Gå til innhold

Fra hånd til munn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere mye igjen når alt av regninger er betalt hver mnd? Synes så ofte jeg ser tråder her inne om hvor mye folk sparer eller bruker på mat f.eks osv. Vi er heldige, vi kjøpte et hus for et år siden. Vi har bil og vi har to barn. Begge i dog istillingi jobb dog ikke veldig bra betalt Og jeg jobber litt redusert. Men begynner å slite litt med at det aldri er noe til overs. Faste utgifter hver mnd er på ca 35 000 (snakker da alt av regninger pluss mat) fire mnd i året er det faste rundt 42-43 000 pga ting som betales i kvartalet. Samboer får lønn på 20-22 jeg på bare 17 000. Sier seg selv at det er tungt? Flere som har det sånn? I triste perioder har jeg lyst å selge huset, bilen bare for å komme ut av dette men er jo ikke bare bare. Ikke mye å kutte ned på av faste utgifter heller. Føler meg litt fortvilet og synes det er så utrygt på en måte å leve slik. Hva når barna blir større og trenger mer. Per i dag kjøper vi nesten aldri noe. Samboer mener jeg klager og han er bare glad vi faktisk klarer å betale alt hver mnd. Men dette sliter på meg :( har han rett, klager jeg? Er vel alltid noen som har det verre og vi har jo mye, bare føles så kjipt når lønna kommer så er alt bare rett ut igjen. Kjenner motivasjonen for å jobbe dale også når det er sånn. Uff litt ekstra pessimistisk i kveld kjenner jeg. Noen som har det likt evt tips for å klare å rette på dette?

Anonymous poster hash: 479dd...bfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har det helt likt. Har ingenting til overs, selv om vi sitter med hus og bil og campingvogn. Kunne alltids solgt campingvogna, men den er så gammel at det er neppe noe å hente der.

Vi er såpass gamle nå at vennene våre begynner å bli godt rustet økonomisk, de kan reise på ferier og handle seg klær, pusse opp hus, gå til frisør, gå ut å spise innimellom. Vi kan aldri gjøre noe av dette. Vi kommer oss aldri ovenpå.

Men det er vel dette som kalles I-landsproblem. Jeg burde ikke klage. Er bare lei av å ha det sånn år etter år etter år...

Anonymous poster hash: 69107...4fc

Skrevet

Ja nettopp sånn jeg føler det også at vi aldri kommer oss ovenpå. Henger liksom litt etter og klarer det såvidt :/ handler en gang i uka men kan prøve å knipe litt inn på mat evt. Betaler så mye i forsikringer. Føler vi bor oss i hjel :/ Ikke slik jeg vil ha det. HI

Skrevet

Lite å spare her og! Er alenemor for gutt på snart 3 år. Har utbetalt ca 32000. Når lån og bhg er betalt har jeg 14000 kr igjen (inkl bidrag og barnetrygd). Dette skal dekke alt av rekninger og mat, klær osv. Noen måneder sparer jeg, andre måneder går jeg på minus, og er da glad jeg har en bufferkonto.

MEN: vi har tak over hode, bil, mat og klær! Klager ikke! :)

Anonymous poster hash: ca90a...b74
Skrevet

HI, du får begynne å jobbe fullt da. Blir fort tusenlapper av det.

Se på hva dere kan kutte av faste utgifter, shop etter billigere strøm og forsikringer, kjøp mat på salg, like så annen handel. Det er tilbud over alt hele tiden. Sist, men ikke minst, se dere om etter bedre betalte jobber.

Anonymous poster hash: 79d18...2f7

Skrevet

Har du sjekket tilbud hos andre forsikringsselskaper? Vi sparte ett par tusen på det.

Vi har litt mindre enn dere i mnd, og vi kommer oss heller aldri ovenpå. Samtidig er det alltid ett eller annet dritt som kommer når man endelig har klart å komme seg ovenpå. Hadde akkurat litt penger igjen når lønna kom, og tenkte at vi kanskje skulle spandere på oss noe gøy som dyreparken, eller noe, men da røk bilen, og endte opp med å betale 12000kr der.. Da forsvant overskuddet og litt til. Det er alltid ett eller annet sånn. Egentlig så vet jeg at det er sånn for veldig mange, og vi er faktisk heldige som har hus, bil, jobb og god helse. men det er allikvel surt å aldri kunne unne seg noe uten å måtte snu på hver krone, og ende opp med dårlig samvittighet fordi at man kjøpte seg en genser på HM til 200kr som man sårt trengte..

Føler heller ikke at vi kan kutte ned på noe, eller jobbe mer enn det vi allerede gjør. Begge har dessverre lavtlønnede yrker..

Anonymous poster hash: 5fe6b...a97
Skrevet

Jeg jobber i ca 90%. Måtte kutte ned litt for å klare alt på morgenen med ungene osv så det ikke skulle bli altfor stress for dem og meg. skal øke igjen når de blir større, men ja er på utkikk etter bedre betalt jobb. Det som sliter på meg er vel kanskje det at jeg var vant til å ha mer penger til overs før, før huskjøp, før to barn osv. Vanskelig å ikke bare kunne gjøre/kjøpe det som de fleste gjør uten å tenke nøye gjennom det først. Men må vel bare endre innstillingen min og innse at slik har vi det nå og slik blir det en god stund framover. Får prøve å tenke annerledes. HI

Skrevet

Vi er heldige.

Har ca kr 62.000,- inn i måneden, og kr 35.000,- i faste utgifter (alle regninger + ukeshandel av dagligvarer).

Har hatt det slik du beskriver tidligere, og det er ikke morsomt, håper det blir bedre for dere snart

Anonymous poster hash: 967f7...ea3
Skrevet

Ja akkurat slik er det for det er jo NOE hver mnd som suger penger. Bil, legetime, tannlege, bursdager, noe i hjemmet som må fikses/erstattes osv osv slår aldri feil. Hadde gjennomgang av forsikringer når vi kjøpte og selv om jeg synes det er mye mener samboer at så mye koster det rett og slett. Har ikke satt meg like mye inn i det som ham.

Skrevet

Åh dere med 62 000 inn det er min drøm å ha det slik, så godt at dere har fått det bedre nå da :) utdannelse og bra betalt jobb som gjorde susen eller? Dere er heldige, skulle ønske det var meg ;)

Skrevet

Lønna stiger, avansere på jobben/arbeidslivet, det blir mindre i renter, mer i avdrag.

Ting ordner seg 😀

Anonymous poster hash: 9683b...39b

Skrevet

Åh dere med 62 000 inn det er min drøm å ha det slik, så godt at dere har fått det bedre nå da :) utdannelse og bra betalt jobb som gjorde susen eller? Dere er heldige, skulle ønske det var meg ;)

Ble ferdig med utdannelsen og fikk bedre betalt jobb, ja kombinert med å stige i gradene på jobben.

Ofte kan det å vise interesse for jobben, være aktiv på møter være en måte å vise seg frem og bli lagt merke til slik at de husker deg under lønnsforhandlinger.

AA #8

Anonymous poster hash: 967f7...ea3

Skrevet

Må dere ha forsikring da?

Vi får inn 30.000 hver måned, der 8000 går til husleie. Vi har også 2 barn og bil. Synes vi har det greit, har ikke all verdens, men vi har bedre råd enn på lenge og kan kjøpe litt ting/klær vi vil ha hver måned.

Anonymous poster hash: 4512f...98e
Skrevet

Jeg tenker alltid at de som eier hus/leilighet er rike. De har jo tydeligvis fått boliglån, og det man betaler i boliglån hver måned er jo ikke noe særlig mer enn man ville betalt i husleie, men pengene går i egen bolig!

Synes det er rart dere har fått boliglån når dere står igjen med så lite penger etter at regningene er betalt. Jeg hadde ikke orket å ha det slik.

Anonymous poster hash: 4512f...98e
Skrevet

Vi har inn 30 000 hver måned. 2 voksne 2 barn.

Jeg jobber fulltid og studerer fulltid på nett, mannen er desverre 100% ufør.

Har håp om bedre betalt jobb etter endt utdannelse, men det er ett par år igjen til jeg har tatt graden ferdig..

Barna har alt de trenger og er heldigvis så små at de ikke ser forskjell på klær som er kjøpt second hand eller nytt.

V

Anonymous poster hash: 8fde3...84d
Skrevet

Når man har hus og bil og likevel litt (om ikke mye) til overs hver måned, da synes ikke jeg man lever fra hånd til munn!

Men jeg kan forstå at man føler man gjør det når man sammenligner seg med andre.

Er dere frisk kan jo en eller begge ta seg en liten ekstrajobb, det vil dere merke forskjell på på økonomien.

Anonymous poster hash: 746af...b6c
Skrevet

Hvordan i alle dager har dere fått så høyt lån? Har dere tatt høyde for rentestigning?

Begynn å lete etter bedre betalt jobb, begge to. Jeg har utbetalt like mye som deg i en 50% stilling.. Hvis det er umulig, ville jeg funnet et billigere sted å bo. Bedre å eie en mindre leilighet og faktisk ha råd til å leve.

Anonymous poster hash: b4337...22a

Skrevet

Må dere ha forsikring da?Vi får inn 30.000 hver måned, der 8000 går til husleie. Vi har også 2 barn og bil. Synes vi har det greit, har ikke all verdens, men vi har bedre råd enn på lenge og kan kjøpe litt ting/klær vi vil ha hver måned. Anonymous poster hash: 4512f...98e

Æh... Selvfølgelig må man ha forsikring, hvordan kan du i det hele tatt si noe sånt?

Anonymous poster hash: f0b80...8b4

Skrevet

Nei det er som sagt alltid noen som har det verre og som ikke synes vi/jeg har grunn til å klage. Vi betaler det vi skal hver mnd men har ingenting igjen til neste lønn. Sparer ingenting. Det vi evt måtte ha til overs de "gode" mnd går med til uventede utgifter eller for å dekke opp de harde mnd. Vi har fått såpass høyt lån pga vi også har leietakere. Har trukket fra det de betaler i mnd på faste utgifter ellers ville det Vært enda høyere naturlig nok. Nok en ting som uroer meg... at vi er helt avhengig av dem som leier... bekymrer meg mye over økonomien og er nok flink til å krisetenke hva hvis det eller det. Men vi velger jo på en måte dette selv... bare at det ikke er så enkelt heller å bare selge hus. Flytte langt bort evt mye mindre for at det skal monne? Og bare jeg som tenker i de baner. Samboer mener jeg overbekymrer meg. Forsikring må vi jo ha ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...