Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 https://people.maths.ox.ac.uk/trefethen/bmi.html Ble overasket da jeg fant ut at jeg faktisk er normalvektig! :-) Er sunn og frisk altså, og bmi er jo bare ett tall. Men spesielt i ungdomsårene følte jeg litt på det å ha "feilt tall" Små mennesker får lavere bmi enn de skal ha, og høye mennesker får høyere bmi enn det som er riktig. Syns det skulle bli mer opplyst om dette, så ikke man bruker den forenklede regnemåten fra 1800 tallet. https://people.maths.ox.ac.uk/trefethen/bmi.html Anonymous poster hash: ce690...a56
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Det er bare tall uansett.. Anonymous poster hash: 3f9d0...389
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Spennende! Jeg var i hvert fall helt normalvektig også med den nye kalkulatoren, men det var ult at maksvekt og minimumsvekt også kom opp for min høyde. Altså hva jeg maksimum og minimum bør veie. Anonymous poster hash: be94b...51a
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Hvordan blir deres bmi? Flere som får et "hyggeligere" tall? Anonymous poster hash: ce690...a56
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Ja, jeg har plutselig mye å gå på i begge retninger. Det er på en måte bare ett tall, men likevell bryr jeg meg hvis om det.. Anonymous poster hash: ce690...a56
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 Jeg som er 160 cm og 63 kg, str 36 i bukser, S i gensere, slank, godt trent og stram i fisken ble med den nye bmi kategorisert som overvektig! Bra jeg er oppegående nok til å ta BMI med en klype salt. Kan få spiseforstyrrelser av mindre... Anonymous poster hash: 2770a...c81
bompitrollet Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 kom bare dårligere ut her jeg, men er enig at dette stemmer bedre... er uansett innenfor da (vis jeg tippa vekta rett vel og merke, veier meg ikke hver måned...)
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 var jo ikke så mye forskjell da Anonymous poster hash: 779bb...b9d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Men en annen ting so jeg kanskje irriterer meg mer over ang BMI er at den er lik for menn og kvinner. En normalt bygget mann og en normalt bygget kvinne med akkurat samme høyde, vil jo i utgangspunktet veie ulikt selv om begge er helt normale. Altså la oss si 175 cm. En normalt slank kvinne vil da gjerne veie ca 68 kg, mens den normalt slanke mannen vil veie ca 73 kg. Menn har naturlig mer muskler, bredere skuldre osv og vil dermed også veie mer og "tåle" en større vekt uten å være overvektig. Derfor forundrer det meg stort at BMI skal gjelde likt for begge kjønn. Anonymous poster hash: be94b...51a
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #10 Skrevet 28. mai 2015 Men en annen ting so jeg kanskje irriterer meg mer over ang BMI er at den er lik for menn og kvinner. En normalt bygget mann og en normalt bygget kvinne med akkurat samme høyde, vil jo i utgangspunktet veie ulikt selv om begge er helt normale. Altså la oss si 175 cm. En normalt slank kvinne vil da gjerne veie ca 68 kg, mens den normalt slanke mannen vil veie ca 73 kg. Menn har naturlig mer muskler, bredere skuldre osv og vil dermed også veie mer og "tåle" en større vekt uten å være overvektig. Derfor forundrer det meg stort at BMI skal gjelde likt for begge kjønn. Anonymous poster hash: be94b...51a Jeg fant ikke noe nå, men mener og huske at en del faktisk deler inn BMI ulikt for kvinner og menn. Altså at menn kan ha et høyere BMItall enn kvinner før de når overvekt,- og motsatt mot lavt. Grunnen til at det som regel ikke gjøres, er jo at BMI kun er en indikator som brukes enten for og beregne vekt i forhold til "sunn vekt" i en større gruppe, eller for personlig bruk. Mange blir jo overrasket over hvor lite og hvor mye man kan veie før man er overvektig, mens andre synes tallene blir helt feil Gitt at de fleste av oss IKKE er noen ekstreme muskelbunter så vil alltid BMI være et tall og forholde seg til mtp om man trenger og ta av litt eller legge på seg noe. Men