Gå til innhold

Snart 5-årig gutt med språkvansker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Gutten min er snart 5 år og har problemer med språkforståelse. Han var treg med å snakke men vi var ikke bekymret i utgangspunktet fordi jeg selv var treg da jeg var liten. Men vi skjønte etter hvert at han ikke bare var treg med å snakke, han skjønner ikke så lett heller.

Hvis vi spør hva han skal gjøre til sommeren, klarer han ikke å svare på det. Hvis han blir spurt om han har lekt med en viss gutt i barnehagen i dag, kan han svare at "nei, Per var syk i dag". Hvis jeg da sier: " Ok, men pleier du å leke med ham når han ikke er syk, da?" svarer han: "nei, han er syk." Jeg prøver igjen: "Ja, han er syk i dag, men når han er frisk, leker du med ham da? " hvorpå gutten min igjen svarer: "nei, han er syk!"

Før jul forsto han ikke hva vi mente hvis vi spurte hva han ønsket seg. Vi måtte bryte opp setningen til: "Nissen kommer med masse pakker når det blir jul. Når du åpner pakkene, hva vil du at det skal være inni der?" Og så måtte vi komme med forslag til hva han kunne ønske seg.

Han er under utredning i PPT og skal til somatisk undersøkelse. Han har ingenting feil med hørselen, det har vi sjekket. Syns dette er vanskelig, spesielt med tanke på at han begynner på skolen om allerede et år... Han har en storesøster som er svært flink på skolen, som var tidlig ute med å snakke, lese og skrive. Så det kan ikke være noe "galt" vi har gjort hjemme - likevel har jeg så dårlig samvittighet....

Er det noen andre som har barn som har vansker med språkforståelse?

Anonymous poster hash: d66a4...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik du skriver det høres det ut som det er vanskelig for han å svare på spørsmål. Hva med når dere gir ulike beskjeder? Forstår han ting som feks: Kan du hente den blå jakka di?

Anonymous poster hash: 69548...e78

Skrevet

Gutten min startet sent å snakke. Og når han startet så snakket han sitt eget språk og hadde dårlig språkforståelse. Pekte mye, og dro meg med dit han ville for å f.eks få tak i ting. PPT kom inn i bildet da han var 2,5 og da han var 3 fikk han assistent i bhg. De trente mye på språk. Begrepstrening osv. Han trengte også hjelp i overganssituasjoner som å gå fra utelek til innelek f.eks. Språket har blitt bedre og bedre, men da han startet skolen slet læreren med å forstå ham ordentlig. Han snakker fortsatt med litt rare setninger og sånn, men ikke noe problem å forstå ham. Da han startet skolen fikk han assistent 100%. Jeg holdt også på sånn som deg. 

Benevn alt mulig dere gjør, ser osv. Gaffel, kniv, tre osv osv

Gutten min er nå 9 år og har akkurat fått diganosen Asperger (de er ikke noen spes sammenheng mellom språkvanskene hans og dette). 

Anonymous poster hash: 8c1a7...d43
Skrevet

Jeg synes det er pussig at noen her nevner asperger, for det var det første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt. Det høres ikke ut som det er språket i så måte som er problemet, altså ord, men oppfatteksen av ulike beskjeder. I de setningene du beskriver er det to "beskjeder", og det tror jeg er vanskelig å forholde seg til med asperger. "Per var ikke i barnehagen i dag, MEN hva gjør dere til vanlig?" 2 setninger i 1, han svarer bare på det han oppfatter, selvom det ikke stemmer helt...

Men. Bare en tanke. Lykke til, uansett :)

Anonymous poster hash: fe65f...daf

Skrevet

Hei. Har selv en gutt med språkvansker. Bekymrer meg mye. Han er litt yngre, men strever både med det ekspressive og reseptive språket. Kjenner jeg kan få helt panikk ved tanken på skolestart. I likhet med deg, hi, så har jeg et eldre barn som er i andre ytterpunktet. Jeg prøver å ikke sammenligne, men det er ikke lett. Driver språkstimulering 24/7. Korte setninger, visuell støtte, ordsetting....føler jeg blir gal av bekymring. Min har også uttalevansker. Hvordan er talespråket til gutten din? Hvordan klarer han å uttrykke seg? Ønsker deg og din familie styrke og sender positive tanker.

Anonymous poster hash: fb288...010

Skrevet

Som noen over her nevner så er asperger det første jeg også tenkte. Er selv lærer på småtrinnet og ser mange barn med ulike språkvasker og/eller diagnoser. Måten gutten din svarer på får meg til å tenke at det ikke er språket som det er noe galt med, men hans evne til å tolke og respondere.

Lykke til uansett. Veldig greit å få BUP på banen raskt (gjennom fastlegen).

Anonymous poster hash: 2b1f3...521
Skrevet

Kan hende ssv spesifikke språkvansker. Da er hørselen fin, og intelligensen normal. Ingen andre vansker enn med språket ekspressivt og impressivt.

Å snakke og forstå..?

Anonymous poster hash: 996f3...c45

Skrevet

Vil bare nevne at det ikke er nødvendig å rope ut asbergers/autisme med en gang språkvansker er nevnt. Min har også slitt mye med språket, dog ikke så mye med forståelsen, men vil bare råde deg til å stå på og få utredet mest mulig før skolestart slik dere vet hvor dere skal sette inn støtet. Men de med språkvansker bruker også litt lengre tid på å avkode det som blir sagt, så det fører ofte til misforståelser og konflikter i overgangsituasjoner for vår del. Vi har hatt et år med utredning, og hos oss viste deg seg å være generell utviklingsforstyrrelse. Men nå har han hvertfall ressurser den dagen han starter på skolen, så får vi ta det derifra. Heldigvis har det vært en veldig mye framgang siste året før skolen, det er helt utrolig! Det er også en gruppe på Facebook som heter spesifikke språkvansker, kanskje det kan være til noe hjelp!

Skrevet

Vær aktiv i forhold til å få bhg til å tilrettelegge, ppt, bup etc. Bhg kan søke ekstraressurser og ppt og bup kan gi masse nyttig info :)

Anonymous poster hash: c9e42...df4

Skrevet

Takk til alle som har svart :-)

Han klarer fint å forstå konkrete beskjeder og spørsmål, som f.eks. "kan du hente den blå jakken din" eller "vil du ha ost eller leverpostei på brødskiva?" Han har ingen talefeil eller utydelig tale. Han har sin egen dreis på setningsoppbygging av og til, men det kan komme av at han var sein å snakke - kanskje. Mange ganger tenker jeg at jeg heller skulle ønske at han slet med språkuttale enn forståelsen...

Styrkene hans er disse: Han er flink med bokstaver, han vet hvordan navnet hans staves, samt søsterens, han er ganske flink med tall og han kan alle fargene (dette har han kunnet ganske lenge også). Han husker mye utenat også, veldig mange fuglenavn og avanserte navn på dinosaurer. Tror han er normalt intelligent, og barn med Asperger, som noen av dere var innom, er jo ofte normalt intelligente. Han er en veldig snill og empatisk gutt, han er interessert i menneskene rundt seg, og veldig glad i å klemme og kose. Men jeg får av og til følelsen av at han er et år yngre enn han egentlig er..

Det at han kan ha Asperger, har vi diskutert, både med familiemedlemmer og med helsesøster og barnehage. Men han har ingen diagnose ennå. Interessene hans er ikke snevre, og han er ikke fysisk klossete (som jeg har lest at barn med Asperger kan være). Men han er ikke så veldig finmotorisk, han holder ikke blyanten ordentlig, for eksempel. Må minne ham på hvordan den skal holdes.

Noen her nevnte at han kan ha problemer med å forstå to beskjeder på en gang, og det kan være riktig. Han svarer på det første han oppfatter. 

Det er en slags sorgprosess man går gjennom - å vite at ens barn muligens trenger hjelp resten av livet, men det letter å "snakke" med andre om det. Det er fint å høre andres tanker og opplevelser rundt barn med språkvansker, så takk igjen. :-)

HI

Skrevet

Det er flott at dere går i gjennom en utredningsprosess, slik at det kartlegges styrker og svakheter og hvordan han lærer best. Ville ha prøvd å ikke tenke så mye på eventuelle diagnoser og fremtidens bekymringer, men heller på at når utredningen er ferdig, kan tiltak og metoder spisses til akkurat deres gutt, og det han strever med kan jobbes målrettet mot.

Anonymous poster hash: f8616...306

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...