Gå til innhold

Er detta rett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 4 ukers jobb plan som går opp og opp igjen kvar mnd. så er det slik at min mor på 83 år skal til sjukehus og har rett på følge. Da skal jeg bli med men den dagen skal jeg på jobb. Da sa min sjef at jeg kunne jobbe den dagen istaden for. Er detta lov og trikse slik ? Blir det ikkje ekstra dag for meg? Jeg vil ha dei fridagane min.

Kva er rett ? Takker for svar.

Anonymous poster hash: 3a51c...d5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke helt...

Er vel helt innafor å bytte dag om dette er mulig. 

Evt. må du vel bruke avspasering, ferie e.l.

Eller hva er det du forventer, en dag fri med lønn for å følge din mor?

Anonymous poster hash: fb6d9...739
Skrevet

Hos meg legger vi slike ting på fridager. Dersom du jobber redusert og "må" følge foreldre på sykehus, bytter du fridag. Dersom du jobber 100 % har du selvsagt ikke mulighet for å bytte. Da tar du enten en feriedag, avspaserer eller fri uten lønn. Vi har våre rettigheter, men vi har våre plikter også overfor arbeidsplassen. :)

Anonymous poster hash: 3c0de...e14
Skrevet

Enten bytte vakt eller søke om velferdspermisjon uten lønn. Selv om din mor har rett på følge har ikke du rett på fri med lønn.

Anonymous poster hash: a035c...7e3

Skrevet

Jeg forstår ikke helt... Er vel helt innafor å bytte dag om dette er mulig. Evt. må du vel bruke avspasering, ferie e.l.Eller hva er det du forventer, en dag fri med lønn for å følge din mor? Anonymous poster hash: fb6d9...739

Hadde du gjort det dersom det blir snakk om 6 ganger i året og det treffer dine arbeidsdager og kun du som kan ?

Skrevet

Jeg hadde bytta dag om det var snakk om enten 1 gang, 2 ganger eller 6 ganger. Hadde aldri forventa å fått fri med lønn for å følge min mor på sykehuset. 

Anonymous poster hash: 3c0de...e14
Skrevet

Jeg forstår ikke helt... Er vel helt innafor å bytte dag om dette er mulig. Evt. må du vel bruke avspasering, ferie e.l.Eller hva er det du forventer, en dag fri med lønn for å følge din mor? Anonymous poster hash: fb6d9...739

Hadde du gjort det dersom det blir snakk om 6 ganger i året og det treffer dine arbeidsdager og kun du som kan ?

Hva er egentlig problemet? Du må følge din mor, men må jobbe den dagen? Da har du valget om å bytte vakt eller ta en dag permisjon uten lønn..

Anonymous poster hash: 31b96...c1d

Skrevet

Jeg forstår ikke helt... Er vel helt innafor å bytte dag om dette er mulig. Evt. må du vel bruke avspasering, ferie e.l.Eller hva er det du forventer, en dag fri med lønn for å følge din mor? Anonymous poster hash: fb6d9...739

Gjort hva da? Fulgt min mor?

Ja, selvfølgelig hadde jeg det, om jeg klarte ordne det med jobben. 

Stort sett er det vel ikke noe problem å få det ordnet, men man må enten bytte dag om det er mulig, eller bruke av avspasering eller ferie dersom det ikke er mulig. 

At du "mister" en fridag på å følge din mor fordi din sjef ordner det med at du bytter dag er helt urelevant.

Anonymous poster hash: fb6d9...739

Skrevet

Kan ikke helt forstå at det er nedfelt i en lov at 83-åringer har krav på følge, og du har definitivt ikke rett på fri for å følge henne. Sjefen din er grei som hjelper deg så du får anledning til å følge.

Skrevet

Kan ikke helt forstå at det er nedfelt i en lov at 83-åringer har krav på følge, og du har definitivt ikke rett på fri for å følge henne. Sjefen din er grei som hjelper deg så du får anledning til å følge.

Jeg tror det kom en lovendring som sier at man har rett på å følge gamle/syke foreldre på samme måte som man har rett til å følge barn, men selvsagt uten lønn.

Man kan søke om lønnet velferdspermisjon, men det kommer an på avtalen på hver enkel arbeidsplass.

Så jeg er usikker på om leder kan kreve at hi tar igjen dagen hun blir borte, men som sagt så er det ev fri uten lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...