Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #1 Skrevet 25. mai 2015 Så sykt mye på at jeg involverte meg med en som har barn fra før. Jeg elsker ste dattere min, og vi har en kjempegod tone sammen! Men det "forholdet" som mannen har med eksen holder på å gjøre meg fullstendig gal! De kan ikke samarbeide i det hele tatt! Jeg og sambo har nå vært sammen i 6 år, og har to barn sammen. Datteren hans er nå 15. Helt siden jeg traff ham, har det vært fullstendig overkjøring fra eksens side. Sambo bare sier ja ja og ok og greit jeg komme hver eneste gang det er noe. Vi har fremdeles til gode å kunne bestemme når vi kan dra på ferie, for vi må vente til hun har bestemt seg for hva hun skal. Vi har, inntil i fjor sommer, ikke fått tatt med datteren hans på ferie. Og da vi endelig fikk lov, fikk vi ikke dra 14 dager, for det ble for lenge! Nå er vi på an igjen.... i år har vi ikke råd til å reise før på høsten (etter skolestart), og får ikke lov å søke henne ut av skolen. Og mannen tør ikke si imot. Han sitter der som en idiot og sier ok! Nå er det like før jeg pakker tingene til meg og ungene og drar. Jeg vil ikke, jeg elsker mannen og datteren hans, men dette orker jeg ikke mer! Er det noen som har noen lignende erfaringen? Råd? Ett eller annet? Hilsen fortvilet ste mamma 😯😯 Anonymous poster hash: 08afd...3f5
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2015 #2 Skrevet 26. mai 2015 Det er vel vanlig å tilpasse både tidsrom og ambisjonsnivå for ferien slik at det passer hele familien? Å "ikke ha råd" til noe annet enn en ferie som ekskluderer ett familiemedlem handler vel om prioriteringer? Og da mener jeg å prioritere et reisemål dere har råd til i det tidsrommet datteren kan være med. Anonymous poster hash: c31b7...589
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2015 #3 Skrevet 26. mai 2015 Det er vel vanlig å tilpasse både tidsrom og ambisjonsnivå for ferien slik at det passer hele familien? Å "ikke ha råd" til noe annet enn en ferie som ekskluderer ett familiemedlem handler vel om prioriteringer? Og da mener jeg å prioritere et reisemål dere har råd til i det tidsrommet datteren kan være med. Anonymous poster hash: c31b7...589 Problemet har aldri vært å tilpasse seg når vi skal ha ferie, for det har vi jo som sagt alltid gjort! Vi har tatt hensyn hele veien! Vi har sittet og ventet hele året, fram til et par uker før, før vi har fått beskjed om når det passer de. Problemet er heller at vi har tatt hensyn hele veien, men det blir ikke tatt hensyn tilbake igjen! Jeg har to barn som nå har spirt i 3-4 mmd om hva vi skal gjøre i sommer, for alle andre i barnehagen snakker om ferie... og jeg kan bare si "mamma vet ikke kjære deg". Mtp å ha råd, så er det slik at priser på div ferie ting har steget sykt bare de siste mnd. Så nå når vi endelig fikk "klarsignal", så ble det vi hadde tenkt å gjøre, ALLE sammen, altfor dyrt. Anonymous poster hash: 08afd...3f5
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2015 #4 Skrevet 26. mai 2015 Man tar IKKE en15-åring ut av skolen for å reise på ferie!! Anonymous poster hash: d5bcf...6ad
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2015 #5 Skrevet 26. mai 2015 Problemet er å be henne fri fra skolen, dere kan ikke gjøre det. Noen steder tillater de det ikke over hode og sånn generelt sett er det heller ingen lur ting å gjøre! Finn på noe annet som koster mindre! Anonymous poster hash: 6eb01...dc6
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2015 #6 Skrevet 26. mai 2015 Jeg skjønner godt at mor ikke sier ja til å la 15 åringen ta fri to uker av skolen. Anonymous poster hash: 4e433...cd1
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 26. mai 2015 #7 Skrevet 26. mai 2015 Jeg tenker at en tur på familievernkontoret kan være på sin plass. Å vente til bare noen uker før sommeren med å finne ferietidspunkt er jo håpløst! Nå er jo jenta så stor at hun burde kunne velge disse tidene selv også.. Med det sagt er jeg enig med de andre her, dere kan ikke be en 15-åring fri fra skolen, hun begynner vel på vgs til høsten? Det dere derimot kan gjøre er å bruke høstferien Uansett, be om en samtale på fvk, slitsomt å hele tiden være på vent sånn! Lykke til
Sint naken biltyv Skrevet 26. mai 2015 #8 Skrevet 26. mai 2015 Problemet er å be henne fri fra skolen, dere kan ikke gjøre det. Noen steder tillater de det ikke over hode og sånn generelt sett er det heller ingen lur ting å gjøre! Finn på noe annet som koster mindre! Anonymous poster hash: 6eb01...dc6 Tror du bør lese hi en gang til. Du har ikke fått med deg poenget i det hele tatt. Hi, begynn å dokumenter hva mor holder på med. Kjemp for å få endret dette. Eller bare drit i det å flytt. Orker du virkelig å leve slik? Livet er kort og du burde ikke bruke det på tull og dritt.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2015 #9 Skrevet 26. mai 2015 Hvis hun er 15 så er det jo kun snakk om 3 år til hun er voksen og dere er ferdige med samværsavtaler osv. Jegtrot jeg hadde holdt ut. 3 år går fort og heller 3 år til med helvete enn et liv alene uten dem du elsker og for barna dine til å bli skillsmissebarn Anonymous poster hash: 4b564...8d2
sug lut Skrevet 26. mai 2015 #10 Skrevet 26. mai 2015 (endret) Bisarre barnehagebarn du har, som har inngående samtaler med sine fire-femårige kolleger om sommerferieplanene allerede i januar. Røyker de sigar også? Jeg skjønner at din mann lar eksen styre skuta fullstendig ang femtenåringen, men det er da ikke allverdens vanskelig for deg å ta ferie sjøl og ta med fellesbarna på noe som er planlagt og gjennomførbart? Eller liker du å være avhengig og deretter sutre om det? Det er mannen, det er eksen til mannen - har du ingen egenvilje og gjennomføringskraft? Femtenåringer har forøvrig faktisk plikt og ikke minst behov for å være på skolen. Det er bare bortskjemthet og uskikk å ikke kunne klare å gjennomføre ferie når ungen har to måneder fri - da tar man den ferien man har råd til og så slutter man å kvekke om det. Endret 26. mai 2015 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2015 #11 Skrevet 26. mai 2015 Til neste år så finner dere ut når og hvor dere vil reise på ferie, gir beskjed til mor og stedatter, og sier dere må ha svar innen en uke. Svarer mor da nei til ferien, så får ikke stedatter være med, og dere reiser uten henne. Dere må slutte og la stemor styre og bestemme. Og sier mor nei, og det ikke er en god grunn til det, så ser jo stedatter at det er mor som sier nei. Men å gå nå, etter dere har fått to barn sammen er vel ikke veldig lurt. Og nå er det bare 3 år igjen. Anonymous poster hash: 3ab66...a54
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2015 #12 Skrevet 26. mai 2015 Bisarre barnehagebarn du har, som har inngående samtaler med sine fire-femårige kolleger om sommerferieplanene allerede i januar. Røyker de sigar også? Jeg skjønner at din mann lar eksen styre skuta fullstendig ang femtenåringen, men det er da ikke allverdens vanskelig for deg å ta ferie sjøl og ta med fellesbarna på noe som er planlagt og gjennomførbart? Eller liker du å være avhengig og deretter sutre om det? Det er mannen, det er eksen til mannen - har du ingen egenvilje og gjennomføringskraft? Femtenåringer har forøvrig faktisk plikt og ikke minst behov for å være på skolen. Det er bare bortskjemthet og uskikk å ikke kunne klare å gjennomføre ferie når ungen har to måneder fri - da tar man den ferien man har råd til og så slutter man å kvekke om det. Ja, sigaren er med på innerlomma med lerken når hun går alene til barnehagen!! For et vås det var fra deg da! Janskje det ikke er vanlig for dine barn, men her i barnehagen snakker de om ferie i samlingsstundene ja!! Når det kommer til å ta den ferien vi har råd til, er det ikke jeg som er imot å finne en billig løsning midt på sommeren! Jeg har foreslått tur nordover til venner som vi kan bo gratis hos, jeg har foreslått å bare være hjemme men heller finne på masse gøy sammen! ++ Det er MANNEN og EKSEN som mener at vi burde ha en "skikkelig" ferie med henne! Siden hun ikke har fått vært med tidligere år (heller ikke min beslutning). Jeg er involvert så mye jeg kan! Men når det kommer til å ta avgjørelser for barnet, er jeg ikke inkludert nei! Foreslår du vurderer ordene dine du spyr ut med litt mer omhu neste gang du svarer! Kan hende det sitter noen litt mer sårbar og i en litt mer vanskelig situasjon enn forklart neste gang! Anonymous poster hash: 08afd...3f5
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2015 #13 Skrevet 26. mai 2015 Problemet er å be henne fri fra skolen, dere kan ikke gjøre det. Noen steder tillater de det ikke over hode og sånn generelt sett er det heller ingen lur ting å gjøre! Finn på noe annet som koster mindre! Anonymous poster hash: 6eb01...dc6 Tror du bør lese hi en gang til. Du har ikke fått med deg poenget i det hele tatt. Hi, begynn å dokumenter hva mor holder på med. Kjemp for å få endret dette. Eller bare drit i det å flytt. Orker du virkelig å leve slik? Livet er kort og du burde ikke bruke det på tull og dritt. Jo, jeg leste meget godt og problemet hennes i år er at hun ikke kan ta jente ut av skolen. Vanskeligere er det ikke -i år! Hva som skjedde i fjor råder jeg sterkt til å glemme! Neste år ville jeg allerede nå valgt meg hvilke ferieuker jeg vil reise og gitt mor og stedatter beskjed om det, så vet de også konsekvensen av å ikke kunne bli med... Er ikke vanskeligere enn hva man gjør det til! Anonymous poster hash: 6eb01...dc6
HeltAnonym Skrevet 26. mai 2015 #14 Skrevet 26. mai 2015 En 15 åring har ferie hele sommeren, der hun velger selv når hun skal være med faren! Hos oss så får vi utdelt ferieuker, annethvert år tidlig og sensommeren..om vi skal ha ferie sammen må mannen som har litt mer fleksible ferievalg enn meg ta det som passer familien best.. I år har jeg ferie to uker før mannen, så vi får 2 uker sammen.. Barna hans må selvfølgelig komme når han har ferie, og om det da kræsjer med mors ferie, ja da må de bare komme når det passer og heller være hjemme alene mens vi er på jobb.. Det å tilpasse seg flere familier er helt umulig å få til å klaffe hvert år! Jenta er stor nok til å velge å være med på ferie i mors uker (så lenge det ikke ødelegger for ferie mor har planlagt ) og heller være litt fleksible uten å sette opp faste ferieuker!! Samarbeid.. Ja jeg vet det er vanskelig.. Har vært gjennom både fvk og rettsak, så vanskelig samarbeid vet vi alt om tenker bare at en 15 åring har mer valgmuligheter hun kan bruke enn en 10 åring f.eks..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå