Gå til innhold

Får ditt barn tilpasset opplæring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På hvilken måte?

Hva fungerer bra og dårlig?

Takker på forhånd for innspill, holder på med bacheloroppgaven min.

Anonymous poster hash: 8ed4a...a11

Videoannonse
Annonse
Gjest Maiken og barna
Skrevet

Ja. Han får 3 kl pensum i norsk. Går i 2.

Skrevet

Nei og han kjeder seg på skolen 😞

Skrevet

Nei og han kjeder seg på skolen 😞

Hvordan følger du det opp? Jeg maste og klaget og min 2 klassing får 3 og 4 klassepensum i norsk og matte. Kjøpte selv bøker, men nå har skolen tatt over

Anonymous poster hash: e73d0...f51

Skrevet

Ja.

Han får ekstra oppgaver og utfordringer. Læreren er flink til å få han til å reflektere og tenke selv, utvikle seg.

Anonymous poster hash: 73114...c28

Skrevet (endret)

De sier hun skal få mer avansert matte, men når jeg da viste jenta mi hvordan man sette opp et reinestykke med høye tall: 98-29, altså viste henne om og låne på tieren osv så ble de sure og sa det var forbutt og bruke den metoden!

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

De sier hun skal få mer avansert matte, men når jeg da viste jenta mi hvordan man sette opp et reinestykke med høye tall: 98-29, altså viste henne om og låne på tieren osv så ble de sure og sa det var forbutt og bruke den metoden!

De setter ikke opp regnestykket sånn lenger med tall under 100.

Har vært skrevet om det tidligere her på siden også, de bruker hoderegningsmetoden på tall under 100 og setter opp utregningen etter hverandre på en linje

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144215879-2-klasse-hvordan-mestrer-deres-den-nye-regnemetoden-de-innf%C3%B8rer-i-skolen/

Skrevet

Helt riktig! Hvis hun er så flink at hun trenger mer avansert matte sjal d3 kunne trekke fra tiere og enere først UTEN oppstilling.

Skjønner læreren godt. Oppstilling krever ikke så mye av eleven.

Anonymous poster hash: e73d0...f51

Skrevet

Jepp. Har 8. trinn mattepensun. Samt lesebøker både i norsk og engelsk tilpasset sitt nivå. (Norsk lus 18).

Han går i 5. Klasse.

Anonymous poster hash: 2e309...424

Gjest Maiken og barna
Skrevet

Oppstilling er ikke "avansert" matte. De skal kunne utfordres ved å trekke fra eller legge til tiere og så enere. Oppstilling krever ikke mye forkunnskaper

Skrevet

Ja, hun går i avdelingen for de minste i barnehagen (1-2), og på møter o.l. har pedagogene opplyst at de låner bøker, puslespill og leker fra de eldste sin avdeling (4-5), da hun kjeder seg hvis ikke.

De ansatte har også sagt at hun holder dem skjerpet, ved at de stadig må lære henne nye sanger, og at det er bra for dem også. Kjempefornøyd med barnehagen! :)

Anonymous poster hash: e052c...96d

Skrevet

Jepp. Har 8. trinn mattepensun. Samt lesebøker både i norsk og engelsk tilpasset sitt nivå. (Norsk lus 18).

Han går i 5. Klasse.

Glemte også å si at her har de delt inn klassen i tre grupper med bakgrunn i nivået til den enkelte elev. Dette er dynamiske grupper som endrer seg med tema og utviklingen til eleven.

Skrevet

Han går i 5. Klasse.

Glemte også å si at her har de delt inn klassen i tre grupper med bakgrunn i nivået til den enkelte elev. Dette er dynamiske grupper som endrer seg med tema og utviklingen til eleven.

Gruppene er heller ikke lik i de forskjellige fagene.

Skrevet

Han går i 5. Klasse.

Sånn er det hos oss også i matte, og datteren min tar det mest avanserte "kurset" som de kaller det. Litt usikker på om det er slike grupper i flere fag, men har ikke hørt noe om det, så tror eg. ikke det. Vi bor i Oslo.

Anonymous poster hash: 39ca2...42e

Skrevet

Må tilføye at lekser er på forskjellig nivå i norsk og engelsk.

Skrevet

Han går i 5. Klasse.

Sånn er det hos oss også i matte, og datteren min tar det mest avanserte "kurset" som de kaller det. Litt usikker på om det er slike grupper i flere fag, men har ikke hørt noe om det, så tror eg. ikke det. Vi bor i Oslo.

Vi bor på øvre Romerriket. På skolen her er det norsk matte og engelsk. Men, de begynte ikke med det før de kom på mellomtrinnet. Resultatene er kjempeflotte både for de svakeste og de sterkeste. Men det er veldig ressurskrevende for lærerene. Så ære være dei 💕

Skrevet

Han går i 5. Klasse.

Vi bor på øvre Romerriket. På skolen her er det norsk matte og engelsk. Men, de begynte ikke med det før de kom på mellomtrinnet. Resultatene er kjempeflotte både for de svakeste og de sterkeste. Men det er veldig ressurskrevende for lærerene. Så ære være dei

Jeg bor på sørlandet og her gjør de det sånn fra 6.klasse.

De setter sammen klassene til en storklasse, så alle lærerne på trinnet blir tilgjengelig, også deler de klassen i 3 etter nivå i engelsk, matte og norsk.

De som går i 6 klasse nå er ca 50 elever og de har tre pedagoger og en assisten på trinnet. Fungerer veldig bra.

Skrevet

Min eldste får tilpasset opplæring i norsk, matte og engelsk.

Han lærte ikke å lese og skrive før i 4.klasse. Etter utallige beskjeder fra oss og skifte av lærer ble det endelig tatt tak i.

Det eneste positive med dette, er at han har blitt en reser på å få med seg det lærerene snakker om i timene.

Han har egen iup, med 10 timer tilpasset opplæring i uka. Han har også mere lettleste bøker, med litt større skrift og noen færre ord.

Han går nå på ungdomsskolen, og ser at det sklir litt mere ut der enn på barneskolen. Han velger selv å være i klassen i matte og engelsk, og taper nok litt på det. Men så er det noe med å passe inn også...

Han klarer seg ganske så bra på skolen og dag, men den skeive starten henger nok ennå i desverre.

Han har ingen diagnose og er en meget godt vellfungerende gutt på alle måt, han ble bare rett og slett oversett de første tre årene på skolen.... han var jo så snill må vite.. :-P

Anonymous poster hash: 577d7...754

Skrevet

Førsteklassingen får overhode ikke det. Hun kan jobbe selvstendig, men får ikke noe på sitt nivå.

Vi har forsøkt oss med at vi kan kjøpe bøker osv, men ikke tale om

Det er en del problemer i klassen, så vi har ikke stresset det så veldig i år.

Det blir ny lærer til neste år.

Hvis denne læreren ikke setter i gang med dette ganske så umiddelbart (skal få et par uker på seg), så vil vi gå hardt på skolen om dette.

Anonymous poster hash: 0fc8d...03e
Skrevet

Ja, to av dem, men på helt ulike vis.

12-åringen har dysleksi, TS og ADHD og har IOP. Han får bl.a. mindre lekser, lærebøker han kan skrive rett inn i, egen PC med ulike hjelpeprogrammer og er ute i liten gruppe i norsk og engelsk. Det fungerer supert!

10-åringen er uvanlig god i matematikk og får mer utfordrende oppgaver enn resten av klassen.

Anonymous poster hash: fdc9f...98e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...