Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Når jeg skal regne ut overslag for hvor mye det eventuelt kommer til å koste å bygge på huset, hva må jeg ta med i beregningen? Og hvordan finner jeg ut hva de ulike tingene koster? (overslag) Jeg har ikke kommet lenger enn "ønske"-fasen, og før jeg kan gå videre til planlegging, må jeg finne ut om jeg har råd til det... Noen som kan dele erfaringer? Anonymous poster hash: 207b9...ce1
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Vi holder på med det samme. Mitt beste tips, og det enkleste er å få huset tegnet, dra til et snekkerfirma eller to, Gi de plantegninger, få de til å komme å se. Også får dere et anbud. Få et spesifisert anbud, da får dere pris på alt. Så velger dere om dere skal gjøre alt eller noe selv, eller leie inn folk. Det kan være greit å ha fagfolk til å se på det, da de kanskje ser ting vi andre ikke har øye for å se. Anonymous poster hash: c310f...448
Frøken Gustav Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Pris avhenger av svært mange variabler: - type tomt; flat eller kupert tomt, må det sprengningsarbeid til?, ferdig opparbeidet m.v - infrastruktur ferdig lagt til tomtegrense? - huset: hvor stort arealbehov?, krav til standard, komfort, materialvalg i alt fra listverk til gulvvalg, antall våtrom o.s.v I alle tilfelle må kravene til TEK10, jf. Pbl. følges, som helt konkret betyr at reisverk/bjelkelag/isolasjonstykkelse må være riktig dimensjonert med hhv. 25 cm/40 cm vegger/tak som er prisdrivende. Ventilasjonssystem m.v. ++ Dette er kun helt overflatisk og stikkordsmessig hva som vil ligge til grunn for en grovkalkyle. Som et utgangspunkt kan SSB's oversikt over gjennomsnittlig arealkostnad for 2014 legges til grunn: ca. 30.500,-/kvm. Men dette kan sprike veldig. Rådet er å ta kontakt med et byggfirma med en plan over hva man ønsker og hvilket kostnadsramme man opererer innenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå