Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og gjør barnehage og Sfo gratis 😃 håper det kommer igjennom 😍 970kr i mnd er jo ingenting den dag i dag 👍🏻

Anonymous poster hash: ff069...6eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare rundt 20 000 i året hvis man har to barn. Det er jo ingenting.

Anonymous poster hash: 693ba...82f

Skrevet

Skal de da innføre barnetrygd fra 0-1 år og  fra 5 klasse igjen da, siden barna ikke har tilbud i den perioden?

Skrevet

Det utgjør ganske mye.

Men her koster en barnehageplass i 80% ca 2300kr, og gang det med to, er du langt over det samla barnetrygd utgjør.

Anonymous poster hash: dfce4...077

Skrevet

Håper ikke det kommer igjennom. Jeg er enslig mor, har 2 barn, lever under fattigdomsgrensen. Så de 2900 kr, trenger jeg desperat. Og vi er ferdige med barnehage og trenger ikke SFO.

Anonymous poster hash: 166f0...b07
Skrevet

Inflasjonen fjerner barnetrygd så lenge den aldri øker.

Anonymous poster hash: 3640c...dd9

Skrevet

Betaler nesten 2600kr for barnehage og skal ha en til, så vi håper det går igjennom. Det hadde hjulpet veldig mye.

Anonymous poster hash: db3be...14f

Skrevet

Vi har 2 barn i Bhg og en i Sfo. Svin dyrt 😕 synst synd på dei barna som ikke får gå i Sfo pga dårlig øknomi i hjemmet.

Skrevet

Nei, det er klart.. Jeg får litt i underkant av 52 000kr i bt i året...

Det er jo ikke så mye, eller hva?

Ikke alle har bare ett barn...

Det kan sikkert være en fin tanke for de foreldre som bor sammen og har barnehage-/sfobarn, de vil kanskje spare på det.

Men for oss som er alene med barna og/eller har barn over 4.trinn er det helt på trynet!

Da får de heller fjerne bt for de som har barn i barnehage eller sfo og heller dekke dette for dem. Men da må vi andre få et annet alternativ/tilbud, tenker jeg...

Anonymous poster hash: 3ed22...efe

Skrevet

Vi har 2 barn i Bhg og en i Sfo. Svin dyrt synst synd på dei barna som ikke får gå i Sfo pga dårlig øknomi i hjemmet. Anonymous poster hash: ff069...6eb

Synd på barn som ikke går på SFO?

Har et barn P SFO, et uten SFO. Ene har venner som har SFO, andre har ikke det. Eldste ville ikke mere fra slutten på 2. Klassen. Ingen av kompisene gikk der. Var mange barn i den klassen som hadde foreldre i permisjon, foreldre som jobbet skift, skilte foreldre med fleksibilitet, besteforeldre i nærmiljøet og eldre søsken. SFO for andre er fødd gøy, da hele klassen går, og de koser seg, for dem er det en viktig sosial arena.

Barna har det stortsett best hjemme, foreldre kontakt, om de har venner å ære med, mindre hektiske ettermiddager. Er jo det samme som med barnehagebarn, større barn trenger også tid med foreldre og tid hjemme. Ikke bare de minste som har Jåttå av å minske tiden borte fra foreldre/hjemmet. SFO barn trenger også foreldrene sine.

Anonymous poster hash: 3640c...dd9

Skrevet

Jeg har ikke lest saken det gjelder, men om barnehage og SFO skal bli gratis, går ikke det da utover tilbudet og kvaliteten som er idag? Disse plassene koster jo som regel ganske mye mer enn man får i barnetrygd?

Anonymous poster hash: 28714...56a

Skrevet

Vi har 2 barn i Bhg og en i Sfo. Svin dyrt synst synd på dei barna som ikke får gå i Sfo pga dårlig øknomi i hjemmet. Anonymous poster hash: ff069...6eb

Har et barn P SFO, et uten SFO. Ene har venner som har SFO, andre har ikke det. Eldste ville ikke mere fra slutten på 2. Klassen. Ingen av kompisene gikk der. Var mange barn i den klassen som hadde foreldre i permisjon, foreldre som jobbet skift, skilte foreldre med fleksibilitet, besteforeldre i nærmiljøet og eldre søsken. SFO for andre er fødd gøy, da hele klassen går, og de koser seg, for dem er det en viktig sosial arena.

Barna har det stortsett best hjemme, foreldre kontakt, om de har venner å ære med, mindre hektiske ettermiddager. Er jo det samme som med barnehagebarn, større barn trenger også tid med foreldre og tid hjemme. Ikke bare de minste som har Jåttå av å minske tiden borte fra foreldre/hjemmet. SFO barn trenger også foreldrene sine. Anonymous poster hash: 3640c...dd9

signerer. Her er barna på alskens aktiviteter som karate, sjakk, fotball og svømming. Hvis de skal på SFO så blir de nesten aldri hjemme i ukedagene

Anonymous poster hash: 28290...302

Skrevet

Barna har det stortsett best hjemme, foreldre kontakt, om de har venner å ære med, mindre hektiske ettermiddager. Er jo det samme som med barnehagebarn, større barn trenger også tid med foreldre og tid hjemme. Ikke bare de minste som har Jåttå av å minske tiden borte fra foreldre/hjemmet. SFO barn trenger også foreldrene sine. Anonymous poster hash: 3640c...dd9

signerer. Her er barna på alskens aktiviteter som karate, sjakk, fotball og svømming. Hvis de skal på SFO så blir de nesten aldri hjemme i ukedagene

Anonymous poster hash: 28290...302

Det finnes faktisk barn som liker seg på Sfo !

Skrevet

Dette er et forslag fra noen politikere. Det betyr ikke at det blir slik.

Barnetrygden har en lang historie i Norge.

For de med små barn er dette positivt, de får mer igjen for gratis barnehage og gratis SFO.

De med barn over ti får bare ulemper med dette forslaget. En alenemor med to barn over ti år vil tape nesten 3000 i måneden på et slikt forslag forutsatt at hun får en ekstra barnetrygd.

Jeg tror ikke dette vil bli vedtatt.

Skrevet

Barnetrygden burde ikke fjernes, men den burde definitivt behovsprøves. Problemet med det er at det blir for dyrt å administrere, så da blir den nok være de slik den er nå til den forsvinner.

Anonymous poster hash: a2aed...a2e

Skrevet

For oss utgjør barnetrygden nesten 47000 i året. Vi har ikke behov for verken full barnehageplass, eller sfo i det hele tatt. Mannen jobber fullt, jeg

Anonymous poster hash: e8b5d...441

Skrevet

Jeg synes det ville være ganske surt om de endret det nå. Vi har betalt for både barnehage og SFO for begge våre. Siste slutter på SFO nå. Eldste sluttet i fjor. Det vil utgjøre et tap på over 200.000,- for oss i forhold til dagens ordning.

Om de derimot dropper barnetrygd for barn som enda ikke er født, slik at de får full uttelling av gratis barnehage og SFO, bilr ikke regnestykket så galt, men for de fattigste som i dag får redusert betaling uansett vil det jo svi.

Anonymous poster hash: 2c7eb...ba3
Skrevet

For oss utgjør barnetrygden nesten 47000 i året. Vi har ikke behov for verken full barnehageplass, eller sfo i det hele tatt. Mannen jobber fullt, jeg jobber redusert og turnus med ettermiddag og helg (akkurat nå er jeg i permisjon da). Vi har ett barn med en diagnose som gjør at vi har valgt dette da enkelte perioder er krevende, og barnetrygden for oss hjelper iallefall på det økonomiske aspektet. Sfo vil ikke de eldste gå på selv om begge er innenfor den aldersgruppen, for de har venner å leke med her hjemme og de er på fritidsaktiviteter flere ganger i uka. Vi har heller ikke full barnehageplass til den nest yngste, det er ikke behov for det. Både pga min jobb til vanlig, og nå når jeg er i perm. Med 60% får hun alikevel flere dager i uka der hun leker med andre barn i bhg, og hjemme leker hun med søsken og ei nabojente. Jeg trives hjemme med barna mest mulig, og hvis alternativet er h de fjerner barnetrygd og går for gratis SFO og barnehage.. Vel, det er bra for mange! For de som har bruk for SFO og barnehage. For oss som ikke er avhengig av dette, så er det et økonomisk tap hvis barnetrygden fjernes...

Anonymous poster hash: e8b5d...441

Skrevet

Kan godt fjerne den dersom barnehage og SFO blir gratis! Men hva med de som har barn over 4.klasse da, som er avhengig av den? Ja, det finnes faktisk de også! Det er så typisk at folk bare tenker på seg selv! Jeg hadde nok klart meg uten når den tid kommer, men vet veldig godt at andre er hundre prosent avhengig av den!

Anonymous poster hash: e5d68...7c1

Skrevet

Bare rundt 20 000 i året hvis man har to barn. Det er jo ingenting.

Anonymous poster hash: 693ba...82f

Men så slipper du å betale barnehage og SFO da dersom du har barn i den alderen

Anonymous poster hash: d3ff5...550

Skrevet

Hadde vært supert, på den måten så kan også familier med mindre penger ha barnehageplass. Slikt kommer mye mer til nytte for barn som kanskje er i en problemsone i tidlige barneår. Og å slippe å betale så mye pr. mnd. ville gjort mye mer, kunne heller spart de pengene til ungene.

Anonymous poster hash: c8148...79f
Skrevet

Hadde vært supert, på den måten så kan også familier med mindre penger ha barnehageplass. Slikt kommer mye mer til nytte for barn som kanskje er i en problemsone i tidlige barneår. Og å slippe å betale så mye pr. mnd. ville gjort mye mer, kunne heller spart de pengene til ungene.

Anonymous poster hash: c8148...79f

Men, folk med dårlig inntekt får vel redusert betaling?

Ellers er jeg enig med deg! Utrolig viktig for barn med problemer får en barnehageplass!

Anonymous poster hash: e5d68...7c1

Skrevet

De kan godt fjerne barnetrygden, tenk hvor dyrt det er å administrere den, betale den ut hver eneste måned til alle barnefamiliene i landet...

Men jeg synes ikke de skal ta vekk den tusenlappen fra husholdningene, jeg synes bare de kan gjøre det billigere å administrere. De kan gi automatisk skattelette tilsvarende barnetrygden til alle som har barn under 18 år, da vil alle sitte igjen med det samme å rutte med i måneden, men staten trenger ikke bruke penger på å administrere barnetrygden. Om man får 12.000 i året i skattelette pr barn vil summen bli den samme, men det blir billigere for staten.

Gratis barnehage og sfo høres bra ut på papiret, men jeg er redd det vil gå ut over kvaliteten. De som har så dårlig råd at de kan betale barnehageregningen vil har krav på redusert foreldrebetaling.

Anonymous poster hash: d5759...d58
Skrevet

Jeg har ikke lest saken det gjelder, men om barnehage og SFO skal bli gratis, går ikke det da utover tilbudet og kvaliteten som er idag? Disse plassene koster jo som regel ganske mye mer enn man får i barnetrygd?

Anonymous poster hash: 28714...56a

I Norge får man inn 10 milliarder i året på foreldrebetaling for barnehage og SFO mens det utbetles 15 milliarder i barnetrygd.

Dersom man fjerner all foreldrebetalingen og flytter barnetrygd pengene over på barnehage og SFO vil de ut fra de tallene få 33% mer å rutte med

Anonymous poster hash: d3ff5...550

Skrevet

Jeg er helt enig i tiltaket. Det er når man er i etableringsfasen med små barn at det virkelig kniper for mange. Derimot ser jeg at det trengs ytterligere tiltak i forhold til støtteordninger for lavtlønnede som har større barn, slik eksemplene viser. Man kan ikke fjerne en inntekt på 50 000 i året for folk uten å erstatte den med en annen stønad.

Vi er selv utrolig heldige i forhold til jobb og inntekt. Vi har ikke behov for de pengene barnetrygden gir hver måned. Det går rett til sparing til barna, det er jo fint for de, men altså ikke nødvendig for livsoppholdet vårt. Det hadde vært bedre å prioritere støtten annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...