Gå til innhold

Kjønn og oul - sikkert? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på oul, babyen knep sammen bena, men jordmor mente det var en jente (at hun så kjønnslepper). Jeg er ingen ekspert, men synes den så litt ut som jente selv. Jordmor sa hun var ganske sikker på kjønn. Men at vi måtte ta det med en klype salt.

Hva tror dere (erfaring?)? "Trygt" å kjøpe jenteklær? Skal på en ny ul hos fastlege om noen uker, vil spørre om kjønn da og, men burde jeg kjøpe kjønnsnøytralt frem til da eller er det veldig stor sjanse for at jordmor har rett?

Anonymous poster hash: 39821...e12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke handlet noe, vet om to stykker som har fått vite feil kjønn så når jordmor til og med er usikker hadde jeg ventet.

Anonymous poster hash: a68f0...ce5
Skrevet

Nå for tiden er det veldig sjeldent at de tar feil, spesielt dersom de er erfarne og har godt UL-utstyr (f.eks. i Bergen). Man kan selvsagt aldri være sikker, men jeg vet ikke om noen de har tatt feil på de siste 5-10 årene, og jeg vet om maaaaange som visste kjønn på forhånd.

Men når du spør på denne måten får du garantert høre om naboen til svigerinnen til oldemor som fikk vite feil på hele 5 ultralyder! ;)

Anonymous poster hash: ca012...3ba
Skrevet

Jeg hadde ikke handlet noe, vet om to stykker som har fått vite feil kjønn så når jordmor til og med er usikker hadde jeg ventet. Anonymous poster hash: a68f0...ce5

Ok. Men hvis fastlegen også sier jente, er det vel rett?

Skrevet

Nå for tiden er det veldig sjeldent at de tar feil, spesielt dersom de er erfarne og har godt UL-utstyr (f.eks. i Bergen). Man kan selvsagt aldri være sikker, men jeg vet ikke om noen de har tatt feil på de siste 5-10 årene, og jeg vet om maaaaange som visste kjønn på forhånd. Men når du spør på denne måten får du garantert høre om naboen til svigerinnen til oldemor som fikk vite feil på hele 5 ultralyder! ;)Anonymous poster hash: ca012...3ba

Ja :) men tenker siden ungen ikke spriket med bena :P med førstemann var de veldig sikre - stemte. Men har så lyst til å kjøpe noe litt jentete.

Skrevet

Opp

Skrevet

Hvis du absolutt vil handle så må du jo selv bestemme om du vil ta risikoen :) En liten feilmargin på ul er det uansett. Jeg fikk ikke vite kjønn med nr 1. Med nr 2 fikk jeg vite på oul, men jordmor sa at det var en 10% sjanse for at hun tok feil. Hun tok rett. Nå med nr 3 har jeg fått vite både guttt og jente, der er kun en baby så en av de har jo tatt feil.

Anonymous poster hash: c2399...ccd

Skrevet

Hadde ikke kjøpt jenteklær når jordmor var usikker og sa at dere måtte ta det med en klype salt. 

Anonymous poster hash: bcfe9...9ff
Skrevet

Jeg ville nok ventet.

Anonymous poster hash: 6c157...7fb

Skrevet

Hun sa hun var ganske sikker, men ville ikke garantere noe da :) men kjøper kjønnsnøytrale klær frem til neste UL

Skrevet

Jeg hadde ikke handlet noe, vet om to stykker som har fått vite feil kjønn så når jordmor til og med er usikker hadde jeg ventet. Anonymous poster hash: a68f0...ce5

100% sikker kan du aldri være med mindre du tar morkake -eller fostervannsprøve (correct me if I`m wrong her ;)), men jeg har enda til gode å ha kjent noen som har fått vite feil kjønn på ul ;) Men som hun over her skriver, noen vil alltid kjenne noen som fikk vite feil, og det gjør en selvsagt usikker. Vent med rosa-shoppingen til dere har fått sett etter kjønnet en gang til du, sånn for sikker hets skyld. Sier legen etter nok en ul at han er sikker på jente, så hadde jeg nok stolt på det selv om det ikke er en 100% garanti.

Anonymous poster hash: 06eb0...a92

Skrevet

De pleier jo å si ifra om de er usikre.. Vi fikk beskjed om at hun TRODDE det var jente.. Vi har kjøpt så mye nøytrale klær som mulig men har jo sprukket på noen skjønne jentegreier. Vi vet at vi skal ha flere unger og håper at dersom dette er en gutt så kanskje vi får jente senere :)

Skrevet

100% sikker kan du aldri være med mindre du tar morkake -eller fostervannsprøve (correct me if I`m wrong her ;)), men jeg har enda til gode å ha kjent noen som har fått vite feil kjønn på ul ;) Men som hun over her skriver, noen vil alltid kjenne noen som fikk vite feil, og det gjør en selvsagt usikker. Vent med rosa-shoppingen til dere har fått sett etter kjønnet en gang til du, sånn for sikker hets skyld. Sier legen etter nok en ul at han er sikker på jente, så hadde jeg nok stolt på det selv om det ikke er en 100% garanti.

Anonymous poster hash: 06eb0...a92

Ok ;) sikkert lurt det. 2 uker klarer jeg vel å holde meg haha

Skrevet

Det er alltids en feilmargin. I de senere år og i det virkelige liv så kjenner jeg ikke en eneste en som har fått oppgitt "feil" kjønn. Kun her inne på dib, som kjenner noen som kjenner noen. Unntak: et par som har vært på tidlig ul i uke 11-12 og fått beskjed om gutt og OUL har vist jente.

Utrolig gode ul apparater de store sykehusene har nå i forhold til da jeg ventet førstemann for 12 år siden. Da vi ventet en gutt nå for halvannet år siden var det ikke noen tvil om at det var gutt altså. For sikkerhetsskyld slo hun over på 3d/4d

Det var heller ikke tvil om at det var jente vi ventet for fire år siden heller.

Anonymous poster hash: eb20b...217
Skrevet

Med første var det veldig vanskelig å se, men jordmor mente hun så "kaffebønna", altså at det var jente. Men ho sa ho var veldig usikker, så ho ville ikke si det sikkert. Neste ul viste gutt, og ut kom en gutt ;)

Med andre trodde jordmor igjen det var jente, viste de tre strekene og sa det var kjønnsleppene. Ville ikke garantere 100%, det gjorde hun aldri. Neste ul viste også jente, og ut kom jente.

Ei venninne fikk beskjed om jente, men ut kom gutt. Så kan jo skje, men har ikke akkurat hørt at det skjer ofte!

Anonymous poster hash: 6601d...969

Skrevet

Det er ikke ofte de tar feil men vet om to som de tok feil av. Kjenner også noen som ikke ville vite kjønnet men de handlet til babyen for det, det finnes mye i nøytrale farger og man ser i forskjeligge butikker.

Anonymous poster hash: 94f84...14f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...