Gå til innhold

Bake dåpskake selv - totalt uerfaren baker. Trenger tips :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst å bake en av disse flotte forseggjorte kakene, med lokk av sukkerfondant og fin selvlaget pynt oppå. Men er helt grønn når det kommer til kakebaking! Noen her som har gode tips å dele?

F.eks hva bør/MÅ jeg investere i av utstyr?

Veldig takknemlig for tips :)

Anonymous poster hash: 67bd1...17a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør bruke marsipan i stedet for fodant mye lettere å jobbe med.

Når du kjevler ut lokket må du kjevle det mye mye større en kaka for at det ikke skal bli krøller i kanten på kaka

For å lage pynt trenger du diverse utstyr , på YouTube finner du masse bra videoer som viser f, eks hvordan du lager blomster . Søk på engelsk

Skal du lage en baby på kaka trenger du en silikon form , smør den med olje før du dytter marsipanen i den, deretter putt den i fryseren i noen timer eller over natta

Du kan lage mye av pynten flere dager i forveien, oppbevar den i plastboks

Det var i hvertfall noen tips :)

Skrevet

Fondant smaker PY. .. Bruk marsipan!

Anonymous poster hash: 2f34b...22e

Skrevet

kjøp ferdig farga marsipan,iallefall til lokket..det smaker bedre en fondant...eg liker best fondant til pynten.synest den er bedre å jobbe med en marsipan :) eg kjøpte heilt kvit marsipan..lagte ei hjerteforma kake..pynta med blå blomster,sommarfuglar og navnet til ungen i sånne klosser i fondant..du får kjøpt fine utstikkere hos cacas,kakebua osv :) det er ikkje så vanskeligt :) lykke te!

Anonymous poster hash: 1af43...4ac
Skrevet

Silikonformer er fint til pynt, når du legger marsipan/fondant oppi de kan du legge dem et par minutter i fryseren. Da kan de lettere presses ut igjen.

Jeg liker best fondant. Syns det er ålreit med en bakematte under fondanten/marsipanen, for da kan jeg bare snu det jeg har kjevlet ut på huet iver kaka, dra av bakematta - uten at fondanten/marsipanen blir stygg.

Stikk gjerne ut figurer med pepperkakeformer, pensle med sukkerlim eller vann der de skal festes. Bruk få farger, da blir det finest.

Kjøp en smoother, det syns jeg er gull. Bruker også rullepinne til kjevlinga.

Lykke til :)

Skrevet

Og søk opp bilder for inspirasjon! :D

Skrevet

Bare IKKE ta for mye under marsipanlokket! Jeg og ei venninne lagde dåpsgave til vårt fadderbarn, og vi var sååå stolte av oss selv! For en flott kake det ble!

Men etter en natt I kjøleskapet hadde kaka begynt å "svette". Vi hadde både krem og syltetøy under marsipanen, og kaka så ikke ut! 😯 ben fikk blemmer, pynten rant av... uff, der var grusomt!

Så mitt beste tips;finn ut hva du kan ha under lokket! 😄

Skrevet

Under lokket må du ha en smørkrem.

Når dere lager babyer med silikonform til å pynte kaka med, hvilke farger bruker dere?

• 2 uker senere...
Skrevet

Litt sent svar her, men tusen takk for mange nyttige tips dere :) jeg må bruke fondant pga allergi. Er denne ok å jobbe med både for lokk og pynt? Hva MÅ jeg bare investere i av utstyr for å få dette bra til? Bakematte, smoother og rullepinne. Noe annet? :)

Skrevet

Og hva limer man med?

Skrevet

Dytter :)

Skrevet

Og hva limer man med?

Spiselig lim 😆 fås kjøpt de fleste steder som selger utstyr fra cakas.

Skrevet

Sukkerlim eller litt vann på en q

-tips:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...