Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Går ut i fra at noen har prøvd det. Hadde det god effekt? var situasjonen bedre etter at dere slutta med sove medisin? Har en på snart 5 som ikke klarer å roe ned å sove, blir snart gal av dette. Fortsatt våken, bare surrer og nekter å sove, sånn er det hver eneste kveld selv om ungen legger seg 19-19.30 Anonymous poster hash: 694a6...52b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Sover han om dagen? Sovemedisin til barn er siste utvei. Det har ofte litt ekle bivirkninger hos voksne, og tenker det kan bli krise for en unge. Samboeren min så plutselig døde folk... Anonymous poster hash: 0fff6...410
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Har en tolvåring med adhd som har hatt innsovningsvansker siden hun var ganske så liten. Vi har prøvd ALT av metoder for å få henne til å sovne, men når diagnosen var satt så falt jo brikkene på plass og hun fikk Melatonin av legen på Bup. Endelig! da var hun åtte år, men hun bruker dem fast enda siden hun bruker medisin for diagnosen sin som gir litt utslag på søvn, samt at hun ikke klarer finne roen uten. Den virket fra første stund og det er så deilig å få litt kveld igjen, og en blid og fornøyd unge som våkner uthvilt hver morgen :-) Anonymous poster hash: 15519...c9d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Nei sover ingenting på dagen, så burde jo sånn sett være trøtt nok, men sove nei det går ikke ann. Har faste rutiner på kvelds stell, roer ned med å lese bok. Har prøvd å ligge hos ungen, sitte i trappa, ha musikk på. Ingenting hjelper. Anonymous poster hash: 694a6...52b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Det finnes allergi medisin som vallergan, dette kan også gravide ta. Det er ikke innsovning men mer avslappende. Anonymous poster hash: de222...b8d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 Vallergan kunne jo vært ett alternativ å forsøkt. Jeg vet ennå ikke om jeg kommer til å be om sovemedisin, men i kveld føler jeg meg helt utslitt av dette, er aldri noe fri å få på kveldene, er vi heldige sovner ungen 1 times tid før vi må legge oss selv. Anonymous poster hash: 694a6...52b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 Melatonin er ikke direkte sovemedisin, men kan hjelpe mot søvnvansker hvis kroppen ikke produserer nok Melatonin selv. Det er et naturlig hormon. Anonymous poster hash: 442c5...b60
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 Vallergan kunne jo vært ett alternativ å forsøkt. Jeg vet ennå ikke om jeg kommer til å be om sovemedisin, men i kveld føler jeg meg helt utslitt av dette, er aldri noe fri å få på kveldene, er vi heldige sovner ungen 1 times tid før vi må legge oss selv. Anonymous poster hash: 694a6...52b Må være fryktelig slitsomt.. Har dere hatt han til legen? Kanskje det rett og slett er det at kroppen ikke produserer melatonin og må ha det? Anonymous poster hash: 0fff6...410
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Nei har ikke vært til lege ennå fordi jeg er i egentlig skeptisk til å proppe små barn fulle av medisiner, men i kveld føler jeg begret er nådd og tenkte å høre erfaringer til andre. For kansje det hadde hjelpt på sikt å bruke sovemedisin en kort periode for å få inn rutine. Går det ann å måle melatonin med en blodprøve? Anonymous poster hash: 694a6...52b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #10 Skrevet 28. mai 2015 Melatonin er ikke sovemedisin, men noe kroppen egentlig skal produsere selv. Mannen min bruker det da kroppen hans ikke produserer nok av det selv. Vurderer å få vår datter sjekket (?) for om hun trenger det. Hun er snart 4 år og vi sliter skikkelig med å få lagt henne om kvelden. Selv om hun er trøtt så et det nesten umulig å få henne til å sove. Litt godt å høre at vi er flere som sliter, det er ikke noe gøy å være midt oppi det. Anonymous poster hash: 713d0...ac9
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #11 Skrevet 28. mai 2015 Dattera mi får vallergan hver kveld. Uten det hadde hun ikke sovna før midnatt. Hun er ekstremt urolig og snurrer rundt oppi senga, klarer ikke finne roen. Med vallergan sovner hu etter ca 1 times tid (legger seg i 19 tida) og sover mer sammenhengende gjennom natta. Uten vallergan våkner hu flere ganger pr natt og kan være våken i opptil 5 timer! Vi har prøvd melatonin også, men det hadde ingen effekt i det hele tatt. Sov mindre enn noen gang. Skader ikke å prøve. Vallergan er en allergi medisin som man blir trøtt av, som kan tas av alle. Anonymous poster hash: 196c8...6ba
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #12 Skrevet 28. mai 2015 Sove medisin? Sover medisinen? SOVEMEDISIN! !! Anonymous poster hash: 662f4...5e7
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #13 Skrevet 28. mai 2015 Melatonin skal brukes av folk over 55 år, bare så dere vet det. (Felleskatalogen.no) Den anbefales ikke til barn og unge! Anonymous poster hash: 75b27...71e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #14 Skrevet 28. mai 2015 Nei har ikke vært til lege ennå fordi jeg er i egentlig skeptisk til å proppe små barn fulle av medisiner, men i kveld føler jeg begret er nådd og tenkte å høre erfaringer til andre. For kansje det hadde hjelpt på sikt å bruke sovemedisin en kort periode for å få inn rutine. Går det ann å måle melatonin med en blodprøve? Anonymous poster hash: 694a6...52b Måtte spørre samboeren min siden han bruker det. De fant egentlig bare ut at han har insomnia og da skulle han prøve melatonin for å se om det hjalp. Han sluttet foressten å sove når han var baby. Anonymous poster hash: 0fff6...410
Mandala Skrevet 28. mai 2015 #15 Skrevet 28. mai 2015 Min sønn begynte med melatonin da han var seks år gammel. Jeg var virkelig skeptisk til det, og følte meg som en skikkelig slem mamma som ba om sovemedisin for at jeg skulle få ro på kvelden. Vel, vi fikk medisinen og jeg forklarte sønnen at det var for at han skulle sovne lettere på kvelden og slippe å ligge våken i timesvis. Og vet du hva? Han ble SÅ glad! Da først gikk det ordentlig opp for meg at det var minst like ille for ham å ikke få sove. Nå merker vi det veldig godt de kveldene han glemmer å ta melatoninen. Han kan være stuptrøtt og likevel ligge våken i en times tid (så skjønner vi hvorfor han ikke sovner og han får medisinen sin. Den er gull verdt for sønnen min.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #16 Skrevet 28. mai 2015 Sove medisin? Sover medisinen? SOVEMEDISIN! !! Anonymous poster hash: 662f4...5e7 Må være slitsomt å bli så hissig over en skrivefeil :-) Anonymous poster hash: 694a6...52b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #17 Skrevet 28. mai 2015 spørs om ikke jeg må drøfte det med legen og se hva han sier. Ser ikke bort i fra at det plager ungen heller.Han var sliten i dag og sa til han halv 7 at nå er det ikke lenge til du skal på bade og så legge deg. Jess, jeg er trøtt, gjesp. Fikk jeg til svar. Vel fortsatt våken der oppe. Anonymous poster hash: 694a6...52b
Mandala Skrevet 28. mai 2015 #18 Skrevet 28. mai 2015 Melatonin skal brukes av folk over 55 år, bare så dere vet det. (Felleskatalogen.no) Den anbefales ikke til barn og unge! Anonymous poster hash: 75b27...71e Circadin (2mg) er det eneste godkjente melatonin-preparatet i Norge med de anbefalingene ja. Selve navnet melatonin (3mg) er et uregistrert preparat i Norge og står ikke oppført i felleskatalogen. Det er ikke forsket nok på det preparatet med tanke på bivirkninger av langtidsbruk. Det kan være at melatonin forsinker puberteten, men dette er usikkert. I USA selges melatonin over disk (uten resept) som helsekost. Jeg regner med at de fleste som bruker melatonin eller er foreldre til brukere vet litt om preparatet og har vurdert pros and cons. Det er derimot verdt å nevne til de som ikke vet og vurderer et besøk hos legen ja. Det har du rett i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå