Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste at hvis et barn skal få blå øyne, må barnet arve et blått gen av begge foreldrene. Mange i familien min har blå øyne, de fleste faktisk. Faren til barnet vet ikke om noen i hans familie som har blå..Oldeforeldrene kanskje? hmm.. Er helt sikker på at han er faren altså. Dessuten har barnet vårt blondt hår og ingen i hans slekt har det heller (han er halvt norsk)

Hvordan kan vi få et barn med lyseblå øyne da, er ikke det litt rart?

Anonymous poster hash: 25978...93b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er far bærer av genet for blå øyne.

Anonymous poster hash: 4d0a6...eaa

Skrevet

Nei.

Brunt dominerer blått, så mange i hans familie kan være bærere av blått uten at det har slått ut fordi de også har brunt, da er det brunt som blir fargen.

Men mannen din har fått barn med en blåøyd jente, og ditt egg traff en sædcelle med den blå fargen han er bærer av. Da får barna blå øyne.

Anonymous poster hash: ef8b9...225
Skrevet

Både jeg og mannen har brune øyne.

Min pappa har blå øyne og mannen har noen søskenbarn med blå øyne.

Jeg og mannen har fått to barn med brune øyne og et med knall blå øyne. Er 100% sikker på at han er pappaen til alle mine barn.

Anonymous poster hash: c1a64...525

Skrevet

Det er snakk om teoretisk sannsynlighet når man beskriver nedarvede egenskaper. Man kan aldri med sikkerhet si at to foreldre med brune øyne aldri vil få et barn med blå. Det skjer det og, helt spontant. 

Anonymous poster hash: 6f9ec...b68
Skrevet

Han kan ha genkombinasjonen Bb. Da er han bærer av det blå genet.

Skrevet

Kjenner noen jeg, Far mørk afrikaner, mor halvt norsk og halvt afrikaner. Sønnen deres helt lyse blondt hår, blå øyne og lys hud.

Anonymous poster hash: 6efa4...e91
Skrevet

Kjenner noen jeg, Far mørk afrikaner, mor halvt norsk og halvt afrikaner. Sønnen deres helt lyse blondt hår, blå øyne og lys hud.

Albino?

Anonymous poster hash: 9f130...34c

Skrevet

En kompis er fra India og han har norsk blond kone. De har tvillinger der den ene ser ut som en blanding av inder/norsk og den andre ser helt arisk ut. Ikke albino. 

Anonymous poster hash: 68866...229

Skrevet

Jeg har grønne øyne og litt brundt, selv om alle i slekta mi har knallblå. Alle i samboers slekt har brune, så i teorien bør våre barn få brune øyne men vår sønn har knallblå. Brun er ikke alltid dominant. Kanskje neste barnet vårt får brune øyne.

Anonymous poster hash: 90022...79f

Skrevet

Selv om en av foreldrene har brune eller grønne øyne, så kan barna få blå øyne.
Det hender en gang i blant der hvor begge foreldre har brune øyne også.

De som har brune øyne kan ha blå gener som de kan gi videre til barna sine.
Og hvis den andre foreldren da har blå øyne, så blir det blå.
Selv om brunt er dominant så hender det at det blå slår gjennom.

Min man har brun/grønne øyne, jeg har grå, alle våre barn har grå øyer, sp hos min man er nok det blå genet mer dominant.

Skrevet

To med blå øyne, kan ikke få barn med brune øyne. Kort sagt. 

Ut over det er alt mulig. Videre så tenkt at det finnes bare enten blå, eller brune øyne. Grønne øyne mener jeg ha lest er en variant av brune. Men i en annen "nyanse" enn vanlig. På samme måte som blå kommer i alt fra stålgrå til Azur og knallblå, til nesten sortblå,- så kommer brun i alt fra gult og grønt til sortbrun.

Kort forklart, hvis jeg har forstått dette med recessive gener.

Anonymous poster hash: d7d86...ccd
Skrevet

Mannen min er halvt spansk og jeg er blond med blå øyne. Vi har to gutter sammen og begge har blå øyne. Yngste har fars farger i trekkene men mine øyne.

Hele farsslekten hans har brune øyne men moren har blå, så siden han "ga fra seg" det blå genet fikk guttene også blå øyne.

Skrevet

Ut over det er alt mulig. Videre så tenkt at det finnes bare enten blå, eller brune øyne. Grønne øyne mener jeg ha lest er en variant av brune. Men i en annen "nyanse" enn vanlig. På samme måte som blå kommer i alt fra stålgrå til Azur og knallblå, til nesten sortblå,- så kommer brun i alt fra gult og grønt til sortbrun.

To med blå øyne kan fint få barn med brune øyne. Men da er det ørlite mer komplisert enn det vi lærer bort i naturfagen. 😊

Kvinner har jo to x - kromosomer. Men vi trenger bare ett. Det ene kromosomet er dermed inaktivt, kalles Barrlegeme.

Hvis man har genotype Brun-blå, og genet for brun ligger på det inaktive kromosomet, vil man ha blå øyne, selv om man egentlig skulle hatt brune. Barnet ditt kan da arve brun genotype fra deg, og få brune øyne. 😊

Skjedde med min nabo. To med blå øyne, barnet har brune. (Barnet er forøvrig prikk lik sin far, så det er ikke noe tvil om farskapet). 😊

Anonymous poster hash: b368a...930

Skrevet

Min mann har mørke brune øyne og jeg lyseblå. Vår eldste datter har brune øyne (ikke så mørke som faren) og vår yngste har blå.

Skrevet

Ut over det er alt mulig. Videre så tenkt at det finnes bare enten blå, eller brune øyne. Grønne øyne mener jeg ha lest er en variant av brune. Men i en annen "nyanse" enn vanlig. På samme måte som blå kommer i alt fra stålgrå til Azur og knallblå, til nesten sortblå,- så kommer brun i alt fra gult og grønt til sortbrun.

Det stemmer ikke helt. Begge besteforeldrene mine har blå øyne, men 2 av 7 barn har brune øyne (og de to med brune øyne er for øvrig kliss lik sin far).

Anonymous poster hash: 263dc...c42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...