Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Er det best å gå til en jordmor for dette? Hva tror dere om modningsakupunktur? Ved sist fødsel så hadde jeg maserier i så mange dager uten at det gjorde noe med modningen. Det var slitsomt. Så tilslutt ble vannet tatt for at fødselen skulle gå i gang. I uke 38. Er i uke 37+4 nå. Vurdere om slik modningsakupunktur kan ha noe for seg. Bor i Ski. Har bare funnet en plass i Drøbak. Tror ikke det er hos jordmor. Noen som har anbefalinger? Vil helst ikke inn til Oslo. Anonymous poster hash: c5eff...635
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Jepp. Jeg brukte ca. 2000 kr. på dette i ukene før termin med andremann. Var hos profesjonell akupunktør. Det hjalp ikke stort, han kom på overtid. Anonymous poster hash: 2dcc8...5dc
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Takk for svar! Anonymous poster hash: c5eff...635
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Jeg følte det hadde god effekt på meg, jeg tok det da jeg ventet tredje barnet mitt. Jeg visste jeg ventet stort barn og ville helst i fødsel før termin. Satte tre runder med modnings og riestimulerende nåler, alle tre gangene hadde jeg veldig mye maserier i et halvt døgn etterpå. Våknet på natta og hadde regelmessige kynnere hver tiende minutt i flere timer før de dabbet av igjen når jeg hadde fått nåler. Jeg fikk nåler tirsdag og torsdag den ene uka og hadde som sagt mye kynnere og maserier i et halvt døgns tid etter hver gang. Da jeg kom tilbake på mandag uken etter for tredje runde med nåler fortalte jeg hvordan kroppen hadde reagert uken før og da ville jordmor sjekke om de maseriene hadde hatt noen effekt, jeg hadde da 2-3 cm åpning, var helt moden og avflatet. Hun strippet meg og satte en runde til med nåler, og igjen fikk jeg en natt med masse masse kynnere, kom på kontroll neste dag og hadde 3-4 cm åpning så de tok vannet og barnet kom samme kveld. Jeg fikk nåler hos jordmor og betalte ingenting for det, på sykehuset her jobber det to jordmødre som setter akupunktur og den ene har kontroller på helsestasjonen. Jeg fikk nåler av henne på helsestasjonen, men hun på sykehuset setter også nåler der hun er på vakt. Da må man avtale med henne også tar hun deg innimellom andre ting hun gjør på jobb, det tar jo ikke mange sekundene å sette nålene, også skal du bare sitte og slappe av en stund med nålene i før hun drar de ut igjen. Mange setter ikke riestimulerende akupunktur før uke 39-40, for man kan gå i spontan fødsel. Jeg fikk nåler tidligere for jeg ventet et barn som var estimert til 5,5 kg til termin og da ville det blitt keisersnitt. Så med hjelp av nåler og stripping gikk jeg i fødsel 17 dager før termin og fikk et barn på "bare" 4858g Anonymous poster hash: b14a9...83e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Takk for utfyllende svar! Bra det hadde virkning på deg da Anonymous poster hash: c5eff...635
Nissefisen Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 Merket ikke stort annet enn at slimproppen gikk det var det hele, måtte settes i gang.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 Jeg var allerede satt igang med drypp (kl 09 på morgenen). Ved kontroll kl 11.45 hadde jeg 2 cm åpning. De satte modningsakupunktur (ikke helt sikker på hvorfor), men ungen var ute 1,5 time senere. Førstemann kom også kjempefort, og mamma fikk meg nesten før hun var kommet inn på fødestua, så det ligger i familien å føde raskt. Vet ikke om akupunkturen hadde noe med saken å gjøre for min del, men mye mulig den satte igang sakene Anonymous poster hash: 60203...6d3
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 Her er det mye forvirring ute og går, ser jeg! Modningsakupunktur settes for å forberede mors kropp på fødselen, styrke den og med mål om en lettere fødsel med mindre komplikasjoner. Modningsakupunktur settes IKKE for å sette i gang fødsel. Modningsakupunktur kan settes fra uke 36, men noen vegrer seg for å gjøre det før uke 38. Riestimulerende (fødselsigangsettende akupunktur) er ulovlig å sette før termindato! Jeg ser at nr. 4 likevel fikk riestimulerende akupunktur sammen med modningsakupunktur før termin. Det som er viktig å merke seg er at nr. 4 fikk dette på sykehus hvor jordmødre/leger hadde et ønske om at barnet ble født før termin pga. barnets størrelse. I et slikt tilfelle kan riestimulerende akupunktur settes. Men akupunktør utenom sykehus skal ikke sette riestimulerende akupunktur før selve termindatoen! En klassisk akupunktør har mer kunnskap enn en jordmor til å sette bedre modningsakupunktur. En klassisk akupunktør kan tilpasse modningsakupunkturen etter den enkelte mors ev. ubalanser, og resultatet blir da bedre. En jordmor har ikke nok utdannelse i klassisk akupunktur til å gjøre annet enn å sette standard punkter - punkter som har god effekt, men altså ikke er tilpasset den enkelte kvinnen. Så for modningsakupunktur ville jeg gått til en klassisk akupunktør, til riestimulerende akupunktur er det hipp som happ om man går til klassisk akupunktør eller jordmor. Lykke til, Hi Anonymous poster hash: c6056...1bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå