Gå til innhold

Kan de trekke tilbake lovnad om jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk for 8 dager siden vite at jeg får fast ansettelse der jeg jobber. Beskjed kom fra øverste leder på fellesmøtet. Manga ansatte var til stede og gratulerte meg.

5 dager senere får jeg beskjed om at det alikevel er usikkert. Leder i kommunen var uenig.

Er dette lov?

Anonymous poster hash: de308...87c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om innstillingen ikke er blitt godkjent i ansettelsesrådet så er det lov.

Det skjer at rådet omrokkerer på en innstilling, enten pga. klage fra andre søkere eller på eget initiativ

Anonymous poster hash: 6c248...fe8

Skrevet

Uff, ikke så kjekt.

Her høres det ut som om prosessen ikke har gått riktig tjenestevei/ formell saksbehandlingsprosess innad i kommuneadministrasjonen. Leder av fellesmøtet har jo satt seg i en meget kinkig situasjon, dersom det ikke er avklart både mht budsjettmidler og at det evt mangler et formelt beslutningsgrunnlag.

Jeg vet ikke hva slag tjenstenivå du befinner deg på, men din formelle leder vil til syvende og sist være delegert ut fra rådmannen i kommunen. Han delegerer sin myndighet til nivået under seg, som eksempelvis kan være kommunalsjefen for tekniske tjenester/ leder for kultur/ leder for helse og omsorg for å nevne noen.

Det høres ut som om en meget uprofesjonelt opptreden, men vanskelig å komme seg noen vei rettslig sett her. Dette avhenger i og for seg også av om leder for fellesmøtet var legitimert til å opptre pva kommuneledelsen i dette spørsmålet.

Skrevet

Jobber ikke i kommune, men hos oss er det følgende;

Leder sender innstilling til ansettelsesutvalget (vanlig at leders leder har gitt grønt lys først), der godkjenner/ikke godkjenner de. Det kan være at de sender innstilling tilbake eller ønsker ytterligere informasjon. I utvalget sitter representanter fra HR, de forskjellige fagområder og tillitsvalgte.

Så Dey spørs vel egentlig hvordan systemet er hos dere. Men uansett; det er svært uprofesjonelt av sjefen å si noe før papirene er signert. Er selv leder, og sier aldri et kvekk før man har papiret i hånda. Både for den det gjelder og egen del. Eventuelle kamper og uenighet tar man med relevante personer bak lukket dør.

Anonymous poster hash: b6020...ba0

Skrevet

Har du fått fast ansettelse muntlig og til alt overmål med flere vitner til at det skjedde, så mener jeg du har rett på fast ansettelse. Jeg har jobbet både som personalkonsulent i kommunen og har vært hovedtillitsvalgt. Snakk med din tillitsvalgte om dette.

Anonymous poster hash: 4c759...92f
Skrevet

Har du fått fast ansettelse muntlig og til alt overmål med flere vitner til at det skjedde, så mener jeg du har rett på fast ansettelse. Jeg har jobbet både som personalkonsulent i kommunen og har vært hovedtillitsvalgt. Snakk med din tillitsvalgte om dette. Anonymous poster hash: 4c759...92f

Du er her inne på et klassisk skille mellom å ha moralsk rett og en (juridisk) rettighet, slik vi bruker det i juridiske termer. En juridisk rett må ha et rettsgrunnlag, som deretter i siste instans kan fastslås i rettskraftig dom og bli tvangskraftig. At dette er elendig personalhåndtering er ut i fra HI's fremleggelse av sakens faktum utvilsomt.

Imidlertid vil selv et muntlig løfte i påhør av andre ikke i seg selv være tilstrekkelig til at HI har ervervet rett til fast stilling, jf. også ovennevnte. Herunder må kompetansereglene drøftes. Men det kan, med forbehold om sakens øvrige faktum, være grunnlag for et erstatningskrav med grunnlag i arbeidsgiveransvaret. Det forutsetter imidlertid også (blant flere vilkår) at det foreligger et erstatningsberettiget tap som følge av handlingen. Og det er det ingen holdepunkter for å drøfte her.

Men å ta kontakt med tillitsvalgt om denne opptredenen vil være naturlig, jf. også anonym. Lykke til!

Skrevet

Hva med greien om at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale da? Problemet med muntlig er jo at man sjeldent kan rettsfølge det siden man ikke har bevis og det er ord mot ord. Men i denne saken er det jo mange vitner som kan bekrefte saken.

Anonymous poster hash: 4c430...065

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...