at noen ligger litt over og andre litt under "sunn BMI" behøver ikke bety hverken overvekt eller undervekt!!!! Det betyr vel heller at man ikke trenger gå OPP mer (passe litt på) om man ligger litt over,- og at man ikke bør gå NED om man ligger under "snittet"..... SÅ enkelt kan det sises,-men GUD, BMI kan gjøres vanskelig også Anonymous poster hash: 3fda7...39e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #11 Skrevet 28. mai 2015 Ikke mye forskjell akuratt fra 18.81 til 18.70. Er 171 og veier 55. Men jeg er helt normal slank og ifølge den burde jeg veie fra 54.4 til 73.5. Absolutt latterlig at jeg skal kunne veie 20 kg mer og være sunn som jeg fikk at min bmi var. Ikke engang 10 kg opp. Hjelper ikke med hyggeligere bmi tall om kroppen faktisk er for stor . Dette blir jo totalt feil , skal store lure seg med et lavere sunnere tall eller se seg i speilet? Anonymous poster hash: f927e...f0e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #12 Skrevet 28. mai 2015 Ikke så stor forskjell, gikk fra 26.09 til 25,72, så fremdeles overvektig. Jeg er 174 cm og veier 79 kg, og anser meg selv for å være 15 kg for tung. Min idealvekt er på 63-65 kg, da er jeg normalt slank og bruker str M i klær. Anonymous poster hash: 4836b...63e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #13 Skrevet 28. mai 2015 Jeg som er 160 cm og 63 kg, str 36 i bukser, S i gensere, slank, godt trent og stram i fisken ble med den nye bmi kategorisert som overvektig! Bra jeg er oppegående nok til å ta BMI med en klype salt. Kan få spiseforstyrrelser av mindre... Anonymous poster hash: 2770a...c81 Kropp er jo så mangt, fasong, fettprosent, muskelmasse osv har veldig mye å si. Jeg er 174 cm, altså ganske mye høyere enn deg, og min idealvekt er også 63-65 kg. Siden jeg har fasong som en lyktestolpe uten særlig rumpe, lår eller pupper kan jeg ikke veie noe mer enn det uten å se feit ut, jeg får bilring med en gang. Veier jeg 65 kg og er godt trent bruker jeg str 38 og M, mye pga høyden selvfølgelig. Anonymous poster hash: 4836b...63e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #14 Skrevet 28. mai 2015 Ikke mye forskjell akuratt fra 18.81 til 18.70. Er 171 og veier 55. Men jeg er helt normal slank og ifølge den burde jeg veie fra 54.4 til 73.5. Absolutt latterlig at jeg skal kunne veie 20 kg mer og være sunn som jeg fikk at min bmi var. Ikke engang 10 kg opp. Hjelper ikke med hyggeligere bmi tall om kroppen faktisk er for stor . Dette blir jo totalt feil , skal store lure seg med et lavere sunnere tall eller se seg i speilet? Anonymous poster hash: f927e...f0e For deg er det kanskje latterlig å veie 73kg. Jeg er like høy som deg, og jeg er slank når jeg veier 70 kg. Skikkelig slank. Da jeg veide 65 en periode pga sykdom var jeg tynn, sånn skrapa tynn. Jeg er nemlig så fryktelig brei. Breie skuldre og breie hofter. Stor brystkasse. Når jeg var på mitt tynneste trengte jeg fremdeles 75 i bh, da brystkassen min er stor. Uavhengig av fett. Jeg tviler ikke på at du kanskje er smellfeit om du veier 73 kg. Men ikke alle på samme høyde har samme kroppsbygging. 😊 Anonymous poster hash: fc947...ece
Kanutten83 Skrevet 28. mai 2015 #15 Skrevet 28. mai 2015 Gikk fra 17,2 til 17,7, altså er jeg like undervektig... Men frisk og rask da
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #16 Skrevet 28. mai 2015 Jeg gikk fra 21,6 til 21,2, så ikke særlig forskjell. Men at jeg skal være normalvektig med 15 kg mer enn jeg er i dag, det er bare tull for min kropp! Jeg har vært den vekten, og da er jeg tydelig overvektig. BMI er en retningslinje som kan være en rask tilnærming, men jeg mener det er så mange variabler som spiller inn at det i bunn og grunn for mange er hensiktsløst å forholde seg til. En profesjonell vekt som måler sammensetningen i kroppen og ser på fettprosenten er et mye bedre mål. Det finnes mange slike vekter som også er for unøyaktige, så der ville jeg kun stolt på de profesjonelle vektene. Anonymous poster hash: a7414...564
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå