Gå til innhold

Svangerskapskvalme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 17 uker på veg og kvalmen blir bare verre og verre. Holder på å spy 25-30 ganger i løpet av en dag, og det skal veldig lite til før brekningene kommer.

Har noen spørsmål til dere som opplevde det samme: gikk kvalmen over når den kom så sent? (Var ikke kvalm frem til uke 10-12, husker ikke helt). Hva hjalp mot kvalmen?

Anonymous poster hash: 5d2c5...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var endel kvalm fra ca uke 7 til 12-13, men kastet da sjelden opp, følte meg bare veldig uvel. Det gikk så over, før det kom tilbake mye verre rundt uke 15. Utrolig kjipt, da jeg trodde det var over. var mye kvalmere enn tidligere, og kastet opp 10+ ganger daglig Og ble helt kraftløs. For meg gikk det plutselg over rundt uke 18, var ikke noe kvalm og kastet ikke opp etter det.

Det er jo veldig individuelt hva man greier å få i seg, og det noen får til å spise ved svangerskapskvalme, orker ikke andre tanken på en gang. Alle rådet meg til farris/eplejuice og salte kjeks, men dette greide ikke jeg å få i meg. Det var generelt lite jeg orket å spise, men sprøstekt kyllingfilet og polarbrød funket. Spiste også endel puffet ris. Ikke så næringsrikt, men bedre enn ingenting. Spiste veldig sakte, ellers kom det bare opp igjen. Ingefær-te hjalp også mot kvalmen.

God bedring, håper det går over snart 😃

Anonymous poster hash: be218...6ae

Skrevet

Kaster heldigvis ikke opp, hadde nok mistet mer energi da ja, brekker meg bare, men jobber HARDT for å holde igjen så jeg ikke spyr. Blir alltid så dårlig når jeg spyr. Kastet opp for en mnd siden ca, og da hadde jeg vondt i halsen i 2 uker etterpå.

Takk

Anonymous poster hash: 5d2c5...61b

Skrevet

Ingen trøst herfra dessverre. Har vært kvalm med oppkast siden uke 3 og er det fortsatt i uke 35. Har enda ikke funnet noe som hjelper på kvalmen. 

Anonymous poster hash: 91d5a...199
Skrevet

Jeg fikk afipran fra legen, kunne ta 10 mg tre ganger daglig, men holdt meg til to. Det hjalp på det verste.

Anonymous poster hash: 14fb4...645
Skrevet

Tror det er veldig individuelt. Jeg var kvalm fra uke 2 og ut svangerskapet.

Spis lite og ofte

Begynn gjerne med noe å spise før du står opp (mandler)

Ingefær er bra

Syrlige pastiller (få tak i noen uten sukker) er bra.

Du kan også ta en del fluor (kjøp 0,25 - kan ta inntil 16 i døgnet) for å ikke ødelegge tennene helt.

Husk å skylle munnen godt hver gang du har spydd.

Det eneste "positive" er at det jo er over når svangerskapet er over og det er jo ikke såååå lenge til.

Anonymous poster hash: 79d9a...ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...