Gå til innhold

Vil du dele dine sunneste oppskrifter med meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Jeg er bare i 30-årene, men allerede har jeg fått påvist bittelitt høyt kolestrol :(

Jeg trodde jeg spiste relativt sunt, men etter jeg lastet ned lifesum-appen ser jeg at jeg spiser veldig feil.

Får meg stadig vekk en overraskelse når jeg plotter inn hva jeg har spist og ser hva maten min inneholder.

Så nå frir jeg til dere!

Vil dere dele noen sunne og gode oppskrifter med meg?

Frokost, lunsj, middag, alt er av interesse :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å senke kolestrolet er avokado, nøtter, frø og olivenolje veldig bra. 

Mandler og røde tomaterer også bra for å senke kolestrol. 

Fiberrik mat er også veldig bra. 

Så jeg vil anbefale deg en frokost på havergryn med skummelt melk + bær. Eller kok havregrynsgrøt. Havregryn kan du også ha i smoothie for å få mer fiber i den. 

I stedenfor ris, potet og pasta, vil jeg anbefale deg å spise byggryn, fullkornris, linser og bønner

Spis "rene" produkter som fisk, kylling, egg, svin, biff til nød karbonadedeig

Salater til lunch med tomat, agurk, salatblader og kylling/fisk , bønner eller linser. litt kokt fullkornsris/fullkornspasta er bra

Begrens dressing, men du kan evt ha mager kesam med urter. finnes en pose som heter gresk dressing som er god 

Omelett til lunch gjerne bakt i ovn med mager cottage cheese, ruccola salat, stekt sopp/paprika/rød løk / squash synes jeg er veldig godt. 

mellommåltider er viktig, som feks gulrot i staver, frukt, smoothie, youghurt (dobbel 0 med fiber), mandler

Middag:

Biff - / kyllingwok

jeg pleier å marinere biff eller kylling i pittelit olje + soyasaus + 2 fedd hvitløk. woker kjapt, legg til side. wok så grønnsaker du liker. ha i kjøtt. ha i 4 dl vann + 4 dl mørk maisennsajevning + 1 ss soysaus, 1 ts hoi sin saus + 1 ss soyasaus + sesamolje kok så dette i ca 4 min til passe tykkelse. 

speltlompe/fullkorntortilla med kylling / karbonadedeig stek med taco krydder (hjemmelaget) + salat.

lunch dagen etter tortilla eller lompe med "pizzasaus" + rester av kylling / karbonadedeig + løk, sopp det du liker. pittelitt ost på. stek som pizza i ovn :)

fisk i folie på grill eller i ovn er godt

laks og grønnsaker i ovn

laks i fullkornsburgerbrød med salat

Asiatisk torskegryte:

1  pakke gourmet torsk fra Findus eller ca 800 g torskefilet, 1 ts  salt ,1 stk  purre ,1 stk  paprika, rød 2 ss  olje 2 dl  matfløte 1 terning  fiskebuljong , 2 dl  kokosmelk , 1 ss  curry paste, rød

Begynn med å sett over fullkornrisen, avhengig av koketiden på den, Skjær torsken i serveringsstykker og dryss over salt. Skjær purre og paprika i biter, og surr i olje til purren er myk. Ha i matfløte, smuldre fiskebuljongterning over, rør forsiktig og kok opp. Rør inn kokosmelk og curry paste, og kok opp. Ha torskestykkene i panna, legg på lokk og la trekke til fisken er ferdig, ca. 5 minutter

Pastasalat med scampi

Kveldsmat: rester er bra, rugsprø med avocado og kokt skinke. rugsprø med mager cottage cheese, ruccola og kyllingfilepålegg.

kokt egg

omelett

(Kutt ut alt med sukker , kjeks, kaker, sjokolade, potetgull osv ) 

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Oi!! Tusen takk for mange supre tips!! :)

Setter stor pris på det :)

Skrevet

haha ser nå at jeg skrev feil i den wok oppskriften min, det skal IKKE være 4 dl mørk jevning, men 4 ss.... wops ! 

Noen andre med tips? :) :)

Skrevet

Eg har komt til at det er rimelig greit å lage samme mat som ein alltid har gjort, men å justere ved å alltid fylle halve tallerkenen med grønnsaker og passe på mengda saus o.l. Og så er det greit å velge fullkornsvariantar av pasta og ris, i tillegg til å passe på mengda. Då blir maten oftast sunn og god heilt av seg sjølv.

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

haha ser nå at jeg skrev feil i den wok oppskriften min, det skal IKKE være 4 dl mørk jevning, men 4 ss.... wops ! 

Noen andre med tips? :) :)

Hehehe... Må innrømme at jeg tenkte "det var voldsomt mye" :P

Men takk for oppklaringen, har i dag handlet inn masse av det du foreslår og gleder meg til å teste det ut :)

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Eg har komt til at det er rimelig greit å lage samme mat som ein alltid har gjort, men å justere ved å alltid fylle halve tallerkenen med grønnsaker og passe på mengda saus o.l. Og så er det greit å velge fullkornsvariantar av pasta og ris, i tillegg til å passe på mengda. Då blir maten oftast sunn og god heilt av seg sjølv.

Veldig sant :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...