Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #1 Skrevet 29. mai 2015 Hei! Sist lørdag lasta jeg ned appen Lifesum, og starta nesten for gøy å telle kalorier. Jeg trenger det veldig, siden jeg er 170 cm høy og veide 101 kg. (Da jeg starta) Jeg har tre barn, den yngste er 3 mnd. og ammes. Nå har det gått 6 dager, og vekta er nå 97 kg! 4 kg. på under en uke.. Jeg ligger på ca 1800 kcal om dagen, og det går veldig fint! Jeg spiser ren mat nå, ingen halvfabrikater, kutta snop og spiser mer grønnsaker og bær. Brødet er bytta ut med knekkebrød. Før MÅTTE jeg ha sjokolade hver dag, og fråtset rundt i huset hele dagen. Er litt redd for å miste melken, noen andre som har mista melk av vektnedgang? Jeg får jo ikke rundt og er sulten heller, så føler ikke at dette er noen ekstremkur av noe slag, selv om jeg har gått ned raskt..Er stolt og glad for at jeg har klart å komme inn i en god rutine, men samtidig litt bekymra for lille gullet, om hun får det hun trenger.. Anonymous poster hash: 9d691...4de
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #2 Skrevet 29. mai 2015 1800 kalorier til dagen høres bra ut. Jeg tenker å gjøre det samme som deg når babyen kommer. Ikke leve på veldig lite kalorier for å slanke meg mens jeg ammer, men notere og passe på kostholdet. Anonymous poster hash: a955c...b8e
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #3 Skrevet 29. mai 2015 Du skal ikke slanke deg når du ammer fordi det kan frigjøre giftstoffer lagret i fettvev. Dette får babyen servert i morsmelka. Ville justert opp kalorinivået noe, men fortsatt å spise sunt. Anonymous poster hash: 36ca2...810
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #4 Skrevet 29. mai 2015 Om du slanker deg mens du ammer vil giftstoffer fra ditt lagrede fett gå over i melka, så ingen god ide å slanke seg mens man ammer. Ville i det minste venta til babyen var 6 mnd, så mm ikke er hovednæringen. (kan googles så får du litt mer fakta rundt det). Disse giftstoffene som går over i melka vil aldri forsvinne fra babyen, men være i kroppen resten av livet. Anonymous poster hash: 89920...b5e
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #5 Skrevet 29. mai 2015 Jeg vet jo om det med giftstoffer.. Men det som er litt rart da, er at om jeg kutter alt som er usunt, og erstatter det med sunne valg, vil jeg uansett gå ned i vekt/slanke meg,. Og de giftstoffene forsvinner fra meg. Hvor går grensen mellom sunt kosthold og slanking? Det er ingen sultekur jeg er på, jeg bare holder meg unna de raske, dårlige valga. Det går jeg ned av. 1800 kcal er ganske mye faktisk, om man velger riktig... Mulig jeg skal fylle på med litt mer nøtter og sånt, og ligge på 2000? HI Anonymous poster hash: 9d691...4de
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #6 Skrevet 29. mai 2015 Ja du vil gå ned hvis du bytter ut det usunne med det sunne, men kalorinivået du ligger på nå går under slanking. Det spiller ingen rolle om det er mye mat når "alt" er kalorifattig. Amming krever også 500 kalorier ekstra, så det er ikke mye av de kalorier du spiser som går til deg. Du gjør selvfølgelig som du vil, men jeg synes det er rart at du bevisst velger et kaloriunderskudd når du er klar over at det frigjøres giftstoffer til melka. Anonymous poster hash: 36ca2...810
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #7 Skrevet 29. mai 2015 Ja du vil gå ned hvis du bytter ut det usunne med det sunne, men kalorinivået du ligger på nå går under slanking. Det spiller ingen rolle om det er mye mat når "alt" er kalorifattig. Amming krever også 500 kalorier ekstra, så det er ikke mye av de kalorier du spiser som går til deg. Du gjør selvfølgelig som du vil, men jeg synes det er rart at du bevisst velger et kaloriunderskudd når du er klar over at det frigjøres giftstoffer til melka. Anonymous poster hash: 36ca2...810 Det kommer vel an på aktivitetsnivået? Jeg trodde ca 1700 var ok for en lite aktiv kvinne, mens det burde ligge på ca 2000 om man er ganske aktiv. Dette for å holde vekta stabil, ikke for å slanke seg. Det er jo klart at man da vil gå ned noe dersom kaloriinntaket er høyere i utgangspunktet, men det er jo ikke snakk om ekstrem slanking. Mulig jeg tar helt feil, men det er sånn jeg har forstått det... Anonymous poster hash: a955c...b8e
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #8 Skrevet 29. mai 2015 En normalt aktiv kvinne trenger 2000 kalorier pr dag. Anonymous poster hash: 36ca2...810
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #9 Skrevet 29. mai 2015 Da ville jeg aktivt gått inn for å ikke slanke meg, ved å bevisst ta meg et ekstra glass melk, nøtter ja og tilogmed sjokolade. (jeg gjorde det de første 6 mnd etter fødsel). Jeg merket at jeg gikk ned med normalt kosthold mens jeg ammet. Jeg ville i hvertfall kunne tenke når jeg så på mitt barn at jeg ikke hadde overført giftstoffer når jeg hadde kunnet unngå det (selvom min vektnedgang ikke var med vilje). Om du venter til barnet begynner med fast føde før du starter på kaloritelling, så kan du evt pumpe deg for å gå ned fortere i vekt, om dette hjelper deg mye ned. Men selvfølgelig, det er jo ikke mitt barn, jeg tenker bare at du har et valg. Og du går jo aktivt inn for det på en måte når du teller kalorier Anonymous poster hash: 89920...b5e
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #10 Skrevet 29. mai 2015 Vil anbefale deg å øke til 2000 kalorier pr. dag. Det er det som anbefales for en sunn og fin vektnedgang samtidig som du får i deg det du trenger. Man skal helst få i seg litt til som ammende, men 1800 kalorier blir litt i minste laget. Heller senk det når du ikke fullammer lengre. Anonymous poster hash: aaa38...b02
Pobie Skrevet 29. mai 2015 #11 Skrevet 29. mai 2015 Ved fullammin forbrenner man ca 700 kalorier om dagen, og det er dermed helt normalt med vektnedgang rett etter fødsel. Siden dette er naturlig og normalt, kan ikke giftstoffer i melka være noe stort problem? Noen som har link til en vitenskaplig studie som viste at det frigjøres giftstoffer til melken når man slanker seg, og hvilken virkning disse har på babyen? 2000 kalorier om dagen er MYE hvis man vil ned i vekt. Spiser jeg mer enn 1500 per dag legger jeg på meg, og jeg må ligge rundt 1200 for å gå ned i vekt. Og ja, jeg spiser sunn mat. Blir noe litt annet når man ammer i tillegg, men kan ikke skjønne hvem som anbefaler 2000 per dag for vektnedgang? Har jeg aldri sett.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #12 Skrevet 29. mai 2015 Takk for svarene! Har googla litt rundt, og innsett at 1800 var i det minste laget. Tenker på å ligge på rundt 2000 eller noe mer fremover, så får vi se om vekta går litt langsommere ned. Tanken var å gå ned 1/2 til 1 kg i uka, men når man starter og går ned nesten 5 kg på ei uke, spiser jeg nok for lite ja.. Det som er så kjedelig er, at dette er første gangen jeg har vært motivert, og synes det faktisk er godt å legge om kosten. Da er det kjedelig å "holde igjen". Skal ha en "fridag" i uka, den kommer i morgen. Får se om sjokoladen smaker like godt nå, etter en uke uten raffinert sukker! Anonymous poster hash: 9d691...4de
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #13 Skrevet 29. mai 2015 Grunnen til at mor går litt ekstra opp i vekt er jo for at ungen skal kunne tære på hennes fettlagre når hun starter å amme. Helt naturlig å gå ned i vekt da! Så lenge en ikke sulter seg, men spiser sunt og vanlig mat skal det da være helt ok Anonymous poster hash: 0cfd7...fd5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #14 Skrevet 29. mai 2015 Grunnen til at mor går litt ekstra opp i vekt er jo for at ungen skal kunne tære på hennes fettlagre når hun starter å amme. Helt naturlig å gå ned i vekt da! Så lenge en ikke sulter seg, men spiser sunt og vanlig mat skal det da være helt ok Anonymous poster hash: 0cfd7...fd5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #15 Skrevet 29. mai 2015 Jeg ammet samtidig som jeg la om kostholdet og trente regelmessig (med PT og gikk MYE tur med vogn) Melken var der den - jeg lå vel på samme antall kalorier som deg tror jeg, hvis ikke litt under. MEN det skal sies at jeg til vanlig trenger veldig lite med kalorier for å holde vekten stabil. Har lavt stoffskifte. Lykke til videre! Anonymous poster hash: beea0...ce4
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #16 Skrevet 29. mai 2015 Det er stor forskjell på å veie 55 kg og 100 kg, de som er tunge og overvektige, kan fint gå ned med å spise 2000 kcal om dagen. Har spist så alt for mye før...Har sikkert hatt i meg 3000 kcal om dagen tidligere.. Sånn er det når man spiser sjokolade flere ganger i løpet av dagen uten å tenke seg om.. Anonymous poster hash: 9d691...4de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå