Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #1 Skrevet 25. mai 2015 Hvorfor er det noen som på død og liv skal legge ut bilder på facebook? Min mor er sånn. Hun kan ikke ta noen bilder av barna mine uten og måtte legge de ut. Hun spør selvfølgelig, men nå sist sa jeg nei. Jeg vet at det kun er for å få likes og oppmerksomhet fordi hun besøker barnebarna sine. Hun ble sur da jeg sa nei til at hun kunne legge ut bilde av meg som barn på bursdagen min. Jeg vet jeg er hormonell nå, men synes det blir for dumt når mennesket nærmer seg 60 år. Anonymous poster hash: c48f2...c25
Gustav Klitt Skrevet 25. mai 2015 #2 Skrevet 25. mai 2015 Du svarer jo selv på det. Greia er likes og oppmerksomhet. Si at hun kan skaffe seg et pinnedyr å ta bilder av.
klg,2 boys now:) Skrevet 25. mai 2015 #3 Skrevet 25. mai 2015 Enig.svigermor er akkurat lik.patetisk.men det enden generasjonen som er mest aktiv på FB så de må vel legge ut noe for at det skal være noe action
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #4 Skrevet 25. mai 2015 Min far annonserte fødselen på fb uten at vi hadde gitt tillatelse til det eller fått varslet alle selv først, og før vi hadde lagt det ut selv. Han la også ut bilder av barnet uten å høre om det var greit (vi har aldri lagt ut). Han spør aldri om lov, verken av oss foreldre eller av barnebarna som er så store at de bør få avgjøre selv. Lurer på om enkelte i den generasjonen mangler nettvett. Han er over 70. Anonymous poster hash: acac4...7e3
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #5 Skrevet 25. mai 2015 Vi har gitt totalt forbud mot å legge ut bilder av barna på Facebook. Veldig glad for at det blir respektert. Ser en ganske stor forskjell fra starten da det stort sett var venner som la ut festbilder til nå hvor det stort sett er generasjonen over som legger ut bilder av turer og blomster og sånt, hehe. Synes for øvrig at det er skremmende mange som legger ut bilder og info om barna sine. Anonymous poster hash: 087a9...329
Superdolly Skrevet 25. mai 2015 #6 Skrevet 25. mai 2015 Moren til en venninne av meg er på Facebook og hun legger ut alt mulig, hele tiden, fullstendig ukritisk. Barnebilder av hennes barn, også hvor venner av hennes barn er med. Også meg, og det er ikke bare søte pene bilder, og hun tagger gjerne alle som er med. Jeg begynte forsiktig å be henne om ikke å tagge meg, men endte med å bli skikkelig skarp og fortalte henne at hun faktisk bryter loven så nå legger hun ikke ut bilder av meg lenger... Bilder av barnebarn, i alle mulige situasjoner. Og mer uskyldige bilder, blomsterbed og utsikt og sånt. Hele tiden! Jeg tror det skyldes at denne generasjonen ikke har peiling på nettvett. De forstår ikke at disse bildene de legger ut blir Facebooks eiendom, og at de blir (potensielt) tilgjengelige for hele verden. Ingen har lært dem nettvett og nettikette. De får likes og kommentarer og soler seg i glansen, helt uten å tenke på konsekvenser.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #7 Skrevet 25. mai 2015 Nettvett! Eller snarere mangelen på det. De forstår ikke hvordan sosiale medier fungerer, og ei heller hvem som faktisk kan se og få tilgang på det de skriver og deler. Våre barn trenger også veiledning og opplæring i dette, - men de får samtidig såpass mye inn "med melka" at de fleste av dem unngår såntno. Er litt rart å tenke på hvordan Internett vokte opp sammen med oss, og at de aller, aller fleste av oss dermed mer eller mindre ubevisst har lært oss nesten helt passelige porsjoner av kynisme og naivitet, hva nettvett angår? :-) Anonymous poster hash: e1f07...329
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #8 Skrevet 25. mai 2015 Jeg prøver å fortelle henne at de bildene hun legger ut er facebook sine, men der ikke ut at det går inn. Blir spennende å se hvordan det blir når lillebror kommer.. Hi Anonymous poster hash: c48f2...c25
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #9 Skrevet 25. mai 2015 Synes det er ufint å ta seg sånn til rette.. Når vi fikk barn så sendte vi bildemelding rundt til de vi ville skulle få vite det først. Jeg tror det var 4-5 timer etter fødsel. I mellomtiden hadde min mor som jeg snakket med i starten av riene snakket med bestefar som hadde ringt ALLE. Vi hadde tonnevis av gratulasjoner på facebook FØR barnet var kommet ut! Vi har heller aldri skrevet noe særlig om barnet eller lagt ut noen bilder. Det virker som om at om du ikke får likes eller kommentarer, så er du ikke noe. Noen er bare helt ekstreme med bilder, deling og statuser. Dem om det, men de får ikke bruke meg eller barnet mitt sånn:-) Anonymous poster hash: 5266e...6f3
Hjertefru Skrevet 25. mai 2015 #10 Skrevet 25. mai 2015 helt enig i at mange er i overkant ukritisk til hva de legger ut på face. Er midt i førtiåra og ser at mange på min alder og oppover er irriterende aktive der inne. Fikk mitt siste barn for et par år siden og det var litt spesielt å bli gratulert på FB før vi selv hadde rukket å annonsere det. De som var frempå var da to slektninger i Søtti-åra, typisk nok. Det var nok gjort i beste mening! Skynda oss å legge ut et lite bilde/oppdatering selv da. Selv deler jeg svært lite bilder av barna mine, men syns det er uproblematisk at bestefar/tante legger ut et bilde en gang i jubelåret. Vet jo at FB får eierskap til bildet straks det legges ut, men ser ikke helt hva de store problemene/konsekvensene blir av det? Har venner som har fått barn som ikke har skrevet et kløyva ord om det, langt mindre lagt ut bilde. Det er litt rart synes jeg.Hvorfor ha FB-konto, når man ikke kan legge ut det engang... Det kommer jo i avisa etterhvert også.
februarprins2013 Skrevet 25. mai 2015 #11 Skrevet 25. mai 2015 her legger ingen andre ut enn meg eller faren, en veldig sjelden gang bestemoren hans,men hun spør alltid først,men det er kanskje max 1 gang i året, tanten han var veldig til og legge ut masse bilder av han,vi sa fra og hun legger ut en gang i blant nå,etter og ha hørt med oss,det er helt greit, viktig at du snakker med henne,hvis du ikke synes det er greit, få henne til og forstå det
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #12 Skrevet 25. mai 2015 Det kan jo også være et ønske om å vise frem sin flotte familie. Folk har jo ofte et iboende ønske om å få skryte av og vise frem folk man er glade i. Anonymous poster hash: 36b89...084
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #13 Skrevet 25. mai 2015 Min far annonserte fødselen på fb uten at vi hadde gitt tillatelse til det eller fått varslet alle selv først, og før vi hadde lagt det ut selv. Han la også ut bilder av barnet uten å høre om det var greit (vi har aldri lagt ut). Han spør aldri om lov, verken av oss foreldre eller av barnebarna som er så store at de bør få avgjøre selv. Lurer på om enkelte i den generasjonen mangler nettvett. Han er over 70.Anonymous poster hash: acac4...7e3 Akkurat som min far! F... jeg ble forbanna da han annonserte at minstemann var kommet til verden, men lengde og vekt og alle detaljer. Ingen nettvett what so ever! Anonymous poster hash: 05931...f2f
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #14 Skrevet 25. mai 2015 Takk og lov var vi forutseende nok til å si at kunngjøring av graviditet, fødsel, navn og dåp skulle holdes unna face. Vi sa også at bilder ALDRI skulle på nett før barnet selv kan si ok. (Si ok og faktisk vite hva de svarer på) De har vel prøvd seg en gang eller to med spørsmål om å legge ut bilde men har nå forstått greia. Synes det er en uting å ukritisk dele bilder av barna i alle situasjoner. Og jeg mistenker en del for å kun gjøre det for likes. Anonymous poster hash: bb760...3d0
