai 2015 #6 Skrevet 29. mai 2015 Det er ganske mange barn som er særspisere, altså at de bare spiser noen få matsorter. For noen utvikler dette seg til noe som best betegnes som en spiseforstyrrelse, for andre normaliseres det og for mange vil det ende med en ungdom som er skikkelig kresen. Helsesøster eller kommunepsykolog kan være et relevant sted å starte for å få hjelp, evt henvisning til BUP.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #7 Skrevet 29. mai 2015 Min gutt på 6 er også slik. Han har vært inn og ut av sykehus. Snakket med ernæringsfysiolog, barneleger, innlagt i spiseteam osv.. Han har angst for og smake noe nytt. Er utrolig selektiv. Spiser utrolig få sorter. Har vært en kamp i flere år. Måtte jo mates som en baby lenge. Heldigvis har han aldri manglet noe av vitaminer ol. Men utrolig frustrerende. Og det er frustrerende og vondt for gutten også. Anonymous poster hash: 9b693...1d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå