Gå til innhold

Dilemma mellom søsken. Angående arv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en søskenflokk på 3, hvor søstrene mine er svært nære mens jeg alltid har vært litt utenfor deres omgangskrets. Vår far er død og vi har arvet huset hans til en verdi av ca 5 mill. Dette huset befinner seg på andre siden av landet av hvor jeg bor, mens søstrene mine bor 5 min fra dette huset. Dilemmaet er at jeg ønsker å selge dette huset fordi jeg ikke er interessert i å ha det som en ekstra utgiftspost. Da vil jeg heller bruke pengene jeg får for det til nedbetaling av eksisterende lån f.eks. Men søstrene mine nekter å selge det. Samtidig har jeg foreslått at de kan kjøpe meg ut, men dette har dem ikke råd til. Orker ikke tanken på å få et dårlig forhold til dem, men kan jo ikke beholde det bare for å belage dem når det er såpass dyrt å ha et hus. Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: 74eea...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først; så leit å høre om faren din :(

Du har min dypeste medfølelse!

Ang søstrene dine så må du nesten bare forklare dem at du ikke kan være med å eie huset bare for å hjelpe dem. Har ingen av dem råd til å kjøpe ut dere andre så må dessverre huset selges, selv om det er kjipt for dem.

Det er 3 av dere, men bare en som kan/skal bo i huset regner jeg med? Hvordan hadde dem tenkt å løse det?

Anonymous poster hash: bcd5a...e21

Skrevet

Kan dere ikke leie det ut?

Anonymous poster hash: 70fef...f1e

Skrevet

Lar ting bero litt, så ordner det seg etterhvert.

Du kan kreve sameiet oppløst, det bør de være klar over. Da blir det takst og forkjøpsrett for dem.

Mulig oppskrift på uvennskap. Ikke sikkert de ikke har råd. La ting ligge litt og vente litt, så ordner det seg. Vær tydelig på at du ikke vil sitte med huset i lang tid, og ikke vil ha utgifter.

Anonymous poster hash: 1c93f...e7b

Skrevet

Du kan kreve salg. De har da mulighet til å kjøpe deg ut igjennom forkjøpsrett.

Du skal ikke behøve å ha dette for å glede de. Og de skal ikke tvinge deg igjennom samvittighet til å beholde for de ikke har økonomi til å overta din del. Det er utrolig dårlig gjort av de!

Kan de gå sammen om din del da? Det ville jo "bare" blitt 1/3 av 5mill delt på to.

Viktig å holde følelsene utenfor slike ting og bare si at de mer enn gjerne kan kjøpe deg ut. Hvis ikke, får det bli salg. Ferdig snakka.

Anonymous poster hash: 1f267...9ee

Skrevet

Lar ting bero litt, så ordner det seg etterhvert.

Du kan kreve sameiet oppløst, det bør de være klar over. Da blir det takst og forkjøpsrett for dem.

Mulig oppskrift på uvennskap. Ikke sikkert de ikke har råd. La ting ligge litt og vente litt, så ordner det seg. Vær tydelig på at du ikke vil sitte med huset i lang tid, og ikke vil ha utgifter.

Anonymous poster hash: 1c93f...e7b

"Ordner seg etterhvert" ville ikke vært mitt råd. Mye bedre å ta ting med en gang og bli ferdig. Usikkerhet kan skape unødig splid.

Og hvorfor i all verden skulle oppløsning av sameiet være oppskriften på uvennskap? Det er jo like ille at man ikke vil selge? Er jo ikke den som oppløser som skal ha noe skyld for at hun ikke ønsker det samme som søskene. St de ikke er økonomisk stilt til å kunne kjøpe det de ønsker er ingen andres ansvar.

Er det viktig for de, får de stable penger på beina. Hvis ikke, ja, så er det synd, men slik er det noen ganger.

Anonymous poster hash: 1f267...9ee

Skrevet

Du sier ingenting om hva huset skal brukes til. Skal søstrene dine disponere det, eller skal det leies ut? Uansett er det urimelig at du skal ha utgifter på et hus du ikke bruker. Er det aktuelt å inngå en avtale med søstrene dine der der betaler deg leie i noen år, sånn at de kan bruke huset, men du slipper å gå i minus? Kanskje kunne dere for eksempel avtale noe sånt for en periode på fem år og at du etter det går ut av sameiet, enten ved at de kjøper deg ut eller ved at dere selger huset. Snakk med en advokat som kan hjelpe dere å sette opp avtalen hvis noe sånt som dette er aktuelt.

Anonymous poster hash: 04242...486

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...