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #15 Skrevet 25. mai 2015 helt enig i at mange er i overkant ukritisk til hva de legger ut på face. Er midt i førtiåra og ser at mange på min alder og oppover er irriterende aktive der inne. Fikk mitt siste barn for et par år siden og det var litt spesielt å bli gratulert på FB før vi selv hadde rukket å annonsere det. De som var frempå var da to slektninger i Søtti-åra, typisk nok. Det var nok gjort i beste mening! Skynda oss å legge ut et lite bilde/oppdatering selv da. Selv deler jeg svært lite bilder av barna mine, men syns det er uproblematisk at bestefar/tante legger ut et bilde en gang i jubelåret. Vet jo at FB får eierskap til bildet straks det legges ut, men ser ikke helt hva de store problemene/konsekvensene blir av det? Har venner som har fått barn som ikke har skrevet et kløyva ord om det, langt mindre lagt ut bilde. Det er litt rart synes jeg.Hvorfor ha FB-konto, når man ikke kan legge ut det engang... Det kommer jo i avisa etterhvert også. Det kommer i avisa hvis du selv ønsker det. Det er ikke alle som liker å dele av livet sitt på FB, ser ikke noe problem med det. Det er ikke for å dele privatlivet sitt de har FB. De som trenger å vite om familieforøkelse får jo vite det. Anonymous poster hash: 497c4...3c4
rytme Skrevet 25. mai 2015 #16 Skrevet 25. mai 2015 Vi gav beskjed før vi fikk første barnet vårt at ingen fikk skrive noe om fødsel eller lignende, eller legge ut noen bilder uten at vi hadde sagt ifra at det var greit. De ville nok gjerne lagt ut flere bilder, men barna våre har 6 besteforeldre + foreldre, onkler, tanter osv som vil legge ut bilder og da kan ikke alle legge ut haugevis synes jeg. De respekterer og forstår våre ønsker da Men nå skal det sies at våre foreldre er 50, ikke 70....
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #17 Skrevet 25. mai 2015 Min mamma er litt sånn, hun har sosial angst og lever en stor del av livet sitt gjennom datamaskinen. Hun elsker å fremstå som superbestemor og legge ut bilder av barnebarna, og får det til å fremstå som hun er en kjemperessurs i livene våre. Hun elsker å få kommentarer om hvor heldig barnebarna hennes er som har henne, så flott bestemor hun er osv. Fakta er at hun aldri tar kontakt, aldri kommer på besøk, ikke vil ha barnebarna på overnatting, ikke vil ha de med på tur osv osv. Jeg tar med ungene og reiser til henne kanskje en gang i måneden, da tar hun masse bilder og legger ut tekster og bilder så hun fremstår som superbestemor og får likes og kommentarer fra barndomsvenner o.l som hun ikke har kontakt med i virkeligheten. Anonymous poster hash: dce1a...358
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #18 Skrevet 25. mai 2015 her legger ingen andre ut enn meg eller faren, en veldig sjelden gang bestemoren hans,men hun spør alltid først,men det er kanskje max 1 gang i året, tanten han var veldig til og legge ut masse bilder av han,vi sa fra og hun legger ut en gang i blant nå,etter og ha hørt med oss,det er helt greit, viktig at du snakker med henne,hvis du ikke synes det er greit, få henne til og forstå det Har du ikke punktum på dataen/mobilen din??? Anonymous poster hash: 73dfd...adb
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #19 Skrevet 25. mai 2015 her legger ingen andre ut enn meg eller faren, en veldig sjelden gang bestemoren hans,men hun spør alltid først,men det er kanskje max 1 gang i året, tanten han var veldig til og legge ut masse bilder av han,vi sa fra og hun legger ut en gang i blant nå,etter og ha hørt med oss,det er helt greit, viktig at du snakker med henne,hvis du ikke synes det er greit, få henne til og forstå det Har du ikke punktum på dataen/mobilen din??? 😆 Det lurte jeg på også 😆 Anonymous poster hash: 73dfd...adb Anonymous poster hash: 2125e...978
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå